lämppärin motti?

wese
Viestit: 51
Liittynyt: 22.4.2006 11:26

lämppärin motti?

Viesti Kirjoittaja wese »

E200D -95, mikä lämppärinmoottori tähän pirssiin on alkuperäisasennettuna? Valeo vai Bosch? Vai onko alkuperäisinä molempia? Mitkä kori- ja vuosimallit ovat samalla motilla ts. kuinka vanhasta pirssistä voisi siirtää toimivan moottorin tähän? Vai meneekö täysin arvailuksi? Ei viitsisi avata ja katsoa ennenkuin toimiva on valmiina paikalla, laiska kun on...
wese
Viestit: 51
Liittynyt: 22.4.2006 11:26

tarkennan...

Viesti Kirjoittaja wese »

...vielä että auto on ilman jääkaappikoneistoa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaikissa ilmastoimattomissa 124:ssä on sama lämppärin moottori.

Olisiko alunperin Bosch, eikös se ole ihan sama minkämerkkinen ?

Jos aiot vaihtaa pelkän moottorin ilman siivikkoa, sopiva löytyy vaikkapa "korimalleista" Volvo 850 tai jos oikein nuukaksi heittäydyt niin Renault Twingo. :happy:
wese
Viestit: 51
Liittynyt: 22.4.2006 11:26

Viesti Kirjoittaja wese »

dealer kirjoitti: Olisiko alunperin Bosch, eikös se ole ihan sama minkämerkkinen ?:
Nii, taitaapa nykyään olla sama. Yhtä huonolaatusta tavaraa sitä tulee samalta linjalta, oli merkki mikä hyvvää.

Ovat vaat jotkut todenneet joskus ettei Valeoon kannata koskee pitkällä kepilläkään, Boschin nimeen on vannottu. Mutta niin ennenvanhaan...

Kiitos kuiten infosta.
dealer kirjoitti: Jos aiot vaihtaa pelkän moottorin ilman siivikkoa, sopiva löytyy vaikkapa "korimalleista" Volvo 850 tai jos oikein nuukaksi heittäydyt niin Renault Twingo. :happy:
Jotain rajaa sentään... :?
cmb
Viestit: 66
Liittynyt: 11.6.2006 11:55

Viesti Kirjoittaja cmb »

Noni nyt lopetti lämppäri toiminnan, sulakkeet näytti kyllä kaikki ehjiltä, eli olisko moottori tullut tiensä päähän..

Mikä muuten mahtaa olla sulake lämppärin moottorille, olisko kellään kuvaa mistä selviää mikä mikin sulake on?

Ilmeisesti tuo moottorin vaihto onnistuu helposti ulkokautta? Autona -85 250d, ei ilmastointivehkeitä.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4361
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

cmb kirjoitti:
Ilmeisesti tuo moottorin vaihto onnistuu helposti ulkokautta? Autona -85 250d, ei ilmastointivehkeitä.
Juuri näin,omaani vaihdoin viikko sitten,tunnin homma.Itse moottorin merkkiä en katsonut,mutta behr luki jossain kohtaa...uudessa ja vanhassa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

behriin törmäsin 201 kans, 124 boch ja 202 oli valeo...
berh ja boch hiljenivät rasvaamisella, valeo taas ei...
valeo oottelee tuossa pahvilaatikossa asennusta..en oo laiska en :lol: vasta 2vko tainnu lojua tuossa :oops:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
cmb
Viestit: 66
Liittynyt: 11.6.2006 11:55

Viesti Kirjoittaja cmb »

Olisko kenelläkään ylimäärästä aikaa, sitä alkuperäistä sulakekaaviopahviläpyskää ja skanneria niin jos sais nuo sulakkeet selville?
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

cmb kirjoitti:Olisko kenelläkään ylimäärästä aikaa, sitä alkuperäistä sulakekaaviopahviläpyskää ja skanneria niin jos sais nuo sulakkeet selville?
Kaikkea sattui olemaan 8) Läpyskä on -87 mallin 300TE:stä,mutta samat sulakkeet on kai kaikissa :roll:
Eli tuosta löytyy kuva:
http://jamku.laatikko.org/cpg132/albums ... akkeet.jpg

EDIT: kylläpä taas otti koville linkin laittaminen 8) Niin ja tosiaankin tuo 12 paikan sulake on tuolle puhaltimelle.Ota sulake suosiolla irti asti,ei näe välttämättä paikallaan onko rikki/hapettunut.
cmb
Viestit: 66
Liittynyt: 11.6.2006 11:55

Viesti Kirjoittaja cmb »

Kiitos ja kumarrus.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ja jos ei tiedä, mistä lähteä liikkeelle moottoria vaihtaessa, niin tuosta vinkkiä ;)
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Vihellyskonsertti on (taas) alkamassa lämppärin moottorissa. Kerran se jo irrotettiin ja rasvattiin. Hiilet ja muut pinnat olivat hyvässä kunnossa.

