W201 1.8 -91 kone humputtaa kierroksia-ilman yj-relettä ok

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

W201 1.8 -91 kone humputtaa kierroksia-ilman yj-relettä ok

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eli kyseinen 1.8 bensalaitos hakee kierroksia-ikään kuin kaasuttelee itsekseen oikein selvästi. Tarkastin kumiletkut ja tyhjäkäynninsäätimen-en löytänyt vikaa. Tarkastin yj-releen(näytti ookoolle) ja jätin se laittamatta paikoilleen-heti rupesi käymään kuten pitääkin. Tosin tämä ei ole oikea korjaus, sillä abs-valo palaa ja kylmäkäynnistyssuutin ei toimi, kun rele on pois. Pystyykö nyt arvelemaan, että onko vika yj-releessä vai ohjaako se rele myös tyhjäkäynninsäädintä, joten voiko vika olla vieläkin tyhjäkäynninsäätimessä?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Siinähä se vika luultavimmin on. ei se usein näykkää jos o kylmäjuotos.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Käsittääkseni yj-releeltä tulee käyttöjännite ECU-boksille. Elikkä ilman relettä järjestelmä toimii mekaanisena ruiskuna. Releen kanssa vikamahdollisuudet lisääntyvät huikeasti; mukaan tulevat lämpöanturit, ilmamääräpotikka, EHA, lambda ja ties mitkä. :lippu:
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ok. Eli kokeilemalla selviää. Itselle vain tulee mieleen, että yj-rele voisi olla myös kunnossa, sillä absit ja sen valo toimii niin kuin pitääkin, kun rele on kiinni. Mutta tosiaan mikä muu kuin tyhjäkäynninsäädin voisi saada aikaan niin nopeasyklisiä kierrosten nousua ja laskua? Asia selvinnee ensi viikonloppuna, mutta silti voi esittää valistuneita tai vähemmän valistuneita veikkauksia :wink:
Taidan koittaa ensin yj-rele paikallaan ja koittaa toista tyhjäkäynninsäädintä sen kanssa. Jos ei pelaa, niin sitten yj-releen kokeilu. Toivottavasti löytyy vika tuolta akselilta.

Mites muuten onko ookoo ajella muuten ilman yj-relettä. Toki absi on poissa ja kylmäkäynnistys ei ole nopeaa, mutta noin muuten-vaikuttaako päästöarvoihin?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Olen asiasta joskus maininnutkin mutta w201 2.0E:ssä huomasin sellaisen ilmiön kun painoi sen kaasuvivun "mikro"kytkimen pohjaan niin alkoi itsestään ryntäyttämään aina tasaisin väliajoin...

Oisko "mikro"kytkin juminu pohjaan?
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Mulla taitaa olla jo kertaalleen tinattu yj-rele. Näyttäs olevan varaosanumerolla 003 545 24 05. Saat tuon kympillä.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tästä ei oltu tinailtu yj-relettä koskaan (ei oltu kammettu kuorta auki koskaan). Kyljessä lukee, että vuonna 90 valmistettu ja sisällä juotokset näyttivät oikein hyviltä.
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kirjoitan tähän kanssa vähän kokemuksia tuollaisesta 1.8 e -91 ja oireina oli alkuun tuo tyhjäkäynnin humppaaminen ajon jälkeen. Puhdistin useampaan kertaan säädintä, mutta ei vaikutusta, uusittiin ja sama jatkui. Alkoi kulumaan bensiiniä reilusti parhaimmillaan 17l/ 100 km. Mitattiin päästöt ja CO n. 9.00 oli kierroksia tai ei HC arvoa en muista, poistettiin sinetti seosruuvin päältä, mutta ruuvin kääntäminen ei vaikuttanut mitään.
Epäiltiin olisiko lamda rikki, vietiin merkkikorjaamoon ja sielä ihmettelivät muutaman tunnin, vaihtoivat lamban ei vaikutusta, mutta osaa ei myöskään laskutettu vaikka tilattu Saksasta asti. Saivat kait säätämällä kohdilleen ainakin hetkeksi, nyt taas tuntuisi kulutus olevan nousussa.
Voisiko tuo lämpötila-anturi tehdä tuon kulutuksen nousun, josko antaisi singnaalia kylmästä koneesta jatkuvasti?
Onko täällä kellään ollut vastaavia ongelmia?
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

