M271.946 ja vikakoodi 201C-001 [P0172]

Vastaa Viestiin
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

M271.946 ja vikakoodi 201C-001 [P0172]

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Nyt kaivataan apuja. Vikaa ei löydy kotikonstein enää... Eli aloitetaanpas alusta...... :arrow:

Joulukuussa suoritin isompaa 4-vuotishuoltoa (sisältäen tulpat) ja samalla vaihdoin moniurahihnan kiristimen joka vaatii tietysti imusarjan, suuttimien ilmanputsarikotelon ja remmiahtimen pois oton jotta saa sen yhden vitun pultin auki... :evil:

Tässä yhteydessä totesimme samalla jäsen orsiin kanssa, että nokka-akselin säätimiltä vuotanut öljyt johtosarjaan ja ECUlla asti menossa eli kapillaari-ilmiö tapahtunut... Huolto ja muut toimenpiteet suoritettuna ajelin rauhassa pari viikkoa ja moottorinvikavalo syttyi. Silloin alkoi tämä rumba. Vikakoodi 201C-001 pötkötti näytöllä... Kuitattiin pois ja taas mentiin pariviikkoa ja taas...

Tästä kyrpiintyneenä tilasin perinteiset johtosarjaremontin osat (nokka-akselin säätimet, molemmat lamdat) sekä kaikki imupuolen tiivisteet ja myös kaikki huohotinletkut uudet, että josko se tällä tokenisi... Uudet osat vaihdeltiin ja ei, edelleen sama vikakoodi. Tässä vaiheessa leikittiin vähän rikastuksen kanssa Starilla ja saatiin lisäksi vikakoodit 2029 rikkaalle ja laihalle seokselle. Kuvia välillä:

Kuva

Kuva

Kuva

Nuo ylärajan ja alarajan koodit sai pois rikastusta vähentämällä... Mutta edelleen vikakoodi 201C vaivaa... Vaihdettiin ECU toiseen... Ei vaikutusta...

Tästä suivantuneena olen tarkistanus bensanpaineen, 4 - 4,2bar OK! Imuvuodot, OK! Antureiden toiminta, OK! Ilmamassa, OK! Boschin testerillä katsottuna Multiplikatiivinen seoskorjaus liki nollassa %, OK! Additiivinen seoskorjaus 0,06ms, OK! Mutta jostain syystä Lambda-sopeutus 19%, 20% on raja, mutta sekin toistaiseksi OK!

Vika ilmenee aina moottorin kierroluvulla 2200 +/- 100rpm, 690 - 695 s starttauksen jälkeen. Siis ei joka starttauksella kuitenkaan, kävin vasta Kemissä mutkan, eikä vikavalo sillon syttynyt kuin vasta sieltä lähdettäessä, uudelleen käynnistyksen jälkeen...

Vielä käyn tekemässä perusasetukseen ja adaption nollauksen ja rupean jatkamaan tutkimuksia, mutta nyt on HELVETIN hyvät neuvot tarpeen! JA ennenkuin joku mainitsee jakopäästä, ketju on uusittu 20 tkm sitten eräässä mersuliikkeessä... :wink:

Vielä sellainen lisäys päästöistä, otin katsastusta varten päästölappua niin ei meinanut millää saada HC ja CO arvoa alle sallitun. Parhaimmillaan HC oli 142 ja CO 0,58, (yleensä heti arvoissa kun sondin on putkeen työntäny) mutta nyt sai huudattaa pari-kolme minuuttia ennen kuin arvot pikaisesti kävi alle sallittujen arvojen... :roll:
Viimeksi muokannut RoopeK, 14.7.2018 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Johtosarjaremontti eli tuliko lamdoille uudet johdot? Täällä oli aikoinaan yhdessä vastaavanlaista ongelmaa ja öljy oli tullut lamboille asti..
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Eli koko moottorin johtosarja joka menee ECUlta kaikille antureille, on uusittu... :roll: Molemmat lamdat myös on uudet... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Venttiilikopan päällä on alipaineletkuja ja niissä yhdessä välissä sininen pieni venttiili, jos venttiili on väärinpäin paikallaan tulee P0172 aina uudelleen vikamuistiin. Tosin muistaakseni ei juuri tuolla tekstillä...
Toinen venttiili on kompuran puolella sivussa, jos se on väärinpäin ei ajovaloen korkeussäätö toimi (jos on halogeenit)
oulaistenliikenne.fi
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Niitä ei ole missään vaiheessa käännelty ja imeskelty että toimivat... :lol:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei pitänyt olla tuossa CLK:ssakaan käännelty mutta niinpä vaan oli.
Jokuhan siellä on väärin tai irti ahtimen ja imusarjan irrotuksen jäljiltä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Sepä siinä onkin ku on jo kolmeen kertaan käytetty auki ja tarkasteltu... :roll: JA toisekseen niitä takaiskuista ei ole käytetty letkuja irti kuin toisesta päästä... JA valojen korkeussäätö pelaa... Lisäyksenä vikaan, häiriövalo sammuu aina välillä, mutta se voi johtua siitä kun tulee kuitenkin aika paljon pätkäajoa niin ei kerkee kunnolla haistelemaan... :roll: Mutta miten se ei syttynyt Kemin reisulla, siinä kuitenkin tuli 100 km yhtäjaksoista ajoa..?
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

