Sähköinsseille varmaan selvää pässinlihaa ?

Vastaa Viestiin
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Sähköinsseille varmaan selvää pässinlihaa ?

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Mutta minulle ei sitten kyllä ollenkaan :twisted:

Tässä vähän pohjaa ihmettelylleni:

Lähetetty: 29.12.2011 20:53
Hei !
Onko kukaan purkanut tuota Tenavan lämmönsäätöpaneeli pakettia. Siis halkaissut sen.
Saako kasattua muuten kuin jeesusteipillä, jos halkaisee.
Tippuuko pikkuosia (hauleja yms) kentälle.?
On tuossa pöydällä ja nyt näyttäis taas pelaavan vastusmittarin mukaan.
Siihenhän näyttäis tulevan virta yhteen ja lähtevän sitten ykkösnopeudella yhteen jne. nelosella neljään napaan virta vastukselle.
(näin oletin)
Mykistyy aika ajoin tyystin.
Jos ei kärsi halkaista, auttaisko jos ruiskis öljyä sinne kontaktien parantamiseksi.
_________________

Lähetetty: 29.12.2011 21:39
Oikein glasögosilla katsottuna näyttää olevan paketin puolikkaat liitetty sellaisilla kertakäyttö "muovitappiniiteillä".
Oliskos jollakin ehjä tollainen myynnissä ?

Sitten se vaijeri, mikä tulee nopeudensäätovipuun kiinni. Lienee lopullisesti virtauksen sulkeva, luukun vai minkä sulkija sitten onkin. Näkyy nimittäin olevan tyystin irti sieltä moottorin puoleisesta päästä, konehuoneen puolelta "


--Tässä ennen joulua jo meinasin kysyä tuota vastuksen toimintaperiaatetta. Virtasta tulee vastukselle tosiaan puh.säätimen tahdissa. Ykkösellä yhteen ...... ja nelosella neljään napaan yht aikaa. Vastuslangat jotenkin ihmeellisesti kytketty toisiinsa tulevien ja lähtevien piuhojen avulla.
Meikä oli kuvitellu eri nopeuksilla 1-3 virran kulkevan vain erivahvuisten kierrelankojen kautta.

Vika oli siis ymmärtääkseni nopeuden säätimessä, ja tullenee taas esiin joku päivä.
Nyt mittasin sitten paikoillaan ollessa lähtevät virrat virtakynällä. Eipä lähteny ollenkaan sillai kuin tuli vastukselle :shock:
Tais lähteä aina neljää napaa pitkin, paitsi ykkös nopeudella vain kolmea pitkin. Joku niistä kyllä paloi himmeämmin pienillä nopeuksilla :?

Ja entäs kun mittasin voltteja vastukseen tulonavoista. Voltteja tuli noin 12 sitä mukaa napaansa kun nopeutta lisättiin. Niin niin, ei siinä varmaan mitään ihmeellistä, mutta kun tällöin ei ollu edes virrat käännettynä päälle :oops: Lampulla varustettu virtakynähän tätä ei tietenkään osoittanut mitenkään.

Jos tämä systeemi pelaa niin kuin pitääkin, niin .................................onneks luoja varjeli sen verran, ettei minusta koskaan kehittynyt sähköinssiä, yhtään alanammattilaisia väheksymättä.

Mutta mittasinpahan kuitenkin jännitettä ja vastuksia. Mittarissa ei riitä ampeereja niin paljoo, että pystyis lukemaan, tyydyttävä siis pelkkään "kopulamppuun". Niin ja onhan sitä luettu joskus U=RI jne. jututkin (sen enempää ymmärtämättä)
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Sähköinsseille varmaan selvää pässinlihaa ?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

650000tuttavuus kirjoitti:Nyt mittasin sitten paikoillaan ollessa lähtevät virrat virtakynällä. Eipä lähteny ollenkaan sillai kuin tuli vastukselle :shock:
Tais lähteä aina neljää napaa pitkin, paitsi ykkös nopeudella vain kolmea pitkin. Joku niistä kyllä paloi himmeämmin pienillä nopeuksilla :?
Jos se on vähäkään semmoinen kuin 124:ssa, niin noin sen aikalailla pitäisikin näyttää. Tosin alemmille nopeuksilla virta kulkee vikakynällä katsottaessa etuvastukselta katkaisijalle päin. Nyt varmaan sekoitin enemmän kuin selvitin. :oops:

Etuvastuksella on kolme vastusta sarjassa ja ykkösellä virta menee kaikkien vastuslankojen läpi. Kuvassa ykkösasennossa virran pitäisi siis kulkea tavallisessa kytkennässä, jossa ei ole Rest-nappia, S3:n kakkosnavalta R14:n ykkösnavalle. Tällöin myös vastuksen 2-, 3-, ja 4-navoilla näkyy jännite. Ne vain ovat alemmat kuin 12 V. Tiputtaneko tuo vastushärveli ykkösasennossa jännitettä sen verran, että vastuksen kakkosnavassa / katkaisijan 8-navassa (nelosasennon johto) ei vikalamppu enää syttyisi. :nocando:

Kuva

Katkaisija ei siis irrota isommalle käännettäessa alempien nopeuksien napoja irti vaan lisää isommat vaihteet vanhojen rinnalle. Virtaa ei kuitenkaan silloin kulje alempien nopeuksien vastuksilla, koska vastusten yli on sama jännite.

Huomaa toki, että 201:ssa katkaisijan / etuvastuksen ovat todennäköisesti numeroitu erilailla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Thanks !
Sehän pelaa sitten ihan oikein tai ainakin sinne päin.
Lienee pelannukin nyt taas ihan moitteetta.
On tässä mennyt itellä aika vähän tien päällä viime aikoina. Toissa yönäkin 3,5 tuntia pitkällään ja yli tuhat kilsaa reiluun vuorokauteen :kuski: :ää:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 lämmitys, ilmastointi”