S210 tärinät, taitaa olla selvä

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No joo, vannevika on ilmeinen. Töistä lähtiessä perällä irtotavarat täristi mutta muuten oli mukava ajella. Mysteeri selvitetty ja mieli iloinen.

Mutta 15km myöhemmin, tärinä palas. Ratissa tuntui ihan reippaasti, alkuun ei mitään. Vaimeampana taas ku aiemmin, mutta selkeästi ilmeni. Työkaverin pudotin kyydistä ja kokeilin pyörien pultit, kaikki kireällä.

Ei pelkkä vanneongelma vaikka se merkittävä tekijä. ja ihan niinkuin joku kitisis. Ikkuna vähän raollaan 60 tienoilla alkaa kuulumaan pieni kitinä. Kiinni tai täysin auki ei kuulu. Takalasi raolleen niin kuuluu taas. Ilmeisesti kuskin puolella takana jotain ongelmaa.

Huomenna takajarrut auki ja ihmettelemään.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

... eikun vauhtipyärylä pyörii samaan tahtiin koneen kanssa / ei pyöri ollenkaan kone sammuksissa ...


hiukan mietittyäni, mites vetari tai huono vetonivel takana ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitää kokeilla huomenna illalla kotiin ajellessa jos on hiljainen pätkä. Luulis edelleen että olis kierroksien mukaan eikä vauhdin.

Perää en päässy kokeilemaan, ei saa autoa tarpeeksi ylös.

Mikähän muu kuin jarru siellä takana vois kitistä?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Väliaikaraportti:

Useamman kerran kokeilin vapaalle ja moottori sammuksiin -> ei vaikutusta.

Uudet vanteet on kyydissä, en pääse kokeilemaan ennen maanantaita. Suhteellisena vasta-aiheena päällä olevien kantavuus (91), mutta pulttiongelma tuli esteeksi. E:ssä pulttina M12x1,5 28mm, SLK:ssa M12x1,5 38mm. Omat pultit tulee aika onnettoman vähän vanteen läpi, ei uskalla kokeilla pysyiskö. Motonetissä olis ollu pultteja mutta vain 10kpl, en viitsinyt ottaa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No niin, suurin osa tärinöistä jäi vanteiden vaihtoon :D

Nyt vaan tuli pistettyä merkille kaupungissa ~40km/h nopeudessa tuntuva pieni tärinä(joo, yliherkkä oon), mutta tuon kanssa hetken voinee vielä elää. Se selvästi tulee takaa, kun nyt joskus montulle pääsee niin ne perän kiinnikkeet pitää syynätä läpi, ja vielä kertaalleen molemmin puolin seisontajarrut, tuli säädeltyä ne suunnilleen katsastukseen kelpaaviksi.

Löysivät rengasliikkeessä toki mm. yhden renkaan sisältä vanhoja venttiilinosia sun muuta, ihmeellistä että semmosia on sinne renkaiden uusimisen jäljiltä jäänyt..
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ja perkele mihinkään loppunu! Taas itseasiassa melkein sa kuin vaihtaessa edestä taa, 13km meni hienosti mut sitten taas täristää. Vähemmän joo kuin aiemmin mutta eroon vaivasta ei päässyt. Tuntuu että matkan pidentyessä pahenee, lämpeneminenkö se tekee tuollaista?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Joissain renkaissa on sellainen ominaisuus että lämmetessään alkaa ravistaa, itsellä oli joskus marangoni merkkiset renkaat takana ja ne vaativat muutaman kilometrin kovempaa ajoa niin eivät olleet enää pyöreät.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Mites kardaanin laita? Mulla on kans tuossa W220 ässässä meleko mielenkiintoinen tutina päällä ja alkaa olemaan ihan koko auto käyty läpi omatoimisesti ja päälle sama kierros ammattimiesten toimesta, mutta ei sitten mistään mitään vikaa eikä välystä....paitsi kardaanin ristikoon "jäänyt" jäykkäkohta ristikon pienen liikkeen takia ja muljahtaa ikävästi tästä yli vääntäessä, ja nyt kun soittelin kardaanin korjaajalle, oli hänen tuomio varma, että tästä tärinäni johtuu vaikka ristikko ei ole kuitenkaan väljä, ainoastaan jäykkä tietyssä kohtaa. No kun asiaa tuumaa, niin onhan se noinkin, että alakaahan se keppi tutisemaan jos joka pyörähdyksellä joutuu ahdistavaan kohtaan.


