w210 om606. Syöttöpumpun naputus ja huono käynti.

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
ytte
Viestit: 33
Liittynyt: 15.2.2006 20:11

w210 om606. Syöttöpumpun naputus ja huono käynti.

Viesti Kirjoittaja ytte »

Yritin haulla ja googlettamalla etsiä, mutta ei ole nähtävästi kenelläkään ollut vastaavaa. om606 sähköpumpulla alkoi ajon jälkeen käymään raskaasti ja savuttaa mustaa.

Virrat laittaessa päälle, syöttöpumppu naputtaa noin 50hz taajuttaa ehkä 10s. Aluksi vian olevan sammuttimessa, mutta ääni tuleekin määränsäätimestä. Vikakoodeja ei antanut aluksi. Irroittaessa pumpun pistokkeesta ja laittamalla virrat päälle äänikin häviää. Eli ääni tulee varmuudella pumpusta. Moottori lähtee käyntiin naputuksen jälkeen mutta käy raskaasti ja tulee mustaa. Käy muuten normaalisti ja pehmeästi kun vähän antaa kierroksia, eli tottelee kaasuun.

Vaihdettu syöttöpumppu, koska luulin aluksi vain määränsäätimensolenoidin menneen. Naputus ei hävinnyt ja käynti samanlainen. Seuraavaksi alkaa katsomaan että ecu ja johtosarja on kunnossa.

Onko kenelläkään laittaa sähkökaaviota kyseiseen laitteeseen? Autodatassa ei ole kun vapariin. Mikään ole niin tympeetä kun sähkövian etsintä ilman kaaviota.

Ecustahan voi mennä määränsäätimenohjaus, että vetää "syötöt tappiin". Palaa esim. pääte kiinni. Pumppun solenoidiahan ohjataan PWM:llä ja luistimen asentotunnistin kertoo takaisin viestiä missä kohtaa luistin menee?

Aikansa kun härkki, antoi vikaa luistimen määrän säätöpoikkeamaasta tai jotain. En ottanut vikakoodia ylös.

Savutushan voi tulla suuttimien kusemisesta, mutta pumpun naputusta se ei selitä, eikä vikakoodia.

Alkeellisia vehkeitä itsediagnoosiin ja boschin testeri ei anna näyttää mitään mitta-arvoja MSA15.1 eculle. Eivät boschilla enää panosta vanhempien ecujen diagnoosiin.

Ajatuksia ja ideoita? Sähkökaavio tässä nyt ekana auttaisi :)
ytte
Viestit: 33
Liittynyt: 15.2.2006 20:11

Viesti Kirjoittaja ytte »

Autodata antaa W202 250DT moottorinsähkökaavion ja aparaatti on samalla eculla.

Määränsäädin saa ohjauvirran suoraan eculta, mutta määränsäätimen asentotunnistin virran relemoduulista. Ecuhan ei tiedä missä määränsäädin menossa, koska ei saa tietoa luistimen asennosta ja voi siksi naputtaa kun hakee kohtaansa.

Bensa 202 relepaketissa on ollut vikoja, mutta tässähän ei sellaista ole. Vain irto releet ja muutama sulake ohjainlaitekotelossa.

Täytyy lähteä mittailemaan.
ytte
Viestit: 33
Liittynyt: 15.2.2006 20:11

Viesti Kirjoittaja ytte »

Vastailen itse itselleni. Jospa joku saisi näistä tiedoista apua, kun vastaava tulee.

Sähkökaavioita löyty hyvin osoitteesta.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... 0DIAGRAMS/ <-- vapari

Eli kävin mittailemassa eilen, w202 250dt kaavion mukaan pumpun määränsäätimen asentoanturin syötön ja paluun, sekä solenoidin ohjaukset.
Jännite oli matala asentoanturille. Akun jännite oli 12.5v, mutta asentoanturille tuli vain 11,9v. Kerkesin siinä ohjainlaiteboksin sulakerasian johtoja hipasta ja tehdä muutakin niin jännite nousi. Kuormitin myös jännitesyötöt 55w polttimolla ja se loisti kirkkaasti. En saanut mitattua amppeeri määrää, koska mittari jäi pajalle.

Mittaukset kun sain tehtyä ja todettua että nyt näyttäisi kaikki olevan kuten sen pitää ja vehkeet herätä henkiin. Syöttöpumpun naputus loppui ja laite toimi kuten piti.

Tänään auto teki samaa, mutta releitä irroittelemalla ja ja takaisin laittamalla vika hävisi. Pyysin ajamaan auton pajalle, koska pihamaalla tutkiminen on vähä mitä on.

Jatketaan tutkimista...
ytte
Viestit: 33
Liittynyt: 15.2.2006 20:11

Viesti Kirjoittaja ytte »

Johtosarjassa ja virransyötöissä ei ollut häiriötä.

Vika poistui toistaiseksi ECU:n tinausten korjauksella. Jos vika palaa --> ecu vaihtoon. Ebaystä saa 60e ehjiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”