NYt sitten hiilten vaihdon jälkeen kovan korjauspuuskan saattelemana tuli halu korjata tuo vakionopeudensäädin.
Eli piirilevy on nyt käsillä:
Muissa ketjuissa puhuttiin viallisista kondensaattoreista, miltä ne tarkalleen ottaen näyttävät? Montako niitä on? Tuo elektroniikka ei ole alaa
Ja viallisista liitoksista myös puhuttiin, onko tosiaankin alkava käymään kaikki liitokset uudelleen läpi, noitahan näyttää riittävän.
Autossa siis vakionopeudensäädin toimii joskus, yleensä kun sen painaa päälle, se jää ihan sekunniksi päälle ja sitten katkeaa, kerran pääsin tempomat päällä yli 5km, ennenkuin katkesi.
Onko siis turhaa yrittää korjata boksia, vai onko vika muualla'?
:
Tempomatin boksin korjaus?
Tempomatin boksin korjaus?
w126 300SE 1986
Boksi löytyy jarrupolkimen vierestä.
Käytin omaani radiohuollossa. Parilla kympillä mittasivat konkat ja katsoivat juotokset mikroskoopilla. Paljaalla silmällä hyvälle näyttäneistä juotoksista löytyi mikroskoopilla seitsemän katkosta. 92-mallisessa boksissa ei kondensaattoreista löytynyt sanomista. Noissa konkissahan on se ongelma, että harvoissa yleismittareissa on mittausaluetta kapasitanssille, siksi en niitä pystynyt itse mittaamaan. Periaate on, että niissä on oltava vähintään se kapasitanssi, mikä päällä lukee.
Korjauksen vaikutukset ovat vielä testaamatta, mutta pientä toivoa on.
Käytettyjä bokseja löytyy w126:een. Boksi on nimittäin täsmälleen sama kuin vaikka w124:ssa. Ainoastaan boksin pohjassa oleva kooditulppa on moottori ja korikohtainen. Eli osti boksin mistä vain, mutta tulppa pitää ottaa vanhasta boksista.
Käytin omaani radiohuollossa. Parilla kympillä mittasivat konkat ja katsoivat juotokset mikroskoopilla. Paljaalla silmällä hyvälle näyttäneistä juotoksista löytyi mikroskoopilla seitsemän katkosta. 92-mallisessa boksissa ei kondensaattoreista löytynyt sanomista. Noissa konkissahan on se ongelma, että harvoissa yleismittareissa on mittausaluetta kapasitanssille, siksi en niitä pystynyt itse mittaamaan. Periaate on, että niissä on oltava vähintään se kapasitanssi, mikä päällä lukee.
Korjauksen vaikutukset ovat vielä testaamatta, mutta pientä toivoa on.
Käytettyjä bokseja löytyy w126:een. Boksi on nimittäin täsmälleen sama kuin vaikka w124:ssa. Ainoastaan boksin pohjassa oleva kooditulppa on moottori ja korikohtainen. Eli osti boksin mistä vain, mutta tulppa pitää ottaa vanhasta boksista.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Elkot noista kuivuu eli elektrolyytit häviää sisältä ja eivät pidä jännitettä niinkuin pitäisi, tämä aiheuttaa hejaamista ja pätkimistä.
Tina taas on lyyjy-tina seosta josta johtava osa haihtuu ajan myötä ja näin siitä tulee huono liitos ja sähkö kulkee huonosti.
Eli kolvi käteen ja juotat joka ikisen juotoksen uudestaan, menee joku 15-30min riippuen taidoista ja niska tulee kipeeksi
Sitten vaihdat ainakin kaikki elkot levyltä, elkot tunnistat et niillä miinus merkki ja joskus plus merkki rungossa (muoto pyöreä lieriö).
Jos viitsit niin kaikki elkot ja konkat vaihtoon, niin kestää taas 20vuotta.
Tina taas on lyyjy-tina seosta josta johtava osa haihtuu ajan myötä ja näin siitä tulee huono liitos ja sähkö kulkee huonosti.
Eli kolvi käteen ja juotat joka ikisen juotoksen uudestaan, menee joku 15-30min riippuen taidoista ja niska tulee kipeeksi
Sitten vaihdat ainakin kaikki elkot levyltä, elkot tunnistat et niillä miinus merkki ja joskus plus merkki rungossa (muoto pyöreä lieriö).
Jos viitsit niin kaikki elkot ja konkat vaihtoon, niin kestää taas 20vuotta.
Boksi testattu. Koodaustulppaan piti vaihtaa 560:n vastukset ja nyt toimii. Konkkia ei tarvinnut vaihtaa, ne olivat mittauksen perusteella kunnossa. Sitä vastoin paljaalla silmällä erinomaisiltä näyttäneet juotokset osoittautuivat mikroskoopilla katsottuna huonoiksi. Seitsemän liitosta täytyi juottaa uudelleen.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Itekkin tinailin ko. boxin kaikki juotokset uusiksi. Tunti meni ja vakkari toimii.
Kovin oli vähällä tinamäärällä kasattua tuo laatikko Muutaman juotos oli silmin nähden irti. Lämmitettäessä vanha tina "katosi" Eli kaikkiin piti lisäillä uutta tavaraa. (päivänselvä asiahan se on)
Tinnerillä ensin liottelin lakkaukset pois piirilevyltä. Helpottaa huomattavasti uudelleen juottamista.
Kovin oli vähällä tinamäärällä kasattua tuo laatikko Muutaman juotos oli silmin nähden irti. Lämmitettäessä vanha tina "katosi" Eli kaikkiin piti lisäillä uutta tavaraa. (päivänselvä asiahan se on)
Tinnerillä ensin liottelin lakkaukset pois piirilevyltä. Helpottaa huomattavasti uudelleen juottamista.