Pyöränlaakeriongelma MB. HUOM !

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Pyöränlaakeriongelma MB. HUOM !

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hetki sitten soitti eräs W210 omistaja, etupyöränlaakeri oli alkanut yhtäkkiä pitämään hirveää ääntä ja tunne ratissa oli ollut sellainen että rengas on puhki.
Auto tulee huomiseksi korjaamolle lavetin kyydissä.
Viime viikolla katsastettu auto.

Näitä tapauksia on nyt alkanut olla niin usein että täytyi tehdä tämä muistutus.

Joihinkin on jouduttu vaihtamaan olka-akseli koska akseli on hitsautunut pilalle pyöränlaakerin pettäessä.

Yhteistä kaikille tapauksille on se, että mitään ääntä tms. ei kuulu ennakkoon ja laakeri pettää sadan-parinsadan metrin matkalla - eikä laakerissa ole rasvaa juuri lainkaan, kupissa pikkuisen vihreää kovaa "tököttiä".

Ainakin viimeisimmät kolme ovat olleet noin -99-00 -malleja.

Kurkatkaapa joskus sinne rasvakupin alle. :idea:
Viimeksi muokannut dealer, 05.5.2007 8:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Juu, vihreetä ja kovaa :shock: "tököttiä" on myös vanhemmissakin väyrysissä eturattaissa, ainakin alkaen -97.
Viimesyksynä talvirenkaiden vaihdossa juolahti :?: mieleen avata rasvakupit ja löytö oli yhtenevä Dealerin kanssa.

Kaavin ja ronkin laakereista ja kupista pois sen vihreen (pesulle en viitsinyt ryhtyä) minkä sain, ja panin tilalle teollisuudessa 24h. toimivissa lineaarijohteissa käytettävää erikoisrasvaa (Kluber ...).
Tarttuvuus, pintapaineenkesto ja lämpötila-alue omaa luokkaansa.
Tuubi (n. 400g) maksaa vaivaiset 120 € :lol: :lol: :lol: .
Onneksi tuote on ns. työsuhde-etu :roll: , hyvin tuo on pelittänyt kaikissa pyörivissä laakereissa polkupyörästä lähtien.

Edit: Mersulle vain :mrgreen: paras on kyllin hyvää.
Voin huomenissa kurkata rasvan tarkemman tyypin jos joku toinenkin innostuu moisesta.
Viimeksi muokannut zyys, 06.6.2006 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
. . .
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Ainakin 124 aikaan laakerien rasvojen vaihto kuului mersun huolto-ohjelmaan :idea:
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Mulla teki 124 tuon tempun kans. Ei mitään ennakkovaroitusääntä.(kiva sana!) Meni se napa myös pilolle. Pakkasta oli, oisko silloin riski suurin? :roll:
Avatar
timi.lin
Viestit: 381
Liittynyt: 04.6.2006 22:23
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

samalla kun vaihdoin kesärenkaat niin laitoin uudet rasvat eteen ja kiristin liiat löysät pois,meinasin tehdä ton homman joka kevät!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aivan. Kannattaa muistaa että laakerissa pitää olla välystä.
wiimax.fi
Rassaaja
Viestit: 23
Liittynyt: 09.10.2005 9:23

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Tehdas antaa välykseksi pari satasta, joten kyllä pitäisi melko kiinteälle tuntua pyörästä heiluttamalla. Kuinkas löysälle te niitä laakereita oikein laitatte?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laitappa mitaten laakeriin pari satasta päittäisvälystä ja kokeile heiluttaa pyörästä, kyllä se tuntuu selvästi.
wiimax.fi
Rassaaja
Viestit: 23
Liittynyt: 09.10.2005 9:23

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Kyllähän se pari satasta nippanappa tuntuu, myönnetään. Näistä jutuista saa vaan helposti sen kuvan, että ihan löysäksi pitäisi jättää ja siis tehtaan ohjetta huomattavasti löysemmälle.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aiheesta on kiistelty joskus eräällä toisella foorumilla ihan kyllästymiseen asti. :lol:

Toistan:
Kannattaa muistaa että laakerissa pitää olla välystä.
Jos ylläolevasta "...saa vaan helposti sen kuvan, että ihan löysäksi pitäisi jättää...", vika on mielestäni lukijassa. :D

On vaarallista kiristää laakeri välyksettömäksi, turhan löysällä oleva laakeri ei ole vaarallinen.
Suosittelen laakerin kiristämisen jättämistä ammattilaisten huoleksi ellei ole varma osaamisestaan.
wiimax.fi
Rassaaja
Viestit: 23
Liittynyt: 09.10.2005 9:23