EI sitä kannata miettiä noiden takaiskuventtiilien osalta mitä on tehty, vaan tsekkaa vain että se on oikeinpäin joka on venttiilikopan päällä. eiköhän se nyt sitten ole oikein, enkä minäkään muista kumminpäin piti olla, netistä joutuu kaivamaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Tämä mysteeri ehkä taisi selvitä... Mut mitään en varmuudella sano ennenkuin olen vaihtanut uudet osat... Eli kaikki alkoi siitä kun toissapäivänä lähdin kiihdyttämään lappu lattiassa melkein heti käynnistyksen jälkeen niin kuului sellainen ääni kuin nyt menisi ahtopaine väärään paikkaan.. :roll: Noh, siitähän tuli mieleen eräs mersun tiedote, jossa käsketään paineistaa imupuoli erikoistyökalulla se ja se, joka laitetaan ilmanputsarin tilalle... Eihän minulla sellaista ole niin tehdään itse sopeva.. :arrow:

Kuva

Hondan öljynsuodattimesta romut pois ja venttiili siihen nii hyvä tuli... Sitten otetaan ilmanputsarikotelo pois ja laitetaan haitarikumiputkeen tuo patentti-työkalu tiukasti klemmarilla kiinni... Tässä vaiheessa tarkastetaan, että kaikki irroitetut letkut ovat kiinni... :wink:

Kuva

Siinä töhisytin ilmaa imupuolelle ja kuuntelin, että jostain viheltää/suhisee... Hetken aikaa korvallani kuunneltua totesin, että tankinhöyryjen kierrätysventtiilillä? (Onkohan tuo nyt se?) kuuluu suhinaa otin letkun irti ja ihmettelin, että täältähän tulee ilma läpi vaikka tuossa on kyllä selvästi takaisku jossa nuoli toiseen suuntaa... :shock:

Kuva

Usempaan otteeseen pukkasin rengaspainemittarilla painetta järjestelmään ja tuoltahan vuotaa... Sitten päätin irroittaa sähköisen venttiilin pois ja pukkasin painetta uudelleen...

Kuva

Siinä vaiheessa järjestelmään nousi paine 3bar ja patenttityökaluni ampui irti letkunnokasta! :shock: Vähän säikäytti kun meinasi nokkaan tulla...

Eli tuossa sähköisessä venttiilissä nuoli imusarjan suuntaa, kuuluuko ilman mennä läpi tankin suuntaan? (Sen takia tuossa putkessa imusarjan ja venttiilin välissä saattaa olla tuo takaisku)

Takaisku ja oikeastaan tuo koko putki on uusittava(kumit haurastuneet), koska kun imeskelin tuosta letkun nokasta missä takaisku, sain toistettua sen ihme äänen joka kuului kun aiemmin kerroin kiihdytyksestä... Ja aina välillä tuo takaisku ei mennyt kiinni kuten olisi pitänyt.... Eli silloinhan ahtopaineet karkaa tankkiin ja kun kaasuläppä vetää kiinni, imaisee moottori ilmaa tankin kautta..?

Tilailen uudet osat ja vaihtelen paikoilleen niin saadaan selvyys... :wink:

Lisäilen tämän omaan topicciinikin...
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tällä viikolla pajalla samanlainen auto samalla vikakoodilla; coolerissa sormenmentävä reikä. Savukoneella selvisi heti.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

ITekkin olisin savua käyttänyt, mutta sattui sopevasti olemaan menossa kone kun menin tekemään testiä, mutta selvisihän se tuolla paineilmallakin... :lol: Takaiskuventtiilin pitäisi tulla maanantaina niin sitten pääseepi ajeleen kunnolla ja testaileen oliko vika siinä... Ainakin paineilma pysyi imupuolella, kun takaisku toimi... :lol:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Pitäisi aina olla joku tupakkimies hollilla savugeneraattoriksi. :D

Hyvä, että ainakin on nyt epäily vian syyksi...

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Roisto kirjoitti:Pitäisi aina olla joku tupakkimies hollilla savugeneraattoriksi. :D

Hyvä, että ainakin on nyt epäily vian syyksi...

t.
Risto
Niinpä, ku itekki lopetti 2,5 vuotta sitten tupruttelun... :lol:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Kyllä oli syypää tuo takaisku... Ei ole enää vikonut... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”