220cdi lämpeneminen

Vastaa Viestiin
jeshei
Viestit: 18
Liittynyt: 26.2.2012 12:42

220cdi lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja jeshei »

Useasti keskustellaan, että auton moottori ei lämpene diesel malleissa tarpeeksi. Nyt taitaa ollakkin päinvastainen tilanne. Eli talvella tuli vaihdettua vm.02 220cdi termostaatti koska ei lämmenyt. No nyt sitten ulkoilma lämpöjen noustua +10c ja siihen kaupunkia (huom vain kaupungissa ei maantiellä) ajoa niin moottorin lämmöt parhaimmillaan jo 95c!!! termarina perus 92 ikävä kyllä mallia motonet. Öljyt kunnossa, jäähdytinnestettä on eikä lisäänny, katoa, eikä muuta väriään. Koneen ollessa lämmin alkaa kuulumaan moniurahihnalta pientä naputusta mistä autokorjaamo totesi, että ei tuo pahalta kuullosta ja ajoa vaan jos ei pahene. Tuli mieleen voisiko vesipumppu vedellä viimisiään. Toinen minkä katsoin on, että syyläriin tuleva ylempi letku normaaliin tapaan lämmin, mutta alempi letku aivan kylmä. Ja kosa syylärin tuuletin pitäisi hörähtää pyörimään? ei edes lämpöjen ollessa 90 pyöri minulla. Vain jos laittaa ilmastoinnin täysille kylmäpuolelle alkaa pyörimään eli ainakin toimii siis.
Nyt tuli paljon tekstiä ja toivottavasti edes jotain sai selvää jostain 8)
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 220cdi lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja hanse »

jeshei kirjoitti: syyläriin tuleva ylempi letku normaaliin tapaan lämmin, mutta alempi letku aivan kylmä.

Ehkä sä olet sitten se ensimmäinen jonka termari on hajonnut siten, ettei päästä mitään läpi.
mherpman
Viestit: 49
Liittynyt: 23.12.2010 13:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mherpman »

Mulla 2001 mallin C 220 CDI.

Flektihän on semmoinen, että sen pyörimisnopeus vaihtelee. Mulla se lähtee hiljalleen pyörimään 95C asteessa. Ja pysähtyy 90C asteessa. Tämä siis jos jäähdytys on EC napilla poiskytkettynä.

Mikäli jäähdytys on päällä ja ulkolämpö vähintään about 3C niin flekti lähtee aika pian käynnistyksen jälkeen pyörimään lauhduttaakseen kylmäkennoa.

Mutta tosiaan nopeus säätyy ilmeisesti portaattomasti ja täysi teho tullee käyttöön vasta kesäkuumalla.
jeshei
Viestit: 18
Liittynyt: 26.2.2012 12:42

Viesti Kirjoittaja jeshei »

Tuli ostettua nyt termari mallia veho kun kovasti korjaamolla sanoivat, että todennäköisesti motonetti malli on syyllinen. Huomenna vaihtoon ja suuri haave, että jäisi sinne alle 90c kaupungissakin...
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

No mutta... +95 ºC on aivan oiva lämpötila koneelle, sillä jos pakkasnesteet on myllyssä, kiehumispiste on jossain rapiat parikyt astetta korkeammalla.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
jeshei
Viestit: 18
Liittynyt: 26.2.2012 12:42

Viesti Kirjoittaja jeshei »

Jokatapauksessa tuo, että alavesiletku on aivan kylmä viittaa, että tavaraa ei pääse tarpeeksi läpi? vaikka syylärin on tarkoitus jäähdyttää niin ei noin paljoa kyllä...
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

jeshei kirjoitti:Jokatapauksessa tuo, että alavesiletku on aivan kylmä viittaa, että tavaraa ei pääse tarpeeksi läpi? vaikka syylärin on tarkoitus jäähdyttää niin ei noin paljoa kyllä...
Eikös noissa CDi-moottoreissa ole kaksvaiheinen termari? Meinaan vaan, että jos sielä ei aukea kuin se pienempi kanava.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Letkujen lämpötilasta ei oikein voi päätellä mitään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”