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Lukijassa onkin paljon vikaa, muttei niin paljon kuin Mersussa. :wink: Lukija vaan yrittää optimoida Mersun välyksiä kohdalleen, jotta kulku olisi suoraa.
dealer kirjoitti:Suosittelen laakerin kiristämisen jättämistä ammattilaisten huoleksi ellei ole varma osaamisestaan.
Siinä tuli asiaa, jota voisi soveltaa muuallekin.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

dealer kirjoitti:Suosittelen laakerin kiristämisen jättämistä ammattilaisten huoleksi ellei ole varma osaamisestaan.
Sano :director: niille ammattimiehille että kattovat ja rasvaavat väykyn laakerit. :D
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yritän muistaa, jusamb. :wink:

Tästäkin autosta oli akseli pilalla, huomenna tulee uusi.
Lisäksi alapallo sökö ja jousi poikki samalta puolelta... noo, onhan tuosta katsastuksesta jo monta päivää. :shock:
wiimax.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kokemus ammattilaisten lääkerinsäädöstä: :D
dealer kirjoitti:Suosittelen laakerin kiristämisen jättämistä ammattilaisten huoleksi ellei ole varma osaamisestaan.
Itse vaihdoin toiselle puolelle laakerit ja siihen jäi pikku lokse, kun en tosiaan uskaltanut kiristää liikaa (se kolmiomutteri pyöri suht helposti omin sormin). Viime kesänä autoon tuli sitten semmoinen ihme kolahtelu (olivat jättäneet renkaansuuntaajat alatukivarren säätömutterin löysälle :shock:). Käytin sitä lomareissulla sitten valtuutetulla Mersukorjaamolla Porissa ja siellä hoksivat, että eturenkaan laakeri on väljä. Kuppi auki, mutteri p*run tiukalle ja sitten vähän löysälle. Mitään päittäisvälyksiä eivät mittailleet vaan napa taas kiinni. No, en kyllä ole itsekään tuota jaksanut avata ja uudelleen löysätä. :nocando:

Olisi pitänyt irtaaltaan tarkistaa, että olivatko uusien laakereiden sisäkoolit sopivat akselille. Mitään kulumauria en kyllä hoksinut.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Jaahas ja joo :lol:

Samanlaisia huomioita itsekkin tehty.

Eli eli, vasta katsastettu W124 (ajettu reilu 250 tkm.) ekat kovat pakkaset ja sen jälkeen kun lauhtui. Ilman mitään varotusta. Likimain yhen äkkiä oikee etunen jumiin :!:

Osasi valita sen paikan hyvin missä se sen teki, oli noin 300 m:n päässä mun "omasta pajasta"... Siis siitä paikasta missä yleensä noita omia mersuja laittelen. Eli pakki päälle ja sinne... (oli silloin muuten aika liukas sää. ASD valo oli mikä ekana mua ihmetytti.. ja seuraavaksi huonontuneet vedot. Ne vedot ei olleetkaan minnekkään huonontuneet etunen oli vaan jumissa....)

Mutta siis.. asiaan. Kannattaa aina silloin tällöin tarkastaa ihan itse tuo laakerin kunto. Katsastus ei kerro kaikkea!
Kannattaa juuri tarkastaa tuo rasva tilanne. Ja samalla vetää se uloin laakeri pois paikoiltaan ja tarkitaa että missä kunnossa sen rullat on, onko rasvaa jne...

Ja kai ne rasvat kannattaa joskus vaihtaa sinne. Puhistaa laakerit ja tunkee uutta rasvaa tilalle. Raskaassa kalustossa sitä suositellaan 0.5 miljoonankm välein. Oisko Mersussa sopiva suositus vaikka 100 tkm välein. :?:
En tiiä. Ite sen tekisin.

Mitäs oisin oppinut tuosta jutusta :?:

Eli aina se katsatus ei kerro sitä totuutta. Loppupelissä ite tietää oman autonsa metkut tarkemmin. Ja kannattaa pitää huolta siitä "omasta kullasta". Eli ei uskoa mittariin vaan tehdä aina ne perustarkastukset silloin tällöin.

Ite mietin että oisko mun aiheelista vaihtaa kaikki 3 muuta laakeria mitä mun kärrystä löytyy. Sen pitää olla juuri hyvässä käyttökunnossa aina. :!:

Taidan ekana tarkistaa sen vasemman laakerin edessä ja sitten miettiä, että mitä teen taakse....

