S210 E320T CDI -00"Däyry" Huolto- ja korjauskirja

Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

S210 E320T CDI -00"Däyry" Huolto- ja korjauskirja

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Kuvaa myöhemmin.

Ensimmäinen varaosa joka on vaihdettu, löytyy tuulilasin pyyhkiän jatkeena oleva sulka.
Kiitokset JUBElle :!:
Viimeksi muokannut Kimmo Koo, 13.10.2013 18:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Kilometrilukema mittarissa hankittaessa 241tkm.

Lomamatkan aikana tuli vajaa 3tkm lisää. Kulutus reisulle 6,9 litraa sadalle. Ajotietokone vähensi vielä 8 desiä totuudesta.
Nopeusmittari valehtelee 5kmh lisäten sen toden päälle.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

No se on nyt hommattu. Arvostan vatuloimattomuutta, tosin harrastan sitä itse.
® Mesen linttaklubi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Matkamittari valehtelee yleensä vähemmän kuin nopeusmittari.

Jos oikein ymmärsin niin vitosvaihde ei ollut käytössä? Sillä kulutus tippuisi ainakin litran/100km. Ja olisihan se hiljaisempi ajellakin. Tuskinpa öljyillä paranee, uutta lootaa tai vanhaa korjaukseen.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7100
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AM kirjoitti: Jos oikein ymmärsin niin vitosvaihde ei ollut käytössä? Sillä kulutus tippuisi ainakin litran/100km.
Varmasti on vitonen käytössä. Tuo 6.9l/100km on 320:lle varsin maltillinen lukema.
Turbiinilukon toiminta voi olla sitten vajaata. Öljynvaihto ja mahdollisesti se kyppiventtiili uusiksi.
Monihan väittää ettei ne turbiinilukon kitkapinnat kulu vaikka niitä ohjelmallisestikkin kirisi. sitä en kyllä usko vaikka mikä olisi.

Tosin jos metrit pitää paikkaansa niin turbiinissa itsessään tuskin mitää vikaa on, eli kyppiventtiili vaihtoon.
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

Omassa -00 320 CDI farkussa 500km:n matkalla (Vesilahti-Sotkamo) ajotietokoneen after start kulutus mittari näytti perille päästyä 5.9L/100km Automaatti laatikolla, takaluukku täynnä tavaraa. Vasta lauantaina tankkaan jolloin pääser laskemaan todellisen kulutuksen.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

No niin nyt on osaa KL:stä tullu ja heti ensimmäistä huoltoa toimitettu.

Sisäilmansuodatin
Moottoriöljyksi sama kuin muihinkin eli Liquid Moly 10/40
Öljysuodatin
Ilmansuodatin.

Kilometrejä 245400km


Joo kyllä vitonen toimii kuten kerroin. Öljyn ja suodattimen vaihdon yhteydessä vaihtuu se kymppiventtiili.
taloudellisesta kulutuksesta kannattaa verrata Cattin ajamiin matkoihin. Ei mun :lol: Vaikka keskinopeuteen nähden mun kulutukset on melko kohtuullisia. Mutta nopeaan ajoon perehtyneellä kulutus ei ole tärkein asia ajamisessa. Vaan sujuva matkan eteneminen ja haittavaikutusten taakse jättäminen.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Jännitekatoon löyty vika joka ilmeni akkuun. uusi akku MBAT 105ah vaihdettu entisen tilalle.
Samalla valmiina olleet Copran xenon ballastit otettu käyttöön lisäämällä polttimot kaukovalumpioihin. Lisää valkoista valoa ruskean tilalle.

Matkamittari lukema noin 249tkm.

Alustan tarkistusta odotellessa ja sitä STARin piuhaa...
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Kattelin juuri äsken pihalla miten on kesärenkaat ajettu loppuun :o

"älä osta autoa koskaan henkilöltä jonka nimi on muuta kuin Suomalainen" -sano Catti :lol:
Alustassa takaa on jotain väljää tai jouset poikki. Talvirenkaat on kuluneet sisäreunoistaan loppuun kuten nyt kohta kesärenkaatkin.

No korjaamalla se on taas kunnossa kuten meidän Mersuilla on tapana olla :!:
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Kun jälleen tuli kesällä hankittua työmaa nimeltä Mersu niin aloitellaampa korjauskirjanpitoa:

Autohan on lievästi kolhittu jonka vuoksi todennäköisesti jäänyt pois kilvistä. Jostain kumman syystä se on saatu sen verran kuntoon että se oli laitettu myyntiin.
Taka-akselilta ylimmäiset etutukivarret on nyt vaihdettu ja perästä öljyt. Jos mittarilukema pitää paikkaansa, ne oli alkuperäiset.
Alustassa hankaumajälkijä edestä taakse saakka. Joten tien ulkopuolella käyty ja hinaten pois.

