Ilmastoinnista Darth Vader -tyyppinen henkäys

Vastaa Viestiin
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Ilmastoinnista Darth Vader -tyyppinen henkäys

Viesti Kirjoittaja rolle »

Eli otsikon mukainen henkäys kuuluu aina, kun ilmastoinnin kompressori on pyörähtänyt. Ääni vaikuttaisi kuuluvan jostakin keskimmäisten puhallussuuttimien takaa. Auto on siis allekirjoituksen mukainen 300D -90, manuaali-ilmastoinnilla. Liekö normaalia vai ei? Lueskelin ajovalo.netistä 300D:n koeajoa, jossa puhuttiin samanlaisesta henkäyksestä:

http://www.ajovalo.net/Koeajot/300D.html

Hönkiikö muilla?

Hönkimisen lisäksi kompressorin kytkeytymisen tuntee selvävä nykäyksenä, ainakin kaupunkiajossa, mutta sehän onkin jo aivan toinen juttu... (Eikös ne uudet kompurat olleet käytännössä ilmaisia? :P)
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

laite vaikuttaa toimivan :D
kovaa ajoa
PS. huoltokirja suosittelee 3 v välein ilmastointihuoltoa
autodidakti
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

TSHHHHhhhhöööööö. Tutun kuuloista. :D Liekö vika vai ominaisuus.

Pitäisi piruuttaan ajella kennoston läpi putsausaineet. Männä syksynä sen ostin mutta sitten meni niin kylmiksi kelit, ettei tullut käytettyä. Samoin on ollut suunnitelmissa tarkastuttaa / vaihdattaa kylmäaineet mutta sekin on jäänynnä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Kiitos vastauksesta! Antaapa laitteen siis hönkiä Star Wars -tyyliin, kun kylmää tuntuu riittävän. Ilmastoinnin huollon olen varannut ylihuomiselle.

Kuivainta ei tarvinne vaihtaa/vaihdattaa, kun järjestelmä ei ole ollut tyhjillään?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Kannattaa sekin vaihtaa jos ei ole tietoa milloin on viimeksi vaihdettu. Ei oo kallis.
S204, AZT250
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Unohtuipa mainita vielä ilmastoinnin hajusta. Olikohan Darth Vaderilla ongelmia pahanhajuisen hengityksen kanssa? Suuttimista nimittäin tupsahtelee silloin tällöin ilmastoinnin hajua. (Sama odööri tuli tutuksi kesätöissä muutama vuosi sitten, kun miljoona-ajettujen Scanioiden hytissä ilma oli ajoittain todella tunkkaista.)

Tarkoitus olisi ostaa CRC:n Airco Cleaner -vaahtoa ja suhuutella sitä ilmanottokanavaan. Liekö pätevä aine? Näytti maksavan KL:ssä 13 euroa/purkki. Lisäksi raitisilmasuodatin lienee järkevää vaihtaa samalla, jos tuossa nyt semmonen sattus olemaan.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kysellääs samaan settiin lisää dataa jäähdytyksestä. Kaveri kertoi, etttä -90 luvun alun olympiavolkkareissa on tuuletusputkissa jotain ritilöitä estämässä liian kylmän ilman pääsyä kapiiniin. Siitä kuuluu näissä autoissa sellainen psuh-ääni, jonka itse olen mieltänyt merkiksi aineiden vähyydestä.

Onko tietoo tai hyviä arvauksia, jotta voisko lankkujen putkissa olla vastaavia ritilöitä?
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Unohtuipa vielä mainita tuosta ilmastointi-litkusta, eli systeemi on varmastikin suunniteltu vanhalle R12-aineelle ja huollossa lisäävät R134:ää, jos lisäystarvetta ilmenee. Tämä tarkoittanee siis sitä, että tästä lähtien saa kylmä-ainetta olla lisäämässä vähintään vuosittain. :?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Lisäksi 12:ssa ja 134:ssa on eri öljyt, jotka eivät tykkää ilmeisesti toisistaan. Eli systeemi pitäisi saada melko tyhjäksi alkuperäisistä aineista, jos meinaa vaihtaa.

Olikos sille 12:lle mitään järkevää korviketta? Vai kannattaako vaan ajella, niin pitkään kun se pelaa?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Just aloin itekin miettimään, että pitäskö sittenkin vielä perua koko vaihto. EDIT: Jänistin, eli aika peruttu. :P

Tuommonen löyty googlettamalla:
http://www.ahlsell.fi/upload/Kylm%c3%a4 ... TE0802.pdf

Tuon mukaanhan tuo RS24 korvaisi täysin ja ongelmitta R12:n. Tiedä sitten...

Pitänee soitella muutamaan ilmastointihuoltofirmaan ja kysellä näkemyksiä. Ylämaalla (johon pirssi oli ensin menossa) oli pelkästään R134:ää.
Viimeksi muokannut rolle, 23.5.2011 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tuo "melkein täydellinen valinta R12:n tilalle" on aika hauskasti sanottu. :lol: Antaa jotenkin kuvan, ettei myyjä ihan luottaisi tuotteeseensa. :D Itse mainosmiehenä olisin ehken kirjoittanut esim.: "erittäin hyvä valinta".

