Pakkanen ja automaatin häiriöt

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Homer
Viestit: 23
Liittynyt: 12.9.2012 20:14

Pakkanen ja automaatin häiriöt

Viesti Kirjoittaja Homer »

Nyt kun pakkanen tuli niin automaatin toiminta alkoi tökkiä. Kylmänä D ei vaihda isommalle ja se valitsimen D-valokaan ei silloin pala (vilkahtelee välillä). On siis tullut ajeltua 4-asennolla kaupungissa. Jonkin ajan päästä D alkaa toimia.
Missä lie vika? Öljyt on vaihdettu syksyllä ja ongelmat tosiaankin alkoivat vasta näiden runsaampien pakkasten myötä.
Onko muuten ihan sama ajaako kaupunkinopeuksia D:llä tai 4:lla?

290TD ja 5-vaihteinen.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Pakkanen ja automaatin häiriöt

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

D -valo palaa kun keppi on D:llä ja jos polttimo sekä valon johdot ja sen liitokset ovat kunnossa.
Siinä valossa kun ei ole mitään älyä sen suhteen, onko mikäkin vaihde kulloinkin päällä.

On aivan normaalia, että kylmä laatikko ei vaihda heti isommalle.
Pitää ensin lämmetä riittävästi.
Itse annan pakkasella moottorin ja laatikon lämmetä paikoillaan useamman minuutin ja senkin jälkeen ajelen pintakaasulla, kunnes lämpötilat ovat vähintään +60 ºC paremmalla puolella.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Homer
Viestit: 23
Liittynyt: 12.9.2012 20:14

Viesti Kirjoittaja Homer »

Kiitos. Valon merkitystä oli siinä mielessä helppo epäillä, että senkin (merkityksettömät) ongelmat tulivat pakkasen myötä ja sitten lämmettyään, kun laatikko pelaa kunnolla, niin valokin taas palaa.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Joo Mersun laatikothan huudattavat pienemmällä vaihteella ennenkuin laatikko on lämmennyt tarpeeksi.
® Mesen Porkkana-klubi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jos nyt oikein ymmärrän vikakuvauksen niin kyllähän tuo vaikuttaa kepinpohjan vialle. Ei tunnista että D päällä kun ei kerran se valokaan kunnolla syty.
Homer
Viestit: 23
Liittynyt: 12.9.2012 20:14

Viesti Kirjoittaja Homer »

AM kirjoitti:Jos nyt oikein ymmärrän vikakuvauksen niin kyllähän tuo vaikuttaa kepinpohjan vialle. Ei tunnista että D päällä kun ei kerran se valokaan kunnolla syty.
Ahaa. Ehdinkin jo miettimään edellisiä vastauksia ja sitä, että jos mersun laatikot ei vaihda kylmänä isommalle, niin miksi 4-asento sitten vaihtaa omalla alueellaan ihan nätisti, vaikka D ei.
Jos se on kepinpohjan vika niin mikä sen korjaa, kun lämmöt nousevat?
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

vialliset on teillä laatikot, jos huudattavat pitkään kylmänä ennen vaihtamista. :!:

toistaiseksi ei ainakaan täällä ole ollut pakkasissa mitään ongelmaa vaihtamisen suhteen 202-korisen 5-vaihteisen automaatin kanssa.
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
ikilika
Viestit: 147
Liittynyt: 20.10.2007 12:26
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Sen "kepinpohjan" eli boxin vika tuo on, siellä on liukukynsissä "hapettumaa" ja kuluneisuutta senverran ettei ne ota kontaktia piirilevyn vastakappaleisiin kylmänä/pakkasella. KL myy uutta boxia jossain satasen kantturoissa. Boxin saa myös korjattua, olen sen tehnyt pariin kertaan eri autoille ja tännekkin johonkin selittänyt. Pääpiirteittäin näin: Verhoilumuovit kepin ympäriltä pois niin saat sen koko keppihässäkän näkyville ja irrotettua. Boxi aukee ruuvien aukasun jälkeen kun sitä kiinni pitävät muovikynnet varovasti vääntelee auki ja nytkyttelee puolikkaat erikseen. Sisältä löytyy se piirilevy johon pienet metallikynnet vastaa. Puhdista kaikki liitoskohdat vaikka hienolla hiomapaperilla ja taivuta niihin kynsiin pikkasen lisää jännitystä. CRC tms kontaktisprayta liitospintoihin ja vaseliinia muihin liikkuviin osiin ja boxi kasalle. Ei järin vaikea operaatio ja kustannus olematon. Jos homma mänöö persiilleen niin et ole menettänyt yhtään mitään :D Ittellä on tuo korjaus toiminut jo yli 80tkm....
Viimeksi muokannut ikilika, 20.12.2012 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-98 300diesel turbo
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Juu siellä kepissä on aika yllättävästi elektroniikkaa :roll:
Usein se piirilevy on saanut kahvia tai muuta kosteutta esim. avonaisesta kattoluukusta ja alkaa risata siksi, silloin kyllä vaihdetta ei löydy ollenkaan tai siten pakkovaihteet ei toimi.
Homer
Viestit: 23
Liittynyt: 12.9.2012 20:14

Viesti Kirjoittaja Homer »

ikilika kirjoitti:Sen "kepinpohjan" eli boxin vika tuo on, siellä on liukukynsissä "hapettumaa" ja kuluneisuutta senverran ettei ne ota kontaktia piirilevyn vastakappaleisiin kylmänä/pakkasella...
Kiitos diagnoosista ja ohjeista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”