220cdi lämpeneminen
220cdi lämpeneminen
Useasti keskustellaan, että auton moottori ei lämpene diesel malleissa tarpeeksi. Nyt taitaa ollakkin päinvastainen tilanne. Eli talvella tuli vaihdettua vm.02 220cdi termostaatti koska ei lämmenyt. No nyt sitten ulkoilma lämpöjen noustua +10c ja siihen kaupunkia (huom vain kaupungissa ei maantiellä) ajoa niin moottorin lämmöt parhaimmillaan jo 95c!!! termarina perus 92 ikävä kyllä mallia motonet. Öljyt kunnossa, jäähdytinnestettä on eikä lisäänny, katoa, eikä muuta väriään. Koneen ollessa lämmin alkaa kuulumaan moniurahihnalta pientä naputusta mistä autokorjaamo totesi, että ei tuo pahalta kuullosta ja ajoa vaan jos ei pahene. Tuli mieleen voisiko vesipumppu vedellä viimisiään. Toinen minkä katsoin on, että syyläriin tuleva ylempi letku normaaliin tapaan lämmin, mutta alempi letku aivan kylmä. Ja kosa syylärin tuuletin pitäisi hörähtää pyörimään? ei edes lämpöjen ollessa 90 pyöri minulla. Vain jos laittaa ilmastoinnin täysille kylmäpuolelle alkaa pyörimään eli ainakin toimii siis.
Nyt tuli paljon tekstiä ja toivottavasti edes jotain sai selvää jostain
Nyt tuli paljon tekstiä ja toivottavasti edes jotain sai selvää jostain
Re: 220cdi lämpeneminen
jeshei kirjoitti: syyläriin tuleva ylempi letku normaaliin tapaan lämmin, mutta alempi letku aivan kylmä.
Ehkä sä olet sitten se ensimmäinen jonka termari on hajonnut siten, ettei päästä mitään läpi.
Mulla 2001 mallin C 220 CDI.
Flektihän on semmoinen, että sen pyörimisnopeus vaihtelee. Mulla se lähtee hiljalleen pyörimään 95C asteessa. Ja pysähtyy 90C asteessa. Tämä siis jos jäähdytys on EC napilla poiskytkettynä.
Mikäli jäähdytys on päällä ja ulkolämpö vähintään about 3C niin flekti lähtee aika pian käynnistyksen jälkeen pyörimään lauhduttaakseen kylmäkennoa.
Mutta tosiaan nopeus säätyy ilmeisesti portaattomasti ja täysi teho tullee käyttöön vasta kesäkuumalla.
Flektihän on semmoinen, että sen pyörimisnopeus vaihtelee. Mulla se lähtee hiljalleen pyörimään 95C asteessa. Ja pysähtyy 90C asteessa. Tämä siis jos jäähdytys on EC napilla poiskytkettynä.
Mikäli jäähdytys on päällä ja ulkolämpö vähintään about 3C niin flekti lähtee aika pian käynnistyksen jälkeen pyörimään lauhduttaakseen kylmäkennoa.
Mutta tosiaan nopeus säätyy ilmeisesti portaattomasti ja täysi teho tullee käyttöön vasta kesäkuumalla.
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Eikös noissa CDi-moottoreissa ole kaksvaiheinen termari? Meinaan vaan, että jos sielä ei aukea kuin se pienempi kanava.jeshei kirjoitti:Jokatapauksessa tuo, että alavesiletku on aivan kylmä viittaa, että tavaraa ei pääse tarpeeksi läpi? vaikka syylärin on tarkoitus jäähdyttää niin ei noin paljoa kyllä...
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261