Kyytimiehen 270cdi

Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Taas on lisää osaa vaihtunut, vakaajankumit ja kesärenkaat, ei se edelleenkään lakkaa. Renkaat ei mitkään häävit, huomas et kauttaaltaan tärinää niiden myötä mutta se 80-100 välillä ilmenevä ratin voimakkaampi tärinä on pysynyt. Eilen tosin kaveri kyydissä ja oli sitä mieltä et pahimmillaankin tärinä lievempää kuin ooppelilla parhaina hetkinä :shock: Mutta kyseessä kuitenkin on E-sarjan mese ja pitäis kulkea pehmeämmin kuin edellinen w124.

Mielestäni tuossa joku kuskin puolella vemputtaa, levy ja palat kohtaa noin 5cm matkalla/kierros. Levyn jo silloin aikoinaan totesin suoraksi ja jos satula tai sen pidike olis saanut osumaa ja vääntynyt, luulis et hankais koko ajan. Pitäiskö napa vielä kokeeksi vaihtaa, purin olka-akselit pakettina eli kaks ylimääräistä napaa löytyy hyllystä. Uuden laakerin taitais vaatia mutta ei nyt oikein muuta tuu enää mieleen.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

edelleem veikkaan renkaan rungosta tulevaa värinää, joka tulee läpi kun kulutuspinta alkaa olla käytetty

mitä tarkoitat että kohtaa n 5 cm matkalta ?

-> jos siis hankaa jostain kohtaa niin varmasti värisee
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Alatukivarren puslat saa tärinän aikaan.
Tähdellisen parantola
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tarkennetaan sen verran että kyseessä ihan uudet renkaat, halpismerkkiset.

Nimenomaan se hankaa, joku siellä edelleen vähän vintturassa kun ei pyöri vapaasti. Mut kun tietäis mikä, napa taitaa olla enää ainoa vaihtoehto. Pitää rapsutella ruosteet pois ja hakea uus laakeri. Aika erikoisena toki pidän et napa olis vääntynyt , kuitenkin tukevasti rakennettu mötikkä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt on pyörän napa ja laakeri (taas!) vaihdettu. Jos nyt jotain positiivista haetaan niin se vemputtaminen ja hankaaminen loppui. Kuten sanottua, aiemmin kun pyöritteli, näkyi renkaassa pieni heitto ja ilman rengasta jarrulevy tihkaisi paloihin muutaman sentin matkalta/kierros. Mutta tärinä ei täysin kadonnut. Tapio on ennenkin ollut oikeassa, mutta alatukivarren kumien vaihto ei ihan kotona taida onnistua, vaatinee jousen irrotuksen ny ainakin. Vois vielä purkaa etujarrut ja varuiksi rasvata liikkuvat osat.

Pari päivää sitten havahduin siihen et taitaa muutakin huomiota kaivata välillä.
Kuva

Kuva

Kahvan alusta rapsuteltu nyt puhtaaksi, lasin irrottaminen olis vielä edessä et sais kerralla loppuun.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vielä samana iltana löysäsin vielä karvan verran laakeria, johan alkoi helpottaa. Ei enää tärise ratti, jotain siis saavutettu :)

Mutta kaks uutta ongelmaa löytyi. Kuskin puolen takaiskari menee vaihtoon, alaosa on ihan löysä, saa käsin heilutella melko vapaasti. Toisekseen tasonsäädön ohjaustanko poikki, tai siis se pultti apparin puolelta eli ei sitäkään vähää pelitä. Tekis mieli muutama kirosana sanoa, mutta jääköön nyt väliin..
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Väärät pultit esti alle ruuvaamisen, mutta tuli tuommoiset hankittua. SLK orkkisvanteet.

Kuva

Tuli yllätyksenä et saman ikäisessä SLKssa käytetään 10mm pidempää pulttia, taitais noilla yltää ehkä just ja just jarrulevyn läpi, parempi ettei edes kokeile. Maanantaina pulttiostoksille, eiköhän tuo ratkea. Yllätyin kun motonetkin myi oikeanlaista pulttia, ei vaan löytynyt tarpeeksi hyllystä.

Tärinän syytä vieläkin metsästetään, josko vanteet nyt poistaisi vihdoin murheet..

