W203 200cdi-06-moottoridiagnostiikan valo palaa? RATKAISTU!!

Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

W203 200cdi-06-moottoridiagnostiikan valo palaa? RATKAISTU!!

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Terve!
Eilen tuli nähtyä elämäni ensimmäisen kerran moottoridiagnostiikan merkkivalo palamassa kojetaulussa. Ajoittain sammuikin mutta palasi kuitenkin uudelleen. Ei mitään oireita. Tunteja meni ja moottori uuvahti kiihdytyksessä 1000 kierroksen kohdalle sekuntipariksi-sillain että huomasi nyykähdyksen. Teki tuon pari kolme kertaa päivän aikana. Menin veholle ja samassa otettiin pikatesti, joka antoi tuloksen: nokka-akselin asentoanturi viallinen. Sellaista ei ollut hyllyllä, mutta tilattiin luvattiin tänään asentaa. No menin paikalle ja hetihän se muutamassa minuutissa asennettiin. Ei ole tarvinnut odotella oikeastaan koskaan nopeimpien hommien kanssa Pitäjänmäen taksihuollossa. Palvelu pelaa ja on asiallista. Sekin tuli selvitettyä, että automaattilaatikoiden nypytys ja oireet jotka korjaantuuu turbiinin vaihdolla eivät johdu jäähdytysnesteen vuodosta laatikkoon. Kahden vuoden aikana vain yhdestä laatikosta on testien perusteella löytynyt glykolia-että se siitä esson baari jutusta ainakin tällä erää.
Eilen vikakoodi poistettiin pikatestin yhteydessä ja valo ei ole sen jälkeen palanut ollenkaan. Tänään uusi osa laitettiin siis ja toimi koko päivän moitteetta, mutta nyt illalla kuljettaja soitti, että moottori humppaa eikä meinaa ottaa kierroksia-ilmeisesti hätäkäyttötilassa. Mikä epäonnistui? Mulle ei tule muuta mieleen kuin, että asennus on jollain tavalla epäonnistunut? Mitäs sanotte? Tämä asiaa selviää viimeistään perjantaina mutta voittehan hieman ruotia asiaa. Mulle vaan tulee mieleen, että asentoanturin asennuksessa joku pikku juttu jäi kiristämättä/muuta ja nyt se sitten illalla varmaan heltisi? Nyt pumppu ei oikein tajua milloin pitäisi polttoainetta ruikkia koneeseen? Eli tämä ongelma siis paheni osan vaihdon takia. Ennen osan vaihtoa kone hyytyi vain sekunniksi pariksi 1000 kierroksen kohdalle mutta nyt on hätäkäyttötilassa-jos ei sitten sammuttaminen auttanut asiaa väliaikaisesti. Onhan tuossa koneessa ilmeisesti kampiakselillakin asentotunnistin, mutta se tieto ei riitä polttoaineen ruokkimiseen? Mielenkiintoista.
Viimeksi muokannut kardaani, 20.1.2008 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaipa se tuossa uudemmassakin koneessa on venakopan päällä, se anturi. :D
Vaikea kuvitella että sen asennuksessa sattuisi jotain joka aiheuttaisi ongelmia.
Kierrätystä hoitamassa tuossa on mm. yksi sähkömoottorilla toimiva "murkula" siinä imusarjan takaosan päällä, niissä on kuulemma ollut vikoja aika vähillä kilometreillä ja mikäpä muukaan siitä seuraa kuin vikatila ja tehot kateissa. :(
Kerrohan sitten mistä vika löytyi.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Voiko se testilaite antaa väärän vikakoodin? Tai jos lukija teki virheen? Autolla ajeltu 160 tkm eli vuosi ja kaksi kuukautta. Edellisellä vastaavall apelillä tais tulla 320tkm. ja siinä eikä kyllä missään muussakaan W210 mukaan luettuna ollut tuollaisia vikailmoituksia koskaan. ja niillä ajeltiin enimmillään 420 tkm.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Testilaite antaa sen vikakoodin joka auton vikamuistiin on taltioitunut, ei se vääräkään voi olla.
Testaajalle jää hommaksi tulkita vikakoodin aiheuttaja, se voi joissain tapauksissa olla jotain ihan muuta kuin koodi kertoo.
Noin uudessa autossa itse vaihtaisin sen enempää miettimättä kyseisen anturin kuten on tehtykin, johtosarjavikaa tms. tuskin on enkä usko minkään muun voivan aiheuttaa asentotunnistimen vikakoodia muistiin.
Tosin uudehkojen autojen kanssa pelatessa mikään ei ole varmaa. :?
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Luulen, tai oikeastaan olen varma, että sillä nokka-akselin ja kampiakselin asentotunnistimella siellä moottorin etupäässä on merkitystä vaan käynnistystilanteessa.
Käyttöjärjestelmä päättelee niiden asennon perusteella, missä on kampiakselin nollakohta.
Tästä tuleva tieto ei edes voi olla kovin tarkkakaan.