VMTD:n kanssa samoja ongelmia, kone alkaa humppaamaan kuumana ja huonosti käy kylmänäkin. Sen verran kokeiltu että yj-rele toimi testipenkissä sekä joutokäyntiventtiili puhdistettu. Ilman yj-relettä ei lähde ollenkaan.
Avatar
Wilske
Viestit: 138
Liittynyt: 27.10.2010 11:15
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Wilske »

Onkos nuissa neloskoneissa tuota ilmamassa/määrä anturia/mittaria, niitä on meinaa menny pimeäksi ja oireet tuollaiset.
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei kait sellaista nykyaikaista langallista mallia ja eipäkait läpällistäkään kun mekaanisesta ruiskusta on kyse. Joku sähköisen ohjauksen vikahan tuo voisi olla, jollaisia on pari siinä ruiskuyksikön sivulla, imuilman lämpöanturi on suodatinkotelossa. Toivottavasti tulee hyviä vinkkejä mitä alkaa kokeilemaan.
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

onhan siinä mekaaninen ilmamäärämittari määräjakajan yhteyteen rakennettuna ja ilmamäärämittarin potentiometri aiheuttaa myös tuota humputtamista kun on kulunut, mittausarvoista osaa fiksummat kertoa tarkemmin.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tämä meidän potilas humputtaa sekä kylmänä että kuumana ja tosiaan vain yj-releen kanssa. Ilman relettä toimii niin kuin pitääkin. Eli edelläkuvatut oireet ovat eri ongelmia kuin tässä autossa. Toki voitte koittaa, miten kone toimii ilman yj-relettä teillä.

Itse tarkastelisin ensin kyllä nuo kumiletkut ja kaukalon imusarjan alta, jottei sekota käyntiä. Lämpötunnistin voi antaa väärää tietoa, mutta jos siitä on johto esim poikki anturin tyveltä, niin silloin lähtee huonosti käymään eikä käy alhaisilla kierroksilla ollenkaan-autolla ei voi käytännössä ajaa tuolloin.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ja se YJ rele voi hyvinki näyttää kuin uudelta mutta silti olla rikki. Näin oli laita mun coupessa. laitoin uuden coupeen, n 60 eur. tenavissa olen kolvaillut uusiksi ne ja aina se o helpottanut.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Tu kardaani kokeilee uudella releellä.
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vieläkin on ongelmia tuon katillisen 1.8 e:n kanssa, kun ei saada päästöjä katsastuksen vaatimalle tasolle.
Yj-rele vaihdettu, mutta edelleen seokset rikkaalla. Säätämällä saadaan tyhjäkäynnin päästöt nolliin, mutta hetken pidettyä korkeampia kieroksia päästöt pomppaa reilusti raja-arvojen yli. Koelenkin jälkeen taas päästöt sekaisin, mikä avuksi?
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

VMTD kirjoitti:Vieläkin on ongelmia tuon katillisen 1.8 e:n kanssa, kun ei saada päästöjä katsastuksen vaatimalle tasolle.
Yj-rele vaihdettu, mutta edelleen seokset rikkaalla. Säätämällä saadaan tyhjäkäynnin päästöt nolliin, mutta hetken pidettyä korkeampia kieroksia päästöt pomppaa reilusti raja-arvojen yli. Koelenkin jälkeen taas päästöt sekaisin, mikä avuksi?
Siis onko moottorin lämpöanturia testattu tai koitettu, ettei johto ole murtunut. Lämpöanturihan voi viallisena varmaan antaa vääriä tietoja tietokoneelle, joka taas välittää väärän tiedon eteenpäin. Kuvittelee moottorin olevan täysin kylmä kuumana ja päin vastoin.
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Johtoa en ole tutkinut, mutta anturi on vaihdettu uuteen.
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Avatar
VMTD
Viestit: 183
Liittynyt: 20.10.2010 20:56
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eilen oli Tenava tohtorilla ja tuomioksi tuli määräjakajan uusiminen. Hintakin uutena vaivaiset 1505 euroa. Kuulemma tyyppivika, onkohan tuollaisia ollut paljonkin? Kyseessä siis vähäpäästöinen 1.8
Alfa 166 2.4 JTD -00, Alfa 155 1.7 TS- 95, SAAB 9000 CDi -96, CS 2,0t -97
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”