Puhaltimen vaihto ilmastoituun 124:een, Diavia ja Behr
Puhaltimen vaihto ilmastoituun 124:een, Diavia ja Behr
Behr manuaali-ilmastoidun puhaltimenvaihto ohje: viewtopic.php?p=616045#616045
Diavia ilmastoinnilla varustettuun satalankkuun oikeaoppisesti tehty puhaltimenvaihto on todella työläs. Puhallin pitäisi vaihtaa sisäkautta, joka edellyttää kojelaudan yms irrotuksen. Puhallin on edelleen konehuoneen puolella, mutta edessä on suojakoppa joka irtoaa vain sisällepäin
Jos kyseinen homma ei kiinnosta ja auto alkaa olla linttahenkinen niin vaihdon voi tehdä myös ulkokautta muoveja leikkaamalla. Jos haluat pitää autosi orggiskunnossa niin eikun kojelautaa purkamaan.
Tässäpä kuitenkin pari kuvaa.
Puhallinkoppa kaivettu esille ja pyyhkijäkoneisto irroitettu. Ongelman aiheuttava muovikoppa näkyvillä.
Leikkauskohdat on merkitty kuvaan punaisella. Moralla sai leikeltyä ihan kätevästi.
Kun koppa on leikattu auki, niin seuraavaksi joutuu vielä leikkaamaan puhaltimen kopankin halki. Kahteen alimmaiseen puhallinrungon kiinnitysruuviin ei pääse käsiksi irroittamatta puhallinmoottoria+siipiä.
Tässä kuvassa puhallinmoottori ja siivet ovat jo irroitettu, seuraavasta kuvasta näkee leikkauskohdat.
Avaa ylimmät ruuvit. Leikkaa koppa halki, ja nosta moottori+siivet ulos.
Tuossapa kuva kun puhallinmoottori on irti, ja kopan alapuolet vielä paikallaan.
Ota pitkä PH2 ristikärkimeisseli, ja availe puhaltimen rungon ruuvit ja irroita kumpikin puolikas.
Siinäpä se. Puhallin on irti, ja uuden puhaltimen voi asentaa paikalleen. Lämppärinkenno kannattaa imuroida tässä välissä, tässäkin oli hieman havunneulasia kennolla Siipien ympärillä olevan kopan joutuu rikkomaan vain kerran. Nuo puhallinkopan halkaisun vaativat alimmat ruuvit voi jättää suosiolla irti, puhallin pysyy kyllä muilla ruuveilla paikallaan ja jatkossa se lähtee kokonaisena irti. Minä laitoin uuden puhaltimen ehjillä kopilla kokonaisena paikalleen, joten repäisin vain nuo vanhat kopat halki. Jos vaihtaa vain pelkän moottorin ja tarvitsee noita vanhoja koppia niin kannattaa leikata nätisti halki, jotta pystyy vielä liiittämään ne takaisin kasaan. Esim ohut alumiinipelti ja sikaliima toimii mainiosti
Kun uusi puhallin on ruuvattu paikalleen, niin teippaa suojakoppa takaisin kasaan. Voit myös kasata sen kolvaten tms haluamallasi tavalla. Musta jesari oli loppu, joten kasasin kopan pirteällä sinisellä Eipä se sieltä mihinkään näy, välttää kyllä oikein hyvin.
Kasaa pyyhkijäkoneisto ja suojamuovit takaisin paikalleen ja sitten vain nauttimaan hiljaisesta puhaltimesta
Muista kytkeä puhaltimen ja pyyhkijäkoneiston sähköt.
Aikaa meni ensimmäisellä kerralla noin 2 tuntia, jatkossa homma on paljon nopeampi.
Vanha puhallin oli SPAL merkkinen, lisään vielä myöhemmin osanumerot. Boschiltakin löytyy kuulemma sopiva yleismallin moottori.
Diavia ilmastoinnilla varustettuun satalankkuun oikeaoppisesti tehty puhaltimenvaihto on todella työläs. Puhallin pitäisi vaihtaa sisäkautta, joka edellyttää kojelaudan yms irrotuksen. Puhallin on edelleen konehuoneen puolella, mutta edessä on suojakoppa joka irtoaa vain sisällepäin
Jos kyseinen homma ei kiinnosta ja auto alkaa olla linttahenkinen niin vaihdon voi tehdä myös ulkokautta muoveja leikkaamalla. Jos haluat pitää autosi orggiskunnossa niin eikun kojelautaa purkamaan.
