Automaatin öljynvaihto

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Avatar
goslar
Viestit: 84
Liittynyt: 25.2.2006 21:48

Automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja goslar »

Miten iso operaatio on 203 -mallin automaatin öljynvaihto? Sitä kun ei tuossa huolto-ohjelmassa mainita ollenkaan!
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja eerola »

goslar kirjoitti:Miten iso operaatio on 203 -mallin automaatin öljynvaihto? Sitä kun ei tuossa huolto-ohjelmassa mainita ollenkaan!
Ei mikään kummoinen. Vaikka homma kuuluukin sarjaan "teetän mieluummin kuin teen itse".

-Pohjapahvit pois.
-Laatikon pohja auki ja öljyt ulos. Paitsi ne jotka eivät laatikon suunnittelukukkasen vuoksi suostu ulos tulemaan.
-Tiiviste pois.
-Pohjan putsaus ja magneettiin kertyneen sotkun tonkiminen.
-Uusi tiiviste paikalleen.
-Pohja kiinni.
-Uudet öljyt sisään.
-Uusi sinetti paikalleen, jos sinetöinti huvittaa.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ohimennen mainittakoon, että tuossa pöydälläni olevassa pumaskassa AP00.20-P-0001K/ SERVICE SHEET for Active Service System (ASSYST), Passenger car Model 203 sanotaan:

Once at 60 000 km - Automatic transmission - oil and filter change
Transmission 722.6 as of VIN end no. A745749, F648300, R173714
Transmission 722.9 as of VIN end no. A745749, F648300, R173714
-T

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Vieläkös muuten 203-mallissa on automaatin turbiinissa tyhjennysroppu?
Pro HVM
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Rässi66 kirjoitti:Vieläkös muuten 203-mallissa on automaatin turbiinissa tyhjennysroppu?
Ei ole. Tuota tarkoitin edellämainitsemallani "laatikon suunnittelukukkasella".
-T

Kuva
Avatar
goslar
Viestit: 84
Liittynyt: 25.2.2006 21:48

Viesti Kirjoittaja goslar »

Tuo selvensikin. Paljonkohan vanhaa öljyä kiertoon jää vaihdon jälkeen?

Kumma juttu kun tuota proppua ei ole. Muistikuva vanhoista mersuista oli, että huoltoon oli kiinitetty erityistä huomiota.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Sinne jää kutakuinkin puolet vanhaa öljyä.
Me teemme vaihdon näin:
- öljypohjan ropun kautta öljyt pois 2-3 l
- täyttö uusilla öljyllä
- esim. viikon kuluttua homma uusiksi vaihtaen myös suodattimen sekä öljypohjan tiivisteen.
Näin saadaan lantrattua öljyä enemmän puhtaaksi.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Että puolet vanhaa öljyä kiertoon. :shock: Hienolta kuullostava rakenne, etten sanoisi. :lol: Ilmeisesti automaatin kestoikä on havaittu liian pitkäksi.
Mitenkäs usein ne öljyt muuten pitää vaihdattaa sinne askiin? :? Oho, tuossa "Eerolan" viestissähän taisi tuo vaihtoväli jo ollakkin. Eli se on kait tuo 60000. Toivottavasti meikeläisen pirssiin on vaihdettu laatikkoon öljyt, tai no, onhan siinä täydellinen huoltokirja. :roll: Seuraavana onkin sitten meikeläisellä vuorossa auton viides Assyst b-huolto, joka näillä näkymin on arvottu noin 93:n tuhannen kohdalle. :roll:
Avatar
goslar
Viestit: 84
Liittynyt: 25.2.2006 21:48

Viesti Kirjoittaja goslar »

Öljynvaihto ei kuulu huolto ohjelmaan ollenkaan. Eli olen käsittänyt niin että jos en sitä erikseen pyydä, niitä ei vaihdeta koskaan minkään huolto-ohjelman mukaan.

Harmillista kun öljyt ei vaihdu kokonaan. Kysyin tänään vaihto hintaa alan liikkeestä, niin se oli 180 €
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

goslar kirjoitti:Kysyin tänään vaihto hintaa alan liikkeestä, niin se oli 180 €
Jumaleischon, pitäskö alkaa Mersujen automaattien ölijynvaihtajaksi.
Tuohon rahaan melekeen imee pillillä ne vanhat loput pois.
Pro HVM
Avatar
P.M.N.
Viestit: 171
Liittynyt: 30.9.2005 12:05
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Tuohan on halpaa kuin saippua, jos vertaa vastaavaa "tarjousta" väyryseen. 12 litraa "speciaali"öljyä (30 €/litra), osa kuulemma huuhtoutuu läpi. Suodatin ja tiiviste sekä työt päälle, niin loppusumma huiteli noin 500 Eskoa :shock: .
MB S210 320 cdi Avantgarde
MB R129 500SL 1991
MB 124 CE230 1991 sportline
Honda CBR 1100 XX 1998
creep
Viestit: 17
Liittynyt: 22.9.2006 7:12
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja creep »

goslar kirjoitti:Öljynvaihto ei kuulu huolto ohjelmaan ollenkaan. Eli olen käsittänyt niin että jos en sitä erikseen pyydä, niitä ei vaihdeta koskaan minkään huolto-ohjelman mukaan.

