722.634, vainoharhoja vaiko ongelmia

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Me laitamme laatikkoon Castrolin Transmax Z:taa. Se on hiukan kalliimpaa kuin ns. "orkkisöljy", mutta se on täyssynteettistä eli kylmilläkin aski toimii melko mukavasti.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lucky-Dog kirjoitti:Me laitamme laatikkoon Castrolin Transmax Z:taa. Se on hiukan kalliimpaa kuin ns. "orkkisöljy", mutta se on täyssynteettistä eli kylmilläkin aski toimii melko mukavasti.
Toosaan kannattaa tosiaankin laittaa täyssynteettistä öljyä, toiminnassa on ero kuin yöllä päivällä, etenkin -tottakai- talvella. :idea:

Nimimerkki kumpaakin kokeillut.
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Ahhaaa, sitä vissiin löytyy sitten samojen putiikkien hyllyistä, missä muitakin Castrolin tuotteita? Onko se sellaista ruskean väristä? (vai onko tuolla askissa jo pannat palaneet... :roll: )

Tutkailin hieman tuota kierrosten muutosasiaa:
Kun kurvaillaan 80km/h mittarinopeutta, moottorin kierrokset seilaa siinä 1800-2200r/min

Ja kun ajellaan 60km/h mittarinopeutta, moottorin kierrokset ovat välillä 800-1800r/min. Eli onkohan tuo ~1800r/min sitten turbiinin "stall speed"?

Ja kyllähän tuo aski näyttää vaihtelevan pykäliä ylöspäin aikalailla riippuen kaasujalan asennosta, että lienee ok. :)

Vielä kun tuon mittatikun matkan saisi selville... :P
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Väri on kokolailla normiöljyn väri 8) 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

722.634

Viesti Kirjoittaja visar »

Samantyyppinen vaihteisto löytyy myös autostani. Liekkö ominaisuus
vai vika, kun täyskaasu-kiihdytyksessä automaatti vaihtaa pienimmän
nopeuteen sopivan vaihteen, mutta pitää sen myös siinä, kunnes hieman
nostaa poljinta lattiasta?
Elikkä syntyy tilanne jossa moottori kiertää rajotinta vasten, eikä isompaa vaihdetta tule, kunnes hieman vapautat poljinta lattiasta.
Manuaali vaihtamiset toimivat hyvin ja niitä on pakko käyttääkkin jos haluaa esim. nopeasti ohittaa, automaatti 'empii' melko pitkään! Öljyt ja suodatin on vaihdettu useampan kertaan 160th aikana.
MB CLS 320CDI
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: 722.634

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

visar kirjoitti:Liekkö ominaisuus
vai vika, kun täyskaasu-kiihdytyksessä automaatti vaihtaa pienimmän
nopeuteen sopivan vaihteen, mutta pitää sen myös siinä, kunnes hieman
nostaa poljinta lattiasta?
Elikkä syntyy tilanne jossa moottori kiertää rajotinta vasten, eikä isompaa vaihdetta tule, kunnes hieman vapautat poljinta lattiasta.
Onpas outoa käytöstä :?
Noin toimi omani silloin, kun ilmamassamittarissa oli vika.
Eli piti tassua nostaa kaasupolkimelta, ikään kuin välikaasua antaen, jotta vaihtoi isommalle.
Tosin oli tehotkin tiessään... varmaan ~100 hp vähintään oli lomalla laitumilla.... :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

722.634

Viesti Kirjoittaja visar »

Outoa on, seuraavat vaihteiston vikakoodit löytyivät tänään:

Käynnistimen luk.kon MEM
CAN < - >moot.ECU linjavika MEM
Ohj.venttiili jumittaa MEM
eikä siinä kaikki, moottorinohjauspuolelta löytyi myös vikakoodeja:

PA trimmi (2) ACT
PA trimmi (1) ACT
O2 anturi (19) MEM
O2 anturi (1) MEM
Eivät sano äkkiseltään paljoakaan, täytyy selvitellä....
MB CLS 320CDI
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

hmmmmm.... Sama juttu tuossakin on.