Öljytkin tuli vaihdettua, vain 400km myöhässä. Kyllä nyt taas seuraavat 20tkm kelpaa taittaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuli yllätyksenä et saman ikäisessä SLKssa käytetään 10mm pidempää pulttia, taitais noilla yltää ehkä just ja just jarrulevyn läpi, parempi ettei edes kokeile.
Vanteestahan pultin pituus riippuu, ei auton mallista.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Niinhän tuo toki on, noita hakiessa ruuvattiin SLKsta pultti irti ja sentin pidempihän se oli, niissä vakiona vähän pidemmät nähtävästi.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tulipahan kardaaniin kannatinlaakeri ja kumi vaihdettua. Samalla syynäsin perän ja laatikon kiinnityksen, niissä ei moitittavaa. Tukikumi toki oli ehjä, laakerissa pieni välys, sisäkehä liikkui aavistuksen ulkokehään nähden, mutta ei sekään mielestäni kovin huono ollut. Uusittu nyt sekin jos jotain auttais.

Perä tihkuttaa vähän jokapuolelta, mutta toisin kuin sedan 124:ssa, eipähän tuota perän huohotinta oikein saa mistään suunnalta irti. Pitääkö koko perä pudottaa? :shock:

Koeajoa ei vielä tullut tehtyä, huomenna pakoputki takas paikoilleen ja webaston vois irrotella ja putsailla, jos sen talveksi sais toimintaan.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ensin näytti valoisemmalta, sitten taas synkkeni. Diagnoosi nyt siis saatu, uus perä takapaksissa odottamassa vaihtoa, etujarrulevyt apparin penkillä odottamassa inspiraatiota ja kytkinosia kateltu viron puolelta, kohtuullisemmilla hinnoilla sieltä lähtis. Ainoa mihin sieltä ei tähän hätään löytynyt ratkaisua on moottorin tukikumit. Kaikkiin muihin löytyy paitsi 270 koneeseen. Mitähän lie eroa 270 ja 320 kumeilla, toki KL:ssäkin eri numeroilla, mut menisköhän niillä, kellään tietoa?

Tuo kylmänä tyhjäkäynnin seilaus nyt uutena vaivana, lämpimällä koneella helpottaa ja tosiaan kun sähkölämppärin sammuttaminen lopetti alle 500rpm pudotukset. Ei missään nimessä ennen ens viikkoa toivoakaan staariin, jos nyt silloinkaan. Rouva viikonlopun harrastusten parissa, eli hyvällä tuurilla ehtii viikonloppuna vähän ihmetellä. Jos nyt ensimmäisenä kävis letkut läpi ja irrottais imuputken. EGR:ää ei ole saanut vielä aikaiseksi ohitella, joten jos kattois ja putsailis sieltä ja kattoo onko minkäänlaista vaikutusta.

Ärsyttää edelleen kun kaikki aika menee noiden pakollisten kanssa askarteluun eikä saa mitään oikeasti kivaa aikaan. Peräluukusta pitäis lasin ympärystä siistiä, kahvahan tuossa tuli jo hoidettua. Samaten apparin etuovi ja takakaaren ja puskurin rajasta pikku läntti, olis sitten ruosteet pois. Sisustaakin sais pikkuhiljaa alkaa laittelemaan, mutta nämä projektit siirtyy hamaan tulevaisuuteen.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Joo, perä tosiaan vaihdettu, laitellaas myöhemmin kuvia sisältä, mutta silmin nähden ei ollut vikaa rattaissa, siis takalevyn alta kurkkiessa. Etulaippa lyö itsensä jumiin, joutuu käyttää voimaa et lähtee pyörimään. Jäi vika tod näk sinne muiden rattaiden alle piiloon.

Ja samalla löytyi toinenkin vika, kuskin puolen vetarin sisänivel jumitti aika huolella. Tuli sekin kaverin toimesta purettua, pestyä ja kasattua uusilla vaseliineilla. Turhan jäykkä mielestäni vieläkin oli, mutta parempi. Onko niiden kuulien tarkoitus olla miten jämäkästi siinä kehän rei'issä, vai pitäiskö niiden ihan kevyesti päästä läpi? Jäivät melko napakasti, kaverin mielestä niiden pitäis mennä kevyesti, et onko siinä jumittamisen syy? Jos edullisesti ison perän vetareita on tarjolla niin tänne vaan :)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuva

Kuva

Tässä jälkimmäisessä kuvassa, mikä tuo eturatas nyt on nimeltään, siinä noi mustumat kärjissä, onko ihan normaalia?
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Se etummainen "ratas" on nimeltään pinioni ja kärjen mustumat ovat ihan normaalia. Tämä johtuu siitä, että hammas ei ota (eikä saakaan ottaa) koko pinta-alaltaan kiinni lautaspyörän hampaaseen. Kevyellä kuormalla kosketus on aika kapea soikio, joka suurenee kuormituksen mukaan. Koskaan kosketuskuvio ei saa tulla hampaan yli.