Harmillista kun öljyt ei vaihdu kokonaan. Kysyin tänään vaihto hintaa alan liikkeestä, niin se oli 180 €
Päivän hinta veholla tuolle operaatiolle oli 203€, tosin puhelimitse tiedusteltuna. Pitäs itsekin öölit vaihtaa / vaihdattaa..
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

Ei toi hinta nyt niin paha hinta ole jos se sisältää suodattimen ja tiivisteen ja täydellisen öljynvaihdon eli kaikki n 7 litraa vaihtuu. Vaihdoin juuri itse sen minkä sain ulos (n 4 litraa). Öljyt (7 l) maksaa 87,50, suodatin 21;-
ja tiiviste 9;- eli työn osuudeksi jää n 85 egee. Mutta rahaa se on sekin ja vaihtuuhan ne öljyt itsetehtynäkin, tai siis ensin n 3,5 - 4 litraa ja viikon kuluttua toiset, jolloin n 75% öljyistä on tullut vaihdettua kahdella vaihtokerralla. Vai tietäisikö joku miten ne saadaan kerralla vaihdettua ?

Vaimon Civic:ssä kuuluu ihan huolto-ohjelmaan että vaihdetaan vain ne öljyt jotka propun kautta valuvat ulos, eli vähän yli puolet.
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

kysyin eilen alppilan AA kerholta hintaa oli n250 egee, suodattimineen ja tiivisiteineen. täytyneee käydä vaihdattamassa
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

Kysäseppä samalla miten vaihtavat ne turbiinin öljyt.
kickback
Viestit: 11
Liittynyt: 02.6.2008 10:12
Paikkakunta: Helsinki

Laatikon öljyt

Viesti Kirjoittaja kickback »

Omassa mesessä vajaat 135 tkm taulussa. Käytin B-huollossa ja luojan kiitos, otin samalla myös vaihteistoöljyn+suodattimen vaihdon.
Ei oltu ikuna vaihdettu vaikka on "täydellinen huoltokirja". :evil:
Asentaja vaan totesi, että oli viimeiset hetket vaihtaa.

Mieleeni vaan heräsi kysymys, että onkohan aiheuttanut paljon tuhoa ja kulumista näin pitkäksi mennyt vaihtoväli ? :?
-tuoppi-
Viestit: 3
Liittynyt: 20.1.2008 18:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -tuoppi- »

Omaan autoon laatikon öljyt vaihdettiin niin että se jollain tavalla "huuhdeltiin" öljyllä. Eli laatikkoon työnnettiin toisesta reiästä uutta öljyä ja toisesta reiästä laskettiin vanhaa pihalle (auton käydessä). Tuota jatkettiin niin kauan kunnes poisto reiästä tuli kirkasta öljyä. Öljyä tuohon huuhteluun meni kaikkiaan 9,3 litraa, mutta tuolla menetelmällä vanhat öljyt saa kierrosta pois kokonaan.
Tuo huolto tehtiin siis mersuihin erikoistuneessa huoltoliikkeessä, ei merkkiliikkeessä.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Laatikon öljyt

Viesti Kirjoittaja jolle »

kickback kirjoitti:Omassa mesessä vajaat 135 tkm taulussa. Käytin B-huollossa ja luojan kiitos, otin samalla myös vaihteistoöljyn+suodattimen vaihdon.
Ei oltu ikuna vaihdettu vaikka on "täydellinen huoltokirja". :evil:
Asentaja vaan totesi, että oli viimeiset hetket vaihtaa.

Mieleeni vaan heräsi kysymys, että onkohan aiheuttanut paljon tuhoa ja kulumista näin pitkäksi mennyt vaihtoväli ? :?
Eipä se mitään tuhoa saa aikaan kun on vaan 135 tkm ajettu samoilla öljyillä, hyvään kohtaan tuli vaihdettua :)

Omalla vehkeellä oli ajettu se 250 tkm samoilla öljyillä ja ei ruennu enää toimimaan kunnolla vaikka vaihtoi... aiheuttaa näköjään vähän lisätöitä kun on kerenny menemään niin huonoks noi öljyt :D
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Laatikon öljyt

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kickback kirjoitti:Omassa mesessä vajaat 135 tkm taulussa. Käytin B-huollossa ja luojan kiitos, otin samalla myös vaihteistoöljyn+suodattimen vaihdon.
Ei oltu ikuna vaihdettu vaikka on "täydellinen huoltokirja". :evil:
Asentaja vaan totesi, että oli viimeiset hetket vaihtaa.

