ASD perän paine, asd:n öljytilavuus ja mahd pumpun teho?

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

ASD perän paine, asd:n öljytilavuus ja mahd pumpun teho?

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

eli paljonko on asd perän paine millä lukko menee 100% juntturaan?
Viimeksi muokannut tovayryn, 24.4.2007 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: ASD perän paine

Viesti Kirjoittaja Roisto »

tovayryn kirjoitti:eli paljonko on asd perän paine millä lukko menee 100% juntturaan?
Jos on sama kuin 124:ssä, niin siinä 25-30 baarin paikkeilla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

ok selvä :) miten paljon nuo 124sen ja 210 perät sit eroaa? kestävyydessä? jne?
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

tovayryn kirjoitti:ok selvä :) miten paljon nuo 124sen ja 210 perät sit eroaa? kestävyydessä? jne?
Se riippuu, mikä perä sinne on laitettu. :D Kasikoneisissa on vissiin ollut sitä 210-millistä tosi isoa perää. Onko sitten W210:ssä ollut alunperin ASD-perää – eikös tuossa korimallissa ole jo niitä ETS / ASR -härpäkkeitä. :? 140-korimallin 300 SD:ssä on ilmeisesti ollut ASD:llä varustettua 210-millistä perää.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

no siellähän on nyt abs ja esp härpäkettä mut perään ei minkään moisia johtoja mee, eli ilm jarruttelu tapahtuu jarruasistentin kautta sitten kun luiston esto ottaa kiinni. Kun ulkoa päin kuvissa näyttää perät aikalailla samalta monessa w210 ja w124, etenki tuo w124 isoperä.

paljonko on tuon asd perän asd lukon öljytilavuus sitten ja jos jollain on tietoa tuosta pumpun koosta?
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Siis sinne perään menee kuitenkin paineputket?
tovayryn kirjoitti:paljonko on tuon asd perän asd lukon öljytilavuus sitten ja jos jollain on tietoa tuosta pumpun koosta?
Hydauliikkaöljyä menee systeemiin noin pari litraa – riippuu säiliön koosta ja siitä tyhjentääkö myös iskarit (vai oliko sulla tasonsäätöä). :nocando:

Jos se on se oikein iso perä, niin jotain 1,3 litraa. Normi-124:n isoon perään menee se 1,1 litraa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:shock:

Eikös se ollut 124ssa niin että noin 30bar paineella se kitkalukko on toiminnassa.

Ja täyspaine kytkee lukon "jumiin"

Pumpun maks paine on 133bar. Kuten 124sen tasonsäädön myös.
Avatar
tovayryn
Viestit: 284
Liittynyt: 26.9.2006 23:02
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

ok kiitoksia :) tää auttaa eteenpäin jo aika paljon :)
BMW 535d //Täysitehoinen

ex: 190E LamboBling
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"
MB S124 230 TE
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mika.T kirjoitti::shock:

Eikös se ollut 124ssa niin että noin 30bar paineella se kitkalukko on toiminnassa.

Ja täyspaine kytkee lukon "jumiin"
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt, varmuutta ei tietenkään ole..
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mika.T kirjoitti:Eikös se ollut 124ssa niin että noin 30bar paineella se kitkalukko on toiminnassa.

Ja täyspaine kytkee lukon "jumiin"
Ainakin 4-Maticin toimintakuvausta lukiessa ja lohkon oljykanaviston kuvia tutkiessa saa semmoisen käsityksen, että tuossa 4-Matic/ASD systeemissä on käyttöpaine rajoitettu siihen 25-36 baariin. Perä siis olisi paineettomana, kun sitä ei tarvita – kitkapakan esijännitys takaisi sen 30 % lukon. 4-Matikin lohkohan on pitkälle sama kuin ASD:n lohko – siihen on kai vain lisätty lisäpalikalla ne jakolaatikon venttiilit ja niiden öljykanavat.

Spudenius pisti näytille 4-Maticin ohjeet. Voi olla, että olen ymmärtänyt väärin mutta esim. dokkarin "4-matic hydrauliikka.pdf" sivulla 9 olevasta lohkon halkaisukuvasta näyttäisi, että kaikki systeemin paine olisi rajoitettu paineenalennusventtiilillä.

Tätä ajatusta tuntuisi tukevan myös systeemin ilmausohje. ASD-perää ilmattaessa kytketään hyppylangalla perän venttiili auki. Jos perässä olisi koko ajan (moottorin käydessä) paine niin ilmaushan pitäisi onnistua ilman venttiilin avausta. :nocando:

En tietenkään ole itse mitannut perälle tulevaa painetta levossa ja käyttötilanteessa mutta jos joku on, niin kertokoon. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Roisto kirjoitti:


Tätä ajatusta tuntuisi tukevan myös systeemin ilmausohje. ASD-perää ilmattaessa kytketään hyppylangalla perän venttiili auki. Jos perässä olisi koko ajan (moottorin käydessä) paine niin ilmaushan pitäisi onnistua ilman venttiilin avausta. :nocando:
Tuo sama on tullut joskus mieleen. Itsekkin aikoinaan ASD perää ilmailin mutta silloin olin siinä uskossa että tuo 30% lukko on ihan mekaaninen, eipä tullut edes testattua ilmausta ilman tuota hyppylankaa..

Noissa perissä tuntuu olevan aikalailla pitoerojakin, useassa ei tunnu pitävän ainakaan tuo perus 30% lukko.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AM kirjoitti:Noissa perissä tuntuu olevan aikalailla pitoerojakin, useassa ei tunnu pitävän ainakaan tuo perus 30% lukko.
Tämähän voi johtua ajan myötä tapahtuvasta kulumisesta. Kun lukkopakan kitkapinnat ovat pikkuisen kuluneet, niin esijännitys tippuu ja lepotilan lukitus löystyy. Kun paine kytketään, niin sitten sylinteri puristaa lukkopakan kasaan ja nappaa perän jumiin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Roisto kirjoitti: Tämähän voi johtua ajan myötä tapahtuvasta kulumisesta.

t.
Risto
Niinpä, sitä tarkoitinkin.Alkaa sitten pitämään kun painetta lykätään sylinterille tarpeeksi. Kuivalla asfaltilla tuon pitoeron huomaa aika hyvin 8) Jäällä nyt pitää hieman huonompikin lukko.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”