...mutta ristikko vielä vaihtamatta, kun ei ole ehtinyt joten ei uskalla vielä ihan päätä vadille kuitenkaan asetella :?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Joskus tällastakin kuullut: mitä tulee ravistamiseen pidemmän päälle niin puslat yms kumituet lämmetessän antaa enemmän periksi ja pieni epätasapaino saa enemmän tilaa elää.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kardaaninkin suhteen sama ku perän, sen mitä tunkin kans pääsee purkamatta kokeilemaan niin ihan ok, mutta ilman monttua ei pääse panssaria irrottamaan joten tarkempi tutkiminen on liki mahdotonta. Kunhan pohjanmaalle joutais käymään vois sen tarkistaa.

Ja sen vielä huomasin, mitä ei ennen oo tehny, tommosen 10 km hiekkatietä ajettu ja mökin pihaan kääntyessä veti jyrkästi oikealle kun ratista hellitti. Ja tällä reissulla jarruttaessa veteli, mutta ei selvästi kummallekaan puolelle, vaihteli joka kerta. Tarkemmin ku miettii niin 124 käyttäytyi yhden kesän samalla tavalla. Periaatteessa alusta asti tätä pitäny iskarin ylälautasen vikana, mutta ku väykystä ei semmosia löydy. Liekö siinä se perimmäinen syy..? :)

Renkaita myös miettinyt, mutta tosiaan ei muutosta vanhat loppuun ajetut sekarenkaat vs. uudet linglongit, vanhat oli sisäreunoilta lähes puhki, ajotuntuma parantui muutoin mutta tärinään ei vaikutusta. Ja joo rengas merkki, mutta 200€ ero seuraavaksi halvimpiin ja tuulilasin arvosteluissa saanut hyvät arviot.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sen verta kiihtyneessä mielentilassa eilen tuli kirjoitettua, et otetaan täysin uus yritys, voi saada paremmin tolkkuakin.

Eli maanantaina renkaat ja vanteet alle, koeajolla oli murheet tiessään. Eilen lähdettiin Joutsan suuntaan ja oireet siis palas.

Afterstart näytön vilkaisu kertoi että 13km oli ajettuna kun alkoi tuntumaan, tässä kohtaa tovi isoa tietä ajettuna, vakkari päällä eli tasavauhdissa alkoi. Kaupan pihassa kokeilin niin vanteet eikä levyt olleet kuumenneet kovin kummoisesti, pystyi kokeilla kädellä ja käteen tuntuivat tasalämpöisiltä. Tähän väliin, meneekö niin että laakeri KIRISTYY lämmetessään ajonaikana lämpölaajenemisen seurauksena? Tyhmä kysymys, mutta näin ajattelisin..

No sitten matka jatkui pikkutietä, vauhti max 80 eli ei ihmeemmin oireillut. Loput 10km hiekkatietä ja tuli toki huomattua että alusta on muuten hyvä, ei paljoa tien kuopat tuntunut muuten kuin ratissa. Siinä, toki vähän muulloinkin huomannut että jarrut välillä puoltaa, mutta ei mitenkään järkevästi, eli välillä ei puolla yhtään ja puollon suunta vaihtelee. Myös melkein perille päästyä kun ratista vähän hellitti veti melko rajusti oikealle. Oli loppumatkassa enemmän jarrutteluita joten levytkin lämmenneet, mutta käsikopelolla suunnilleen saman verran.

Paluumatkalla ratista irrottaessa veti oikealle, mutta ei aktiivisesti. Käytännössä rattia kun pitää kevyesti yhdellä sormella ei tapahdu vetoa. Tietysti vaikuttaisi että oikealla etujarru tahmaa mutta se taitais kiskoa voimakkaammin.

Kuten aiemmin jo sanoin, tulee tätä verrattua vanhaan 124seen. Siinä jumittanut etusatula veti voimakkaammin, ja vastaavanlainen oireilu korjaantui etuiskareiden ylälautasten vaihdolla.

Toki vieläkin epäilyttää tuo hammastangon vaihto, pyöränsuuntauksessa toki sanoivat et on ok koska ohjearvoissa ja ratti suorassa. Hammastangon puslat näyttivät ehjiltä, mutta voiskos sieltä löytyä syytä? Alla olevilla vanteilla ei ravistele rattia vaan nimenomaan täristää, ei enää tee sivuttaisliikettä. Tai kulunut rattinivel? Sillä ajatuksella et normaali rengastärinä pääsee rattiin asti huonosti vaimennettuna.