Tarkka tieto sitten käyntiinliittyvien asetusten tarkkailuun löytyy sieltä vauhtipyörän ulkokehältä, moottorinpuolelta.
Siellä on hammastus, jota myös sähkösilmä seuraa.
Kaikki käntiin liittyvät jutut luetaan vauhtipyörältä.
Vauhtipyörät on kaikissa cdi-moottoreisissa henkilöautoissa samankaltaiset näiltä osin.

Siis, jos nokka-akselin asentotunnistin särkyy moottorin käydessä, moottori jää käyntiin, eikä sitä huomaa mitenkään.
Seuraavassa käynnistämisyrityksessä sen sitten huomaa, ei lähde käyntiin.
Kun moottorin käyttöjärjestelmä ei saa oikeaa tetoa kampiakselin asennosta, niin se ei aloita ruiskutusta.

Mieti, liittyykö vika johonkin asennustyöhön, vebasto ?
Joillain "mystiset" vaivat on poistuneet akun vaihdolla, mittaa jännite.
Onko saman vikakoodin alla muitakin vikoja -> STAARIA tutkimaan.


Minulla on palanut se moottorivalo useasti, varmaan useammin, kun kellään täällä.
Aina se minulla on liittynyt siihen, että järjestelmän mielestä kaasupolkimen asento ja toteutuneet kierrokset/ahtopaine eivät ole olleet ohjelman haarukassa, miksi, se on toinen tarina.
Sinulla voi tietty olla eri juttu.
Dealerin ehdottama kierrätysvaiva on ihan "hyvä" vika, tai arvaus minun mielestäni.


Mersussa max ruiskutuksen määrä säätyy ahtopainetiedon perusteella.
Siis yksinkertaisesti, kun ahtopaine nousee, nousee syöttökin.
Mikäli ahtopainetta on, mutta sen määrä "heittelee", niin max polttoaineensyötön määrä liikkuu aina seuraten ahtopainetietoa.
Mikäli ahtopaine ei nouse ollenkaan, tai pysyy riittävän kauan ohjelmassa olevien raja-arvojen ulkopuolella, seuraa vikatila, josta ei kuitenkaan tule mitään herjaa mihinkään.
Tämä vika aina nollaantuu uudelleenkäynnistämisen yhteydessä.
Joissain tilanteissa, joissa ahtopaine vaan jää "liian alas", verrattuna kaasupolkimen asentoon, seuraa tila, jolloin järjestelmän mielestä häiriö on polttoainejärjestelmässä, silloin moottorihäiriön merkkivalo syttyy.
Se sammuu itsekseenkin, kun riittävästi häiriöttömiä käynnistymisiä on takana.

Pakoputkisto tukossa ?

MAP-anturi on pienen letkun päässä.
Katso, että letku on kunnolla kiinni, ehjä ja siinä ilma pääsee kulkemaan.
Siihen letkuun kolmihaara liittimellä voit liittää ahtopainemittarin, josta voit seurata ahtopaineen kehittymistä.
Paineen pitäisi nousta tasolle 1,2-1,3bar, ennen kierroslukua ~3000rpm.