Tässäpä kuitenkin pari kuvaa.
Puhallinkoppa kaivettu esille ja pyyhkijäkoneisto irroitettu. Ongelman aiheuttava muovikoppa näkyvillä.
Leikkauskohdat on merkitty kuvaan punaisella. Moralla sai leikeltyä ihan kätevästi.
Kun koppa on leikattu auki, niin seuraavaksi joutuu vielä leikkaamaan puhaltimen kopankin halki. Kahteen alimmaiseen puhallinrungon kiinnitysruuviin ei pääse käsiksi irroittamatta puhallinmoottoria+siipiä.
Tässä kuvassa puhallinmoottori ja siivet ovat jo irroitettu, seuraavasta kuvasta näkee leikkauskohdat.
Avaa ylimmät ruuvit. Leikkaa koppa halki, ja nosta moottori+siivet ulos.
Tuossapa kuva kun puhallinmoottori on irti, ja kopan alapuolet vielä paikallaan.
Ota pitkä PH2 ristikärkimeisseli, ja availe puhaltimen rungon ruuvit ja irroita kumpikin puolikas.
Siinäpä se. Puhallin on irti, ja uuden puhaltimen voi asentaa paikalleen. Lämppärinkenno kannattaa imuroida tässä välissä, tässäkin oli hieman havunneulasia kennolla Siipien ympärillä olevan kopan joutuu rikkomaan vain kerran. Nuo puhallinkopan halkaisun vaativat alimmat ruuvit voi jättää suosiolla irti, puhallin pysyy kyllä muilla ruuveilla paikallaan ja jatkossa se lähtee kokonaisena irti. Minä laitoin uuden puhaltimen ehjillä kopilla kokonaisena paikalleen, joten repäisin vain nuo vanhat kopat halki. Jos vaihtaa vain pelkän moottorin ja tarvitsee noita vanhoja koppia niin kannattaa leikata nätisti halki, jotta pystyy vielä liiittämään ne takaisin kasaan. Esim ohut alumiinipelti ja sikaliima toimii mainiosti
Kun uusi puhallin on ruuvattu paikalleen, niin teippaa suojakoppa takaisin kasaan. Voit myös kasata sen kolvaten tms haluamallasi tavalla. Musta jesari oli loppu, joten kasasin kopan pirteällä sinisellä Eipä se sieltä mihinkään näy, välttää kyllä oikein hyvin.
Kasaa pyyhkijäkoneisto ja suojamuovit takaisin paikalleen ja sitten vain nauttimaan hiljaisesta puhaltimesta
Muista kytkeä puhaltimen ja pyyhkijäkoneiston sähköt.
Aikaa meni ensimmäisellä kerralla noin 2 tuntia, jatkossa homma on paljon nopeampi.
Vanha puhallin oli SPAL merkkinen, lisään vielä myöhemmin osanumerot. Boschiltakin löytyy kuulemma sopiva yleismallin moottori.
Viimeksi muokannut Hannu.H, 18.11.2013 17:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
jotenkin muistelen, että -94 malliseen alkup ilmastoituun pysty moottorin vaihtamaan ilman puukko juurikin konehuoneen suunnalta ...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Re: W124 Diavia ilmastointi - Nopeampi puhaltimenvaihto ohje
Jos alkaa huurtua lasit liikaa niin ainakin tietää miksi....
Tenavassa vastaava koppa jossa pieni halkeema ja huurtumisongelmaa ilmenee.
Eihän tuota tarvi kun kerran-pari aiton elinikänä vaihtaa 200-400tkm välein. Onko siis fiksua silpoa ehjä kotelo? No jokainen saa tehdä puhaltimen kotelolleen mitä haluaa, mutten haluaisi ostaa autoa jossa em tavalla käsitelty kotelo.... Teippi ei vakuuta...
Tenavassa vastaava koppa jossa pieni halkeema ja huurtumisongelmaa ilmenee.
Eihän tuota tarvi kun kerran-pari aiton elinikänä vaihtaa 200-400tkm välein. Onko siis fiksua silpoa ehjä kotelo? No jokainen saa tehdä puhaltimen kotelolleen mitä haluaa, mutten haluaisi ostaa autoa jossa em tavalla käsitelty kotelo.... Teippi ei vakuuta...
Voihan tuon vaikka kolvata kasaan jos ei halua jättää pelkän teipin varaan.
