
Eli lähtökohtaisesti mitä kannattaa ottaa valmiiksi operaatiota varten: imusarjan tiivisteet 5+1 kpl, termostaattikotelon tiiviste, M12x25 pultteja 5kpl , kierretappi sekä jotain tiivistykseen. Itse käytin moottorisilikonia.
Työkaluiksi räikkä, lyhyt ja pitkä jatko, e10 ja e11 (kumpikin istuu) hylsyt, käy myös 8mm lenkki ja hylsy. Lisäksi 14mm kiintoavain railputkia varten ja valikoima pihtejä. Startin johtoa varten 10mm hylsy jatkoineen, pieni talttameisseli tai pieni torx-meisseli.

Tästä lähettiin, moottorin muovit pois. EGR:n päästä letku irti, paikoillaan metalliklipisillä, irtoaa pihdeillä. Alipaineletku kyljestä pois. Jousen irrotin turhaan, eipä putki irronnut EGR:stä. Paikoillaan on neljällä pultilla, kolme edestä päin ja yksi poikittain alla.

Seuraavaksi irrotin tukiraudan, neljällä pultilla kiinni, yksi siis EGR:n päässä, kaksi imusarjan pultteja ja yksi takana.

Polttoainesuodattimen kotelo kiinni kolmella pultilla, itse en koteloa kokonaan ottanut pois, riittää että on irti.
Termostaattikotelo kolmella pultilla, ilmeisesti kannattaa tyhjentää jäähdytysnestettä ennakkoon, mutta tuleehan sitä pois irrottaessakin.
Pumpun ja pa-tukin välinen putki irti molemmista päistä 14mm avaimella, pumpun päässä 13mm sisempi josta varuiksi pidin kiinni. Suutinputket ja paluuletkut irti ja itse tukki neljällä pultilla.
Tämän alta saa irti kolme alumiinimöykkyä joissa tukki on kiinni, takimmainen on nostokorvake. Jokainen kahdella pultilla kiinni.

Jäljellä on imusarjassa 8 pulttia. Sitä ennen imusarjan läpi menevät johdot syytä irrottaa. etupäässä menee öljypohjaan anturinjohto, takapäässä läppämoottorin, startin ja kampiakselin asentotunnistimen johdot. Takaa menee siis yhdessä nipussa läpi. Startista 10mm hylsyllä mutteri pois ja johto lähtee. Teippailin hylsyn ja jatkon sähkömiehenteipillä ettei satu vahinkoja jos johonkin osuu.

Näky on suunnilleen tällainen.
Itse läppien irrotus. Alapuolelta löytyy pienet ruuvit kolojen pohjalta, taitaa olla joku t6 tms, mutta pärjäs pienellä talttameisselillä. Ruuvit kun on irti, saa pihdeillä vedettyä ulospäin. Tämän kun kaikille tekee lähtee läppäakseli kävelemään. En jaksanut ehjänä irrottaa 5. läpän ympärystää, johon moottorilta varsi tulee.
Läpät irtoaa (pari rikkoneena) painamalla alapuolelta koloon ja pihdeillä/talttameisselillä avittamalla. Ei siis väkisin vääntämällä

Läpät irti pidikkeistä ja pidikkeet takaisin. Reikiin pyöräyttää 12mm kierretapilla ja pultit tilalle tiivistetökötin kanssa. Melko vähän jäi kunnollista kierrettä joten siksi päädyin moottorisilikoniin.


ennen ja jälkeen.
Kasaus suunnilleen päinvastaisessa järjestyksessä, uusilla tiivisteillä toki.
Edessä enää pa-järjestelmän ilmaus ja jäähdytinnesteen täyttö.
Ilmauksen tein, samalla kun suodatin vaihtui, imemällä paluuputkesta, siitä joka tulee suodatinkotelon kanteen, niin kauan ettei tullut enää ilmakuplia ettei pumput vaan pyöri kuivana. Ennen tätä toki suodatin kotelo täyteen, starttasi ja jäi käymään toisella.

Ja inhoan EGR:ää, meni yli puolitoista tuntia saada se alin pultti paikoilleen, ilmeisesti putki kanitti sen verran (ei siis lähteny egr:n päästä ollenkaan irti) ettei meinannut millään asettua. Eli kannattaa siitä aloittaa kasaaminen. Jos ei mene sormin pyöritellen melkein pohjaan, on vaan väärin menossa.
EDIT: Lisätty kuvia ja korjailtu kirjoitusvirheitä