väyrystä ostamassa 290td vai 200cdi

Vastaa Viestiin
JSO
Viestit: 155
Liittynyt: 13.5.2013 23:56
Paikkakunta: Tampere

väyrystä ostamassa 290td vai 200cdi

Viesti Kirjoittaja JSO »

Auton vaihto ois taas ajankohtanen ja väykky kiinnostais kovasti. Ongelmana vaan on että 290td vai 200cdi? Jaksaako toi pienempi viedä väykyn koppaa ollenkaan? Millaset kulutus erot näillä on? 200Cdi tulis ilmanmuuta faceliftinä, onko faceliftissä jotain muita parannuksia kuin ulkonäkö ja ratti? Sitten vaikein päätös eli manuaali vai automaatti? Manuaalilla oon tykänny ajaa enemmän mut voi toki olla että on tottumus kysymys kun omaa automaattia ei ole ikinä ollut. Mites laatikkojen kestävyys manuaali vs. automaatti? Toki loppujen lopuks ostetaan sillä koneella ja laatikolla millä löytyy se "parhain" yksilö järkihintaan mutta hyvä se on silti kysellä!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minun mielipide on että 200-220 cdi ja automaattina.
Pieni kulutus, ohjelmalla tarvittaessa 160-170 hv.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

290tdssä on vakiona hieman enemmän menohaluja kuin 200cdissä, tosin 200cdistä saa ohjelmalla samat tehot kuin ohjelmoidusta 290. sekä tietysti 200cdi saattaa vähän pienemmällä kulutuksella mennä, varsinkin manuaalina.

kumpikin aika perusvarmaa tekniikkaa, cdissä taitaa olla ns. heikko kohta suuttimen tiivisteprikat ja 290 alkaa jossain vaiheessa vuotamaan pumppu, joten jos siihen päätyy niin ehdottomasti yksilö jossa jo pumppu remontoitu!

manuaalissa kannattaa myös kytkintä kuulostella, paljon ajetussa 200cdissä taitaa järkiään mennä kytkin uusiksi ohjelmoinnin myötä kun alkaa luistamaan, 220cdissä on jo sitten vähän parempi kytkin. 290td/200cdi kytkimen eroista en tiedä, liekö jopa täysin samat? omassa 290 ei kytkin enää pitänyt 3-5 vaihteilla ollenkaan kun lisäsi syöttöjä.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
JSO
Viestit: 155
Liittynyt: 13.5.2013 23:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JSO »

Minkäs hintanen ohjelmointi tämmöseen on? Ja automaattiko sit periaatteessa on luotettavampi näissä jos vaan öljyjä on vaihdeltu? Onko näissä ollut samaa vikaa laatikoissa kun w202 että vaihteet pomppii pois päältä, siis manuaalissa?
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Suoraan jos liikkeeseen käveleen niin varmasti 500-700e pelkkä lastutus, voisin väittää että joltain foorumin bittinikkarilta irtoaa reilusti halvemmalla ja samalla onnistunee vikakoodienlukukin kun staari on hyppysissä.

automaateista ei ainakaan minun korviin ole mitään kummempia vikoja kiirinyt, ainut tyyppivika on sähköpistokkeen o-renkaiden kovettuminen ja laatikkoöljyt pääsee nousemaan johtosarjaa pitkin ohjainlaatikkoon. tätäkään tuskin pääsee tapahtumaan jos on vain öljyt vaihdettu ajallaan :wink:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
JSO
Viestit: 155
Liittynyt: 13.5.2013 23:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JSO »

Juu liikettä en mietikkää, menee ton hintasessa autossa pikkusen yli kipurajan 500-700e 30hevosesta :) Mutta niin onko pre-faceliftissä ja faceliftissä jotain muutakin eroo kun toi ulkonäkö ja ratti joka puoltais faceliftin puolelle ja sitä kautta siis 200cdi:hin? :)
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ota 290 niin ei tarvi olla Cdi vikojen kans tekemisis. Tuo 290 pumpun vuotaminen on vähän outo kommentti. Tarkoitetaanko 20€ kannen tiivisteiden vaihtoa mikä on helppo homma vaihtaa?

https://www.youtube.com/watch?v=CFDrK7UUjjs

Ai niin joo. Mersun nelos dieselit pitää karmeaa ääntä :)
Viimeksi muokannut et, 08.8.2014 15:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Mulla oli aikoinaan molemmat väykyt peräkkäin, ensin 290 ja sitten nelos-cdi (tosin 220 mutta eikös se ole lähes sama kone). Kummatkin oli hyviä ajaa ja ihan riittävän pirteitäkäin (molempia doupattiin), tosin uudempi facelift jätti ehkä mielekkäämmän kuvan itsestään vaikka kilsoja olikin mittarissa varmaan jotain 600-700 tkm, oli entinen Tukholman esikaupungin taksi. Kai siinä uudemmassa viehätti nimenomaan se modernimmalta näyttävä kojetaulu monitoimiratteineen.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

290 ehdottomasti, voit ostaa minulta halval! :lol:
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