Vauhtipyörältä tietoa lukeva silmä on vähän hankalassa paikassa.
Se on melkolailla suoraan EGR-venttiilin alapuolella, aivan lokon reunassa.
Ahdas paikka.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tämähän on taksi ja auto testattiin veholla. Oireina oli vain moottorin nyykähdys 1000 kierroksen kohdalla kiihdytettäessä n. sekunniksi ja tämä tapahtui 600 kilometrin aikana n. 10 kertaa. Muuten moottori kiersi ihan tappiin asti ilman ongelmia-eli vikatilaan ei mennyt ollenkaan.
Testi antoi nokka-akselin anturivian, joka myös vaihdettiin. Ajoin 300 kilsaa ei valoa eikä vikaa. Seuraava kuski lähti ja melko heti alkoi hänen kuvaamansa humputus ja se, että ei ottanut kunnolla kierroksia. Ja kaikki nämä siis asentotunnistimen vaihdon jälkeen. Ennen vaihtoa ei ollut tuollaista tilannetta. Itse en ole kokeillut autoa nyt, mutta huomenna lähden ajamaan ja sitten tiedän miltä tuntuu ja vien veholle uuteen tarkastukseen. Ennen kuin kuljettaja lähti ajoon eilen vaihdoin autoon, vasemman etulampun, täytin pissapojan ja vaihdoin vasemman rekisterikilven valon. Samalla huomasin, että moottorin suojamuovi oli ihan pölyisen näköinen kauttaaltaan ja ihmettelin, että olisi luullut näkyvän jotain jälkiä kun muovi irroitetaan(jos se täytyy irroittaa anturin vaihdon yhteydessä?). Jos siellä vaan nollattiinkin vikakoodi ja koitettiin hoitaa asia niin kuntoon? On tuokin mahdollista kun en ollut sisällä katsomassa vaihtoa (siellä ei saa olla vieressä-oman turvallisuutemme kannalta :wink:-niin kyltissä lukee)
Missään ajamassani mersutaksissa ei ole koskaan jouduttu vaihtamaan akkua ja kaikki ovat käynnistyneet aina niinkuin nytkin. Volvossa meni akku/vuosi jostain syystä.
Ilmoittelen viimeistään viikonloppuna mitä ilmeni. Kiitos arvioista.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

En tunne autotekniikkaa mutta tuolla teollisuuspuolella kun luetaan akselin asentoa ja kierrosnopeutta, niin käytetään induktiivistä anturia joka lukee paikkaa esim. reikälevystä. Anturin asennus voi helpostikin mennä pieleen. Anturin nokan etäisyys reikälevystä on määritelty hyvin tarkasti. Tyypillisesti alle 1mm. Anturi kun asennetaan liian kauas niin korkeammilla nopeuksilla se alkaa hukkaamaan pulsseja ja seurauksena on vikatila. Liian lähelle asennettuna taas materiaalien lämpenemisen seurauksena tulee mekaaninen kosketus joka voi rikkoa anturin.
IJJ20
Viestit: 43
Liittynyt: 28.8.2006 16:19
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja IJJ20 »

näitä antureita on hankala saada väärin asennettua. eli niitä ei voi säätää.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Auto ollut pajalla reilun viikon. Aiheeseen ei ole siellä oikein paneuduttu. Auton piti olla valmis ja kunnossa tiistaina. Olivat vaihtaneet anturin puoleisesta johdinsarjan päästä liittimen. Vikavalo ei enää kuulemma palanut. Olivat kokeilleet ja ajaneet autoa useaan otteeseen. Menin paikalle-olivat melko varmoja, että liittimessä oli vika. Käynnistin auton vehon pihalla-moottorindiagnoosivalo syttyi heti-palasin työnjohtajan luo-hän ei voinut uskoa todeksi. Auto otettiin heti uudelleen pikatestiin ja sieltä tuli vikakoodi-nokka-akselin asentotunnistin signaalin singnaali. Sähkömies ei ole oikein kerennyt asiaan ilmeisesti perehtyä tällä viikolla. Nyt olisi katsottava ilmeisesti johtosarjan keskusyksikön puoleiset liittimet. Itse en ymmärrä miksi koko johtosarjaa ei voitu uusia kokonaan heti vaan vain toisen pään liitin ainoastaan. Jos vika ei tuolla häviä niin sitten kait se on keskusyksikön vuoro. Mutta sitä ei hevillä kyllä veholla vaihdeta, koska tehdas ei maksa jos yksikössä ei vikaa. Tämä on oikeasti harvinainen vika-ei ollenkaan tyypillinen. Kerran oli vähän samansuuntaisia oireita omaava auto ollut taksihuollossa ja siitä löytyi vika juuri johtosarjasta. Katsotaan mikä vika sitten loppujen lopuksi on. PS. tiedän kokemuksesta kymmeniä vastaavia autoja joilla ajettu 300 tkm. ja missään ei ole ollut juuri tuollaista oiretta. Katsotaan miten homma ratkeaa. Ilmoittelen kun tiedän.
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

