Kilanderin E 270 cdi Avantgarde -00

Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:
kilander kirjoitti:...
Kohta pääsee miljoonakerhoon,(ja vaihtamaan ulkolämpömittarin anturin).
Ja starin suunnittelijatkin ajatelleet että aina wanhaan vaihdetaan uusi,joten valikko:suurenna mittarilukemaa ainoastaan tarpeellinen :lol:
...
Elä välitä siitä otsikosta.
Se on harhaanjohtava, saat sinä sitä kautta muutettua sen kilometrimäärän haluamaksesi.
Ja jos ei jostain syystä onnistu niin kapistus kuusen alle niin laitettan vaikka 0km ;)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kaikista mittareista ei tunnu saavan starilla muutettua mittarilukemaa. Ilmeisesti uudemmista on poistettu tuo ominaisuus :cry: . Tai sitten vaan osaa . :lol:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Juu kilometrit ei vähene,lisäänny eikä nollaannu starilla.Tai sitten vain ei osaa.
Varmaan vaatii kuusen alla käyntiä.Tosin tällä vauhdilla ei tiiä onko se 2013 vai 14 asioita..
EGR hässäkkä lähti melkein puhtaaksi,ensin mekaanisesti karstanpalasia irti kilkuttelemalla ja sitten bräkliinillä,jota menikin toista pulloa.


Kuva

Harmi kun ei tullut ennen kuvaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Mikähän siinä on ettei tehtaalla ole laitettu turbon ja pakosarjan väliin tiivistettä?
No ajattelin että voishan sen sinne laittaa,veholta saa A 646 142 00 80 numerolla.
Samalla vähän kierrätystä,laitan tämän Tuikun uudemman 320:n vakioahtimen tähän.
Vähän jo sovittelin.

Kuva

Yleensä saa lukea operaatiosta,"vaihdoin ahtimen".Semmoisia pieniä hienosäätöä vaativia huomioita.
-pakoputken lähtö isompi (110 mm.vs.90mm.) 320:ssä,laipan vaihto putkeen tai etuputki sieltä mistä turbokin.Tosin 320:n etuputki jää 40 mm.lyhyeksi,en kehtaa vedättää loppuputkea eteenpäin vaan hauskaa jatkoa tulee kun ehdin.
-öljyn paluuputki on liian pitkä.
-ahtimelta lähtevä ahtoputki ei enää satu suoraan lohkon kiinnikkeisiin koska ahdin tulee eteenpäin/320:n jäljiltä kompurakoteloa joutuu kääntämään hieman myötäpäivään kun ottaa muuten ahtoputki alavesiletkuun kiinni.
-ahtimen kiinnitysrauta lohkoon ei käy,kumma juttu kun oli molemmat...no tein sitten 270:n raudasta sopivan.Turbon puolelta ylimääräiset pois ja lohkon puolelta holkista puolet pois niin alkaa sopia (ja ylijäävän holkin kun laittaa pulttiin "prikaksi",voi käyttää samaa pulttia :wink: ).
Tämmöisiä huomiota näin äkkiseltään.

Kuva
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos meinaat, että ahtopainetta sitten joskus myös nostellaan, niin kannattaa jo nyt tarkistella ahtoputkien ja liitoskohtien kunto.
Helpottaa sitten tilannetta - ei paukahtele niin helposti.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Juu,semmonenkin käynyt mielessä.Ei pitäisi ainakaan coolerin puolella olla ongelmia heti kärkeen:hitsari teki uudet lähdöt 3mm.seinämällä.Noita mersun ahtoputkiin sopivia silikoneja (70mm.) ei kovin hyvin saatavilla,nämä Englannista tulleet 5mm.vahvasta tavarasta kun motonetin vastaavanlaiset 4mm.
Eilen hain teollisuus etolasta hyväksi havaittuja klemmareita,noilla pitäisi kestää.