Menee pilkunviilauspuolelle, mutta kerrottakoon kuitenkin: ketjukäytöissä on rattaita, muualla hammaspyöriä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Katos, vihdoinkin selvis mikä pinjoni on, en noihin perän sisuksiin niin perehtynyt. Hammaspinnat jokatapaukses näyttäis olevan ok. Onkohan tuossa ehjättävää vai pistääkö saunan pesään?

Levyt tuli eteen vaihdettua ja vetaria vois mettästää. Liekö sisäniveissä eroja, eli käykö kaikki 110mm nivelet?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vaeltavalle tyhjäkäynnille ilmamäärämittaria ehdotettiin syyksi ja viikonloppuna oli tarkoituksena pähkiä missä kunnossa on. Eipähän tarvinnut kuin liitin ottaa kouraan niin paljastui että kaikki 4 johtoa p*skana, kaikista vähintään yhdestä kohdasta sisusta paistaa. Hätäratkaisuna teipillä kasaan ettei ainakaan (enää..) yhteen osu, mutta pitäis niille kai jotain tehdä. Sama railipaineen tunnistimessa, ruskea johto kadottanut kuorta. Silikonijohtoa pitäis metsästää ja paikkailla nuo. Ideoita siitä miten kannattaa tehdä otetaan vastaan, tinaamalla vai joku muu? Kuitenkin kaikki 4 uusiksi, joten mietin että pitäiskö katkaista johdot kauempaa, koneen kuskinpuoleiselta reunalta ja laittaa väliin vesitiivis 4-napainen liitin. En koko matkalta, mistälie asti tulee, ala vaihtamaan ja kuitenkin sen verran hankala paikka et kestäisiköhän tina tärinää?

Perän lisäksi vetarit menee uusiksi. Vanhasta perästä ei vieläkään vikaa löytynyt, ja perän vaihdon jälkeen ei ole mitään muutosta tapahtunut. Onko 300td samat vetarit, ts. onko niissä yleensä iso perä?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuva

Appari
Kuva

Kuskin puoli
Kuva

Pystyykö ammattimiehet noiden perusteella sanoa onko vaihtokunnossa?
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

sv22 kirjoitti:Vaeltavalle tyhjäkäynnille ilmamäärämittaria ehdotettiin syyksi ja viikonloppuna oli tarkoituksena pähkiä missä kunnossa on.
Nyt ois jo aika vaihtaa korjaamoa. Ei kuullosta oikein vankalle tietämykselle.
Paineensäädin on yleensä syy tyhjäkäynnin heittelyyn.

Vetarin nivelet on aina jäykähköt, varsinkin kun käsillä vääntelee. Ja tarraa jossainkohassa kiinni yms. Ja nivel on vittumainen kasata, pitää olla justiinsa oikea asento että menee oikein.
Tähdellisen parantola
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

IMM foorumeilta bongattua, hyvin näkyvillä tarkistettavaksi. Prkl ku niin pohjoisessa, olisin tämänkin mesen tuonut jo näytille.

Pihasta ku halliin ajoin, 50m ja nopeus sen max 15kmh, takapää metelöi, ei kai enää muu kuin vetarit voi olla syynä?
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Täytyy kyllä sanua että ei kait kellään vastusta väyrynenkään nuin paljua, ihmeesti on sv:llä hermo pitäny :shock:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Appiukon kanssa oli jo puhetta et pitäiskö ihan vaihtaa lankkuun, 300tdt 4-matic ois kova :)

Ja nyt niin moneen kertaan ihmetelty ammattimiesten toimesta eikä varsinaista vikaa tunnu löytyvän. Työkaveri totes että se piste on ylitetty ettei kiertoon voi laittaa.