Ja vielä jarrulevyihin palatakseni, kolmesta liikkeestä kysynyt eikä yhdessäkään mahdollisuutta tai edes tietoa siitä missä levyn kokeilu vois onnistua.

Todennäköistähän on että ongelma ei ole yksittäinen vaan useamman yhteisvaikutusta.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No niin, vanteet ja kardaanin tukikumi ja laakeri vaihdettu. Tärinät helpotti, mutta nyt erityisesti 40-50 alueella se täristää koko autoa. Kokeilin et kardaani pikkusen heiluu -> tukikumi ja laakeri vaihtoon.

Viimeyönä tuli homma tehtyä, aamulla koe ajolle. V***t auttanut mitään. Hiljeni jonkinverran mutta hyvä ettei täristä jopa enemmän, täällä tiet hieman huonot joten sekin voi selittää.

Laatikon, perän ja moottorin kannatinkumit ok, vihdoin sai kunnolla katottua, mutta nyt alkaa olla jo kaikki ideat loppu, eihän tuossa ole mitään tolkkua enää :x

Koko kardaani uusiksi vai mikä helvetti tuollaisen pienillä nopeuksilla tulevan tärinän tekee?
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Takavetarit?
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Jos tutina tuntuu ratissa ja vetely vaihtelee niin miten ne etualatukivarsien puslat? Just tilasin ebaysta taas yhdet alatukivarret väykkyyn. Oliko satkun kierros, ei paljoa kannata alkaa vaihtamaan vanhoihin puslia.
Tähdellisen parantola
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Etutukivarsien puslat, silloin kun viimeksi katoin, vaikutti olevan ok. Nyt silmämääräisesti tarkistelin eikä ainakaan vuotoja näkynyt. Mutta tuohon hintaan jos saa niin vois vaihtaa, ei tarvis niitä miettiä.

Eilen illalla otti sen verran reilusti päähän ettei jatkoa tullut kirjoitettua, mutta jotenkin taas huonompaan mentiin. Laakerin vaihdon jälkeisellä koeajolla ei eroa entiseen, kardaani ei enää käsin liikkunut ylös-alas suunnassa eli vaikka kumi oli ehjä, oli se kuitenkin ajan mittaan kait pehmennyt. Kotimatkalla kuitenkin tärinät paheni käytännössä jatkuvasti, ja sitä ilmeni kaikilla nopeuksilla, 100+ vauhdissa alkoi helpottamaan. Edelleen siis tuntuu et mitä pidemmälle ajaa, sen pahemmin täristää.

Luonnollisesti ekana tulee mieleen että laakerin vaihto tuli mokattua, mutta en vaan käsitä miten olisi mahdollista. Kohdistukset tein jopa perän ja laatikon laippoihin, kaikki kohdillaan. Kaikki pultit kaksoistarkistettu kireälle. Laakeri naputeltu huolella pohjaan asti ja moneen kertaan varmistin kumin olevan laakerin päällä kunnolla.

Toisena taas mietin etupäätä, auto oli sellaiset 12h perä ylhäällä, etupäässä ollut ylimääräistä rasitetta.

Sillä taitais saada aika paljon selville kun nostais perän tukevasti ylös ja kokeilis paikoillaan nostaa nopeuden 80km/h?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ja lisäyksenä, kokeilin eilen myös ajossa sammuttamista, eri vaihteilla ajelua sun muuta, mutta en mitään eroa huomannut. Mihinkään en ole autoa(vanteita) kolhinut, matkalla paineita en toki tarkistanut mutta silmämääräisesti ei mikään rengas tyhjä.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Oliko siinä kardaanin ristikossa kaikki okei? Että liikkuiko todella kevyesti takertelematta, vai tahmasiko jossainkohtaa kun ristikkoa käänteli? ....meinaan että jos vähänkään ahdistaa jossainkohtaa, niin kyllä se ahdistaa ajossakin ja tärinää siitä seuraa :roll:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ristikkoa vääntelin siinä irrallaan, ei mielestäni tahmannut yhtään. Edelleen häiritsee välykset, laatikon takakannatin kumista rengasraudalla melkein parin sentin liike, mutta kumi ei ole painunut kasaan ja näyttää ehjältä.

Vetareitakin heiluttelin, pituussuunnassa vähän välystä, molemmin puolin samanverran, muuten ei olleet väljät. Moottorin kannatinkumit oli kuivat, ei käsittääkseni siis hajalla. Toki tyhjäkäynnillä, esim risteyksissä, tärisee saman verran kuin parikyt vuotta vanhat dieselit, kierrokset ~700. 1000 nostaessa loppuu täysin. Ei eroa onko vapaalla vai kytkin pohjassa.