Auto on siis viimeisiä lankkuja eli -95 ja siinä on manuaali-ilmastointi. Onkohan tuolle moottorille löydettävissä vaihtoehtoja muualta kuin Vehon, KL:n ja Motonetin varastoista? Edellä käytiin jotain keskustelua siitä, että Volvon tms. moottorit olisivat yhteensopivia ja halvempiakin.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kaks vuotta sitten vaihdettu moottori ja nyt viheltää varsinkin vasemmalle käännyttäessä ja yli -25 pakkasessa :evil:

Ja nelosasento puhaltimessa ei oo toiminut tuossa lavetissa mun aikana lainkaan - mistähän tuohon hakis vikaa :?:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

dealer kirjoitti:Kaikissa ilmastoimattomissa 124:ssä on sama lämppärin moottori.

Olisiko alunperin Bosch, eikös se ole ihan sama minkämerkkinen ?

Jos aiot vaihtaa pelkän moottorin ilman siivikkoa, sopiva löytyy vaikkapa "korimalleista" Volvo 850 tai jos oikein nuukaksi heittäydyt niin Renault Twingo. :happy:
Meneekös tuo kerralla oikein eli jos meen ostamaan vulvan moottorin ilman siipiä, niin onko tuo sitten muuten täydellinen Plug and Play - siivet vain paikoilleen...?

Ai niin, mistä tuollaisen moottorin helpoiten/nopeiten saa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Moottori on juuri sopiva.
Saat sen tavan varaosaliikkeestä joka voi vielä luettelostaan varmistaa moottorien mittojen yhteneväisyyden.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Vielä yksi pikku seikka pitää varmistaa. Tuossa vanhassa moottorissahan on ne pyörivät siivet molemmilla puolilla. Oletan, että tuollaiseen vulvan moottoriin saa pykättyä siivet sitten molemmille puolille... :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuossa vanhassa moottorissahan on ne pyörivät siivet molemmilla puolilla.
Ei ole ilmastoimattomissa joihin nuo Volvon ja Rellun moottorit sopivat.
Sinulla on siis ilmastointi, siihen en tiedä korvaavaa moottoria. :roll:
wiimax.fi
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jaahas, onkohan siis ainoa vaihtoehto käyttää sopivan hintaista alkuperäisosaa esim. KL:n kautta... :roll:
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Andy kirjoitti:Jaahas, onkohan siis ainoa vaihtoehto käyttää sopivan hintaista alkuperäisosaa esim. KL:n kautta... :roll:
Hmm, mites tämä käsitepari lämmityslaitteen moottori / irtomoottori oikein menee? KL:ssä myydään " 3297 moottori ILMASTOINTI" 280e ja "11817 irtomoottori edelliseen" 120e.

Mitä tuossa 120e:n palikassa ei ole verrattuna koko pakettiin?

Koko moottorihan on tämän näköinen.
Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä tuossa 120e:n palikassa ei ole verrattuna koko pakettiin?
Siivikoita.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

dealer kirjoitti:
Mitä tuossa 120e:n palikassa ei ole verrattuna koko pakettiin?
Siivikoita.
Eeeeeli, jos mää ostan pelkän moottorin, niin ne siipiratasveneen siipirattaat voi napata vanhasta? Vai....

Eli ainostaan nuo vedessä tarvittavat ratasvälineet olisi poissa?
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Osaisko joku antaa vahvistuksen tuohon yllä olevaan oletukseen? Eli että jos ostaa pelkän moottorin, niin riittää, että vanhasta moottorista ottaa nuo molemmat siivekkeet uuteen.

True of false :roll:

Nim. EiJaksaEnääKuunnellaTuotaLämppärinHuutoa
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Osaisi juu.......