[quote="kardaani" PS. tiedän kokemuksesta kymmeniä vastaavia autoja joilla ajettu 300 tkm. ja missään ei ole ollut juuri tuollaista oiretta. [/quote]

Mitähän vikoja niissä tuntemissasi autoissa on ollut ? Kyselen uteliaisuuttani tietääkseni mitä on odotettavissa. Omassa nyt 152 tkm mittarissa.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Automaattivaihteiston turbiini on mennyt vaihtokuntoon noin 150-170 tkm. kohdilla melko monissa yksilöissä. Mutta ei siitä siis matka mihinkään pääty vaan se alkaa pikkuhiljaa sellaisena heijauksena matalilla kierroksilla ja pienenä jyrinänä. Mutta oiretta ei huomaa ollenkaan kun ajetaan maantienopeuksia. Edellisellä 2004 W203 200 cdi:llä ajettiin 330 tkm. ongelmitta muuten paitsi turbiini vaihdettiin automaattilaatikkoon tuossa edellämainitussa kilometrilukemassa. Tuolla autolla ei ollut yhtään keskeytyspäivää. Mielestäni toimii erittäin hyvin. Erittäin tasapainoinen auto ja todella hyvin vaikeissa olosuhteissa toimiva. Eli helppo hallita liukkaalla ja kääntyy pienessä tilassa.
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

kardaani kirjoitti:Automaattivaihteiston turbiini on mennyt vaihtokuntoon noin 150-170 tkm.
Onko kallis remontti ?
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

En tiedä kun korjaus on suoritettu takuuajan puitteissa. Ei se kaikissa silti ole mennyt. Voi olla että tuo taksiajo on niin paljon kuluttavampaa, että menee näissä noinkin alhaisissa kilometreissä.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jaahas
Kardaanin "Via dolorosa" vaan jatkuu..

Olisin sen nokka-anturin toiminnasta aikas varma, siis mitä kirjoitin yllä.
Kehtaisitko kysyä asiaa, kun käyt tarkastelemassa tilannetta.

Siis.
Jos vika olisi anturissa, tai johdoissa -> minun melestäni ei lähde käyntiin ollenkaan, kun ohjelma ei tiedä, milloin se joka toinen nollakohta on "oikea".
Kun moottori sitten käynnistyy, ei nokan tietoa enää tarvita, eikä kurkita -> vika siinä ei näy herjana, vaan tulee esille sitten uudelleenkäynnistämisessä, kun anturin tietoa kurkataan, eikä sitä ole.
Kun moottori käynnistyy, niin varmaankin vasta silloin käynnistyy myös varsinaisesti se ohjelmanpätkä, joka sitä moottoria varsinaisesti "käyttää".
"Käynnistystoimet" on ensin erillään.

Sitä en tiedä, voiko nokan asentotieto jotenkin siirtyä, esim ketjun venymisen, tai kiristimen kulumisen vuoksi jotenkin "epäuskottavaan" kohden ohjelman mielestä.

Kohta, jota se anturi lukee nokasta, on siihen akseliin niin upotettu, ettei anturi voi mitenkään siihen vaurioitua, samoin ainakin omassani on se kiinnitys sellainen, ettei sitä ole mahdollistakaan väärin laittaa.

