Mittariston kunnostus

HVM

Mittariston kunnostus

Viesti Kirjoittaja HVM »

Onkos joku kavaljeereista tinaillut C:n Tai E:n mittariston kylmäjuotoksia uusiksi? Viittaan hourivaan lämpömittariin. Aion tehdä operaation lähipäivinä, ottaisin vinkit kiitollisuudella vastaan. :D

Jos vinkkejä ei vielä ole, niin lähiaikoina niitä sitten on. :idea:
Viimeksi muokannut HVM, 10.3.2006 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Re: Mittariston uudelleen tinaus

Viesti Kirjoittaja Jube »

HVM kirjoitti:Onkos joku kavaljeereista tinaillut C:n Tai E:n mittariston kylmäjuotoksia uusiksi? Viittaan hourivaan lämpömittariin. Aion tehdä operaation lähipäivinä, ottaisin vinkit kiitollisuudella vastaan. :D

Jos vinkkejä ei vielä ole, niin lähiaikoina niitä sitten on. :idea:
Ei sielä mitään kylmäjuotoksia ole...
Itse korjasin mittariston pari viikkoa sitten...

Ei ole paha homma. Mittarit jumittaa, koska viisareissa on sellaista "tahmaa" ja viisarit tarttuvat kiinni rajoitintappeihin!

Korjaus onnistunee näillä ohjeilla:


1Irrota ratin alla oleva muovipaneeli. Kiinni 6 tai 7:llä ristipääruuvilla, joista 1 käsijarrun palautusvivun alla ja 2 konepellin avausvivun alla...

2.Työnnä mittaristoa kädellä takapuolelta, jotta se tulee pois kolostaan. Saa työntää aikalujaa ennenkuin tulee...

3.Ota akunkengät irti (odota varmuuden vuoksi 15min) ja irroita airbag ja rattti. Bägi kiinni ratin takaa kahdella torx 27 ruuvilla ja ratti 10mm kuusiokololla!
Joku on sanonut, että ratin päälyösaa voi painaa alaspäin niin mittaristo mahtuu tulemaan, mutta itselläni ei ainakaan onnistunut noin.

4.Irrota mittariston liittimet ja saat mittariston pöydälle.

5.Avaa mittariston takana olevat muovikliksit varovasti pienellä meisselillä. Tämän jälkeen mittaristo "halkeaa" kahteen osaan ja pääset käsiksi itse mittareihin.

6.Puhdista mittareiden neulat huolellisesti "tahmasta" jollain puhdistusaineella.

7.Tee rajoitintappien päälle muoviset "kortsut" esim sopivan paksuisen sähköjohdon kuoresta.

8.Pyyhkäise noihin "kortsuihin" esim. silikoonia.

9.Kasaa mittaristo ja laita paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä.

Jos sinulla on oikeat mittariston irroituskoukut niin kohdat 1 ja 2 jäävät pois.

Reilun tunnin homma kaikenkaikkiaan tuo mittariston korjaus ja kustannukset 0€ :D

Oli tarkoitus tehdä kuvalliset ohjeet, mutta kamerahan se jäi eilen kotiin :(
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

ja ei liian isoa kolvia nii ei pala piirilevy (ainakaan niin helposti) :wink:

juotosasema vois olla aikasta makia tuohon hommaan :)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kiitti Jube hienoista ohjeista, taidetaan paiskata ne mekkaan. :D

Taisin ilmaista itseäni vähän huonosti, sillä minun tapauksessani kysymys on käsittääkseni eri viasta. Lämpömittari nousee hetken normaalisti, ja hyppää sitten kattoon. Asettuu kun antaa nyrkkiä kojelautaan. Siitä veikkailin että vika on juotoksissa tai liitoksissa. Mittarit pelaa muuten hyvin. :D

Mutta kyllä noilla antamillasi lääkkeillä päästään jo pitkälle, kiitos. :wink:
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

HVM kirjoitti:Kiitti Jube hienoista ohjeista, taidetaan paiskata ne mekkaan. :D

Taisin ilmaista itseäni vähän huonosti, sillä minun tapauksessani kysymys on käsittääkseni eri viasta. Lämpömittari nousee hetken normaalisti, ja hyppää sitten kattoon. Asettuu kun antaa nyrkkiä kojelautaan. Siitä veikkailin että vika on juotoksissa tai liitoksissa. Mittarit pelaa muuten hyvin. :D

