Ostin hiljattain ´99 -mallisen 200cdi Mersun, jossa moottori on vikatilassa eli ei kierrä yli 3000rpm. Tiesin jo ostaessa että kyseessä voi olla melkoinen murheenkryyni, mutta auto on muuten varsin nätissä kunnossa ja mm. alustaan vaihdettu kaikki kuluvat niin ostin pois kuljeksimasta. Autoon on nyt vaihdettu mm. ilmamassamittari ja kaikki ohuet alipaineletkut. Nämä Mersut ovat itselleni vieraita kapineita, joten olen kolunnut nettiä ja erilaisia foorumeita selvitellen tyypillisiä vikakohteita.
Ajattelin kirjotella tänne vian selvittelystä, jos joku osaisi antaa neuvoja, tai jos ihme tapahtuu ja saan vian korjattua niin saattaa olla apua jollekin toiselle

Käytin auton testerissä, jolloin vikakoodeiksi tuli:
1622 (elab) sammutin, sekä
1630 (ajonesto).
Tuon pysäytinlaitteen liitin ja johdot olivat hieman kärsineen näköiset, joten purettiin liitin, putsattiin ja suojattiin kutisteella johdot siitä juuresta. Nollauksen jälkeen EPC-valo hävisi hetkeksi mutta vika ei poistunut.
Joku foorumilainen neuvoi tarkistamaan sammuttimen yhteydessä olevan venttiilin toiminnan, sen tarkistan seuraavaksi.
Toinen vikakoodi on tosiaan ajonestoon liittyvä 1630, ja autossa on myös (ilmeisesti juuri ajonestoon liittyvä) ongelma eli jokaisella starttauksella ei lähde startti pyörimään. Virrat tulee päälle, hehkuttaa, mutta avainta kääntäessä hiljaisuus. Avaimen ottaa pois ja kääntää uudelleen niin lähtee hienosti. Voisikohan tuo ilmiö liittyä moottorin vikatilaan myös, ja onko ideoita mistä lähteä tutkimaan?
Kannattaako Carsoft -multiplekserin osto koodien lukua ja nollausta varten? Vanhan läppärin jo ostin sitä varten mutta testerin hankinta mietityttää, kun ei kuitenkaan ihan ilmainen ole. Ideana olisi vain saada koodit nollattua aina jonkin osan vaihdon jälkeen, ettei tarttis pajalla käyttää joka kerta.