Kuva

Tuota v-pantaa kun googletin,tuntui olevan niissäkin saatavuus huono ja sitten hinnat melko kovia.
Tosin eipä noita äkkiseltään näyttänyt olevan kuin 2,5-3" kokoisia myynnissä nettikaupoissa.Ja tämä 320:n ahdin tarviaa 4,25" pannan.
Alkuperäinen kannattaa (melkein)aina, merkkiliikkeestä löytyi 14,70 € hintaan.

Kuva
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
joskami
Viestit: 258
Liittynyt: 07.11.2005 16:31
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Jännä homma et noitten turbojen vaihdossa on eroja.
Omassani pakoputken lähtö oli samaa kokoa, ainoastaan DP jouduttiin käntämään hieman eri asentoon sillä seuraksella vaihdelaatikoossa oleva kannatin jouduttiin hieman muokkaan. Öljyputket "kävi" suoraan hieman väkivaltaa käyttäen ja samalla tuli kompurakoteloa käännettyä.

Ahtoputken liitosta jouduttiin muutamaan kertaan parantamaan, "vakiopaineilla" n. 1.5bar vielä pysyi, mutta 2bar rupesi vuotamaan.
Omassani pysyi ahtoputket hienosti kun kokosi uusilla o-renkailla huolellisesti puhdistamalla liitokset sen reilu pari vuotta mitä sillä tuli ajettua 1.7-2.0bar paineilla.

Hieno projekti jatkoa seuratessa, tässähän mallissa vakio suuttimet riittää yllättävän pitkälle..
Omassani tais olla paras penkkilappu muistaaksen +280hp ja +600nm
*STAR* Jyväskylä
C126 560 sec
X218 350cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic


EX A209, C207 coupe, S211 4-matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300D
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

joskami kirjoitti:Jännä homma et noitten turbojen vaihdossa on eroja.
Niin on,tosin tämä kun Tuikun entinen olisko hieman suurempi kuin normi 320 cdi;n ahdin :)
Auton alkuperäinen öljynpaluuputki meni suunnilleen laturiin kiinni,hankala siihen jatkoa laittaa.Vedin sitten ylempää poikki ja Tehohydrosta tuommoista letkua siihen.

Kuva

Pakoputken kiinnitys onnistui melko hyvin kun etuputkea jatkettu se 40 mm.

Kuva

Saa nähdä miten ahtoputki pysyy.Tuommoinen yläpuolen kiinnityspelti näissä taitaa kaikissa olla.

Kuva

Alapuolelle laitoin tuommoisen raudan ahtoputken ja lohkon välille.

Kuva

Kyllä se kädellä heiluttelemalla tuntui ettei omineen putoa,aika näyttää miten tuo kestää kun pääsee ajelemaan.
Nyt jäi siihen malliin että huomisaamuna alkaisi ripustaa cooleria paikalleen.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
joskami
Viestit: 258
Liittynyt: 07.11.2005 16:31
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

kilander kirjoitti:
Kuva

Harmi kun ei tullut ennen kuvaa.
Kannattaisi kalvata tuo venttiilin sisus tyhjäksi, omastani vein ihan vingulla tyhjäksi ja kaveri veti tigillä umpeen kierrätyksen reiän sekä männän reiän... Tiiä sitten onko hyötyä mut mieli rauhottui kun tiesi et sen olevan poissa :D
*STAR* Jyväskylä
C126 560 sec
X218 350cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic


EX A209, C207 coupe, S211 4-matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300D
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

joskami kirjoitti: Kannattaisi kalvata tuo venttiilin sisus tyhjäksi,
Kyllähän sitä tuli mietittyä,että kovin paljon vie tilaa tuosta putkesta EGR venttiili.Mukavampi siinä olisi ilman kulkea ilman ylimääräisiä esteitä.
Mutta kai tuo ohjelmanmuutosta vaatisi,Nythän tuo startatessa käy auki ja sitten pysyy kiinni,jos oikein olen ymmärtänyt?