Polttoaineen käryä ei ole, mutta lievä pakokaasun katku leijailee konehuoneesta kun hallissa käytti. Pakosarjan pultit kiristelin ja
Ahdin/katti pannan myös tuossa pari vk sitten. Täytyy syynätä mistä tuprahtaa.

Konehuoneen lievä kitinä tuntuis kuuluvan vesipumpun pyörästä.

Kaikki tuntuu olevan sitä mieltä ettei ratti täristä, niin ehkä siihen pitää tyytyä. Jossain kohdin vois Virosta tilata ne 320 kumit, 64€ halvemmat kuin KL:ltä.

Mutta takaa edelleen ravistaa, josko ne 300td:n vetarit passais. Jos perä ja pyörälaakerit ok niin ei oikein muu voi olla. Ja tosiaan, en ole kovin paljon vetarin niveliä väännellyt, mutta puolien välillä aivan valtava ero. Jos siis normaalia että todella jäykkä ja ääriasennossa voi jumittaa, niin apparin puoleinen sitten hajalla.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Joo kyllä tosiaan näyttää kohtalotoveriakin vastustavan :fillari:

Mutta kuinkas ne itse perämurikan kiinnityspuslat? Tai onko taka-apurungon tyynyjä ihmetelty....kun ei enää muista mitä sinä olet tehnyt ja mitä minä ässään :happy:

Tuo minun ässäkin jatkaa siis mystistä tärinäänsä, vaikka just sain kardaanin takaisin uudella ristikolla ja tasapainoituksella (kehui tuo tuttu seppä Lapualta, että vähintään yksi Mersun kardaani tehdään per viikko, kun ovat meleko surkeita esityksiä nykyään ja täristää pienestäkin ristikon jähmeydestä, välyksestä puhumattakaan :shock: ) Mutta tosiaan, ei loppunut minunkaan tärinä kokonaan, vaikka kylläkin eron huomaa....nyt jäi semmonen, että moottorijarrutuksessa (siis kun automaatilla pukkii manuaalisesti pienempää pesään) täristää oikeinkin tuntuvasti ja ainut mitä tuosta ei ole läpi käyty, on ne murikan kiinnitykset ja apurungon takimmaiset tyynyt....että josko se sitten niistä :toks:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Antti L.
Viestit: 75
Liittynyt: 09.4.2006 10:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

kyl se vastustaa muitakin, esim itseäkin.. Tuntuu, että säännöllinen 500€ kuussa menee väykyn korjaukseen! :cry:
w111 220 Seb Coupe
w115 280E
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ärsyttää kun periaatteessa kyseessä yksinkertainen ihan mekaaninen vika joka ei nyt nykyajan hienouksia tarvitsis korjaamiseen, mutta kun ei sitä vikapaikkaa tunnu löytyvän :x

Taka-apurungon puslat käyty läpi, edellinen omistaja etummaiset vähä ennen myyntiä vaihto ja pariin kertaankin huollossa syynätty että on oikein asennettu. Täytyy myöntää että perän takaosan kumit jäänyt huomiotta, etummainen vaikutti olevan ok. Pitää ne kattoa kun seuraavaksi alle konttii. Toisaalta, ongelmathan tuntuu hitaammissa vauhdeissa korostuvan, joten olettaisin että vaikka perän kumeissa välystä olisi, se vaan pahentaa oiretta mutta ei ole syypää. Jonkunhan siellä täytyy vääntää perää kumeja vastaan.

Ja samassahan totesivat että painelaakeri hakkaa kytkin pohjassa. Noh, kun ihan pohjaan painaa ja kierrokset siellä 600 tienoilla, niin polkimessa tärinää, mutta ei muuten. Vallan jos lämpimänä pysähtyy risteykseen, vaihtaa vaihdetta tms. niin ei siinä tunnu. Et tiedä sitten onko se just nyt vai ei vaihtokunnossa.

Huomenna tarkoitus ehtiä päivällä käydä kaupoilla, K-S elektrolta kyselemässä silikonijohtoa ja JAS:ilta boschin liitinpinnejä. Aivan turha viedä * päähän jos johdot jo selkeästi veellään. Jos samalla kävis KL:stä kysymäs sitä viimeistä hintaa niille moottorin kumeille, en tiedä minkä logiikan mukaan aleprosentit tulee, mutta ko. firmaa kyllä sen verran jo pitänyt pystyssä et joutais edullisesti myydä.

