200cdi puutuu mystisesti ajoittain

Vastaa Viestiin
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

200cdi puutuu mystisesti ajoittain

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Eli ongelmat sen kun mutkistuu.

Autoa vaivannut jo jonkin aikaa huono käynnistyvyys +5 ja -15 asteen välillä, lämpimässä kelissä sekä kovilla pakkasilla (ilman roikkaa) lähtee hienosti käntiin mutta nämä nollan tienoot aiheuttaa piiiitkiä käynnistyksiä. Lohkolämppärin perästä yleensä lähtee hienosti.

O-rinkulat vaihdettu, kaikki kirkkaat letkut vaihdettu, suuttimien ohivuodot testattu / korjattu, luettu suuttimien korjausarvot, paineventtiili vaihdettu, hehkut tarkastettu yms jo tehtu.

Nyt uutena vaivana ilmestyi ensin sellainen oire että kylmällä koneella kun yritti kierrättää veto päällä niin kierrokset nousevat huomattavan hitaasti ja lopulta lähtevät tippumaan vaikka jalka on syylärissä. Muutaman sekunnin jalan nosto kaasupedaalilta ja vika / oire häviää. Tätä tehnyt satunnaisesti ja harvakseltaan.

Nyt ehkä samaan asiaan viittaava toinenkin oire ilmestyi. Jos laskettelee pintakaasulla esimerkiksi jyrkempää mäkeä alas tai muuteen vain antaa vauhdin hiipua vaihde päällä, sukkasilleen kaasua painaen niin siitä kun lähtee uudestaan kiihdyttämään niin kone saattaa olla tolkuttoman pitkän aikaa (parikin sekuntia, joka muuten on epätavallisen pitkä aika) puhditon, jonka jälkeen heräilee taas ja veto on normaalin luokkaa. Löytyisikö kokemusta että mikä moisen oireen voisi aiheuttaa??

ps.Tuota kylmäkäynnistyvyyttä, tai -käynnistymättömyyttä ei ole saatu korjattua vielä(kään)...
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Voisikohan imusarja olla tukkeentunut :?:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

käynistymiseen
suutimissa ei siis paluu puolen vuota
jos on yhden juuri laittanut niin kannatta katsoa hetken päästä kaikki uudestaan,
mahdolinen pumppu vaiva, koitta lämmittä pelkää pumppua,

tahmea kierosten otto
ahtopaine vuotaa pikkasen

katti tukkossa vnt siivet jummitta
imusarja jo ihan täynnä EGRpaskaa

mitäs *:ri näytää näissä tilanteissa?
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

CDI203 kirjoitti:käynistymiseen
suutimissa ei siis paluu puolen vuota
jos on yhden juuri laittanut niin kannatta katsoa hetken päästä kaikki uudestaan,

Tämä tehty noin 1500km viallisen suuttimen korjauksen jälkeen. Kaikki suuttimet 20% sisällä toisistaan.

mahdolinen pumppu vaiva, koitta lämmittä pelkää pumppua,

Tätä vikavaihtoehtoa olen miettinyt kyllä, toisinaan tuntuu että 10-15min roikan päässä auttaa, toisinaan ei. Ongelma on tosiaan kuitenkin vain +5 - -15c välillä, muutoin satunnaisesti kun kone on sopivasti jäähtynyt. Olen yrittänyt muutaman kerran puhalluslampulla lämmittää kp-pumppua mutta merkittävää muutosta ei käyntiin lähdössä ole ollut.

tahmea kierosten otto
ahtopaine vuotaa pikkasen

Tänään auto käynnistyi n.20min starttailujen jälkeen aamulla ja ajoin sillä parikymmentä kilometriä ja auto seisoi 10h. Tämän jälkeen lähti käyntiin kun "palmun alta" mutta tien päällä auto kiihtyi ~80% teholla tuonne 2500rpm asti ja alkoi "hyytyä". Tasaisella kierrokset jää n.2800rpm nurkille, alamäkeen sai n.3200rpm jenkapuntariin. Kulutus oli tuona aikana samaa luokkaa kun jos autolla ajaisi kyseistä vauhtia kyseisillä kierroksilla, eli pintakaasulla. Teki siis tätä kaikilla vaihteilla. Veto parempi pienillä vaihteilla. Ajoin autolla kaasu pohjassa moottoritiellä n.8km (muistaakseni) 5-vaihteella kierrokset siellä 3000rpm nurkilla kunnes yht'äkkiä veto palasi normaaliksi ja pelasi hienosti kotiin asti. Mitään vikavaloa tai vikailmoitusta näyttöön auto ei anna ja koneen lämmötkin nousi 75c nurkille ennen kuin veto palasi. Aiemmin on ollut näitä samoja oireita kylmällä koneella mutta kesto on ollut luokkaa 200m-1km ja olen olettanut että tuo on jokin moottorinohjauksessa oleva suoja kylmää konetta kohtaan. Näin ei näemmä ole...