Vaikka ahtimen asennus vähän ahisti,niin coolerin ei.Mukava kun ahtoputket käy sopivankokoisilla mutkilla cooleriin kiinni ihan kuin olis juuri tähän autoon suunniteltu :wink: .

Kuva

Enää ei puuttuisi koeajosta kuin huohottimelle joku keräysastia,vähän letkua ja klemmareita.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kilander kirjoitti:
joskami kirjoitti: Kannattaisi kalvata tuo venttiilin sisus tyhjäksi,
Kyllähän sitä tuli mietittyä,että kovin paljon vie tilaa tuosta putkesta EGR venttiili.Mukavampi siinä olisi ilman kulkea ilman ylimääräisiä esteitä.
Mutta kai tuo ohjelmanmuutosta vaatisi,Nythän tuo startatessa käy auki ja sitten pysyy kiinni,jos oikein olen ymmärtänyt?

Vaikka ahtimen asennus vähän ahisti,niin coolerin ei.Mukava kun ahtoputket käy sopivankokoisilla mutkilla cooleriin kiinni ihan kuin olis juuri tähän autoon suunniteltu :wink: .

Kuva

Enää ei puuttuisi koeajosta kuin huohottimelle joku keräysastia,vähän letkua ja klemmareita.
Siis jos kierrätys on laitettu pois päältä niin sen kaiken muun paitsi paineen muuntimen"musta muovi kokare" voi heitää vaikka mäkeen,
jos taas kierrätys on yhä ohjelamssa päällä aukeilee se ventiili muuloinkin kuin käynistyksessä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Käynnistymisen jälkeen heti, itsetestaus ohjelmassa käyttää alipaineventtiiliä 50% pulssisuhteessa.
Itse egr-venttiilissä ei ole asentoanturia palauttamassa asentotietoa.
Ja ohjelma pyytää vaan puhdasta ilmaa -> ristiriitaa ei tule, jos vaan alipaineventtiili on tuossa ohjelmointiversiossa kytkettynä, eikä ole oikosulussa.
Kaikki muut vermeet sitä alipaineventtiiliä lukuunottamatta voi nyt siis halutessaan poistaa.

Itsekkin olen aikaisemmin sen tehnyt.
Tässä nykyisessä paawossa se on ihan tehtaan jäljiltä, eli en osaa se kalvaamisen puolesta hurraata huutaa, mutta ei siitä kyllä haittaakaan ole.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo,pitää nyt miettiä mitä tuon EGRn kanssa tekee.
Nyt kun auto ollut minulla aika tarkkaan kolme kuukautta enkä ole ajanut oikeastaan muuta kuin kotiin ja maalaamokeikan,niin kävi mielessä josko taas vähän ajelisi.

Ei ollut sopivaa mobili purkkia käsillä niin tekaisin nopeasti huohottimelle tuommoisen.

Kuva

Kuva

Sitten vaan enimmät työkalut pois konehuoneesta ja akkulaturin avustuksella käyntiin.Pitemmän puoleinen seisonta tyhjentänyt akun täysin tyhjäksi.Ensimmäinen koeajo vähän pettymys kun ei jaksanut hiekallakaan sutia.Ajelin kotiin ja star kiinni,ABS,ESP yms.valot pois niin alkoi vähän tulla eloa.
Ahtolämmöt nousi vedoissa yli 40 asteeseen,ennätys taisi olla 47 astetta paikaltaan 160 km/h täyskaasukiihdytyksessä.
Nopeasti kyllä putoaa pariinkymmenenn asteeseen-ei nyt enää mikään kuuma keli,mutta parempi vissiin kuin vähän risa vakiocooleri.
Satasen vauhdissa matka-ajossa ahtolämmöt n.20 astetta,ja kahdeksassakympissä 15-20 asteen välimaastossa.

Jonkunverran koitin kenkää antaa ja auto toimi hyvin,ajon jälkeen montun päälle ja tutkimaan.Ei oikeastaan mitään akuuttia korjausta vaativaa,ihme kyllä,turbon paluuöljyletkukin näyttää toimivan.