Mutta kyllä noilla antamillasi lääkkeillä päästään jo pitkälle, kiitos. :wink:
Ai... Käsitin väärin. Sortsi :oops:

Voi olla sitten juotoksessa tai mittarissa vika...
Tuo w202 mallin mittaristo kaikenkaikkiaan on muuten tehty vähintäänki kiinassa tai jossain hevon vi**ussa...
On se sen verran paska laitos :ope:

Kun laitat mittariston paikoilleen niin ainaki 2 tai 3 kertaa joudut rassaamaan polttimon kantoja ennenku saat kaikki valot taas pelaamaan... Varmaan jotain muovailuvahapohjaista se piirilevy :lol:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jube kirjoitti:
HVM kirjoitti:Kiitti Jube hienoista ohjeista, taidetaan paiskata ne mekkaan. :D

Taisin ilmaista itseäni vähän huonosti, sillä minun tapauksessani kysymys on käsittääkseni eri viasta. Lämpömittari nousee hetken normaalisti, ja hyppää sitten kattoon. Asettuu kun antaa nyrkkiä kojelautaan. Siitä veikkailin että vika on juotoksissa tai liitoksissa. Mittarit pelaa muuten hyvin. :D

Mutta kyllä noilla antamillasi lääkkeillä päästään jo pitkälle, kiitos. :wink:
Ai... Käsitin väärin. Sortsi :oops:

Voi olla sitten juotoksessa tai mittarissa vika...
Tuo w202 mallin mittaristo kaikenkaikkiaan on muuten tehty vähintäänki kiinassa tai jossain hevon vi**ussa...
On se sen verran paska laitos :ope:

Kun laitat mittariston paikoilleen niin ainaki 2 tai 3 kertaa joudut rassaamaan polttimon kantoja ennenku saat kaikki valot taas pelaamaan... Varmaan jotain muovailuvahapohjaista se piirilevy :lol:
No eikös tuo tosiaankin lie jossain panklatesissä tehty se mittari, näissä kunnon rautamersuissa ne sentään vielä pelittivätkin. :ope: Taitaa olla nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus tämä mittaristojen h*oraantuminen. :evil:
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

HVM kirjoitti: Taitaa olla nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus tämä mittaristojen h*oraantuminen. :evil:
Ja tuo h*oraus se sitten niin meikäläitä sieppooki :quarrel:
Se on kai nykypäivän trendi :idea:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tai jospa se siinä seessä onki eka kertaa saksalainen. Tunnetusti monissa muissa saksalaismerkeissä mittaristo ei toimi kuin max 10 vuotta (esim Audi, BMW).
I drive an Opel. What's your excuse?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Melitos kirjoitti:Tai jospa se siinä seessä onki eka kertaa saksalainen. Tunnetusti monissa muissa saksalaismerkeissä mittaristo ei toimi kuin max 10 vuotta (esim Audi, BMW).
No saksalainenhan se, eli siinä vissiinkin suurin vika. :D

Irrottelin mittariston. Rattia ei tarvinnut irrottaa, se tulee sieltä kun vetää alapuolen varovasti ratin päälle, ja kääntää rattia oveen päin passaillen asentoa :arrow: luiskista pois.

Kävin mittariston tinaukset läpi luupin kanssa, vikaa ei löytynyt. Seuraavaksi liittimien kimppuun. :idea:

Vika löytyi hapettuneista ja likaisista liittimistä, hopeointi oli patinoitunut lähes mustaksi. Kiillotusta peliin ja lämpömittari heräsi. Nyt etsitään vikaa miksi bensamittari ei enää toimi. :lol:

Pitää horista projektista mekkaan jahka se valamistuu lopuilleen. :roll:
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

HVM kirjoitti: Nyt etsitään vikaa miksi bensamittari ei enää toimi. :lol:
Muistatko kun mainitsin sen piirilevyn olevan aika persiistä? :lol:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jube kirjoitti:
HVM kirjoitti: Nyt etsitään vikaa miksi bensamittari ei enää toimi. :lol:
Muistatko kun mainitsin sen piirilevyn olevan aika persiistä? :lol:
Muistan. :evil: :lol:

