Turbiinilukko ei lukitu

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
ano
Viestit: 44
Liittynyt: 03.6.2015 1:55
Paikkakunta: Etelässä päin

Turbiinilukko ei lukitu

Viesti Kirjoittaja ano »

Eli ongelma on otsikon mukainen ja tuntuu ettei mitään helppoa keinoa ole tehtävissä viallisen osan selvittämiseksi.

Auto 450tkm ajettu suomiauto,vanha taksi,vaihteisto öljyjä on vaihdeltu.

Auto ollut minulla pari vuotta,lukko alkoi syksyllä kiukuttelemaan eikä parantunut kyb venttiilin ja tunnistin levyn vaihdolla,vikakoodeja ei tullut eikä mennyt vikatilaan. Myös kylmänä luistatti pienempiä vaihteita hetken aikaa,tai kierrokset nousivat selkeästi enemmän kun mitä olisi pitänyt ja vikoja ei tullut,luistatus loppui 100-1000 metrin ajon jälkeen,riippuen pakkasen määrästä.

Vaihteistoon tehtiin huuhtelu ja taas uusi kyb ja suodatin,ohjainboxin kuivuuden tarkistus,ei apua.

Vaihteisto irti,turbiini korjattavaksi, tehdasuusi hydrauliyksikkö uusilla vaihdeventtiileillä,kybillä ja tunnistinlevyllä kiinni, momentiksi laitoin 16nm uusilla pulteilla kun en tiennyt tarkkaa momenttia (nyt kuulin että se olisi 14nm? joten uskoisin tarkkuuden olevan riittävä ja pääasia että kaikki pultit ovat tasaisen kireällä).

Vaihteiston adaptioiden nollaus ja vaihteiden opetus, tukittiin kehäkolmosen seutu viiden ruuhkassa,ei apua. Häpeän määrä oli kyllä hetkittäin suuri, mutta saatinhan ainakin nostatettua toyota kuskien egoa kun mersu mateli muiden joukossa.

Lukko ei vaan mene kiinni,pelkästään auki tai luistaa. Vikatilaan ei mene,vikakoodeja ei ole, star näyttää että kaikki on ok.

Kokeiltu ajaa 4 ja 5 vaihteilla kierroksilla 1500-3000 ja lukko ei mene kiinni.

Kiihdytettäessä matkavauhdista kierroksia saa nousemaan 200-300 ja star sanoo että luistaa,pintakaasulla ajaessa vaihteiston ja moottorin nopeusero noin 20-50rpm ja starin mukaan luistaa.

Öljyn määrä pari milliä yli maksimin, ei kuulemma vaikuta eikä vaikuttanut ennenkään kun ennenkin on ollut. Öljy on febin 236.14 hyväksynnällä olevaa.

Ideoita mitä kokeilla?

Turbiinin kojannut paikka lupasi ilmaisen tarkistuksen turbiinille jos irroitan sen ja vien heille,mutta olisiko jotain muuta mitä kokeilla? Ei oikein pystyisi autoa seisottamaan...

Paikka josta hydrauliyksikkö tuli,sanottiin että voisi kokeilla toisella kyb venttiilillä josko tuo uusi olisi kuitenkin rikki vaikka onkin uusi ja tuli valmiina kasattuna tehtaalta.

Sitten on ehdotettu josko öljypumppu ei tuottaisi tarpeeksi painetta lukolle,pystynkö mittaamaan sen lauhduttimelle lähtevästä banjopultista vai hajoaako jotain jos sen banjon tilalle laitan painemittarin? Tai sitten jos on tietoa mistä muualta mittaan ja paljonko paineen pitäisi olla.

Starin mukaan paineet ok.

Jos lähetän turbiinin tarkistukseen,osaako joku tarkistaa hydrauliyksiköstä jotain joka tuohon voisi vaikuttaa?

Varmaan löytyy kirjoitusvirheitä eikä ehkä selkeimmin kirjoitettu, turhautumisen määrä alkaa heijastua jo kirjoitus taitoon :lol:
Viimeksi muokannut ano, 01.6.2017 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dodge Dart -66
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
Avatar
ano
Viestit: 44
Liittynyt: 03.6.2015 1:55
Paikkakunta: Etelässä päin

Viesti Kirjoittaja ano »

Nyt olisi kyselty lisää asioista tietäviltä ja vaihteiston sisäinen vuoto voisi kuulemma olla myös mahdollinen tai sitten kokeilisi toista jalkatilassa olevaa ohjainta vaikkei tämäkään ole öljyinen tai anna vikakoodeja.

Tuo ohjain taitaa olla ainut kohtuu rahalla ja helpolla työllä kokeiltava asia,tuleekohan muilla mitään mieleen?
Dodge Dart -66
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

ei muutamutta 722.6 on mun muistaakseni 'luonnostaankin' aika paljon luistaa tilassa, mitä oon pariin kertaan livenä katellu, eli jotain muutakin voi olla jos kerran stari ei vikaa luistosta anna.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
ano
Viestit: 44
Liittynyt: 03.6.2015 1:55
Paikkakunta: Etelässä päin

Viesti Kirjoittaja ano »

MHe kirjoitti:ei muutamutta 722.6 on mun muistaakseni 'luonnostaankin' aika paljon luistaa tilassa, mitä oon pariin kertaan livenä katellu, eli jotain muutakin voi olla jos kerran stari ei vikaa luistosta anna.
Se voi olla joo,mutta tässä samassa autossa on vuosi sitten mennyt samalla rengastuksella,samoissa olosuhteissa,samoilla teillä, kierroksilla ja samalla kuskilla lukkoon. Kerran yli vuosi sitten jouduinkin vaihtamaan tunnistinlevyn ja samalla lukkoventtiilin ja alkoi taas pitämään.

Taitaa olla seuraava etappi vaihtaa vielä käytetty ohjainboxi kun se on helpolla kokeiltu, jos sillä ei parane niin mietittävä että jatkaako ajamista tälläisenä niin kauan että jotain oikeasti hajoaa vai laittaako vielä tuhansia lisää vaihteistoon.

Todella ärsyttävä vika kun sen tietää että on koko ajan luistamassa, paljon on jo yritetty tehdä sen korjaamiseksi ja kulutus on vähän isompi kun ennen ja melkein 60tkm vuodessa ajamalla 0,5-1 litran kulutus alkaa jo vuosien mittaan tuntua. Ja jos jatkaa ajoa näin niin ettei jotain nyt korjatuista osista hajoaisi uudestaan.
Dodge Dart -66
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”