paineet

Vastaa Viestiin
iluke
Viestit: 9
Liittynyt: 15.2.2012 18:38

paineet

Viesti Kirjoittaja iluke »

Morjesta.

Tässä taanoin vaihdoin autooni (kone m102) kannentiivisteen koska epäilin sen olleen palanut koska oli ylävesiletku aikalailla kivikova ja nestettä tihkui lähes joka liitoksesta. Vaihdon jälkeen tuntuu tuota painetta siellä kuitenkin vielä olevan aika reilunlaisesti ja olen alkanut epäillä että kansi on kiero tai halki :/. Kysymys kuuluukin että kuinka paljon tuolla painetta sitten pitää/saa olla? ja kuinka sen voi mitata?

Voiko kannen kuntoa tarkistaa muuten kuin koeponnistamalla? esim puristuspaineiden mittauksella?
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Re: paineet

Viesti Kirjoittaja Köster »

iluke kirjoitti:Morjesta.

Tässä taanoin vaihdoin autooni (kone m102) kannentiivisteen koska epäilin sen olleen palanut koska oli ylävesiletku aikalailla kivikova ja nestettä tihkui lähes joka liitoksesta. Vaihdon jälkeen tuntuu tuota painetta siellä kuitenkin vielä olevan aika reilunlaisesti ja olen alkanut epäillä että kansi on kiero tai halki :/. Kysymys kuuluukin että kuinka paljon tuolla painetta sitten pitää/saa olla? ja kuinka sen voi mitata?

Voiko kannen kuntoa tarkistaa muuten kuin koeponnistamalla? esim puristuspaineiden mittauksella?
Puristuspaineen mittaus kertoo lähinnä mäntien,männänrenkaiden ja venttiilien,kannentiivisteenkin kunnosta. Ei kerro mielestäni jäähdytysjärjestelmän paineen tilasta kovinkaan tarkasti?

Ymmärtääkseni paineen ollessa liian kova paisuntasäiliön korkista pitäis pukata ulos. Edellyttäen,jotta toimii korkin venttiili??.

Jos kannessa jäähdyttimeen päin fuskaavaa vikaa saattaa paisunta säiliöstä tulla kuplaa ,kun korkin reiästä katselee.

>kuumana jos korkin aukaset voipi tulla nesteet ja kuumat sellaiset "silmille" joten varovasti ja mielellään kylmänä ollessa tuo korkki auki operaation aloitus.

Nesteen sekaan saattaa myös öljyä tihkua joka myös paisuntasäiliöstä helppo havaita.=kansipahvi tai kansi ongelmaa tiedossa.
Öljyn sekaan taas jos nestettä menee niin maidon vaaleaa tuppaa olemaan öljy eikä ole viisasta jatkaa ajelua.

Onhan lämpömittari normaaliasennossa vai humpaileeko ajon aikana paljonkin?

Tässäpä muutama perusajatus joilla saa esimakua kannen/kannentiivisteen kunnosta.
Parhain tulos tietenkin koeponnistus ,koneistus , mahdollinen oikaisu,nostimet,kansipahvin jne. vaihdolla. Tai vaikkapa valmiilla em. tavalla kunnostetulla vaihtokannella.
Mikäli kansi rempaksi äityy.
Lohkossa harvemmin vikaa, tosin kutosvolkkariin tuli ongelmaa ,kun laitto öljyiseen reikään kannenpultin jolloin pultti kiristäessä halkaisi lohkon ja olipa mielenkiintoista hakea syytä miksi ne vedet ja oilit ei pysyneet erillään....lieneekö mesessä edes mahdollista moinen? Empä ole kuullu ainakaan itse moista tarinaa kenenkään kertovan.>"mersuasentaja" muuten sen vian löysi siitä volkkaristakin :wink: .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”