Surut pois ja kukka rintaan, autoja nämä vaan on. :kake:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Vika paikannettu edelleenkin hapettuneeseen mittariston pinniliittimeen, liitin kuvassa oikealla:

http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_1138.jpg

Eli uuttera kiillotus palkitsi, mittaristo toimii. :D

Höpinää mekkaan :idea: :arrow:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

HVM kirjoitti:Vika paikannettu edelleenkin hapettuneeseen mittariston pinniliittimeen, liitin kuvassa oikealla:

http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_1138.jpg

Eli uuttera kiillotus palkitsi, mittaristo toimii. :D

Höpinää mekkaan :idea: :arrow:
Laitellaan linkki tännekin niin uudemmatkin tulokkaat sotkeentuvat kurkkimaan mekkaan:

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... den_vaihto

Ehkäpä nyt toimii linkki paremmin - luokyio :roll:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Nyt toimii suora linkki mutta W202-sivulla on vielä väärä osoite: Klik.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

HVM kirjoitti:
HVM kirjoitti:Vika paikannettu edelleenkin hapettuneeseen mittariston pinniliittimeen, liitin kuvassa oikealla:

http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_1138.jpg

Eli uuttera kiillotus palkitsi, mittaristo toimii. :D

Höpinää mekkaan :idea: :arrow:
Laitellaan linkki tännekin niin uudemmatkin tulokkaat sotkeentuvat kurkkimaan mekkaan:

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... den_vaihto

Ehkäpä nyt toimii linkki paremmin - luokyio :roll:
No en ois kyllä ikuna uskonu että linkitys voi mennä reisille, oon kuitenkin aika peto näitten kompuutterien kanssa. :lol:

Kiitos taas kerran. :wink:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

HVM kirjoitti:
HVM kirjoitti:
HVM kirjoitti:Vika paikannettu edelleenkin hapettuneeseen mittariston pinniliittimeen, liitin kuvassa oikealla:

http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_1138.jpg

Eli uuttera kiillotus palkitsi, mittaristo toimii. :D

Höpinää mekkaan :idea: :arrow:
Laitellaan linkki tännekin niin uudemmatkin tulokkaat sotkeentuvat kurkkimaan mekkaan:

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... den_vaihto

Ehkäpä nyt toimii linkki paremmin - luokyio :roll:
No en ois kyllä ikuna uskonu että linkitys voi mennä reisille, oon kuitenkin aika peto näitten kompuutterien kanssa. :lol:

Kiitos taas kerran. :wink:
Jokohan nyt pelaa oikein? :shock:

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... yn_irrotus

Jo, mualiman ihme. :shock:
RRockRRabbit
Viestit: 6
Liittynyt: 05.2.2006 14:54

Mb:n mittaristo

Viesti Kirjoittaja RRockRRabbit »

on kyllä kauempana rakennettu kuin Kiinassa. Luutavasti jollais saarella minne ei edes aurinko paista...

Itselläni vm.-93 mallissa viisarit jumittaa ja viimeisten kolmen kuukauden aikana lämpömittari vetelee omia koottuja kuvioitaan.

Tänäänkin kävi punaisella mutta putosi sepänsällin spesiaalilla taas sinne reiluun 80-asteeseen. Enemmän kuin tyyppivika siis...

Hakusessa onkin mittaristo. Kerran tuo dieselin mittaristo jo irroitettiin ja laitettiin bensamittaristo tilalle :P Ei oikein toimi ei... siis dieseliin sopiva mittaristo kelpaa.

Tarttis varmaan taas repiä irti ja puhdistella liittimet tosin auto liikkuu yötä päivää, eli ei jää paljon huoltotaukoja, samalla vois vaihdella mittariston lamput kun nekin kiukuttelee - välillä toimii ja välillä ei. Vois tuupata siniset lamput...

Onko jollain takuutoimiva W202 mittaristo nurkissa - voin naarata sen pois pölyttymästä :wink:
MB c-93, 310D bussi, muita ei liikkumiseen tarvita...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Terrrrve Rorrrkkcrapit! :D :shock: Tervetuloa meselle. Omassa on nyt pelitelly mittakellot tuon huollon perään, mutta lie väliaikainen vahinko kyseessä...