.......................eli vanhasta ne siivet.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Lucky-Dog kirjoitti:Osaisi juu.......
.......................eli vanhasta ne siivet.
Edellytyksellä, että ne siivet lähtee ja ehjänä myös :lol: Eli ota ensin ne siivet pois ja jos ehjänä lähti, niin sitten irtomoottori :ope: Itsellä nimittäin ei lähtenyt sitten millään, vaikka Perttu K:n hyvien ohjeiden mukaan yritin siipeä irrottaa. Vanha moottori on edelleen varaston hyllyllä odottamassa uutta yritystä :roll:

Siiven irrotusohjetta en uskalla tähän naputella, etten neuvo vahingossa rikkomaan siipiä, kun en enää kunnolla muista, kuinka se piti suorittaa :oops: Sitäpaitsi tuossahan on noita siipiä kaksi, kun mulla oli vain toisessa päässä (ilman ilmastointia) :)
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Onkos joku onnistunut "oikealla" tavalla rasvaamaan noita laakereita kestävällä tuloksella? Eli eikös tuossa ollut sellaiset messinkiset liukulaakerit jotka pitää keittää öljyssä niin että ne "imee" sitä itteensä? Noitahan on kai turha koittaa jollain WD-40 suihkia...

Oma vinkuu välillä niin perkuleesti ettei sitä jaksa kuunnella. Uuteen moottoriin ei viitsisi nyt investoida kun pitäisi nuo laatikon, perän ja koneen öljyt suodattimineen vaihtaa viikonloppuna ja se tekee jo loven köyhän budjettiin...
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Itsekin ostin tuollaisen irtomoottorin ilmastoituun mersuun.Olihan ne vanhat siivet kovassa, vanhasta moottorista tuli ihan entinen kun niitä irrotti.Uuteen kun laittaa siipiä paikalleen kannattaa olla varovainen ettei paina siipiä liian syvälle,eivät nimittäin liiku millään takaisin :? Mallailee aina välillä paikalleen kun laittelee siipiä...hyvä siitä tulee kun rauhassa tekee 8)
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hmmm...en välttämättä halua joutua tilanteeseen, jossa mulla on kädessä vanha moottori siipineen ja siivet olisivat palasina kädessä, koska niitä ei saanut ehjänä rikki.

Taidanpa tällä kertaa etsiä jostain käsiini kokonaisen elimenluovuttajaosan...
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Pronssihelan saa rasvattua siten, että laittaa sen täyteen vaseliinia ja puristaa "peukaloetusormiotteella" helan päistä niin kauan ja niin lujaa, että alkaa otsasuoni pullistumaan ja hela taikka pusla hikoilemaan rasvaa läpi ulkopinnalle.

Messingille tai kuparille ei tämä konsti päde tai pitää olla aika kova puristus. :D
Avatar
JUKE65
Viestit: 12
Liittynyt: 13.12.2006 1:31
Paikkakunta: OULUN SEUTU

Viesti Kirjoittaja JUKE65 »

XUX63 kirjoitti:Kaks vuotta sitten vaihdettu moottori ja nyt viheltää varsinkin vasemmalle käännyttäessä ja yli -25 pakkasessa :evil:

Ja nelosasento puhaltimessa ei oo toiminut tuossa lavetissa mun aikana lainkaan - mistähän tuohon hakis vikaa :?:
Jos pyöritettävä puhaltimen katkaisin (ei automaatti ilmastoitu) niin katkaisimen kärkien "viilaus" vois auttaa.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tjaa, mitähän tässä nyt uskois.

Boschin web-tuotekatalogi antaa seuraavat tiedot lämppärin moottorille -95 24v 300deehen:

0 130 703 219 Puhallinmoottori, jäähdytin
Vm. - 07/1993 - Vm. 05/1996
Varusteet Autoihin, joissa ilmastointi


Nooh, yhdestä purkaamosta olis saatavilla purkuosaa autosta, joka on täsmälleen yhtä vanha ilmastoinnilla eli -95 24v 300D. Tarvikesetä sanoi, että mottorin kyljessä on osanro 0130111033. Ja moottorissa lukee, notta Bosch.

Mitä mitä mitä :roll:. Tuollaista nroa ei löydy lainkaan Boschin katalogista. Jos etsii kaikkein lähimmän numeron katagolista, niin se on 0130111031, joka on S-mersun (W140) puhallinmoottori.

Ulkoisesti tuo purkuosa mielestäni näyttää täsmälleen samanlaiselta kuin mersussa tällä hetkellä oleva vikisenä lämppäri - siivikkeet on moottorin molemmilla puolilla. Kuuma kysymys kuuluukin, sopiiko tuo purkuosa nykyisen paikalle?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”