Mieleeni vaan heräsi kysymys, että onkohan aiheuttanut paljon tuhoa ja kulumista näin pitkäksi mennyt vaihtoväli ? :?
Niinpä se kun kuulu vain kerran huoltoohjelmaan 60tkm kohdalla
sen jälkeen erikseen tilattava lisä työ, mutta onhan se tärkein eli hultokirja ja kuitti sitten kunnossa :lol:

(taxseissa taas kuulu ohjelmaan aina 60tkm välein)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Micker
Viestit: 24
Liittynyt: 31.10.2010 19:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Micker »

Täytyy varmaan itse vaihtaa automaattiöljyt, kun merkkihuolto tai ei niin hinta on pelkästään tuon 3-4 litran vaihtamiselle.
Jos kaikki öljyt vaihdetaan, niin hinta on tupla tai tripla (ns. huuhtelu kuten -tuoppi- kirjoitti).

Mikä on 220cdi vm2007:n automaattiöljyn vaatimusluokka?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Micker kirjoitti:Täytyy varmaan itse vaihtaa automaattiöljyt, kun merkkihuolto tai ei niin hinta on pelkästään tuon 3-4 litran vaihtamiselle.
Jos kaikki öljyt vaihdetaan, niin hinta on tupla tai tripla (ns. huuhtelu kuten -tuoppi- kirjoitti).

Mikä on 220cdi vm2007:n automaattiöljyn vaatimusluokka?
MB236:10 tai MB236:14 kun purkista löyttyy
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Micker
Viestit: 24
Liittynyt: 31.10.2010 19:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Micker »

Öljyä löytyy, suodatin ja tiiviste, mutta vielä tuli kysymyksiä mieleen ennen töihin ryhtymistä.

Öljyt saa siis pois vaan laatikon pohjan irroittamalla, mutta mistä uudet öljyt pistetään sisään? Onko täyttöputki konehuoneessa vai meneekö letkupullolla auton alla touhuumiseksi?

Ja sitten tärkein eli oikean täytön tarkistaminen. Vaihteistoöljyt pitää siis olla 80°C ja kone käynnissä vaihteisto P:llä? Sitten 64,5 mm mistä ja miten mitaten?
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

Micker kirjoitti:Öljyä löytyy, suodatin ja tiiviste, mutta vielä tuli kysymyksiä mieleen ennen töihin ryhtymistä.

Öljyt saa siis pois vaan laatikon pohjan irroittamalla, mutta mistä uudet öljyt pistetään sisään? Onko täyttöputki konehuoneessa vai meneekö letkupullolla auton alla touhuumiseksi?

Ja sitten tärkein eli oikean täytön tarkistaminen. Vaihteistoöljyt pitää siis olla 80°C ja kone käynnissä vaihteisto P:llä? Sitten 64,5 mm mistä ja miten mitaten?
Uudet öljyt samasta paikasta mistä mittatikku työnnetään laatikkoon, eli konehuoneesta, edestä katsoen koneen vasemmalta puolelta ihan takaa, löytyy
musta korkki, jossa punainen tai musta sinetti: repäise irti ja paina loput sinetistä vaikka rautalangan pätkällä suoraan alaspäin. Senjälkeen täyttöaukon korkki lähtee irti. Niin, mittaukseen tarvitset sitä varten tarkoitetun mittatikun, jossa asteikko, (KL varaosat, Veho) tai teet sen esim n metrin pituisesta polkupyörän jarruvaijerin suojuksesta tai ohuesta nailonputkesta. Mittatikku työnnetän kunnes kopsahtaa pohjaan. 25 asteisena min 10 mm, max 21 mm ja
80 asteisena min 54 mm, max 65 mm, siis jos loota on 722.6 sarjaa.
Micker
Viestit: 24
Liittynyt: 31.10.2010 19:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Micker »

Asia selvä, kiitos ohjeista.
Micker
Viestit: 24
Liittynyt: 31.10.2010 19:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Micker »

Vielä yksi asia. Miten olette tarkistanu, että öljyt on 80°C lämpöiset?
Näillä keleillä ei vielä pääse hyödyntämään tuota 25 asteen mitta-asetusta..
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Micker kirjoitti:Vielä yksi asia. Miten olette tarkistanu, että öljyt on 80°C lämpöiset?
Minä olen silmitellyt moottorin lämmön mukaan; tuskin se paljon heittää.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Micker
Viestit: 24
Liittynyt: 31.10.2010 19:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Micker »

Niin sillon on moottori normaalilämmössä joten varmaan vaihteistoöljytkin on lämmenny.
Tai sitten otan duunista pintalämpömittarin ja katon laatikon öljypohjasta lämmöt :)
gremlin
Viestit: 77
Liittynyt: 14.1.2008 15:08
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja gremlin »

missähän päin on tuo öljyn täyttö putki mahtaa sijaita? oon koittanu ettei jo pariin otteeseen ja en vain löydä sitä.. vai onko koko putkea olemassa?
320cdi -06
W204 350cdi
W124 250TDT
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

missähän päin on tuo öljyn täyttö putki mahtaa sijaita? oon koittanu ettei jo pariin otteeseen ja en vain löydä sitä.. vai onko koko putkea olemassa?
320cdi -06
Älä ihmeessä yritä itse vaihtaa öljyjä. Lienee seiskavaihteinen.
gremlin
Viestit: 77
Liittynyt: 14.1.2008 15:08
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja gremlin »

joo niin on. miksei voi ite vaihtaa öljyjä?
W204 350cdi
W124 250TDT
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”