Jos polkee lätkän lattiaan, niin kiertää tuonne punarajalle eikä vaihda pykälää (ainakaan heti, en ole (vielä) tohtinut kokeilla jotta ymmärtääkö se joskus vaihtaa isompaakin)... :roll:

Isompaa vaihtaa kyllä jos tosiaan hellittää painetta kaasupolkimella.
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

eki kirjoitti:Jos polkee lätkän lattiaan, niin kiertää tuonne punarajalle eikä vaihda pykälää (ainakaan heti, en ole (vielä) tohtinut kokeilla jotta ymmärtääkö se joskus vaihtaa isompaakin)... :roll:
Ilmamassamittariviassa kierrokset jäävät neljän tonnin huituville....
Onko se sitten autossasi lähellä punarajaa, sitä en tiedä.... :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

No en tiihä itekkään... Tänään kyllä askelti ihan ilman mitään miettimisiä siellä noin 5000 r/min kantturoilla kun kokeilin. Jotta lieneekö sitten noita "vainoharhoja"... :oops:
Tainnut vissiin tokentua vähäsen (tai sitten on ite tottunut) tuossa karstoja poltellessa...

Tosin kerran lähetettäessä teho hiipui tuossa neljän tuhannen kohdalla sekunniksi pariksi, kunnes kuin sormia napsauttamalla tarjosi lisää ruokaa, ja kierti sen viimeisenkin tuhannen, jotta jokin häiriö siinä oli. Tämä tosin vain kerran.
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Kyllä minusta sen pitäisi vaihtaa aina suurempaa jos pykäliä vain on jonossa tulossa kun kierrokset on tapissa. Tämä nykyinenkin(200CDI) vaihtaa vähän päälle 4200rpm:ssä kaikilla vaihteilla jos polkimen pyynti on maksimissa. Vitonen menee päälle vasta vajaassa 70km/h vauhdissa vaikka yrittäisi houkutella kaasulla. Muutenkin niissä vaihdoissa pitäisi olla selkeä logiikka eli nopeus/kuormitus/polkimenasento. Jos poikkeaa tästä niin jokin taitaa mättää...
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja visar »

Ilmamassamittarin vaihdolla pääsin ongelmastani eroon. Vikakoodeista ei suoraan selvinnyt missä vika on. En raaskinut ostaa alkuperäisosaa 490e,
enkä edes KL:n 300e mittaria, vaan Motonetin 169e hintaisen.
Automaatti vaihtaa taas kuin ennenvanhaan ja puutuvat hevosetkin palasivat!
Ihmetyttää kovin, miksi tarvikeosankin mukana tulee myös ilmamassamittarin runko-osa ? Itse mittari on kuitenkin parilla ruuvilla kiinni ja irroitettavissa rungostaan?
Motonetin osa oli Boschin varaosanumerolla, muttei siinä itsessään lue valmistajaa.
MB CLS 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ihmetyttää kovin, miksi tarvikeosankin mukana tulee myös ilmamassamittarin runko-osa ? Itse mittari on kuitenkin parilla ruuvilla kiinni ja irroitettavissa rungostaan?
Jos irrotat niin iäksi pilalla :shock: nimittäin se malli on tositarkka asennostaan siinä rungossa ja tehtaalla säädetty kohdalleen.
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja visar »

Varmaan totta. KL toisaalta myy esim. 200 cdi:n ilmamassamittaria
ilman runkoa?
MB CLS 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se on eri juttu se, ne jotka myydään runkoineen ovat kuulemma tarkkoja asennostaan.
Bosch-miehen kertomaa, kokemuksia ei ole.
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja visar »

Ok. Näin se varmaan menee. Ajattelin mielenkiinnosta purkaa sen rikkoontuneen ilmamassamittarin. Vasta 160th/km takana mikä lie sen rikkoo?
MB CLS 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lika.

Se "peilipinta" lämmitetään niin kuumaksi että kaikki lika palaa siihen kiinni - jos likaa pääsee sinne.
Niin että ilmansuodatin kannattaa vaihtaa mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.

Toisaalta ilmamassamittari on kulutusosa, siihen pitäisi suhtautua samallalailla kuin jarrupaloihin - joskus ne joutuu vaihtamaan.
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja visar »

dealer kirjoitti:
Toisaalta ilmamassamittari on kulutusosa, siihen pitäisi suhtautua samallalailla kuin jarrupaloihin - joskus ne joutuu vaihtamaan.
Totta, vaan silloin kun ei voi olla varma sen viallisuudesta 490e tuntuu
kovalta hinnalta kokeiluun... Nyt kun tietää, että vaihteisto voi mennä sekaisin viallisesta ilmamassamittarista asia on toinen.
Nähtäväksi jää millaisiin lukemiin Motonetin osa yltää...
MB CLS 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikäli ilmamassamittari on rikki niin että sieltä tulee joko nollaa tai viittä volttia koko ajan, vikakoodi on mahdollinen.
Yleensä jännite kuitenkin vaihtelee jolloin vikaa ei tunnisteta; ei ole mihin verrata.
Tällöin löytyy usein vikakoodi joka kertoo ettei lambda pysty korjaamaan tarpeeksi.
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja visar »

