Ensiksikin, kiitos järjettömän hienosta tietopankista mitä tänne on kertynyt, tämän illan lueskelulla tuli säästettyä jo parikymppiä kun niksi löytyi kuin löytyikin millä saa webaston käyttölukon auki (sulake 37

Tarinalle löytyy senverran kosketuspintaa webastoon, että käyttölukko meni päälle, kiitos kunnon pakkasten ja *skaisen jäähdytysnesteen joku letku nappasi itsensä jäähän ja webasto ei siitä tietty tykännyt. Kun oikea sulake oli nyhdetty irti niin komean savun saattelemana webasto lähti käyntiin, jonka myötä kabinetti oli täynnä savua.
Noh, tuosta tarinasta päästään vaihdelaatikkoon siten, että kun webasto oli saanut kärynsä käryyteltyä (joku viisaampi varmaan tietää faktaa, ilmeisesti käynnistysyritykset jättää johonkin löpöä joka palaa savutehosteiden kanssa pois) niin arvelin lähteä pienelle ajelulle yön kunniaksi että akku ehtii latailla itsensä täyteen ja että käry kabiinista vähän hälvenisi.
Suunnitelmissa oli ajaa moottoritietä vajaa 10km, rampista ylös ja sama reitti takaisin. Menomatka sujui varsin mallikkaasti, mutta vähän tiukassa paikassa kaasullakäännetty mersu ilmeisesti otti nokkiinsa ja automaatti alkoi nykiä.
Oire ilmenee taajamavauhdeissa siten, että vaihde ei pysy kunnolla päällä. Oire pysyy samana, vaikka pistäisi pakkoalennuksen päälle. Moottoritievauhdissa sitten joutuu vedättämään oikein tosissaan ja ~kilometrin pätkällä motaria vauhtia sai kerättyä nippanappa 100km/h, vaikka kuinka polki kickeriä. Laatikko vaihtaa todella nopeasti viitoselle asti ja moottori tuntuu tekevän melko lujasti töitä, mutta menohaluja ei silti löydy ja tuohon ei auta pakkoalennus eikä kirosanat.
Öljyjä on tullut vaihdeltua, mutta epäily (tai ainakin harras toive) on että turbiinista olisi lähtenyt jotain moskaa liikenteeseen vähän normaalia reippaamman ajotyylin mukana. Öljyä on tullut vaihdeltua 50/50 -periaatteella, eli suunnilleen kertavuoteen ensimmäinen vaihto pelkästään proppu aukaisemalla ja toinen sitten parin tuhannen päästä suodatin vaihtaen. Kertaakaan ei ole kuitenkaan tullut ruuvattua mitään muuta auki kuin öljypohja, joten siitä ylöspäin laatikossa voi olla melkein mitä tahansa hattivateista lähtien.
Sotaratsun vuosimalli on -99 ja kilometrejä on kertynyt reilut 570 tuhatta, joten ei se nyt aivan poissuljettu vaihtoehto ole, etteikö laatikko olisi loppunsa edellä, mutta ihan ensimmäiseksi en olisi tuota valmis uskomaan.
Nyt sitten olisikin pohdinnassa, että pitäisikö öljynvaihto tehdä jotenkin perusteellisemmin, ja jos pitäisi niin miten? Ja toisekseen, olisiko tuossa jotain muuta tehtävissä? Ja kolmanneksi, onko tuommoisesta kokemusta ja jos on, niin onko laatikosta tullut vielä käyttöpeli vai onko aski päätynyt vaihdelaatikoiden taivaaseen?