Miljoona juttua jo, mutta yksi mahtuu viellä..
Edellinen omistaja puhui farkussa "tasonsäädön moottorin olevan jumissa siellä auton alla takana.." Itse epäilisin tuon olevan se tasonsäätöventtiili takana. Ja asiantuntijat korjailee..
Perä ei tunnu kovalta ym, mutta kylläkään ei kanna kuormaa hyvin, joten jossain hämminkiä. Hydrauliikkasäiliön "korkki" ponnahtaa ainakin ylös, eli painetta, muttei minne mennä.
Asiaan ei ole ollut sen enempä aikaa tutustua, vaan muutenkin pitäisi auto saada pukeilla hetkeksi, jotta saisi laatikkoöljyt ym vaihdeltua ja samalla ihmeteltyä tuota.
Tasonsäätö samanlainen, kuin tuossa W124:ssä? Vaihdettava siintä toimiva osa talven ajaksi
Ja mitähän sellainen venttiilijuttu taakse maksaa, jos rikki..? Muita mahdollisuuksia?
Tasonsäätö
Tasonsäätö
W124 500E
W903 316cdi
W903 316cdi
Tasonsäätö
Omassani on myös vikaa.Tasonsäätö ei toimi koska paine puuttuu säätimeltä takaa. Tulee vaan vaahtoa kun aukaiseen tasonsäätöventtilin ilmaruuvia. Jonkun ajan kuluttua muuttuu sitten nesteeksi. Pumppu on tarkastettu ja antaa kyllä painetta, mutta perään sitä ei kyllä tule.
Onko systeemissä erillinen paineen säätö venttiili vai onko se osa tuota tasonsäätöventtiiliä. Nyt tuntuu että systeemi on täysin "vapaakiertoasennossa" pumpun ja säiliön välillä.
Mistähän kautta paine menee lukkoperälle koska sekään ei tunnu toimivan lainkaan. Kyseessä on -00 farmari Väyrynen.
Onko systeemissä erillinen paineen säätö venttiili vai onko se osa tuota tasonsäätöventtiiliä. Nyt tuntuu että systeemi on täysin "vapaakiertoasennossa" pumpun ja säiliön välillä.
Mistähän kautta paine menee lukkoperälle koska sekään ei tunnu toimivan lainkaan. Kyseessä on -00 farmari Väyrynen.
Vika tasi löytyä. Tuntuu suorastaan uskomattomalta mutta tasonsäätö vipu mekanismi oli n 180 astetta väärässä asennossa. Ei tullut mieleenkään moista epäillä koska osat oli niin kiinni ruostuneita että todennäköisesti niitä ei ole ikinä irroitettu. Tasonsäätö ei siis ole koskaan toiminut koko auto 8 vuotisen elinkaaren aikana.
Hommahan ei tietysti selvinnyt ennen kuin purinko koko systeemin atomeiksi jä näin missä asennossa säätövivun pitää olla että venttiilit sulkeutuu ja avautuu vivun liikkuessa. Vipujen oikea asento on tavallaan säätimen yläpuolella kun minulla ne olivat alapuolella sillä seurauksella että säätimen läpi johti suora putki joka ei ikinä päässyt sulkeutumaan. En vielä illalla päässyt kokeilemaan lopputulosta kun Öljy pääsi vuotamaan säiliöstä liika vähiin vaikka tulppasinkin putket. Olisi näköjään kannattanut kuristaa säiliön lahtö putki kiinni vaikka lukkopihdeillä.
Hommahan ei tietysti selvinnyt ennen kuin purinko koko systeemin atomeiksi jä näin missä asennossa säätövivun pitää olla että venttiilit sulkeutuu ja avautuu vivun liikkuessa. Vipujen oikea asento on tavallaan säätimen yläpuolella kun minulla ne olivat alapuolella sillä seurauksella että säätimen läpi johti suora putki joka ei ikinä päässyt sulkeutumaan. En vielä illalla päässyt kokeilemaan lopputulosta kun Öljy pääsi vuotamaan säiliöstä liika vähiin vaikka tulppasinkin putket. Olisi näköjään kannattanut kuristaa säiliön lahtö putki kiinni vaikka lukkopihdeillä.
Tasonsäätö, hiukka lisätietoa
Säätimen kyljestä löytyy merkinnät L ja F joiden välissä vipu normaalisti liikkuu silloin kun kaikki on kohdallaan. Niitä on vain vaikea erottaa jos ei ota koko mutikkaa irti. Hydrauliputket on myös merkattu. P = paineputki ja T = paluuputki.
Nekin jos on väärinpäin niin eipä varmasti toimi.
Nekin jos on väärinpäin niin eipä varmasti toimi.