Sopiva kiristysmomentti noille etulaakereille on se että ekana tiukkaan kiinni. Pyöräytys :arrow: Kiristyykö :?: Jos sen tekee niin kiri. Kokeile että pyöriikö :?: Ahaa Pyöritä sitä. Poistuu P*ska laakerin välistä. Sitten juuri sopivasti auki :!:

Jos et tiiä mikä on sopivasti, niin kannattaa viedä se auto korjaamolle. siellä ne tietää :lol:

Asiaa sivusi edes hiukan tämä minun tämän kertainen juttu...
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

minä kiristän siten että :

kierrän mutteria ja pyörittelen rengasta hiljolleen :arrow:
kun alkaa tahmimaan niin mutteria n. 1/4 kierros auki :arrow:
lukitus kiinni



edit: 124 ja 123 etulaakerit
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
korhora
Viestit: 147
Liittynyt: 15.10.2006 20:49

Viesti Kirjoittaja korhora »

Teen työkseni laakereiden kunnonvalvontamittauksia ja sillä kokemuksella sanon että siinä vaihessa kun laakeri pitää ääntä se on rikki! Elikkäs jokainen joka kehuu ajaneensa sen ja sen verran ääntävällä laakerilla on ajanut laakerilla joka hirttää kiinni milloin tahansa 200-300M matkalla.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Jossain Vitossa oli tehtaalta lähtiessä kirrattu takalaakeria liikaa ja parisataa kilsaa niin hirtti kiinni. Kiva jekku. Käsivaralla mie oon kirrannu, sellanen että pyörästä ravistelemalla nippa nappa tuntuu välys. Ei o hirttäny... vielä.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Joo, muttakun ne laakerit ei ehdi ääntää kun tarttuu jo jumiin.
Pahinta sesonkia on kovan pakkasen jälkeinen lauha jakso. silloin on se virheä sammakon kutu mennyt laakerin laidoille ja kun ilma lauhtuu, niin metallin hileinen rasva tipahtaa taas laakerin väliin.
Joskus merkkiliikkeessä tuli vastaan tapauksia jolloin vaihtoon meni navan ja olka-akselin lisäksi vielä jarrusatula ja levy :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

siinä vaihessa kun laakeri pitää ääntä se on rikki!
Totta kai, mutta nämä kun eivät pidä ääntä. :(
Vitossa oli tehtaalta lähtiessä kirrattu takalaakeria liikaa
Fetisisti, Viton takalaakeri ei ole sellainen että sitä voisi kiristää liikaa ?
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Jossaan vitomallissa oli takapäässä kuitenkin laakeriongelma joka johti 200km aikana kiinni hirttämiseen, tiedä sitten. Näin oli tuttu kuullut veholla työskentelevältä kaveriltaan, tosiaan tiedä sitten.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Kun rengastapyörittää samalla kun kiristää laakeria niin huomaa selvästi kun alkaa ahdistamaan se renkaan pyörittäminen.Renkaan pitää pyöriä täysin vapaasti.1/4 kierrosta auki siitä missä alkaa ahdistaa on aivan liikaa.Mulla oli etupyörän laakeri väljä niin ei tarvinnu kiristää kuin 1/8 kierrosta.

Vaseliinillä on tapana kuivua.Joten on hyvä laitella napaan uutta vaseliinia vaikka renkaan vaihdon yhteydessä.Se ei oo suuri vaiva.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Paskataan tähänkin vähä.

Viesti Kirjoittaja cdi »

No nyt ei enää voi olla puuttumatta asiaan,liian moni asia ei täsmää.

Onko mennyt kympit ja sataset sekaisin (0,1 , 0,01 )???

onko välys 2kymppiä vai 2satasta.??----->arvaus 2kymppiä.

Oletus mb:kin pultin kierteen nousu 1.5 mm.

Lapuan nakin mukaan 1/8 osaa auki tekee 0,1875 ~ 0,2

0,02 satkua edellyttäis noin 5 astetta eli noin 1/75 osa kierrosta.

Kuinkas se nyt sitten on :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Re: Paskataan tähänkin vähä.

Viesti Kirjoittaja NicNac »

cdi kirjoitti: Lapuan nakin mukaan 1/8 osaa auki tekee 0,1875 ~ 0,2
Oonko puhunu jotain välyksistä.Puhuin siitä että oli laakeri selvästi väljä.Kirin sitä 1/8 kiekkaa :arrow: sopiva.