katti tukkossa vnt siivet jummitta

Vika korjautuu ajossa normaaliksi ja oireillut pidempään joten katti tuskin on, vnt:n siivet mahdollinen vika mutta pitäisi kai mennä vikatilaaan jos jumittaisivat? Ahtopaine karkaa... Kokemusta lähinna vag-konsernin tdi moottoreiden vnt ahtimista joissa "siivet" jumittaa niin että tehot löytyy vasta korkeammilta kierroksilta ja menee helposti ahdot yli kartan = vikatilaan.

imusarja jo ihan täynnä EGRpaskaa

Mielestäni ei voi vaikuttaa säynnistysongelmiin eikä nooihin puutumisiin??

mitäs *:ri näytää näissä tilanteissa?

Ei ole käytetty starin nokassa kun hallissa. :oops:

ps.sellainen tuli tuossa aamulla huomattua että kun auto tekee tuon hetken puutumisen niin sillä hetkellä kun kone vastaa kaasuun ja veto paranee niin töräyttää putkesta pienen nokipilven.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Chrispe kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:käynistymiseen
suutimissa ei siis paluu puolen vuota
jos on yhden juuri laittanut niin kannatta katsoa hetken päästä kaikki uudestaan,

Tämä tehty noin 1500km viallisen suuttimen korjauksen jälkeen. Kaikki suuttimet 20% sisällä toisistaan.

mahdolinen pumppu vaiva, koitta lämmittä pelkää pumppua,

Tätä vikavaihtoehtoa olen miettinyt kyllä, toisinaan tuntuu että 10-15min roikan päässä auttaa, toisinaan ei. Ongelma on tosiaan kuitenkin vain +5 - -15c välillä, muutoin satunnaisesti kun kone on sopivasti jäähtynyt. Olen yrittänyt muutaman kerran puhalluslampulla lämmittää kp-pumppua mutta merkittävää muutosta ei käyntiin lähdössä ole ollut.

tahmea kierosten otto
ahtopaine vuotaa pikkasen

Tänään auto käynnistyi n.20min starttailujen jälkeen aamulla ja ajoin sillä parikymmentä kilometriä ja auto seisoi 10h. Tämän jälkeen lähti käyntiin kun "palmun alta" mutta tien päällä auto kiihtyi ~80% teholla tuonne 2500rpm asti ja alkoi "hyytyä". Tasaisella kierrokset jää n.2800rpm nurkille, alamäkeen sai n.3200rpm jenkapuntariin. Kulutus oli tuona aikana samaa luokkaa kun jos autolla ajaisi kyseistä vauhtia kyseisillä kierroksilla, eli pintakaasulla. Teki siis tätä kaikilla vaihteilla. Veto parempi pienillä vaihteilla. Ajoin autolla kaasu pohjassa moottoritiellä n.8km (muistaakseni) 5-vaihteella kierrokset siellä 3000rpm nurkilla kunnes yht'äkkiä veto palasi normaaliksi ja pelasi hienosti kotiin asti. Mitään vikavaloa tai vikailmoitusta näyttöön auto ei anna ja koneen lämmötkin nousi 75c nurkille ennen kuin veto palasi. Aiemmin on ollut näitä samoja oireita kylmällä koneella mutta kesto on ollut luokkaa 200m-1km ja olen olettanut että tuo on jokin moottorinohjauksessa oleva suoja kylmää konetta kohtaan. Näin ei näemmä ole...

katti tukkossa vnt siivet jummitta

Vika korjautuu ajossa normaaliksi ja oireillut pidempään joten katti tuskin on, vnt:n siivet mahdollinen vika mutta pitäisi kai mennä vikatilaaan jos jumittaisivat? Ahtopaine karkaa... Kokemusta lähinna vag-konsernin tdi moottoreiden vnt ahtimista joissa "siivet" jumittaa niin että tehot löytyy vasta korkeammilta kierroksilta ja menee helposti ahdot yli kartan = vikatilaan.

imusarja jo ihan täynnä EGRpaskaa

Mielestäni ei voi vaikuttaa säynnistysongelmiin eikä nooihin puutumisiin??

mitäs *:ri näytää näissä tilanteissa?