Lienet kurkannut mekkaan?
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

Tuolla olis myydä, tosin sopivvudesta sinun autoosi ei ole minulla tietoa.
-----> viewtopic.php?t=2422
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tänne tulee perjantaina C200D purkuun jossa kyseinen mittari. :wink: uudemmissa napit reunoilla ja näissä vanhemmissa napit menee perinteisesti lasin läpi keskempää.
Avatar
Andrew
Viestit: 126
Liittynyt: 30.9.2005 19:50
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Andrew »

Lämpömittari rupesi hourailemaan viikonloppuna, joten pitänee puhdistella joku päivä, kunhan se kuuluisa inspiraatio iskee... :wink:
Ford B-max 1.0 Ecoboost -17
MB E S211 320cdi Avantgarde Automatic AMG -03
RRockRRabbit
Viestit: 6
Liittynyt: 05.2.2006 14:54

Nomutkumullameni HERMOT...

Viesti Kirjoittaja RRockRRabbit »

ja se on paljon se.

Lämmöt heittelee mihin sattuu, viisarit on totaalisen jumissa, valot palaa milloin huvittaa - eli otin yhteyttä puulaakiin nimeltä RTO.

Täytynee sieltä noutaa huomenna mittaristo suolaiseen hintaan ( sattuu tällaista rokkikania enemmän kuin parit suolapanokset persiissä ) mutta sillä on ainakin sitten toimivuustakuu tai rahat takaisin.

Olen kuullut hurjia juttuja että mittaristo pitäisi kalibroida ??? ( kilometrien takia en sitä tarvitse, sillä teen virallisen vaihtodokumentin mihin tulee liikkeen leima vaihdosta ).

Toiset sanovat että kalibrointia ei tarvita, joten en nyt tiedä mihin suuntaan tässä luppakorvansa kallistaisi ?

Kiitokset tervetulituksesta - älkää ampuko kovilla :shock:
MB c-93, 310D bussi, muita ei liikkumiseen tarvita...
RRockRRabbit
Viestit: 6
Liittynyt: 05.2.2006 14:54

No just...

Viesti Kirjoittaja RRockRRabbit »

RTO-tuonnin kanssa kävi kuten talvella hajonneen vaihdelaatikon, eli puhelimessa löytyy, paikan päältä löytyy mutta tuote ei ole se mitä pitäisi...

Asiakkaalla pitäisi aina olla tarvittava varaosa kädessä - sitten varmasti onnistuisi...

Rouva kävi noutamassa mittariston ja kun näin sen - totesin heti ettei se sovi ysikolmoseen versioon.

Oli 220D:n ja vuodelta -96 tai uudempi.

Mulla on lämpötilamittarille oma paikka ja tuossa ulkolämmöt taitaa tulla pientä sähköjohtoa pitkin ?

Noh, paluupostissa takaisin tuokin menee ja uusi löytyi jo toisesta paikasta eli Part Systems, Tuusulasta.

Nyt VDO -koodilla ainakin sama kuin omassani. Onneksi otin koodin ylös kun mittaristo oli talvella irti...

Täytynee huomenna noutaa uusi kokelas ja torstaina onkin sitten kohtalon päivä edessä :roll:

Ei jaksa enää paukuttaa nyrkillä tuota kojetaulua - alkaa pian narisemaan...
MB c-93, 310D bussi, muita ei liikkumiseen tarvita...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

RRockRRabbit, tervetuloa Meselle. :D

Kerrankin on jollain kunnon AUTO mainittu jo allekirjoituksessa, pisteet siitä. :pappa:
310D on rautaa.
wiimax.fi
RRockRRabbit
Viestit: 6
Liittynyt: 05.2.2006 14:54

Kiitos pojoista...

Viesti Kirjoittaja RRockRRabbit »

Ehdin jo kyllä myymään sen viikonloppuna...

Oli muuten tämännäköinen: http://irc-galleria.net/view.php?nick=S ... d=13932998

Uusi menopeli on hakusessa mutta tuo oli loistava - miinuspuoli oli se, että oli linja-auto =)

Etsiskelen tila-autoa, 207 => mutta nyt asiaan...

Nooh - hain auton pajalta ja hankkimani mittaristo oli rikki, eli kuolleita pikseleitä numerotaulussa. Uusi ( seuraava käytetty ) tulee toukokuun puolessa välissä Saksasta, joten siihen asti pitää taas kärvistellä tuon vanhan kanssa...