Moottorin vasen kannatin tyyny vaihtoon seuraavaksi ja samalla kaikki koiranluut akseleista.

Autosta löytyi kamina joka ei toimi. Kuten ei sähköinen vesipumppukaan.


Tuo Mersu on tällä menoo uutta vastaava vuoden sisään :wink:
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Laitan tämä vastauksen tännekin ettei yksilöidä vaan yleisesti: viewtopic.php?t=28401&start=300

Tämä työmaa saapuu seuraavaan Rassausmiittiin, anteeksi näin etukäteen.
Rahalla tästä saisi vielä hyvän. Saa katsoo mihin saakka mun riittää :roll:

Akin sanoja muistellen...

Merkin vaihtuvuutta harkitaan. Koska Mersujen käyttäjien kirjosta johtuen, halvalla et hyvää saa. Ja kalliimpaan ei saa rahoitusta.
Kyllä ne joka vuosi vaihdettavat halppikset ois parhaita jollei Catti tarvisi autoa tai oisin poikamies.

Mun kohdallani ei ole ottanut onnistuakseen koskaan autojen pito eikä vaihtaminen.

Käteisellä käteisellä ja eroon kun eka vastoinkäyminen autoon tulisi.
vanhaa-autoa ei kannata korjauttaa. Se on loppumaton tie jossa on vain maksaja hävijänä :pappa:

Mutta velkaista tarvii tekohengittää ettei käy kuin Volgalle. "loppuu ennemmin kuin velka" :lol:

Toki loppuun huoltamattomilla ja kolari-autoissa hyvätkin puolensa on. ne elättää aina rengasliikkeitä ja aurauskulman säätäjiä.

Tämäkin hankkimamme "millenium-Mersu" on ulkona käynyt ja sen jälkeen kiertoon laitettu. Todisteet näkyy pohjassa. ja mää maksajana :roll:
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Aikas vaikee löytää vanhempaa takapotkua jota ei olis jo rutattu, pittää vaan ettiä se paraiten korjattu. Toi oma c on kahesta korista kasattu pintakoreeks mutt kulkee pikkasen ku ajokoira vaan väliäkös kun saatu kulmat siihen malliin ett renkaat kestää ja lahot paikattu taas kerran
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Pega kirjoitti:Aikas vaikee löytää vanhempaa takapotkua jota ei olis jo rutattu, pittää vaan ettiä se paraiten korjattu. Toi oma c on kahesta korista kasattu pintakoreeks mutt kulkee pikkasen ku ajokoira vaan väliäkös kun saatu kulmat siihen malliin ett renkaat kestää ja lahot paikattu taas kerran
Tollaisia riittää kyllä. Ja useat ovat niin tyytyväisiäkin että myydessään niitä vielä kehuvat :roll:
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Kimmo Koo kirjoitti:
Pega kirjoitti:Aikas vaikee löytää vanhempaa takapotkua jota ei olis jo rutattu, pittää vaan ettiä se paraiten korjattu. Toi oma c on kahesta korista kasattu pintakoreeks mutt kulkee pikkasen ku ajokoira vaan väliäkös kun saatu kulmat siihen malliin ett renkaat kestää ja lahot paikattu taas kerran
Tollaisia riittää kyllä. Ja useat ovat niin tyytyväisiäkin että myydessään niitä vielä kehuvat :roll:
Noo arvaas miks ton parsin itellenin vielä enkä myinyt :wink: ompahan huolettomampaa ajella paskalla ni ei putua korkeelta :idea:
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Pega kirjoitti:
Kimmo Koo kirjoitti:
Pega kirjoitti:Aikas vaikee löytää vanhempaa takapotkua jota ei olis jo rutattu, pittää vaan ettiä se paraiten korjattu. Toi oma c on kahesta korista kasattu pintakoreeks mutt kulkee pikkasen ku ajokoira vaan väliäkös kun saatu kulmat siihen malliin ett renkaat kestää ja lahot paikattu taas kerran
Tollaisia riittää kyllä. Ja useat ovat niin tyytyväisiäkin että myydessään niitä vielä kehuvat :roll:
Noo arvaas miks ton parsin itellenin vielä enkä myinyt :wink: ompahan huolettomampaa ajella paskalla ni ei putua korkeelta :idea:
Tuo on totta.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kimmo Koo kirjoitti:Alustassa takaa on jotain väljää tai jouset poikki.
Eikös siellä ole ilmajouset... :ei_tajuu:

Kimmo Koo kirjoitti: Talvirenkaat on kuluneet sisäreunoistaan loppuun kuten nyt kohta kesärenkaatkin.
Sitä ne mersut tuntuu tekevän aina, vaikka kuinka säätelisi.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Ari66 kirjoitti:
Kimmo Koo kirjoitti:Alustassa takaa on jotain väljää tai jouset poikki.
Eikös siellä ole ilmajouset... :ei_tajuu:

Kimmo Koo kirjoitti: Talvirenkaat on kuluneet sisäreunoistaan loppuun kuten nyt kohta kesärenkaatkin.
Sitä ne mersut tuntuu tekevän aina, vaikka kuinka säätelisi.
Kyllä mulla ainakin on aina renkaat kuluneet ihan tasaseen, niin edessä ku takanakin. Itse asiassa muut merkit mitä mulla on ollu, ovat olleet ongelmallisempia rengaskulutuksen suhteen mitä Mersut.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ari66 kirjoitti:
Kimmo Koo kirjoitti:Alustassa takaa on jotain väljää tai jouset poikki.
Eikös siellä ole ilmajouset... :ei_tajuu:

Kimmo Koo kirjoitti: Talvirenkaat on kuluneet sisäreunoistaan loppuun kuten nyt kohta kesärenkaatkin.
Sitä ne mersut tuntuu tekevän aina, vaikka kuinka säätelisi.
Ei pidä paikkaansa. Jossain on vikaa jos kuluu sisäreunastaan.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ei ole kyllä mullakaan kulunu mitkään renkaat epätasaisesti, siintäkään huolimatta, että madallattunahan näitä ei edes saa 100% oikeisiin säätöihin.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pega kirjoitti:Aikas vaikee löytää vanhempaa takapotkua jota ei olis jo rutattu, pittää vaan ettiä se paraiten korjattu. Toi oma c on kahesta korista kasattu pintakoreeks mutt kulkee pikkasen ku ajokoira vaan väliäkös kun saatu kulmat siihen malliin ett renkaat kestää ja lahot paikattu taas kerran
Mikäs takapotkun ruttaa useammin kuin etupotkun tai nelivedon, kun kuitenkin kyseessä ESPillinen auto eikä ihan rahattomien hankittavissakaan ?
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Ari66 kirjoitti:
Kimmo Koo kirjoitti:Alustassa takaa on jotain väljää tai jouset poikki.
Eikös siellä ole ilmajouset... :ei_tajuu:

Kimmo Koo kirjoitti: Talvirenkaat on kuluneet sisäreunoistaan loppuun kuten nyt kohta kesärenkaatkin.
Sitä ne mersut tuntuu tekevän aina, vaikka kuinka säätelisi.
Kyllä siellä nivelissä ja tankojen puslissa on kulumaa vaikka muille jakaa.
Etupäässä vasemmalla puolella on pyöränlaakeri tai joku muu klapillaan niin että tuntuu helposti. Oikeapuoli on timmi.
Taka-akseliston isot kumipuslat on hankittu ja kaikki koiranluut.
Taka-akselin ylätuennat on jo uusittu ja peräöljyt(taisin ne jo mainita aiemmin)

Eikä tuo mikää ilmapussein varustettu "tulevaisuuden" Mersu ole. Takajouset oli mielestäni ehjät kuten etupäänkin jouset. Tosin vasen puoli näytti uudemmalta mielestäni. Etuiskarit on vaihtokunnossa ainakin vasemmanpuolinen päältäpäinkin katsellessa.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Tifoso
Viestit: 214
Liittynyt: 02.11.2006 19:04
Paikkakunta: vihti

Viesti Kirjoittaja Tifoso »

Halvimpia saa halvimmalla... Kunnossa olevia kalliimmalla...eikö se näin mene?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

dealer kirjoitti:
Pega kirjoitti:Aikas vaikee löytää vanhempaa takapotkua jota ei olis jo rutattu, pittää vaan ettiä se paraiten korjattu. Toi oma c on kahesta korista kasattu pintakoreeks mutt kulkee pikkasen ku ajokoira vaan väliäkös kun saatu kulmat siihen malliin ett renkaat kestää ja lahot paikattu taas kerran
Mikäs takapotkun ruttaa useammin kuin etupotkun tai nelivedon, kun kuitenkin kyseessä ESPillinen auto eikä ihan rahattomien hankittavissakaan ?
Jaa paha sanoo mutt kaverin kolarikorjaamolla on takapotkuja enemmän oijottavana vai etuvetoset on kuitenkin tällä hetkellä yleisempiä, liekkö kuskien asenne mailma mikä vaikuttaa???
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Rassausmiitissä laitettua...