Mitäs Lapualla kardaanin huolto kustansi? Kun kotipuoleen kerkeis käymään muutamaksi päiväksi, siellä vois käyttää. Korjaus aikaisempaan lausuntoon kardaanista: Siellä ON värinänvaimenninlimppu takapäässä. Siellä tosin ei kuuluisi kait olla, pitäis 270 olla edessä ja EPC ei valmistenumerolla anna tuohon autoon sitä ollenkaan, katoin että taitaa olla se pulteilla kiinnitettävä malli.

Ylämaalla kardaanin niveltä sanoi väljäksi, en vaan kysynyt miten oli kokeillut. Taannoinhan sen laakerin vaihdoin, moitin että kardaanissa välystä mutta ei tolkkua miksi. Kiinni ollessaan tuntuu välystä olevan, kardaanin kun irrotin takapäästä, kokeilin heilutella pitäen kiinni etupätkästä, ei tuntunut olevan nivelessä silloin väljää, eikä siinä laakeria vaihtaessa nivel ollut väljä tahi tahmannut. En paremmin osaa kuvailla, mutta tuntui siltä että kardaanini sisä ja ulkokuori pyörisi toisiinsa nähden, joka ei tiemmä taida olla edes mahdollista. Kardaaneita teoriassa kohtuu hintaan vielä löytyis (olikohan jollain purkaamolla A2 kuntoinen hintaan 90€, 270 automaatista) eli vois semmoisen käydä tasapainottamassa, mutta nimenomaan järjestään kaikki on automaatteja eikä tietoa täsmääkö pituus manuaalin kanssa. Jos jotain positiivista, kaikki limput priimakuntoisia :) Ja se et liikkuuhan tuo vielä eteenpäin.

Vielä tuo huushollin toinenkin auto ku on mikä on, niin ketuttaa kahta kauheammin. Jos jollain intoa vaihdella GDI koneen venttiilinnostinten kumit niin saa ilmoittautua, minen tuohon moottoriin välikansineen kaikkineen uskalla koskea. Muuten ihan ok auto, mutta öljyä menee melkein enemmän ku bensaa.

Melkein tullut tämän kanssa jo niin epätoivoinen olo että harkitsin lankun myyntiin laittoa jotta saa väykkyharrastuksen rahoitettua. Tuosta nyt kun VP, painelaakeri, kytkinpaketti, kardaani, vetarit + ehkä suuttimet, KP-pumppu, muutamien letkujen uusinta, etualatukivarret, vaihteensiirtomekanismin ja päälle peräluukun ja apparin etuoven ruosteet siistis, niin olishan se hyvä auto.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt sain vihdoin aikaseksi nostaa perän kunnolla tuettuna ylös, auto käyntiin ja vaihde päälle.

Ensimmäinen huomio, ihan s**tanallinen kolina kun kytkintä nosti -> taitaa siellä kytkin puolella jotain häikkää olla.. Sinänsä toki joo jännä, kaikki pyörät maassa en tuollaista ole huomannut.

Minen videoita osaa laitella, mutta kardaanissa ei näyttäisi mitään silmin nähtävää valtavaa heittoa olevan, kuskin puolen vetari näyttäis vemputtavan sisänivelestä. Valitettavaa toki on ettei sen avaamisen yhteydessä saatu sitä alkuperäistä suojakumin klemmaria vaan paikalla on perinteinen ruuvikiristeinen -> saattaa hämätä silmää sen verran. Luulis toisaalta ettei (kyseessä siis perän puoleinen) klemmari valinta tee itse oiretta.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jaa että näin.. Huonosti sain kuvattua, mutta kyllä omasta mielestä tuo kuskin puolen vetari pyörii tuosta sisäpuolestaan aika muljuen, vai mitä raati sanoo? Liekö paljoa merkitystä sillä että auto ilmassa, olisko asia toisin jos pukit olis alatukivarsien alle saanut.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m_8jzbK_rk0[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ud0Lt3tPDuU[/youtube]
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vetari tuli vihdoin vaihdettua, talouspoliittiset realiteetit taas jarrutti editystä.