Tosiaan vanteiden vaihdon jälkeen se 80-100 tärinä katos melko hyvin, jäi vaan se 30-60km/h vapina. Nyt se muuttui aika lailla koko nopeusalueelle. Se toki pahentui jo ennen kardaanin räpläämistä jonkin verran, mutta nyt ihan mahdoton.

Pitäisi taas kattoa etupyörän laakerit, vieläkin epäilyttää jäikö ne liian löysälle. Ja jäi sanomatta, kuskin puolelle viimeisessä vaihdossa tuli SNR eikä lemföder. Silloin kun niitä säätelin, kireydet oli suht samat välyksen suhteen mutta kuskin puoli pyöri huonommin. Apparin puolella jopa ilman jarrulevyä pelkkä napa pyöri kierrostolkulla, kuskin puolella taas levyn kanssa huonommin. Eikä pitäisi olla rasvasta/rasvauksesta/niiden puutteesta johtuvaa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jäi tältä iltaa toisaalla mainittu kardaanin tukikumin löysäys ja uudelleen kiristys tekemättä, jos huomenna paremmalla onnella..

Nyt saattaa ongelman paikallistuminen olla vähän lähempänä, toivottavasti.
Kotiin tässä ajellessa oli tärinät ennallaan, noin 45km ajomatkan jälkeen kiinnittyi huomio jostain takaa kuuluvaan ulinaan ja tärinäkin tuntui voimistuvan. Perähän tuskin hiljainen näillä kilometreillä on, mutta voiko siellä joku täristää koko autoa? Ilmeisesti ristitappi voisi olla, mutta kerrottiin että todennäköisesti hakkaisi perän kantta vasten ja pitäis meteliäkin. Ja miten kannattavaa perän osien vaihtelu on, pitäiskö suosiolla harkita koko mötikän vaihtoa jos sieltä vika löytyy?

Edit: tuossa tuli nyt huomattua, 60 ja alle nopeuksissa tärinä jyväskylän päässä pahempi kuin matkaan lähtiessä, ja kotiin ajellessa kantautui korviin metallinen sirinä 30km/h nopeudessa vasemmalle kääntäessä. Tänään heiluttelin tosin takapyörät ilmassa, pyöri molemmat ok, ei tihkaissut eikä takapyörien laakereista tuntunut väljää.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

kai se voi perästäkin tulla, ookko öljyjä kattellu ?

tuon oman rojektin yhteydessä ihmettelin, miten hienosti 210 etupyörä voikaan rullata, jos ylös nostettuna kädellä pyöräyttää, pyörii TODELLA kauan, minuutti ei liene liioittelua - eli ei kyllä tarvis laakerin yhtään ahistaa
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Apparin puolella tosiaan pyöri niin kauan et ihan piti ihmetellä, kuskin puolella oli heikompaa. Vahvasti harkinnut vaihtavani vielä kertaalleen kuskin etulaakerin, vaikka luulis että se SNR ku KL sen möi olis kelvollinen.

Perän öljyt viimeks katottu tasan 21300km sitte, B-huollon kun ostaessa teetin. Oli tarkoitus kattoa kannatinkumin vaihdon yhteydessä, mutta jäi kun meni usko huohottimen kanssa. Sedanis tiemmä helppo irrottaa mutta farkussa ei mistään saanut avainta väliin. Pitää askerrella 17mm lenkistä hitsin ja rälläkän kanssa sopiva työkalu. Huutamisen toki ymmärrän öljyistä tai sen puutteesta, mutta voiko perä täryttää noinkin pahoin ennen ulinaa, se ihmetyttää. Ja toki myös takapyöränlaakeri sopis muuten, mutta luulis noilla tärinöillä tuntuvan välystä tai jotain. Ja erityisesti siis se, että pahimmat oireet pienissä vauhdeissa, kuitenki jo 30 tienoilta alkaa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

En nyt sit tiiä olisko vikapaikka haarukoitu vähän lähemmäs totuutta. Tukikumia löysäilin ja kiristelin, samalla heiluttelin molempia takapyöriä moneen suuntaan, ei pelkkä tunkki persiin alla kuitenkaan käyntiin viitsinyt laittaa. Käsin pyöritellen semmoset 1/4 kierros ees takas apparin puolella tuntui melkoinen tärinä alatukivarressa aina kun liike loppui. Epämääräinen kolahdus peräkin suunnalta tuli, mutta kuskin puolella renkaan liike ei vaikuttanut alatukivarteen. Perä kaipaa vähintään huohottimen putsausta (jos sen saa jotenkin irti normityökaluilla niin tiedon otan kiitollisena vastaan), mutta mikä vee tuon tekee? Tukivarsissa ei edelleenkään välystä, laakerissa ei väljää eikä ainakaan käsin tihkaise tai äännä mitenkään.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Asia itsessään ei käytännössä edennyt, mutta nyt todettuna että ratin värinällä ei yhteyttä takapään ongelmaan. Takapään murhe taas paikantuu välille perä - apparin takapyörän napa.