Miten tuo aiheuttaa huurtumista, kun pelkät kopan laidat käytetään auki ja koppa on vakionakin auki tuosta ylhäältä? Vedenpoistokanavaakaan ei tarvitse leikellä? Haulla löytyi vanhoja keskusteluja joissa tämä tapa on todettu toimivaksi, mutta kuvalinkit eivät toimineet...
Kuten jo alussa tuli kirjoitettua, tämä tapa sopii hieman linttaantuneihin yksilöihin - jos haluaa pitää auton priimakunnossa niin eikun kojelautaa purkamaan.
Miten tuo aiheuttaa huurtumista, kun pelkät kopan laidat käytetään auki ja koppa on vakionakin auki tuosta ylhäältä? Vedenpoistokanavaakaan ei tarvitse leikellä? Haulla löytyi vanhoja keskusteluja joissa tämä tapa on todettu toimivaksi, mutta kuvalinkit eivät toimineet...
Kuten jo alussa tuli kirjoitettua, tämä tapa sopii hieman linttaantuneihin yksilöihin - jos haluaa pitää auton priimakunnossa niin eikun kojelautaa purkamaan.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Alkuperäisellä Behr-ilmastoinnilla varustettuun vaihtuu nätisti konehuoneen puolelta. Samoin ilmastoimattomaan.
Mutta Diavia-jälkiasennus ilmastoinnilla olevaan joutuu puukotamaan
Mutta Diavia-jälkiasennus ilmastoinnilla olevaan joutuu puukotamaan
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
eli Suomessa jälkikäteen asennetut Diavia versiotko on eri lämppärin kotelolla ? ja mikäs kotelo se sitten on alkujaan ?
.... täs on jotain kiehtovan outoa
.... täs on jotain kiehtovan outoa
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Juu, Diavian asennuksen yhteydessä vaihtuu ilmeisesti koko lämppärikotelo toisenlaiseen.
Kohtahan tuon näkee minkälainen puhallin on alkuperäisessä Behr-ilmastoinnissa, toisen satalankun puhallin jaksaa pyöriä vain kolmosella ja nelosella - kun oikein pitkään pyörittää niin voi pyöriä kakkosellakin. Taitaa olla melko kuiva / jumissa, pitää hieman voidella sitä ennenkuin sulattaa katkaisijan. Käytin sen jo auki ja putsailin kontaktit, olivat OK joten seuraavaksi puhaltimen kimppuun kun nopeus 2 toimii kuitenkin välillä, etuvastus saattaa olla vielä ehjä...
Tuon pitäisi irrota ihan kohtuudella...
Jos ottaisi ensiviikonloppuna levälleen
Kohtahan tuon näkee minkälainen puhallin on alkuperäisessä Behr-ilmastoinnissa, toisen satalankun puhallin jaksaa pyöriä vain kolmosella ja nelosella - kun oikein pitkään pyörittää niin voi pyöriä kakkosellakin. Taitaa olla melko kuiva / jumissa, pitää hieman voidella sitä ennenkuin sulattaa katkaisijan. Käytin sen jo auki ja putsailin kontaktit, olivat OK joten seuraavaksi puhaltimen kimppuun kun nopeus 2 toimii kuitenkin välillä, etuvastus saattaa olla vielä ehjä...
Tuon pitäisi irrota ihan kohtuudella...
Jos ottaisi ensiviikonloppuna levälleen
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Tenavassa pääsee vesi/kosteus siitä halkeamasta joka kopassa sisään ja välillä pölläyttää höyryt laseihin. Voi olla että lankussa eritilanne, en ole lankkuun vaihtanu diavian puhaltimen moottoria niin paha sanoa.Hannu.H kirjoitti:Voihan tuon vaikka kolvata kasaan jos ei halua jättää pelkän teipin varaan.
Miten tuo aiheuttaa huurtumista, kun pelkät kopan laidat käytetään auki ja koppa on vakionakin auki tuosta ylhäältä? Vedenpoistokanavaakaan ei tarvitse leikellä? Haulla löytyi vanhoja keskusteluja joissa tämä tapa on todettu toimivaksi, mutta kuvalinkit eivät toimineet...
Kuten jo alussa tuli kirjoitettua, tämä tapa sopii hieman linttaantuneihin yksilöihin - jos haluaa pitää auton priimakunnossa niin eikun kojelautaa purkamaan.
