APUA!! 290 TD "ulisee ajossa"

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Maare_L
Viestit: 20
Liittynyt: 05.9.2007 9:04

APUA!! 290 TD "ulisee ajossa"

Viesti Kirjoittaja Maare_L »

Moro, voisittekos te viisaat mersuihmiset auttaa minua? :)

Ostin vm 1997 Väyrysmallisen automaattivaihteisen mersun, ja siitä kuuluu ajossa sellaista epätasaista ulinaa 70-80 km/h ja 95-105 km/h kohdalla. Se ääni on sellaista voimistuu-vaimenee-voimistuu-vaimenee ääntä. Mielestäni se ei kuulu konepellin alta, vaan ihan kuin kuuluisi sieltä kardaanista/perästä, siis auton "alta" (en minä näistä oikeasti tajua mitään :oops: ).

Mutta vanhassa mersussamme oli saman tyyppinen vika, volinaa-ulinaa kuului just 70 ja 100 km/h kohdilla ja siitä oli silloin mennyt joku kumi kardaaniakselin lähettyviltä. Voisiko olla se?

Auto on siis ostettu autoliikkeestä ja vielä on takuuaika voimassa, mutta kun tää liike josta ostin ei ole mersun merkkiliike, sanoivat vaan että "ei siitä mitään kuulu" (vaikka se kuuluu selvästi, huonokuuloinen miehenikin sen kuulee). Että korjataan sitten takuuseen jos menee rikki. Ehkä kuitenkin kannattaisi tehdä jotain ennaltaehkäisevää ennen kuin hajoaa, koska onhan siinä takuussakin omavastuu. :evil:

Niin ja autolla siis ajettu 152000 km.

MIKÄKÖHÄN TÄTÄ VAIVAA??? Auttakaahan jooko?
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

Voihan se olla se kardaanin kannatinlaakeri (laakeri joka on tuettu melko löysällä kumilla auton pohjaan ) sijaitsee kardaanin keskikohdalla.
nastojen rikkomilla asfalteillamme kyllä renkaatkin pitää aika meteliä. Kuuntelepa muuttuuko ääni kun ajat urista sileämmälle asfaltille.
Maare_L
Viestit: 20
Liittynyt: 05.9.2007 9:04

Viesti Kirjoittaja Maare_L »

Kiitos vastauksestasi! :D

En oikein usko että se on se kannatinlaakeri. Sekin nimittäin meni vanhemmasta mersustamme ja silloin sen oireet olivat sellaiset että kun painoi kytkimen pohjaan, kuului todella kova ulahdus etenkin kun pakkasilla lähti ajamaan, mutta sitten ajossa ei kuulunut mitään. Tämä antaa ääntä nimenomaan ajossa ja noissa tietyissä nopeuksissa.

En oikein usko että se ääni tulee renkaistakaan, mutta voihan tuota vielä käydä testaamassa erilaisilla pohjilla. Mutta miksi renkaat antaisivat ääntä vain tietyissä nopeuksissa, luulisi että ulisisi koko ajan?? :?:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tervetuloa Meselle. :D

Jottei oltas jopa "hyvänpäiväntuttuja"? :wink:

Tein nopsan haun, katoppas näitä topikkeja:

Ulisee.
Maare_L
Viestit: 20
Liittynyt: 05.9.2007 9:04

Viesti Kirjoittaja Maare_L »

No voi helevetti, hetikö sitä löytyy tuttuja. :lol:

Kerroppas vähän koordinaatteja itsestäsi kun ei tuo sinun kuvaus ole kovin paljastava. :P
Maare_L
Viestit: 20
Liittynyt: 05.9.2007 9:04

Viesti Kirjoittaja Maare_L »

Niin siis osaako joku kertoa sen verran että miten tämän vian saisi selvitettyä? Mihin se pitää viedä ja miten tutkia? Viimeksi kun oli tuo kardaaniakselin kannatinlaakeri rikki, vein Hartikaiseen ja työnjohtaja koeajoi ja sanoi että "joku vakava vika voimansiirrossa tai vaihdelaatikossa". Meni vähän luottamus siihen paikkaan kun eikös tuo ole melko yleinen vika eikä edes sitä tiennyt. :?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tämän läänin viisain mersukorjaamo on Autoasennuspalvelu Immonen & Räty Ay
Kuurnankatu 28, 80130 JOENSUU
.

Jonot on ihan järkyttävät, tuntiveloituskin kohdillaan, mutta eipä tarvitse toisaalta maksaa arpomisesta ja vian metsästyksestä. Pojat osaa. :idea:
Maare_L
Viestit: 20
Liittynyt: 05.9.2007 9:04

Viesti Kirjoittaja Maare_L »

Tottapuhuen sinne meinasin soittaakin, he nimittäin korjasivat tuosta jo muutaman kerran mainitusta vanhasta mersusta abs-valon (tai siis sen vian mikä sen palamisen aiheutti 8) ) kiitettävästi eikä tullut kalliiksi (60 euroa).

Hartikaisessa olisi varmasti jo tyrkytetty uutta osaa tilalle (yli 200 euroa pelkkä osa, ja työt siihen päälle). :P
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

HVM kirjoitti:mutta eipä tarvitse toisaalta maksaa arpomisesta ja vian metsästyksestä.
Maare_L kirjoitti:Tottapuhuen sinne meinasin soittaakin, he nimittäin korjasivat tuosta jo muutaman kerran mainitusta vanhasta mersusta abs-valon (tai siis sen vian mikä sen palamisen aiheutti 8) ) kiitettävästi eikä tullut kalliiksi (60 euroa).

Hartikaisessa olisi varmasti jo tyrkytetty uutta osaa tilalle (yli 200 euroa pelkkä osa, ja työt siihen päälle). :P
Juurikin näin. :ope:

Omat Hartikais-kokemukset eivät ole kaksisia, vatuloivat päivänselvissä hommissa "ohjeajan" :arrow: kassavirta kunnossa. :roll:
Maare_L
Viestit: 20
Liittynyt: 05.9.2007 9:04

Viesti Kirjoittaja Maare_L »

Nonni, nyt se ulina on selvitetty (toivottavasti). :roll:

Oikean takapyörän laakeri päästää sen äänen. Asentaja ajoi ja kuunteli, ja nosti nosturille ja kuunteli taas, ja sieltä kuului joku epäpuhdas ääni. Joten se laitetaan kuntoon ensi viikolla. Löytyi myös muita vikoja, alapallonivelet edessä ja oikean raidetangon ulompi pää pitää vaihtaa. Onneksi kaikki menee vielä takuun piikkiin. :lol: Ja selvisi myös että autoon ei oltu tehty ollenkaan vaihtoautotarkastusta (asentaja sen kertoi, automyyjä ei tietenkään maininnut asiasta kun olin ostamassa). :evil:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”