Semmoinen huomio,ohjelmoinnin jälkeen vakioahdin vihelsi hieman,tämä ei vihellä.
Kehno kun ei nyt sattunut vapaata lentokenttää matkan varrelle,tuntuisi että 100-200 km/h on tullut vetoa lisää.

Olikos se niin että kolmen baarin map ja ahtoja lisää niin tulisi vääntöä alemmille kierroksille enemmän?

Laitetaas tuohon vielä Terhoon topikin innoittamana kuva.

Kuva

Vaikka maalaamossa puhallettiin ja maalattiin puskurien alta,niin piti vielä kotona puottaa puskurit pois ja yhtenä elokuun lämpimänä viikonloppuna tervata nuo kantit joka kulmasta pariin kertaan hammerilla.Ei nuo kuitenkaan maalaamossa "liian hyvin" noita tee :wink: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Lisää vääntöä alas saa ahtimen karttojen muokkaamisella ja lisäämällä syöttöjä.
Kolmen baarin mappi lisää vaan ecun lukualuetta, näkee myös korkeammat ahtopaineet, ei muuta.
Syöttöjen lisäys sataan milliin ja vähän ylikin vaatii myös lisää ahtoja, enemmän kuin vakiomappi pystyy lukemaan.
Lisäksi tarvitaan vielä ylimääräistä turvaväliä, jotta sinne saadaan mahtumaan vielä se normaali vikatilahaarukka +\- 0,2bar.

Se on tässä vaiheessa ihan normaalia, että alavääntö ohenee ja kierroksilla tuntuu hengittävän paremmin.
Alaväännön saa kyllä "takaisin".
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo pitää se 3 bar.map hankkia,sitten varmaan joku viikonloppu ajella sinnepäin.Ei taia malttaa odottaa seuraavaa Kolin reissua.
Eiköhän sitä sitten jo ala löytyä heikoin lenkki polttoainelinjasta.Outoa ollutkin tämän kanssa kun ei vielä ole saanut vikatilaan.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
On mulla niitä mappeja.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Välillä korj...huolto toimenpiteitä.Kaupanpäälle tuossa tuli semmoinen ominaisuus,että jarrutuksen loppuvaiheessa oikeasta etukulmasta kuului rutinaa.
Ääni ei ollut mitenkään häiritsevän kova,piti olla radio melko hiljaisella että kuului.
Alkuun epäilin jotenkin vakaajaan liittyvän,mutta ei.Eikä ollut iskarin/jousen alapäässä mitään outoa.
Nyt kun oli noita kiireellisimpiä hommia pois alta niin tuli taas ihmeteltyä tuota,ja jarrusatulaa irrottaessa se sitten paikantui.

Kuva

Ylempi liukutappi poikki,tämmöistä ei vielä ollut tullut vastaan näitten kanssa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Olipas taas tuuria,että sattui olemaan etupuskuri valmiiksi irti (no on ollut kyllä jo elokuun alusta saakka).
Kun käytin umpiot irti niin sen jälkeen alkoi jäädä välillä pelkääjänpuolen valo pimeäksi.Syttyi kyllä toisella tai kolmannella yrityksellä.
Kokeilin sitten vaihtaa ballastit ristiin,selviäisi onko huono liitos vai mikä.Viikonpäivät siinä tarkkailin tilannetta ja alkoi tuntua että nyt toimii,suunnittelin jo vakavasti puskurin paikoilleen laittoa...mutta sitten kerran jäi valo syttymättä,ja kyllä,vika oli siirtynyt kuskinpuoleiseen lamppuun.
Tilasin siihen Cobran ballastin ja adapterijohdon.

Kuva

Uusi ballasti pari senttiä ohkaisempi kuin alkuperäinen,tein sinne palikan alle ja nippusiteellä kiinni,eipähän heilu kotelossaan.