Irrottelin kaiken jarrulevyä myöten palikat kokeilin pelkkää napaa pyöritellä. Taitaa olla normaalia sellainen noin 5asteen tyhjä liike? Noh, siinä tyhjän liikkeen puolessa välissä kuuluu rusahdus, koetin kuunnella mistä kuuluu ja mielestäni navan sisästä, varmaksi ei osaa sanoa.

Laakerissa ei tunnu yhtään välystä, vetarissa ei muuta kuin pitkittäisvälystä, ei navan eikä perän päässä heiluntaa. Tasaisesti pyörittäessä rusahdusta ei kuulu mutta edelleen 20-50km/h nopeudessa tuntuu niinkuin apparin takapyörä muuttuisi soikeaksi. Taka- ja seisontajarru syynätty läpi eikä niissä ole mittään.

Ensviikolla pitäis taas päästä montun äärelle, jos sen perän huohottimen sais irti.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Loppui vihdoin itseltä usko ja mielenkiinto, menee viikonpäästä mersukorjaamolle ihmeteltäväksi. Epäili et vetari vois olla oireilun aiheuttaja, sittenpähän selvinnee. Jos samalla ratin tärinään löytyis tolkku.

Tuossa joutui vähän reippaammin kiihdyttää rampilta ajellessa ja johan vaiva sillä paheni, pikku hiljaa taas matkan jatkuessa tasaantuu/ Oliskos se tosiaan joku vetarin nivel joka ränkkää..? Hyviä käypäsiä vetareita saa tarjota.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eilen Kuopioon ajellessa oli vielä entisensä, takaisin tullessa oli ihan kamala. Ei mennyt kesken ajon. Aamulla ei uskaltanut liikkeelle lähteä, kamala tärinä het muutaman metrin jälkeen.

Etupyörän laakeri kouraan ja ihmettelemään. Kovin oli rasvat muuttunut mustaksi, ajettu 5500km, ulompi laakeri oli jotenkin nihkeä verrattuna kaappiin jääneeseen tosi vanhaan laakeriin, sisempi oli uuteen verrattuna väljähkö ja olka-akseli näytti tältä:

Kuva

Näyttäis et laakeri jättänyt painaumia? Onko ollu liian löysä/kireä? Vanha oli SNR, nyt hain Vaico merkkisen tilalle.

Tulipa mieleen, onko syytä etteikö väykyssä voisi käyttää samaa kolmioprikkaa kuin lankussa? Ei tarvis niin paljon hapuilla laakerin kiristyksen kanssa..?
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

näyttääks tuo vaan vai onks se olka kipee sieltä sisemmän laakerin hoodeilta ? ei kauaa uuskaan laakeri hyvänä pysy, jollei se asetu paikalleen oikein ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuota viimeistä paria senttiä tuli kuvan ottamisvaiheessa pyöräytettyä 1000 paperilla, ei tuon näköinen enää ole. Noita mustia länttejä vaan ihmettelen, ei tosin sormiin tunnu epätasaiselta. Eikä ollu tuollainen kun vaihdoin olka-akselin.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No joo, kävi tuossa mersuhuollon hoivattavana kokonaisen puolentunnin verran. Johan sitä vikaa alkoi sitten löytyä:

Vasen etujarru jumittaa -> kävin KL:stä tilaamassa uudet satulat

Perä paskana, takertelee ja jumittaa, uransa lopussa

Kardaanin ristinivel väljä

Mahdollisesti silmälaakeri tai kytkinpaketti känkkäilee, VP:kään ei pois suljettu

V**TTU!
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Oiskohan 220cdi:ssä sama perä? Kytkin on ilmeisesti ainakin eri. Tuollaisen farkku-manuaali-220cdi:n osia löytyy.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Välitys tuossa on 2,65, en viel ehtinyt mittailla laippoja. Saakohan ristikkoa vaihdettua vai meneekö koko kardaani uusiksi?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”