Että jos siitä missä rupeaa tarttumaan ottaa vartin mutteria auki niin on jo liika väljä.

viitaten tähän:
jone77 kirjoitti:minä kiristän siten että :

kierrän mutteria ja pyörittelen rengasta hiljolleen :arrow:
kun alkaa tahmimaan niin mutteria n. 1/4 kierros auki :arrow:
lukitus kiinni



edit: 124 ja 123 etulaakerit
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Re: Paskataan tähänkin vähä.

Viesti Kirjoittaja cdi »

NicNac kirjoitti:
cdi kirjoitti: Lapuan nakin mukaan 1/8 osaa auki tekee 0,1875 ~ 0,2
Oonko puhunu jotain välyksistä.Puhuin siitä että oli laakeri selvästi väljä.Kirin sitä 1/8 kiekkaa :arrow: sopiva.

Että jos siitä missä rupeaa tarttumaan ottaa vartin mutteria auki niin on jo liika väljä.

viitaten tähän:
jone77 kirjoitti:minä kiristän siten että :

kierrän mutteria ja pyörittelen rengasta hiljolleen :arrow:
kun alkaa tahmimaan niin mutteria n. 1/4 kierros auki :arrow:
lukitus kiinni



edit: 124 ja 123 etulaakerit
No luin kyllä oiken ,mutta ajattelin että kirjoitusvirhe.(löyhdyttää)

Ei liene mikään yleispätevä neuvo kiristää 1/8 osaa ( mistä tilanteesta )

se löyhdytys natsais paremmin. :roll:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Ei se ollutkaan mikään neuvo... :lol:

PYÖRÄN LAAKERI OLI SELVÄSTI VÄLJÄ.KIRISTIN SITÄ 1/8 KIERROSTA :arrow: VÄLJYYS POISTUI.TÄSTÄ PÄÄTTELEMÄLLÄ 1/4 KIERROSTA AUKI SIITÄ KUN AHDISTAA ON SELVÄSTI LIIKAA...understand??

en siis neuvonut kuinka paljon pitää ruuvata auki vaan totesin että vartti aukipäin on jo liikaa välystä.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos ette tosiaan saa sitä laakeria säädettyä ite, niin että se ei ole löysällä eikä myöskään tiukalla, niin älkää täällä tuoko sitä enempää esille......jooko :?: :!:

Yleensä laakeri menee sopivaan tiukkuuteen ihan käsin kiristäen. Tuntuva löysä poistuu renkaasta kokeilemalla ja heittokellolla siitä löytyy NOIN 1,753- satkua välystä :wink: Menikö se nyt sitten pikkusen liian tiukalle vai tulikohan mittausvirhe noissa satkuissa :?:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Aki P kirjoitti:Jos ette tosiaan saa sitä laakeria säädettyä ite, niin että se ei ole löysällä eikä myöskään tiukalla, niin älkää täällä tuoko sitä enempää esille......jooko :?: :!:

Yleensä laakeri menee sopivaan tiukkuuteen ihan käsin kiristäen. Tuntuva löysä poistuu renkaasta kokeilemalla ja heittokellolla siitä löytyy NOIN 1,753- satkua välystä :wink: Menikö se nyt sitten pikkusen liian tiukalle vai tulikohan mittausvirhe noissa satkuissa :?:
Pistä kuvaa heittokellosta jossa lukematarkkuus sadastuhannes osia. 8)

ps Jos ei itte saa tehtyä,ei tällä foorumilla esille. Onko oikea johtopäätös.??
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tästä nyt on jauhettu jo vuosia toisella foorumilla ja tälläkin foorumilla alusta asti. Riittävä TIETO varmasti löytyy. Toteutukseen vaaditaan sitten jo fyysisiä toimenpiteitä ja sitä ei voi tehdä näppiksellä naputtelemalla.

Keskustelu on tähän mennessä päättynyt aina kauheaan selittämiseen ja pilkun nu**intaan.

Eikä nyt vedetä herneitä... ei tämä nyt niin vakava asia ole, laakeri vain.
Heittokellon loput tuhanneksen osat on katottu silmällä siitä viirujen välistä :wink:
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Iliman heittokelloa olen pärjänny tähän asti, vaan pärjääkö enää :shock:

Tähän asti olen jättänyt silleen että renkaasta heilutettaessa tuntuu pikkasen välystä ja heilutellu sitä meisselin nokalla sitä prikkaa mutterin takana :!:


MUTU :halm:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”