Ässä ei nyt käynnistynytkään...?

Vastaa Viestiin
Avatar
Erew126
Ässämies
Viestit: 389
Liittynyt: 22.10.2005 18:13

Ässä ei nyt käynnistynytkään...?

Viesti Kirjoittaja Erew126 »

Eli nelisen kuukautta ässä on seisonut ilman käyttöä ja nyt mentiin sitä sitten käynnistämään, mutta...

Pistettiin akku paikoilleen ja koitettiin käynnistyää, niin ei mitään. Mittarivalot kyllä syttyivät, keskuslukko toimii ja valot, mutta kone ei älähtänytkään. Startti ei pyöri.

Annoimme toisesta akusta(ei siis autosta) siihen virtaa ja sen jälkeen tulos oli, että ilmanputsarin alta alkoi kuulua kova säklätys startatessa. Kuin konekiväärin säklätys. Kuullosti pahalta, muutaman kerran poljin kaasua ja koitin startata, muttei mitään. Säklätys kuuluu niin kauan, kuin yrittää startata.

Yleismittaria ei ole, eli emme tiedä akun varausta, mutta voisiko se olla akusta kiinni? Akkua olen säilyttänyt lämpimässä talven yli.

Entä mikä säklätys voisi olla?
w126 300SE 1986
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

öööh.... bendix jumissa... ? :?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Erew126
Ässämies
Viestit: 389
Liittynyt: 22.10.2005 18:13

Viesti Kirjoittaja Erew126 »

ööööh...mikä bendix?? :roll:


edit: google kertoi jo :lol:
w126 300SE 1986
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kuuluuko se "säklätys" nimenomaan ilmanputsarin alta, eikä starttimoottorista ?
Ja pyörittikö starttimoottori lisäakulla moottoria, vai pyörikö starttimoottori vain itsekseen?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Erew126
Ässämies
Viestit: 389
Liittynyt: 22.10.2005 18:13

Viesti Kirjoittaja Erew126 »

Ari66 kirjoitti:Kuuluuko se "säklätys" nimenomaan ilmanputsarin alta, eikä starttimoottorista ?
Ja pyörittikö starttimoottori lisäakulla moottoria, vai pyörikö starttimoottori vain itsekseen?
Missä se startti tarkalleen on?
Ei pyöritä moottoria ollenkaan ja se nakutus on mitä ilmeisimmin startista.

Joutuuko ilmanputsarin ottamaan veks, että pääsee starttiin käsiksi?
w126 300SE 1986
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Erew126 kirjoitti: Missä se startti tarkalleen on?
Siellä se on moottorin takapäässä lähellä vaihdelaatikkoa.

Ainakin tähän mennessä muissa vehkeissä ollut, sillä starttimoottorin hampaat vastaavat manuaalivaihteisessa autossa vauhtipyörän hammaskehään ja taas automaattivaihteisessa vetolevyn hammaskehään.

Ässän tuntevat antakoot tarkemmat tuntomerkit (väri, koko, haju ja maku) :D


Erew126 kirjoitti: Ei pyöritä moottoria ollenkaan ja se nakutus on mitä ilmeisimmin startista.
Bendixiä sitten veikataan edelleen.
Starttimoottori pois (parilla-kolmella pultilla), pöydälle ja purkuun.
Sipaisu vaseliinia "booreihin" ja takaisin.

Erew126 kirjoitti: Joutuuko ilmanputsarin ottamaan veks, että pääsee starttiin käsiksi?
Tuskinpa, mutta voihan ässän suodatin niin iso olla, että paremmin mahtuu touhuamaan ilman sitä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Minä aloittaisin puhdistelamalla kaapelien kosketuspinnat. Eli ensin akun navat ja kengät takuulla puhtaiksi, akku lataukseen tai sitten kunnon tovi apuvirtaa toisesta autosta ennen starttausta. Jos ei palaa vieläkään niin sitten putsataan sinne bendix-laitteelle menevät kaapelit ja moottorin maadotus koriin.

Kaikesta huolimatta veikkaan että akku on tullut seisonta-aikana tiensä päähän, se selviää kun lataat sitä kunnolla ja pitkään. Jos ei ota virtaa niin valmis on.

4A laturi, 88Ah akku=tyhjästä täyteen 22h, mutta kyllä se vähemmälläkin lataamisella kyntensä näyttää.

:D
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

No, joko starttaa ?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Erew126
Ässämies
Viestit: 389
Liittynyt: 22.10.2005 18:13

Viesti Kirjoittaja Erew126 »

Noniin, kaverilta yleismittari ja 11.58 näytti, keskuslukko auki, tippui 7-8 volttiin ja kun yritti käynnistää niin tippuio 3 volttiin.

Tädin Seatista apuvirtaa kaapeleilla ja käynnistyi ilman ongelmia. 30 kilsaa ajoa perään ja auto pelasi kuin unelma, kunnes ajoin takaisin ja sammutin. Minuutin päästä kokeilin ja ei mihinkään. Apuvirralla taas käyntiin ja tuloksena, että huomenna uuden akun ostoon.

Hyvin pelaa, lämmöt ok, ei valskanut nyt ajon aikana mitään ja konekkin käy tasaisesti.

Illalla otan muutaman kuvan ja postaan teille tähän ketjuun vähän katseltavaa :)

Mieli on nyt hyvä!
w126 300SE 1986
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Hyvä homma että sait ässän käymään. Kuvia tottakai, kiitos. :D

Ens viikolla pitää hakea leima omaan, sitten vaihdellaan kesäkumit alle ja siirrytään kesäkauteen, Cee saa jäädä vähemmälle käytölle. 8)
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Eikö se vielä ole leimattu?
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Erew126
Ässämies
Viestit: 389
Liittynyt: 22.10.2005 18:13

Viesti Kirjoittaja Erew126 »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
w126 300SE 1986
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Hieno ja ryhdikäs auto, ei voi muuta sanoa. 8)
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Keep those orange blinkers! 8)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

On siisti peli Erellä 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”