Puhelimella sen verran onneton kirjoittaa, mutta nyt lähinnä kuvien vuoksi: 2 ja 4, kuvittelenko et on kosteaa ja onko noihin muutaku kiristys? Siis tuo alempi kierre.

Kuva

Kuva
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kumityynyt tuli vaihdettua, herran tähden ku muuttu käytös :D Olihan nuo näköjään vaihdon tarpeessakin, ei sillä. Tunnin verran siihen sai kulumaan.

Kuva
Apparin puoli

Kuva
Kuskin puoli

Kuva
Vanhat vierekkäin

Ajossa ei ihan niin suurta merkitystä tullut kuin olin toivonut, tarkoitus (jos keli sallii) ottaa kesärenkaat perälle ja töissä vaihtaa ne alle, ei kovin korkealla usko noihin alla oleviin renkaisiin tahi vanteisiin. Sittempähän sen näkee.

Perän kannatinkumit varmaan menee seuraavaksi, vetarin vaihdonkin jälkeen takaa tulee vemputusta, ei montaa vaihtoehtoa enää ole. Tuli mutten vetaria vaihtaessa todettua (jos ois kysyny niin ois voinu päästä vähemmällä.. :oops: ) että takatukivarren pitää olla suunnilleen siinä asennossa kuin renkaiden päällä ollessa että vetari mahtuu välistä pois ja toisekseen pakoputki on pakko takapäästä irrottaa kuskin puolen vaihtoa varten. Noh, tietää seuraavalla kerralla.

Vois tässä samalla siirtää huoltokirjanpidon ihan aloitusviestiin, tarvi aina metsästää sitä jostain..
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt alustavasti sovittu kardaanin ristikon vaihto ja tasapainotus, kun nyt vaan tunkin varassa sais kaikki alta purettua ja kardaanin irti. Vaihdoin tuossa eilen vaihteiston kumityynyn ja ajattelin että varmaan vähän parantaa ajettavuutta. Mutta v***t :evil: meni törkeästi huonompaan. Alle 30km/h nopeudessa ei mitään, mutta siitä ylöspäin takaa kuuluu ihan saatanallinen klonkutus. Tuossa 80-90km/h välillä on hetkittäin ihan mukava ajella mutta keskimäärin tuntuu menneen sen verran huonompaan että tiedä miten uskaltaa ajaa.

Mutta mutta, tässä nyt kuitenkin ihmetyttää semmoinen seikka, ettei kardaanissa ole tunnettavissa mitään välystä ja autoa pukkien päällä käyttäessä ei kardaanin näkyvällä osalla ole pienintäkään ylimääräistä liikettä eikä heittoa, nätisti pyörii. Siellä tuskin paljon muita vaihtoehtoja enää on jäljellä, mutta ihmettelen vaan et miten veessä se alkaa jo noinkin pienistä nopeuksista kolista. Tilaukseen meni perän kiinnikkeet, takapuslat on jo odottelemassa, ens viikolla se etukiinnikekin saapuu.

Tässä kohtaa, tuleeko nyt kellekään mieleen mitään muuta joka tuon voisi tehdä tai mitä voisi vielä tutkailla? Pahin pelko on se että kardaanin uusimisen jälkeen vika jatkuu eikä remontti ole mikään halvimmasta päästä oleva. Kolina kun ei kuulostaisi tulevan nivelen kohdalta vaan selvästi taaempaa (voi varmuudella sanoa), limput molemmissa päissä on hyväkuntoiset, pultit kireällä, ei välystä. Ja tuosta ristikon väljyydestä, vaihde päällä kardaanissa ei tunnu (mikä se sana pyöriteltäessä nyt on) välystä, vaihde vapaalla välys vaikuttaisi tulevan perän suunnalta. Tuossa tosiaan kokeilin renkaat vaihtaa takaisin kesäkumeihin -> ei merkittävää vaikutusta. Tosinhan laatikon kumi tuli vaihdettua sen jälkeen. Siinä yhteydessä alustan osia vääntelin, eikä niissä edelleenkään tunnu olevan väljyyttä, enkä toki ymmärrä mikä alustassa tuollaisen kolinan tasaisessa ajossa aiheuttaisi.
Avatar
270w210
Viestit: 107
Liittynyt: 14.3.2013 14:43

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Ei muuta kun laatikko irti ja tutkimaan kaksoismassavauhtipyörää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”