Ei ole käytetty starin nokassa kun hallissa. :oops:

ps.sellainen tuli tuossa aamulla huomattua että kun auto tekee tuon hetken puutumisen niin sillä hetkellä kun kone vastaa kaasuun ja veto paranee niin töräyttää putkesta pienen nokipilven.
Jotenkin hankalaa lueskeltavaa :roll:

seuraavaksi jonekkin *:ri piuhan päähän, sieltä tulee suuntaa vian hakuun

suutimien paluu puolen vuodossa ei % eroilla per suutin ole niin väliä
vaan määrällä jos jostain tulee 18ml/min ja siihen verrutuna toisesta
+15% (20ml/min ylä rarja, toiminta häiriöitä ilmenee usein jo pienemilläkin määrillä)

imusarja/katti/siivet jumitta siihen ei ole mitään mieli
pidettä siitä että mitä voivat aiheutta ihan vaan oman kokemuksen pohjalta kirjoitelen,
mikä on tullut useastamasta autosta, että vaikutavat noihin juttuihin(ja aina ei tule vika tilaa, kun on vielä siinä rajoilla)

mitä taas tulee klonksvagniin niin ovat muutenkin hiukan erilaisla syseemeillä,
kokemuksien mukaan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Oho, ei mennyt tuo aiempi vastaukseni kuten tarkoitin. Pahoitteluni. :oops:

Tänään otin ja mittasin ohivuodon minuutin aikamääreellä ja tulos oli 12ml, 13ml, 13ml ja 11ml.

Ottamalla pidemmän ajan testin tulos on saman tyyppinen 4 suutin vuotaa vähiten, 1 vähän enemmän ja 2 ja 3 eniten. Ero ei ole suuren suuri mutta silmin havaittava.

Aiemmin mitattua: korjausarvot 1, 2 ja 3 suutin +0,04 - +0,08 mutta 4 suutin oli -1,07. Normaalia kaiketi? Plussaa saa kaiketi olla paljon enemmänkin mutta mites juurikin tuo miinusmerkkinen korjauslukema nelosen suuttimessa?

Kenelläkään kokemuksia kp-pumpun sisuskalujen uusinnassa? Olin jo kk sitten dieselkorjaamon tiskillä ostamassa "täydellistä korjaussarjaa" pumppuun mutta pelottelivat että voi olla ettei tule sillä kuntoon joten jäi ostamatta. Hintaa olisi ollut n.180e sisältäen männät, sylinterit, kannet ja venttiilit sekä tiivisteet. Uudesta pumpusta olivat 600e vailla.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Chrispe kirjoitti:Aiemmin mitattua: korjausarvot 1, 2 ja 3 suutin +0,04 - +0,08 mutta 4 suutin oli -1,07. Normaalia kaiketi?
Olisiko mahdollista että tuo nelosen suutin on uusittu tai kunnostettu jossakin vaiheessa? Minulla on omassa cdi:ssä yksi kunnostettu suutin ja se menee lievästi miinuksella koko ajan.
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Paljon mahdollista. Autolla ajettu rutosti. Itse olen kunnostanut tuon kolmosen suuttimen kun oli ohivuotoa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Chrispe kirjoitti:Oho, ei mennyt tuo aiempi vastaukseni kuten tarkoitin. Pahoitteluni. :oops:

Tänään otin ja mittasin ohivuodon minuutin aikamääreellä ja tulos oli 12ml, 13ml, 13ml ja 11ml.

Ottamalla pidemmän ajan testin tulos on saman tyyppinen 4 suutin vuotaa vähiten, 1 vähän enemmän ja 2 ja 3 eniten. Ero ei ole suuren suuri mutta silmin havaittava.

Aiemmin mitattua: korjausarvot 1, 2 ja 3 suutin +0,04 - +0,08 mutta 4 suutin oli -1,07. Normaalia kaiketi? Plussaa saa kaiketi olla paljon enemmänkin mutta mites juurikin tuo miinusmerkkinen korjauslukema nelosen suuttimessa?