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

-vaihteiston kymppiventtiili, öljynvaihto huuhtelulla plus suodatin ja sähkötöpseli.
-narinahelat takaa.
-koiraluut eteen ja taakse.
-vasen moottorikannatintyyny.
-naftasudatin vaihdettu.
-sähköinen kiertovesipumppu.
-starilla tietojen keruu ja analyzointi. Kilometrit samat kuin mittarissa. Mutta todettu niiden muutetun sopivammaksi myyntiä ajatellen :roll:
-EGR on poistettu käytöstä jo aiemmin(ohjelmointi)
-alustassa hitsattavaa seuraavaan katsastukseen(metallia kumimattopalojen tilalle)

Ajettavuus jälleen parani käytökseltään ja vaihteisto toimii täydellisesti hienosti käyvän ja käyttäytyvän moottorin kanssa :!: :!:

Kilsoja 252800km
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Rassuumiitissä hiottu lamppujenmuovit kirkkaiksi valotehon parantamiseksi.

Mittarilukema noin 256700km
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Jaahas... Remontit jatkuu. Nyt vaihtuu pakosta oikean puolen pyörän navan hajottua. Vasemmalla taitaa selvitä laakerinvaihfolla.

Tuleepahan niistäkin uutta vastaavat jos vaihtaa vielä laikat ja palat.
Tänään katon mitä osia se tarvii ja revin lompakon :D

Ihanaa viikonloppua. Ei mulla ollutkaan muuta mielessä kuin Mersun korjaaminen. Sähkötkin palasi kotio. Ei tarvinnu viedä veturia ikkunan taakse valot päällä valaisemaan ;)
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Tässä työmaassa on joku aiemmin vaihtanu kuskinpuolelta olka-akselin ka laakerin kiristimen. Joten todennäköisesti laakerikin on uusittu ja rasvat oli vihreät.
Kun taas jajonneessa laakerissa napan rasvaisuus oli mustaa ja osat vanhempia. Joten selvittiin laakerinvaihdolla ja stefan.

Vanha laakeri oli aivan paskana navan sisällä ja kiriatintä oli runnottu jollain mekaanisesti. Hyvä kun sain auki. Ulompi hajonnut laakerin runko jäi irrottamatta akselista kun ei ole sopivaa ulosvetäjää.

Aamupäivästä Turkuun etsii laakerit siihen napaan --->
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Nyt on oikeanpuolen etupyörä laakerit vaihdettu. Vaihtotyön ohessa otin auki myös vasemmanpuolen rasvakupin. Josta ilmeni sieltä jo aiemmin vaihdetun olka-akselin, laakerit ja kiristimen. Rasvakuppi myös uusi.
Syykin selvisi olka-akselin vaihtoon. Kun oikealla tällä kertaa oli ulommaisen laakerin sisäkehä kuin yhtä metallia sen akselin kanssa. Joka vaati erityisiä keinoja ja välineitä sen irrottamiseksi.
Vasemmalla puolella on laakerin kanssa käynyt samoin ja joko irrottaessa on vioitettu akselia tai sitä ei ole saatu irti. Jotenka olka-akseli on tullut uusi. Napa oli alkuperäinen kuin oikeallakin.

Voi olla että tämä oikeakin puoli menee vielä akselin vaihtoon. Mutta kokeillaan kestääkö laakeroinnin vaihdolla.
Onneksi en yrittänyt tätä kotona ;)

Mittarilukema noin 268tkm.

Ei nuo laakerit hajoa vielä näillä metreillä. Oliskohan tuosta lukemasta pois 3- tai 400000km :/
Linttaklubiin olis tunkua ;)

Matka jatkuu. Helmoista on jo kukinnat alkaneet.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7100
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ihan hyvin on pyörälaakerit kestäneet.

Juurikin W202/W210 etulaakerit on alkujaan (tehtaalla) rasvattu todella huonosti ja kova sana jos yli 200tkm kestävät.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Joo tää selkis tuolla utelutopiikissa. Vihreä vaseliinin kun vaihtaa vaikka keltaiseen, niin saattaa toimia laakerit pitempään.

Vasemmalta tarvii vaihtaa vaseliinit myös.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”