Kuva

Arvaakohan sitä vieläkään laittaa puskuria,menee se toisen puolen ballasti varmaan heti perään.Tai ainakin näin tapahtuisi jos lankapolttimoista olisi kyse.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Suomessa vähän suppea valikoima sopivia liukupultteja.Ebay-vastaava laittoi tilauksen menemään sumujensaarelle torstaina,eilen saapuivat.

Kuva

Nyt näyttäisi että saisi sopimaan Jeepin vanteet perheautoon.

Kuva
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Toinen ajovalo näytti hieman punertavalta,ajattelin että voi olla hyvä vaihtaa xenonitkin pareittain.Ebay.de vastaava tilasi oikein Philipsin polttimot,4300k on sävy.
Nyt alkaisi olla osat sen verran kiinni että kun sattuisi joku viikonloppu Tuikun aikatauluun,vois Nurmeksessa pyörähtää ettimässä lisää wääntöä.
Motivaatio ei meinaa riittää etupuskurin paikalleen laittoon,taitaa olla jo neljäs kuukausi tuolleen..no eipähän hajoa tallissa.

Kuva
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Nyt on kesä ajettu tämän kanssa melko ongelmitta ja hyvä niin,tuli laitettua muu kalusto huilaamaan maaliskuussa.
18.maaliskuuta kävin hakemassa uuden rekisteriotteen,429 187 km. oli mittarilukema silloin.Katsastusaseman päällikkö kehui että on alusta napakassa kunnossa kilometreihin nähden (vaikka yksi pikku juttu jäikin huomaamatta :D ).

28.päivä lähdettiin Vuosaaresta kohti Rostockia,kesärenkaat tietysti alla.

Kuva

Vähän talvinen keli tuollakin vuodenaikaan nähden.
Ajeltiin siitä Stralsundiin ja siellä ensimmäinen yö.Sitten jatkettiin Rugenin saarelle.

Kuva

Siellä tuli käytyä hämmästelemässä Proraa (
http://fi.wikipedia.org/wiki/Prora)

Kuva

Mutta sinne ei jääty vaikka toisessa päässä pätkä kunnostettu hotellitoimintaa varten.
Sellinissä hotelli oli rannan tuntumassa.

Kuva

Ja lähiravintola hieman itämeren päällä.

Kuva

Sitten matka jatkui Wismariin.Mukava pieni Hansakaupunki.Yksi yö oltiin siellä.

Kuva

Seuraavaksi Hampuriin.Tylsä kaupunki mutta pari yötä siellä tuli notkuttua,enimmäkseen tuossa suunnassa.

Kuva

Sielläkin poliiseilla vanhaa kalustoa:

Kuva

Ja Lyypekissä tuli käytyä aikaa tappamassa kun laiva lähti vasta joskus kolmen aikaan yöllä.

Kuva

6.huhtikuuta oltiin kotona ja haettiin koira hoidosta,sitten viikoksi Kolille.
Ei ollut kevät edennyt Suomessa reissun aikana yhtään.Onneksi päätiet ihan ok.kesärenkailla pärjäsi,vähän oli lumista mökin pihamaalla.

Kuva

Sitten tuossa loppukuusta yllättäen yksi keskiviikko ilta laatikko meni vikatilaan (onneksi sattui kotikulmilla).
Pyörintänopeusanturia näytti testeri.Tilasin torstai aamuna KL-osista johdinlevyn,kyb-venttiilin,suodattimen ja tiivisteen.Öljyt motonetista.
Torstai iltana puotin vanhat öljyt ja öljypohjan pois.
Osat tuli perjantai aamuna,töitten jälkeen paikalleen ja ajoon..
Sunnuntaina taas Viipurissa laatikko vikatilaan.
Sunnuntaiajelin sitten kakkosella kotiin ja joo..samat vikakoodit siellä edelleen,nollasin ne ja se tuli sillä kuntoon.

Helatorstain paikkeilla oltiin viisi päivää Pärnussa ja samalla vaihdatin Silberautossa eteen alatukivarsien etupuslat (näitä ei katsastusmies huomannut),vasen puoli oli ihan loppu.Samalla uudet nesteet ohjaustehostimeen.