Kenelläkään kokemuksia kp-pumpun sisuskalujen uusinnassa? Olin jo kk sitten dieselkorjaamon tiskillä ostamassa "täydellistä korjaussarjaa" pumppuun mutta pelottelivat että voi olla ettei tule sillä kuntoon joten jäi ostamatta. Hintaa olisi ollut n.180e sisältäen männät, sylinterit, kannet ja venttiilit sekä tiivisteet. Uudesta pumpusta olivat 600e vailla.
Noihan ei pahoja arvoja vielä ole, jos ovat sillon samat kun on tilanne päällä,

pumpun korjaukseen rittä usein kun vaihta se korjaus sarjan(jos itse pumpun rugossa ei ole vikaa)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Puhummekohan nyt samasta korjaussarjasta?? Sehän korjaa käsittääkseni vain vuodot ulos päin? Pumppuni ei vuoda pisaraakaan ulospäin. On vain epäilys että pumpun tuotto on tippunut pumpun väljyydestä johtuen.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Siitä sarjasta missä tulee osat pumpun sisälle ja tiivisteet
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tuohon kaasuun vastaamattomuuteen vois olla syynä viallinen ilmamäärämittari, tekee justiin tollasta et rajaa kierrokset yhtäkkiä 2000 ja vaihtaa vaan väkisin isommalle, eikä saa yleensä vikatilaa aikaseksi .
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Varmaankin mahdollista. Testerissä täytyisi käyttää. Vika saattaa tosiaan nykyään ilmestyä ja poistua muutaman kilometrin välein mikä hivenen ihmetyttää. Joskus kun innostuu ajamaan tuota 3000rpm vasten (kaasu pohjassa) niin ennen kun vika "korjaantuu" niin auto tekee muutaman nykäyksen yrittäen päästä vikatilasta ennen kun tosiaan veto palaa ja toimii taas hetken normaalisti.

Nyt auto makaa tallilla, imusarja irti. Kyseessä se sellainen muovinen imusarja. Oli läppien säätötangon ja säätömoottorin välinen vipu irti joten läpät eli omaa elämäänsä. Tämän lisäksi oli yksi läppä irti tästä säätötangosta. Ihan hyvä että tuli purettua mutta järkyttävä homma tuo irroitus ilma hyviän ohjeita. Meni käsi päähän pari kertaa ja meinasi jo uskokin loppua jossain kohtaa. Itse imusarja oli poikkeuksellisen puhdas ja talma melko pehmeää joten putsaus onnistunee melko helposti huomenissa.

Onkos muuten normaalia että näiden läppien akselin läpiviennit vuotaa egr-pa$&aa ulos? Mahtaako sieltä karkailla painetta samalla? Ajattelin poistaa läpät ja katkaista niitä talteen ne imusarjan seinämän läpi menevät osat ja tehdä niistä tulpat läppien teinien tukkimiseen. Luulisi että kun ne heittää sialla sinne kiinni niin ei vuoda enää.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Chrispe kirjoitti:Varmaankin mahdollista. Testerissä täytyisi käyttää. Vika saattaa tosiaan nykyään ilmestyä ja poistua muutaman kilometrin välein mikä hivenen ihmetyttää. Joskus kun innostuu ajamaan tuota 3000rpm vasten (kaasu pohjassa) niin ennen kun vika "korjaantuu" niin auto tekee muutaman nykäyksen yrittäen päästä vikatilasta ennen kun tosiaan veto palaa ja toimii taas hetken normaalisti.

Nyt auto makaa tallilla, imusarja irti. Kyseessä se sellainen muovinen imusarja. Oli läppien säätötangon ja säätömoottorin välinen vipu irti joten läpät eli omaa elämäänsä. Tämän lisäksi oli yksi läppä irti tästä säätötangosta. Ihan hyvä että tuli purettua mutta järkyttävä homma tuo irroitus ilma hyviän ohjeita. Meni käsi päähän pari kertaa ja meinasi jo uskokin loppua jossain kohtaa. Itse imusarja oli poikkeuksellisen puhdas ja talma melko pehmeää joten putsaus onnistunee melko helposti huomenissa.

Onkos muuten normaalia että näiden läppien akselin läpiviennit vuotaa egr-pa$&aa ulos? Mahtaako sieltä karkailla painetta samalla? Ajattelin poistaa läpät ja katkaista niitä talteen ne imusarjan seinämän läpi menevät osat ja tehdä niistä tulpat läppien teinien tukkimiseen. Luulisi että kun ne heittää sialla sinne kiinni niin ei vuoda enää.
jonkun verran tulee niiten akselien välistä yleensä paskaa ulos
(eli riippu vuodon määrästä, miten paljon vaikutta paineeneseen, imu sarjassa voi olla 4mm reikä eikä tule vika tilaa auto toimii lähes normaalisti, vastaa kaasun vaan aluksi tahmeasti )

mutta yksi vikatilan tekiä on ainakin ne miten sattu heiluvat läpät,

kierrä niiten akslien reikkin sopivat pultit ulkoapäin(ei pääse mootorrin jos sattuu irtoamaan joskus) sitten vaan kaikki muu niihin liityvä pois paitsi se moottori
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”