Teippiä juurikin pidin epävarmana. Tietty jos hitsaisi niin sitten vois tulla käypänen.
Kauankos sitä lankun tai tenavan koelautaa purkaa?
Syys-sateillakaan ei ole ilmennyt minkäänlaisia ongelmia modatulla puhallinkotelolla
Varaosamaailmasta sai Boschin puhallinmoottorin siipineen, listahinta 126€. KL:ssä 343€
Tuli ajeltua viikko lämppärinkopan ruuvit auki, piti käydä aina käsin pyöräyttämässä vanhalle puhaltimelle alkuvauhtia, sitten jaksoi jäädä pyörimään On tuolla kyllä aiemminkin käyty, alkaa olla melko karsittu kiinnitys noissa muoveissa, onkohan 4 ruuvia tallessa Noh, hyvin pysyvät.
Vanha puhallin. Boschin tekele oli tuokin, joskus oli vaihdettu pelkkä moottori ja siivet eivät olleet osuneet ihan kohdalleen, tuo romisi aina käyntiin laittaessa kun laakereiden väljistyttyä siipi hankasi puhallinkoppaan kiinni.
Puhallin irtoaa kun irrottaa keskeltä tuon kiinnitysklipsin/pannan.
Uusi paikallaan. Sopii pyörimäänkin ilman rominoita.
Nyt puhaltaa
Purin vanhat siivet jemmaan, olivat niin lujassa vanhassa moottorissa että piti ajaa dremelillä akselit poikki. Muuten siivet olisi särkyneet. Dremelin rälläkkäterä mahtuu hyvin siiven väliin, jonka jälkeen akseli poikki ja onpa hyvä lyödä akselinpätkä hylsän päällä ruuvipenkissä pois.
Hieman venähti , mutta nyt tuli vaihdettua uusi puhallin alkuperäisellä Behr manuaali-ilmastoinnilla olevaan. Vaihtui nätisti konehuoneen puolelta.Hannu.H 3.8.2013 kirjoitti:Kohtahan tuon näkee minkälainen puhallin on alkuperäisessä Behr-ilmastoinnissa.
....
Jos ottaisi ensiviikonloppuna levälleen
Varaosamaailmasta sai Boschin puhallinmoottorin siipineen, listahinta 126€. KL:ssä 343€
Tuli ajeltua viikko lämppärinkopan ruuvit auki, piti käydä aina käsin pyöräyttämässä vanhalle puhaltimelle alkuvauhtia, sitten jaksoi jäädä pyörimään On tuolla kyllä aiemminkin käyty, alkaa olla melko karsittu kiinnitys noissa muoveissa, onkohan 4 ruuvia tallessa Noh, hyvin pysyvät.
Vanha puhallin. Boschin tekele oli tuokin, joskus oli vaihdettu pelkkä moottori ja siivet eivät olleet osuneet ihan kohdalleen, tuo romisi aina käyntiin laittaessa kun laakereiden väljistyttyä siipi hankasi puhallinkoppaan kiinni.
Puhallin irtoaa kun irrottaa keskeltä tuon kiinnitysklipsin/pannan.
Uusi paikallaan. Sopii pyörimäänkin ilman rominoita.
Nyt puhaltaa
Purin vanhat siivet jemmaan, olivat niin lujassa vanhassa moottorissa että piti ajaa dremelillä akselit poikki. Muuten siivet olisi särkyneet. Dremelin rälläkkäterä mahtuu hyvin siiven väliin, jonka jälkeen akseli poikki ja onpa hyvä lyödä akselinpätkä hylsän päällä ruuvipenkissä pois.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Entä jos tuota diavia koppaa ei teippaa kasaan? Puhallusteho karkaa vai mitä?
Iteltä käytin auki huvikseen ja on diavia. Siinä oli joku säretyn näkönen levy päällä yhellä ruuvilla vaa kiinni, eli onkoha joku jo käyny moran kanssa.
Laitoin vaan takaisin sen samalla lailla ko en asiasta silloin tienny.
Iteltä käytin auki huvikseen ja on diavia. Siinä oli joku säretyn näkönen levy päällä yhellä ruuvilla vaa kiinni, eli onkoha joku jo käyny moran kanssa.
Laitoin vaan takaisin sen samalla lailla ko en asiasta silloin tienny.