Sitten tuli käytyä kuusen juurella ravistelemassa viimeiset bitit oikeaan järjestykseen.Joku aikaisempi omistaja harjoitellut vissiin ohjelmointia,pientä heittoa oli.

Viikkoa ennen juhannusta käytiin kannaksella,Valkjärvi kohteena.Ei ihmeempiä mainintoja,vähän kun suunnittelee reittiä etukäteen niin ilman maasturiakin pärjää.Tosin karjapuskurista ei haittaakaan ole..

Kuva

Juhannus meni saaressa Loviisasta etelään,auto piti jättä Tallbackaan.
Iltauninen Rekkukin jaksoi käydä kokkoa katsomassa :D .

Kuva

Kesäloma alkoi 15.heinäkuuta,14 päivä aamulla varhain liikkeelle ja ehdittiin iltapäiväksi Latvian Jurmalaan.

Kuva

jatkuu...
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

No on sitä taas porhallettua vähän siellä ja täällä :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Jep,mersut tykkää että niillä ajetaan :D .
Niin,Jurmalassa ehti rannalle.Tuo hieno hotelli vaikutti jotenkin muotoilullaan,ja myöhemmin luin jostakin että Neuvostoliittolaisen arkkitehdin kynästä lähtöisin-uskoisko tuota..

Kuva

Sitten seuraavana päivänä matka jatkui kohti Liettuaa.Tietyöt on vähenemään päin,muutama sattui kuitenkin kohdalle.

Kuva

Nyt ei ollut päivämatkaa kuin jotain 360 km.,mutta jotenkin nihkeästi sujui verrattuna hieman yli 600 kilometrin siirtymään kotonta Jurmalaan.
Hyvissä ajoin oltiin kuitenkin perillä Kuurinkykkäällä ja Nida oli siellä kohteena.
Tuommoiset puutarharavintolat on mukavia,melkein kuin olisi kylässä jollain kaverilla.

Kuva

Kuva

Kuusi päivää oltiin tuolla,rannallekkin ehti hyvin.Paitsi että jo Latviassa paloi nahka olkapäistä niin rajoitti hieman auringonottoa.

Paikallinen poliisi työn ääressä.

Kuva

Yhtenä päivänä tehtiin retki Kaliningradiin,nyt ei menty omalla autolla,ihan bussilla taittui matka.

Kuva

Takaisinpäin matkalla ensimmäinen etappi Pärnu,semmoinen kuutisensataa kilometriä tuli ajomatkaa Nidasta.
Pari yötä oltiin Pärnussa.


Kuva

Tallinnassa vielä yksi yö.


Kuva

Kuva

Tallinassa piti lopettaa sivumiehenä oleminen,jotenkin olin saanut emännän ajamaan alkumatkan (vähän reilu 1700 km.).

Kotona ei nyt oltu kovin pitkään,lähdettiin viikoksi Kolille.

Siinä taustalla Koli ja Ipatti.


Kuva

Ryläyksen vaaran suunnalta löytyy vielä pitkospuita.

Kuva

Kansallismaisemaa.

Kuva

Siinä Kolilla lepäillessä tuli mieleen että tekisi vielä mieli käydä jossain loman aikana,varattiin samantien sitten kolmen yön matka Tallinnaan.

Kuva

Onpas Transitissa ruostetta helmassa :shock: .

Kuva

Neljä viikkoa meni kyllä kohtuullisen nopeasti,sopivasti tuli reissattua,neljä päivää ehti olla kotonakin.

Nyt ei taas vähään aikaan paljon muuta tule kuin työmatkoja.453 000 km. on tällähetkellä mersussa mittarissa.
5,7 l./100km.taisi olla pienin mitattu kulutus-emännän ajamana-itellä menee vähän enemmän.Mutta siinä 6-7 välillä se huitelee vaikka kävisi välillä lentokentällä ajelemassa hieman kovempaa :D .

