Auto 450tkm ajettu suomiauto,vanha taksi,vaihteisto öljyjä on vaihdeltu.
Auto ollut minulla pari vuotta,lukko alkoi syksyllä kiukuttelemaan eikä parantunut kyb venttiilin ja tunnistin levyn vaihdolla,vikakoodeja ei tullut eikä mennyt vikatilaan. Myös kylmänä luistatti pienempiä vaihteita hetken aikaa,tai kierrokset nousivat selkeästi enemmän kun mitä olisi pitänyt ja vikoja ei tullut,luistatus loppui 100-1000 metrin ajon jälkeen,riippuen pakkasen määrästä.
Vaihteistoon tehtiin huuhtelu ja taas uusi kyb ja suodatin,ohjainboxin kuivuuden tarkistus,ei apua.
Vaihteisto irti,turbiini korjattavaksi, tehdasuusi hydrauliyksikkö uusilla vaihdeventtiileillä,kybillä ja tunnistinlevyllä kiinni, momentiksi laitoin 16nm uusilla pulteilla kun en tiennyt tarkkaa momenttia (nyt kuulin että se olisi 14nm? joten uskoisin tarkkuuden olevan riittävä ja pääasia että kaikki pultit ovat tasaisen kireällä).
Vaihteiston adaptioiden nollaus ja vaihteiden opetus, tukittiin kehäkolmosen seutu viiden ruuhkassa,ei apua. Häpeän määrä oli kyllä hetkittäin suuri, mutta saatinhan ainakin nostatettua toyota kuskien egoa kun mersu mateli muiden joukossa.
Lukko ei vaan mene kiinni,pelkästään auki tai luistaa. Vikatilaan ei mene,vikakoodeja ei ole, star näyttää että kaikki on ok.
Kokeiltu ajaa 4 ja 5 vaihteilla kierroksilla 1500-3000 ja lukko ei mene kiinni.
Kiihdytettäessä matkavauhdista kierroksia saa nousemaan 200-300 ja star sanoo että luistaa,pintakaasulla ajaessa vaihteiston ja moottorin nopeusero noin 20-50rpm ja starin mukaan luistaa.
Öljyn määrä pari milliä yli maksimin, ei kuulemma vaikuta eikä vaikuttanut ennenkään kun ennenkin on ollut. Öljy on febin 236.14 hyväksynnällä olevaa.
Ideoita mitä kokeilla?
Turbiinin kojannut paikka lupasi ilmaisen tarkistuksen turbiinille jos irroitan sen ja vien heille,mutta olisiko jotain muuta mitä kokeilla? Ei oikein pystyisi autoa seisottamaan...
Paikka josta hydrauliyksikkö tuli,sanottiin että voisi kokeilla toisella kyb venttiilillä josko tuo uusi olisi kuitenkin rikki vaikka onkin uusi ja tuli valmiina kasattuna tehtaalta.
Sitten on ehdotettu josko öljypumppu ei tuottaisi tarpeeksi painetta lukolle,pystynkö mittaamaan sen lauhduttimelle lähtevästä banjopultista vai hajoaako jotain jos sen banjon tilalle laitan painemittarin? Tai sitten jos on tietoa mistä muualta mittaan ja paljonko paineen pitäisi olla.
Starin mukaan paineet ok.
Jos lähetän turbiinin tarkistukseen,osaako joku tarkistaa hydrauliyksiköstä jotain joka tuohon voisi vaikuttaa?
Varmaan löytyy kirjoitusvirheitä eikä ehkä selkeimmin kirjoitettu, turhautumisen määrä alkaa heijastua jo kirjoitus taitoon