Ja, periaatteessahan sen anturin tieto on selainen, että se joko tulee, tai sitten ei.
Siis, jos tieto tulee, homma toimii, jos ei, homma ei toimi ollenkaan.
Se moottorihäiriön merkkivalo taas, joka on keltainen, kertoo moottorin käyttöjärjestelmän huomanneen toiminnassa jonkin häiriön, joka ei kuitenkaan ole "vaarallinen", eikä siis estä ajoa.
Kyseessä on "muistutus" tai varsinaista vikaa ennakoiva varoitus, joka voi poistuakkin ihan itsestään, kunhan riittävän useita "häiröttömiä" ajosuorituksia on taas takana.

Voisikkohan jokin muu häiriö antaa saman vikakoodin ?
Onhan varmaan WISsit ja STAARit päiviteetty viimeisimpää versioonsa ?

Tälläistä tulee mieleen joulun aikaan, sianpersuusta syödessä.
Tai no, onhan siitä kait uunissa yritetty enimpiä pöpöjä tappaa.
"Ihminen on sitä, mitä hän syö".

On niin pimeää ja lumetonta kun on, niin synkkääkin.
Niin tekee mieli tuonne avattaren maisemiin, että oikein syänalaa puristaa.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Homma ratkesi niin yllättävästi, että kukaan teistä ei osaa sitä arvata!
No kerronpa nyt: Eli vehon testilaite antoi viaksi nokka-akselin asentotunnistimen. Asentotunnistin vaihdettiin-ei vaikutusta. Johtimet vaihdettiin (väliltä anturi-ohjausyksikkö)-ei vaikutusta. Moottorin ohjausyksikkö vaihdettiin-ei vaikutusta. Auto oli viisi eri kertaa veholla ja kahdessa eri vehossa. Autoa ei saatu kuntoon. Moottoridiagnostiikan merkkivalo syttyy edelleen ajoittain ja moottori kyykyttää koneen muutamaksi sekunniksi-pääosin auto toimii siis normaalisti.
Ratkaisu: Veho otti auton itselleen ja nyt ajoon tulee W204 200 cdi. Eli autoa ei pystytty korjaamaan ja se meni niinkuin takuuna vaihtoon. Auto oli vuoden ja 2 kuukautta vanha. Itse olen tyytyväinen ratkaisuun-olen ajanut jo monta vuotta W203:lla ja vaihtelu tosiaankin virkistää huomattavasti. Pääosin voin sanoa, että W203 ovat toimineet hyvin-tämä tapaus oli jotain eriskummallista. Olisin luullut, että vika olisi löytynyt-no kyllä sen joku vielä varmaan löytää-voi olla pikkujuttu kuitenkin.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

kardaani kirjoitti:Homma ratkesi niin yllättävästi, että kukaan teistä ei osaa sitä arvata!
Täytyy myöntää, että näin kävi. :D Kiitettävää suoraselkäisyyttä loppupelissä, vaikka aikaa ja vaivaahan tuo kyllä aiheutti. Parempaa onnea uudelle autolle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

kardaani kirjoitti: turbiini on mennyt vaihtokuntoon noin 150-170 tkm. kohdilla melko monissa yksilöissä. Mutta ei siitä siis matka mihinkään pääty vaan se alkaa pikkuhiljaa sellaisena heijauksena matalilla kierroksilla ja pienenä jyrinänä.


Mikähän turbiinista hajoaa ? Laakeri ? Voiko kuvitella vaihtavansa itse vai onko Vehon hommia ?
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Roisto kirjoitti:
kardaani kirjoitti:Homma ratkesi niin yllättävästi, että kukaan teistä ei osaa sitä arvata!
Täytyy myöntää, että näin kävi. :D Kiitettävää suoraselkäisyyttä loppupelissä, vaikka aikaa ja vaivaahan tuo kyllä aiheutti. Parempaa onnea uudelle autolle.

t.
Risto
Joo, toivottavasti suoraselkäisyys jatkuu tuon ongelmakappaleen kanssa ettei sitä tyrkätätä vaihtoautohalliin vikoineen
kaikkineen :shock:

Seuraavalla asiakkaalla saattaisi olla mielenkiintoinen aloitus "uuden" hankintansa kanssa, takuutahan siinä on ja kuluttajansuoja mutta ei se poista mielipahaa jos vehje seisoo suurimman ajan testerissä :cry:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 sähkö”