Itätähti 4 ja Saimaantähti 3 tapahtumissa tuli käytyä pyörähtämässä,tuossa ollaan välikahveilla Konnunsuolla

Kuva

Kuva
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Kylläpäs on taas mukavaa reissujuttua hyvin kuvitettuna kilanderilta. 8) :D
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Vaikka vanha väykky olisi miten kunnossa,niin kun sillä ajaa vaatii se jatkuvaa huolenpitoa.

Kuva

Menneenä "kesänä" kilometrejä kertyi vähän päälle 35 000,nyt mittarissa hieman reilu 465 000.
Tuossa touko-lokakuu oli hieman huolettomampi pätkä..tosin öljynvaihtokin meni hieman pitkäksi.No silloin tuli kyllä ajettua paljon pitkää matkaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Nyt tullut pidettyä huoltotaukoa,näinhän se menee kun ajattelee ääneen että hyvin toimii niin iskee kaikki maailman viat päälle.
Helmikuun lopussa leipoi oikea etupyörän laakeri ajossa kiinni.Hyvä että sattui lumisella kylätiellä 60 vauhdissa ja ei muuta liikennettä.


Kuva

Oli muuten kiinni,tuo oma ulosvetäjä ei riittänyt,kaverilta isompi ja napa pois.Sitten rälläkällä sisemmän laakerin sisäkooli pois.

Inspiroidun vaihtamaan toisen puolenkin ja samalla laitoin uuden kierteen jarrulevylle kun joku katkaissut pultin sisään.

Kuva

Sitten vähän vikakoodeja.

Kuva

Hehku oli helppo vaihtaa kun joku oli laittanut rasvaa hehkuun niin lähti nätisti pois.
Tuota ilmamassaongelmaa tuli lähestyttyä silleen että puhdistin suodattimen (joka on melko uusi),kotelon ja ilmamassamittarin.
Tuosta löytyi vika,klemmari pyöri tyhjää siis se alkuperäinen,tuli laitettua mallia superturbo siihen.

Kuva

Ja siinähän se.

Kuva

Järkyttävä havainto että lähes uudetkin autot ruostuvat :shock:

Kuva

Vähän jalometallia väykkyyn ,Neuvostoliittolaisesta jerrykannusta paikka.

Kuva

Nyt enää uusi tuulilasi pitäisi vaihdattaa niin voisi leimalle tarjota.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Mitä ruostuuko muka väykkä :shock:

Koskas tehdään täsmäisku Säkkijärven Nesteelle? Ajattelin huomenna kävästä illan eellä tutkimusmatkalla :)
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

nix0n kirjoitti:Mitä ruostuuko muka väykkä :shock:

Koskas tehdään täsmäisku Säkkijärven Nesteelle? Ajattelin huomenna kävästä illan eellä tutkimusmatkalla :)
No tuo ruostumisjutska tuli ihan puuntakaa, luulin että se on vaan urbaanilegendaa :)
Säkkijärvi saa nyt odottaa, sunnuntaina lähetään Englantiin.
Katellaan toukokuussa jos vaikka ehdittäisi käymään..
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Toukokuu passaa hyvin, ehin tässä taas vähän totutella siihen touhuun :D
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kilander kirjoitti:
No tuo ruostumisjutska tuli ihan puuntakaa, luulin että se on vaan urbaanilegendaa :)
Säkkijärvi saa nyt odottaa, sunnuntaina lähetään Englantiin.
Katellaan toukokuussa jos vaikka ehdittäisi käymään..
Ruoste on semoiseta kuultu
(jotain sellasta ruskeaa
vaikka sana kirjassa siinä kohdin oli viton kuva :) )

Täällä on ihan ok keli ~17c tännänkän ei satanut kuin ihan vähän,

Täkälisissä mersuissa on suurimassa osassa ollut
muiden tutkailtavien vikojen lisäksi yksi yhteine isovika...
Hallinta laiteet värällä puolen mutta se on paikalisten ajotavalla
helppo korjata ajamalla väärää puolta...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”