Unohdin sanoa asentajalle että avain pitää olla pois virtalukosta kun irroitetaan piuhat ( näin olen kuullut ) joten nyt sitten bonuksena palaa SRS-valo ja hehkuu vähintään yhtä punaisena kuin kuskin naama kesähelteellä ilman ilmastointia.

Tyhmä kysymys: Miten sen saa kuitattua pois ?
MB c-93, 310D bussi, muita ei liikkumiseen tarvita...
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Jumiikos nuo viisarit jossain vaiheessa lopullisesti tappeihinsa vai onko "oikeaa" vikaa kun kierroslukumittari ei elämöi ollenkaan?
RRockRRabbit
Viestit: 6
Liittynyt: 05.2.2006 14:54

Viesti Kirjoittaja RRockRRabbit »

Mun värkissä ne toimii lämpimällä paremmin kuin kylmällä.

Lämpömittari toimii aina ( stoppparitappi on niin lähellä viisarin juurta ) mutta polttoaineviisari on melkein aina jumissa, nopeusmittari herää noin 20km ajon jälkeen ( ellei käytä RRockNyrkkiä apuna ), rundari herää aika nopeasti.

Syynä on siis liimautuminen johon on erilaisia kikkoja olemassa aina Vehon kumitötterösarjoista lähtien.

Jostain syystä lämpimällä mittaristo toimii paremmin kuin kylmällä säällä mutta nyt toi lämpömittari on ottanut kojetaulun hakkaamisesta hieman kipeää itseensä.

Jos kyseessä olisi ainoastaan viisarien jumiutuminen, sen olisin korjannut itse mutta nyt se on jo myöhäistä...
MB c-93, 310D bussi, muita ei liikkumiseen tarvita...
RRockRRabbit
Viestit: 6
Liittynyt: 05.2.2006 14:54

Kanilla kilahtaa kaali ihan just =(

Viesti Kirjoittaja RRockRRabbit »

Eli nyt on vihdoin viimein mittaristo kunnossa - kiitos Sonkasen =)

Lämpömittarin heiluminen selittyi sillä, että muutama sähköjohto oli hankaantunut puhki.

Nyt mittari toimii kuten pitääkin ja varmistui sekin asia, että syylari alkaa olemaan loppu. Toimii ajossa mutta kovan ajon jälkeen lämmöt alkaa nousemaan tyhjäkäynnillä.

SRS- valo palaa koko ajan ja sitä ei saanut tietokoneella kuitattua. Vikaa on siis jossain ja tuo valo alkoi palaa sen jälkeen kun keräs toinenkorjaamo irroitti mittariston, laittoi viallisen tilalle ja otti sen pois & laittoi vanhan takaisin.

Noutaessani autoa punainen varoitusvalo paloi, eikä ole sammunut millään konstilla.

Nyt jokaisen kaikkitietävän ajatuksia kaivataan. Varailen kyllä Vehon huoltoon aikaa kun alkaa katsastus lähestymään...

Saa arvailla mikä voi olla vikana ? =)
MB c-93, 310D bussi, muita ei liikkumiseen tarvita...
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Mitähän tahmaa niissä rajoitintapeissa vois olla :lol: , itellä ei ollu mitään, tais olla vaan magnetisoitunu tai jotain sinne päin. kiekkamittari vaan joskus heräs aavistuksen jäljessä, ja unohti joskus toimia. Pyyhin kuitenkin tapit tinnerillä varovasti ja kasasin takas ja on toiminu. "kortsuja" en viittiny rajotintappeihin laittaa, kun viisareiden asento olis jääny pikkuisen pömpölleen.

Ai niin, mittaristo tulee kivasti ulos ilman ratin irroitusta :wink:
Mersuja
Terry
Viestit: 28
Liittynyt: 22.11.2007 9:31

Mittari irti ja polttimot vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Terry »

Rattia EI tarvinnut nyppiä pois jos joku pelkää airbaggia. Hieman silikoonia pintoihin niin helposti. Vain ja ainoastaan kohtisuoraan ja sit virtalukon puolelta. Mut SRS - valo tartee nollata ensviikolla 8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 sähkö”