ABS, ESP, Run Flat Indicator ja vakkari TOIMII TAAS!

Vastaa Viestiin
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

ABS, ESP, Run Flat Indicator ja vakkari TOIMII TAAS!

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Nousin moottoritieltä, kun ajotietokone alkoi herjaamaan "ABS, ESP Inoperative Check User Manual" ja "Run Flat Indicator Inoperative", mittaristossa alkoi palamaan ABS-valo. Myöhemmin huomasin, että vakkari on lopettanut toimintansa. Run Flat on herjannut satunnaisesti rengaspaineista siitä lähtien kun laitatin talvirenkaat alle, rengaspaineissa ei ole ollut suuremmin eroa ja herjaus on painunut taka-alalle kun se on kuitannut. Kuitenkin se on siis toiminut, mutta lämpötilojen vaihdeltua se herjailee mielestäni turhaan (ei herjannut viime talvena). Nyt noi on siis mykkänä ja ihmetyttää mikä tuolle vakkarille tuli!

Auto siis MB 203 220 cdi vm. -06. Sain huomiseksi paikalliselta Mersu-pajalta ajan, jolloin laitetaan auto narun päähän, mutta kertokaa te nyt omat "diagnosinne".

P.S. laitoin saman kyselyn myös toiselle saman merkin foorumille (en taaskaan ymmärrä miks näitä foorumeita pitää olla kaksi)
Viimeksi muokannut bercedes menz, 14.2.2013 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Kitkat?

Kuulostaa tyhjältä renkaalta
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Kone kirjoitti:Kitkat?

Kuulostaa tyhjältä renkaalta
Nastat on alla ja äsken tuuppasin motaria 120km/h eikä tuntunut / näyttänyt tyhjältä. Miten toi vakkari liittyy ESP / ABS:ään ja miten tyhjä rengas pudottaa ESP / ABSn pois?
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Tyhjä pyörii eri tahtiin kun muut, auton aivot ei ymmärrä tulevaa tietoa. Vakkari putoaa koska aivo ei saa luotettavaa tietoa.

Ja vikahan voi olla ihan muuallakin :)
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Kone kirjoitti:Tyhjä pyörii eri tahtiin kun muut, auton aivot ei ymmärrä tulevaa tietoa. Vakkari putoaa koska aivo ei saa luotettavaa tietoa.

Ja vikahan voi olla ihan muuallakin :)
Ok.

Äsken mittasin "kotimittarilla" ja yhdessä takarenkaassa ja paineet:
OE 2,4
OT 2,35
VT 2,3
VE 2,4

Onko moinen ero riittävä aiheuttamaan moisen oireen?
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

No ei pitäisi olla. Naru varmaankin kertoo lisää...
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Tuossa yritin pähkäillä asiaa ja ainoa mitä keksin oli sulake. Missäs on sulakeboksi ja mikä sulakkeista on ESPtä varten?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Oiskohan joku nopeusantureista pyörän navassa sanonu ittensä irti. Taikka sitten kehä kulunu/likainen joka sitten aiheuttaa tuommosta herjaa :roll:
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Multiviri kirjoitti:Oiskohan joku nopeusantureista pyörän navassa sanonu ittensä irti. Taikka sitten kehä kulunu/likainen joka sitten aiheuttaa tuommosta herjaa :roll:
Auto on helkkarin paskainen, johtuen suolamössöstä. Käytän pesulla...
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Auto (lähinnä vanteet ja jarrut) pesty painepesurilla, ei vaikutusta. Olishan tuo ollut liian helppo. Viimeks kun on jostain autosta syttynyt ESP-valo, niin korjaushinta oli 2300€ + työt. Onneks Honda maksoi silloin tuon...
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Vaihdettiinko siihen koko Esp järjestelmä uuteen vai mitäs tuolla 2300 eurolla tehtiin? :D
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Abs-anturi sökö? Vaikuttanee kaikkien noiden toimintaan, ESP & ABS seuraavat samojen antureiden kautta eri renkaiden pyörintänopeuksia -> jos eivät saa tietoa edes yhdeltä pyörältä, niin ovat vikatilassa. Sama koskee vakkaria. Myöskään rengaspainevalvonta ei toimi, koska se tarkkailee renkaiden pyörintänopeuksien kautta renkaiden mahdollista ilmanvajetta. Vajaa rengas -> pienempi vierintäkehä -> suurempi renkaan pyörintänopeus. :wink: Vikakoodien lukuun vain *:lle.
530d Touring -01
250EXC-F -04
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

jolle kirjoitti:Vaihdettiinko siihen koko Esp järjestelmä uuteen vai mitäs tuolla 2300 eurolla tehtiin? :D
Jarrumoduli vaihdettiin, mut onneks Hondan piikkiin (jatkettu takuu autoon, jolla oli ajettu yli 100tkm ja yli 4-v).
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

thabandit^ kirjoitti:Abs-anturi sökö? Vaikuttanee kaikkien noiden toimintaan, ESP & ABS seuraavat samojen antureiden kautta eri renkaiden pyörintänopeuksia -> jos eivät saa tietoa edes yhdeltä pyörältä, niin ovat vikatilassa. Sama koskee vakkaria. Myöskään rengaspainevalvonta ei toimi, koska se tarkkailee renkaiden pyörintänopeuksien kautta renkaiden mahdollista ilmanvajetta. Vajaa rengas -> pienempi vierintäkehä -> suurempi renkaan pyörintänopeus. :wink: Vikakoodien lukuun vain *:lle.
Juurikin näin oli. Ongelma on nyt ratkaistu. Narun päässä selvis, että oikean etupyörän nopeusanturi herjasi. Saatiin kuitattua, mutta vika ilmeni heti kun käänsi enemmän rattia oikealle. Auto nosturille ja anturin johto vaihtoon. Aikaa meni koko hommaan (vikakoodien luku & kuittaus, vianselvitys ja korjaus) 50 min. Ja nyt pelittää. Jälleen erinomaiset arvosanat E. Venetmäelle!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 jarrut”