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Tuommonen ois Oulussa kuulemma pätevä ilmastointihuoltopaikka, näin väittää Suomi24. :D

http://www.mekaner.com/

Jospa sitä tuonne soittelis ja kyselis vähän näkemyksiä.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

RS24 on tai ainakin oli pisimmälle kehitelty seoskaasu R12 tilalle, MP39/Isceon 49 käy myös tilalle. Isceon 49 on lauhutinpuolen lämpötilojen puolestakin riittävän lähellä R12, erona RS24 lienee lähinnä sisällä pysyminen ja kyky kuljettaa öljyä. MP39 taisi olla lauhduttimen lämpötilojen puolesta vähän huonompi kuin Isceon 49(lonkalta muisteltuna).

EDIT: Ja hönkäys alussa, eli suhinaa putkissa kertoo että aine olisi hieman vähissä. Ei kuitenkaan niin vähissä että tulisi painekatkasua. Monesti saattaa kompurakin alkaa 'jollottamaan' samalla, aineen vähyyden tekemästä huonosta öljynkierrosta johtuen.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Soittelinpa tuonne Mekaner Oy:öön. Siellä laittavat ISCEON® MO49Plus -aineen R12:n tilalle. Tuossa on jonkinlaista tietoa aineesta. Isceon näyttäisi olevan DuPontin tuotemerkki.

http://www2.dupont.com/Refrigerants/en_ ... 9Plus.html

Homma on hieman arvokkaampaa, kuin normihuolto, koska vanha R12 korvataan kokonaan tuolla Isceonilla. 160-170 euroa oli hinta-arvio ilman kuivaimen vaihtoa, vaihdon kanssa 200 euron paikkeilla.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

jos sisällä R12 ja toimii
älä tee mitään niin kauan kuin pelaa

vanha järjestelmä ei parane uusilla aineilla
autodidakti
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1590
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Juu, mullakin 280:ssa "hönkäytteli" aina annoksen kylmää ilmaa kabiiniin. Minunkin käsittääkseni on ainakin 124:n tapauksessa täysin asiaan kuuluvaa. 8)

Ässä ei höngi, vaikka kylmää tuleekin. :?
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Tein tänään vertailevaa tutkimusta: kävin Jyväskylässä HSV Autohuolto -nimisessä puljussa kysymässä R12-ilmastoinnin huollosta. Siellä ei tunnuttu tietävän mitään korvaavaa ainetta R12:lle. Meinasivat, että R134a ei pysy systeemissä sisällä ja ehdottelivat muutostöitä järjestelmään, o-renkaista puhuttiin. Ilmeisesti ei kovin kannattavaa pisnestä tuo vanhojen autojen ilmastointien täyttö korvaavilla aineilla…
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Ei mitään R134a ainetta vanhaan. Menee pilalle. Letkut paskana sen jälkeen, ym. Juuri tuota aiheuttaa, kun ei ymmärretä. Isceon 49+ tai sitten RS24 on aineita joita saa ja jotka R12 järjestelmään sopivat.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Heavy kirjoitti:Ei mitään R134a ainetta vanhaan. Menee pilalle. Letkut paskana sen jälkeen, ym. Juuri tuota aiheuttaa, kun ei ymmärretä. Isceon 49+ tai sitten RS24 on aineita joita saa ja jotka R12 järjestelmään sopivat.
Jep, tätä just on puitu tuossa hieman ylempänä. :wink:
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Pelotteluista huolimatta kävin nyt täyttämässä ilmastoinnin Isceon49:llä Oulussa Mekaner Oy:ssä. Samalla systeemiin vaihdettiin kuivain. Kylmää tulee ihan eri malliin, kuin ennen huoltoa (ainakin toistaiseksi). :?

Mekanerin kaveri sanoi, että heidän firmaan ei hankita ikinä automaattista ilmastoinnin "huoltolaitetta". Miehen mukaan huoltolaitteista saa järjestelmään vanhojen aineiden jämiä. Oli myös puhetta, että "käsipelillä" tehtävät ilmastoinnin huollot ovat katoavaa kansanperinnettä.

Huollon yhteydessä selvisi, että ilmastoinnin flekti ei jostain syystä pyörähdä käyntiin. Täytyy tutkiskella asiaa, kunhan tässä joutaa. Liekö sulake palanut, johdot/liittimet hapettunu tai anturi/anturit sökönä. Ilmastointijärjestelmän paineen perusteella ilmeisesti pitäisi pyörähdellä?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Siellä on muistaakseni joku anturi, jonka pitäisi kytkeä flekti pyörimään.

Voithan aluksi koittaa tunkea suoraa virtaa akulta puhaltimelle, lähteekö käyntiin?
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Sampo N. kirjoitti: Voithan aluksi koittaa tunkea suoraa virtaa akulta puhaltimelle, lähteekö käyntiin?
Jep, näin oli tarkotus. Kuulostellaan.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Ilmastoinnin flekti tuntuu elävän omaa elämäänsä. Tänään kun starttasin auton auringonpaisteesta, niin flekti rupesi pyörimään kun laitoin virran päälle. :D Siellä se jonkin aikaa rallatteli ja pysähtynyt oli, kun tulin määränpäähän noin 10 minuutin ajon jälkeen.

Myös ei-hellekeleillä puhallin on ruennut pyörimään, kun virran on kytkenyt päälle. Mielenkiintoista...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”