JSO kirjoitti: Mutta niin onko pre-faceliftissä ja faceliftissä jotain muutakin eroo kun toi ulkonäkö ja ratti joka puoltais faceliftin puolelle ja sitä kautta siis 200cdi:hin? :)
Suurimpana erona on että faceliftissä on ajonvakautus.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mulla on molemmat, 200 cdi ja 290 td. En osaa ottaa kantaa kummankaan puolesta, esikammiokuutoseen verrattuna molemmat ovat ääniltään varsin sivistymättömiä.
290 mieluummin ajossa, kun on automaatti ja vakkari, muuten vaikea sanoa
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Niijjoo, litran verran on kulutuksessa etua cdin hyväksi, mutta voihan automaattikin tehdä osansa.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Meissenkeri kirjoitti:
JSO kirjoitti: Mutta niin onko pre-faceliftissä ja faceliftissä jotain muutakin eroo kun toi ulkonäkö ja ratti joka puoltais faceliftin puolelle ja sitä kautta siis 200cdi:hin? :)
Suurimpana erona on että faceliftissä on ajonvakautus.
Tuossa autotalli.com:n artikelissa on hyvin eritelty faceliftiin tulleita uudistuksia. Kannattaa lukea koko artikkeli --> http://www.autotalli.com/artikkeli/Auto ... 95-2000%29

Olennaisin moottoriuutuus oli kuitenkin kesällä 1998 esitelty 2,15-litrainen Common Rail -diesel, jolla siirrettiin 220 D ansaitusti museoon. Uusi moottori oli tarjolla kahtena tehoversiona. E 200 CDI:ssä oli tehoa 102 hv ja vääntöä 235 Nm. E 220 CDI:n lukemat olivat 125 hv ja 300 Nm.

Sivuturvatyynyt tulivat vakioksi vuosimalliin 1997.

Turvavarustusta täydennettiin edelleen vuosimalliin 1999: vakioksi tuli matkustajan airbagin istuintunnistin, vetoluistonesto, jarruassistentti ja ovien lukitus ajon aikana. Elegancessa oli xenon-valot. Ilmastointilaite tuli vakioksi 320:aan ja 420:ssa se oli automaattinen. 420:ssa oli nyt vakiona myös radio.

Syksyllä 1999 oli faceliftin aika. Uudistetun mallin paras tuntomerkki on peileihin sijoitetut sivuvilkut.

Keulan muotoilussa oli myös enemmän muutosta kuin ensi vilkaisulla voisi uskoa. Keula oli pari senttiä aikaisempaa matalampi: maski oli matalampi ja valot sijoitettu alemmaksi. Ajovalot olivat myös hieman aikaisempaa kapeammat. Ilmanottoaukot oli muotoiltu virtaviivaisemmin ja ajovalojen alapuoliskon kehys oli samaa palaa puskurin kanssa. Ovenkahvat ja kynnyspalkkien verhoukset olivat korin väriset. Takavalot olivat uudet ja farmarissa oli ylhäällä matala lisäjarruvalo.

Moottoreista uusia olivat 5- ja 6-sylinteriset 270 CDI (170 hv) ja 320 CDI (197 hv), jotka korvasivat aiemmat 2,9- ja 3,0-litraiset dieselit. Samalla nelisylinteriset dieselit varustettiin säätyväsiipisillä ahtimilla ja näiden mallien tehot ja väännöt nousivat tuntuvasti (200: 115/250 ja 220: 143/315). Dieselien laturit olivat nyt vesijäähdytteisiä.

Bensamoottorit olivat ennallaan, mutta nekin saivat dieselien tavoin 6-vaihteisen käsivaihteiston.

Uusia vakiovarusteita E-sarjassa oli ESP, etuistuinten korkeuden ja selkänojan säätö sähköllä sekä ikkunaturvatyynyt, jotka suojasivat sekä etu- että takamatkustajia. Lisävarusteena sai myös takaistuimen sivuturvatyynyt. Lisäksi vakiona oli nyt ajotietokone, kahdeksalla kaiuttimella varustettu radio ja vakionopeussäädin myös manuaalivaihteisissa.

Matkustamossa muutokset olivat pieniä yksityiskohtia. S-sarjan kaltaisessa monitoimiohjauspyörässä oli ajotietokoneen, radion ja puhelimen tärkeimmät käyttökytkimet. Mittaristossa oli entistä suurempi monitoiminäyttö ja lisävarusteeksi oli tullut Comand-näyttö keskikonsoliin.

Verhoilumateriaalit olivat uusia ja aikaisempaa laadukkaampia. Laadukkuutta oli haettu myös monissa pienissä yksityiskohdissa, kuten vaimennettu hansikaslokeron kannen avautuminen, takaniskatukien kääntö alas vaimennetusti ja takaluukun kohdevalo ja kuormankiinnitysverkko. Koripeltien väliset saumaraot olivat aikaisempaa pienempiä.

Varusteluvaihtoehdot olivat edelleen Classic, Elegance ja Avantgarde. Classicissa oli uudet pökykapselit ja muissa uudet kevytmetallivanteet. Verhoilukankaat oli uusittu kaikissa versioissa. Classicin jalopuulistat olivat mantelia, Avantgardeen voitiin nyt valita mustan vaahteran ohella punaruskea sapeli. AMG:n verhoilussa oli kolme nahkavaihtoehtoa.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Molemmat vaihtoehdot on hyvä kun valkkaa automaattilaatikolla olevan hyvässä kunnossa olevan huolletun yksilön.

290 kone on toimintavarmempi ja halvempi huolto-osiltaan mutta cdi kone on pirteämpi ja saattaa mennä aavistuksen pienemmällä.
Facelift on plussaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”