E46 330D & E46 328i
Juu, siellä on varmaan käyty vähän reilummin väkivaltaa käyttäen
Sisäkierron läppä on kiinni tuossa kopassa, joten saisi siitä olla jotakin jäljellä.
Siinä puhallinmoottorissahan on kyllä oma koppansa, eli taitaa tämä päällimmäinen koppa olla enimmäkseen suojana vedeltä yms.
Koekäyttelin tuota koppa puukotettuna, eikä siinä ainakaan huomannut mitään eroa puhallustehossa.
Diavian puhallusteho on muutenkin huonompi kuin orggis-ilmastoidussa, joutuu pitämään puhallinta pykälää isommalla.
Kahdessa Diavia-satalankussa on ollut sama ominaisuus, sopiva puhallusnopeus on kolme kun Behrillä varustetussa se on 2.
Sisäkierron läppä on kiinni tuossa kopassa, joten saisi siitä olla jotakin jäljellä.
Siinä puhallinmoottorissahan on kyllä oma koppansa, eli taitaa tämä päällimmäinen koppa olla enimmäkseen suojana vedeltä yms.
Koekäyttelin tuota koppa puukotettuna, eikä siinä ainakaan huomannut mitään eroa puhallustehossa.
Diavian puhallusteho on muutenkin huonompi kuin orggis-ilmastoidussa, joutuu pitämään puhallinta pykälää isommalla.
Kahdessa Diavia-satalankussa on ollut sama ominaisuus, sopiva puhallusnopeus on kolme kun Behrillä varustetussa se on 2.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
ok eli "vika" voi olla vaa diaviassa, muuten homman onki priima.Hannu.H kirjoitti:Juu, siellä on varmaan käyty vähän reilummin väkivaltaa käyttäen
Sisäkierron läppä on kiinni tuossa kopassa, joten saisi siitä olla jotakin jäljellä.
Siinä puhallinmoottorissahan on kyllä oma koppansa, eli taitaa tämä päällimmäinen koppa olla enimmäkseen suojana vedeltä yms.
Koekäyttelin tuota koppa puukotettuna, eikä siinä ainakaan huomannut mitään eroa puhallustehossa.
Diavian puhallusteho on muutenkin huonompi kuin orggis-ilmastoidussa, joutuu pitämään puhallinta pykälää isommalla.
Kahdessa Diavia-satalankussa on ollut sama ominaisuus, sopiva puhallusnopeus on kolme kun Behrillä varustetussa se on 2.
E46 330D & E46 328i
Tolleppa se oma näytti. Koppa oli alta ehyt. En tiiä sitte vaikuttaako toi miten puhallus tehoon ku on ruuvilla vetästy kiinni toi kopan palanen tohon noin.
Onpaha ny kaikki tarkastettu ja seo diavian ominaisuus mulla. 3 asennossa alkaa hytti lämmetä kuten muissa mun autoissa lämpes 2 asennossa.
Onpaha ny kaikki tarkastettu ja seo diavian ominaisuus mulla. 3 asennossa alkaa hytti lämmetä kuten muissa mun autoissa lämpes 2 asennossa.
E46 330D & E46 328i
Vaihdettiin liikkeessä uus puhallin .nyt huurtuu sateella ikkunat tuulilasin yläreuna ja sivulasit.huurteenpoisto päällä lämmöt täysillä puhallin täysillä niin tuulilasi ja etusivuikkunat pysyy just ja just auki maantienopeuksissa ,mut kaupungissa pienellä nopeudella alkaa huurtuun.mikähän tuohon auttais.?vanha puhallin lakkas toimimasta ja kun vaihtovat uuden tuli huurtumis ongelma.voiko puhaltimissa olla jotain eroja mikä aiheuttas tämmöstä.
Kuten yllä aiemmin olen todennut siellä ei tarvi olla kuin pieni halkeama ja huurtumista tiedossa.torppari kirjoitti:Vaihdettiin liikkeessä uus puhallin .nyt huurtuu sateella ikkunat tuulilasin yläreuna ja sivulasit.huurteenpoisto päällä lämmöt täysillä puhallin täysillä niin tuulilasi ja etusivuikkunat pysyy just ja just auki maantienopeuksissa ,mut kaupungissa pienellä nopeudella alkaa huurtuun.mikähän tuohon auttais.?vanha puhallin lakkas toimimasta ja kun vaihtovat uuden tuli huurtumis ongelma.voiko puhaltimissa olla jotain eroja mikä aiheuttas tämmöstä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.