dealer kirjoitti:Mikäli ilmamassamittari on rikki niin että sieltä tulee joko nollaa tai viittä volttia koko ajan, vikakoodi on mahdollinen.
Yleensä jännite kuitenkin vaihtelee jolloin vikaa ei tunnisteta; ei ole mihin verrata.
Tällöin löytyy usein vikakoodi joka kertoo ettei lambda pysty korjaamaan tarpeeksi.
Jep, vikakoodissa luki mm. ongelma seoksen muodostuksessa.
Autoon oli vaihdettu akku, sitä ennen/siltä hetkeltä oli runsaasti vikakoodeja alhaisesta/puuttuvasta akku-jännitteestä.
Myöskään akun vaihtaja ei ollut älynnyt ruuvata rattia laidasta laitaan,
ohjauksen asennon-tunnistin herjasi myös omilla koodeillaan.
Lienee paikallaan käyttää vielä kerran koodien luennassa, kun turhat ovat poissa sekoittamasta.
MB CLS 320CDI
Avatar
P.M.N.
Viestit: 171
Liittynyt: 30.9.2005 12:05
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

dealer kirjoitti:Mikäli ilmamassamittari on rikki niin että sieltä tulee joko nollaa tai viittä volttia koko ajan, vikakoodi on mahdollinen.
Yleensä jännite kuitenkin vaihtelee jolloin vikaa ei tunnisteta; ei ole mihin verrata.
Tällöin löytyy usein vikakoodi joka kertoo ettei lambda pysty korjaamaan tarpeeksi.
Viimeksi testeristä hämmästelin ilmamassamittarin näyttävän tyhjäkäynnillä paljon suurempaa arvoa, kuin olisi mahtunut "oletusvälille". Eli ilmeisesti anturi pystyy antamaan "väärää" arvoa olematta totaalisesti kaput.
Alkuperäinen anturi kesti noin 90 000km ja seuraavan hankin nuukuuksissani Motonetistä. Se alkoi antamaan väärää arvoa jo 20 000 km:n jälkeen. Nyt uusi on tulossa KL:stä. Katsellaan katsellaan.
MB S210 320 cdi Avantgarde
MB R129 500SL 1991
MB 124 CE230 1991 sportline
Honda CBR 1100 XX 1998
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Aika nostaa vanhaa ylös.

Eli osa alkuperäisistä ongelmista on taas aktivoitunut. Raja näyttää menevän noin 15 asteessa jonka alapuolella autoa ei saa liikkeelle alta 10 minutin. Vaihde ei kytkeydy laisinkaan päälle, tuttua kytkentänykäystä ei tapahdu kun ei tapahdu mitään. Aikansa kun antaa pyöriä niin sitten taas pykälä menee päälle ja matka voi alkaa.

Huolestuttavaa tässä on kuitenkin se, että ajoittain tähän kytkeytyy uusi ominaisuus, ravistaminen. Tuntuu kun vaihde on päällä mutta autolla ei liikuta. Kierrokset vaikuttavat ravistuksen taajuuteen. Tuntuu lähinnä takapuolessa, ei siis mitään hervotonta vatkaamista. Tuo ravistus ilmenee lähinnä just näissä kylmän aamun käynnistyksen jälkeisissä episodeissa.

Joko nyt on sen laakeriremontin aika?
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Generig kirjoitti:
Joko nyt on sen laakeriremontin aika?
Vastaan itselleni: Kyllä, nyt on laakeriremontin aika.

Laatikko on raadeltu paloiksi ja odottaa varsin asiantuntevalla korjaamolla uutta elämää. Tarkkaan en tiedä mitä sieltä löytyi (LD voinee korjata) mutta yksi laakeri sökö ja jokin tiiviste poikki. Ilmeisesti ei mitään irtohilua ole missään joten oikea-aikaisesta fiksausesta on tällä kertaa kyse.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Auto on taas ajossa ja laatikko toimii paremmin kuin mies muistiin. Vaihtaa pehmeästi ja muutenkin sellainen kuin pitää. Vielä ei ole runtua annettu, laatikkolla on nyt totutusajo päällänsä. Laakerivika oli tosiasiaa, ihan selvä kulumahan siellä oli. Lienee pyörinyt väärästä paikkaa. Onneksi nyt näin että ei isoa remppaa tarvinnut tehdä.

Erityisen iso kiito LD:lle ja hänen pajalle taas kerran.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”