Paavon pyöränlaakeri

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Paavon pyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Pitäisi viikonloppuna saada vaihdeltua. Tarvitseeko ottaa huomioon jotain erityistä, vai lähteekö se sieltä niinkuin ennenkin?
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kannattaisi tarkentaa että onko kysymyksessä etu- vai takapyörän laakeri. Niissä on eri työmenetelmät ja eri toteutus. Etupyörässä on perinteiset kiristettävät kartiolaakerit jotka on helppo vaihtaa mutta tarkat säädettävät. Takana on prässäämällä paikalleen puristetut kuulalaakerit joissa ei ole säätöjä, mutta vaatii vetoakselin irroituksen ja laakerin irroitus/kiinnitys vaatii myös erikoistyökaluja.
Viimeksi muokannut Meissenkeri, 17.2.2011 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niinkuin ennenkin. Edestä helppoa ja kivaa....takaa hankalaa ja epämukavaa. Hyi, kuulostaapas kaksimieliselle.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Oho. Ei taas osannut ajatella omaa otsaa pitemmälle :oops:
Etupyörästä on kyse :!:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

ei siinoo mittään erikoista vaikeinta oli saada rasvakuppi irti :)
itsellä ainaki lähti kehät vai miksi niitä nyt sanotaan tosi nätisti ite laakeriosahan sieltä puttoo ihan itekseen
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Oomminä niitä ennenkin vaihtanut, ei sillä. Tuli vain mieleen, että tarviiko jotain erikoista ottaa huomioon, mutta jos ei, niin täytyy vain laittaa hulinaksi.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Fenton kirjoitti:Oomminä niitä ennenkin vaihtanut, ei sillä. Tuli vain mieleen, että tarviiko jotain erikoista ottaa huomioon, mutta jos ei, niin täytyy vain laittaa hulinaksi.
Ulompi ja sisempi laakeri on eri kokosia, niitei saa sekottaa keskenään. :idea: :P
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

:hurt:



:lol:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Muista laittaa stefa oikeinpäin
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Stefa?

Eikös se ollut se Kummelin noheva rallimekaanikko? :lol:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

Fenton kirjoitti:Stefa?

Eikös se ollut se Kummelin noheva rallimekaanikko? :lol:
sama kaveri. :roll: :lol:
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Meissenkeri kirjoitti: Takana on prässäämällä paikalleen puristetut kuulalaakerit joissa ei ole säätöjä, mutta vaatii vetoakselin irroituksen ja laakerin irroitus/kiinnitys vaatii myös erikoistyökaluja.
Ei tarvi mitään erikoista. Nyppää koko kynkän kouraan ja prässissä vaihtaa...
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ville S. kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti: Takana on prässäämällä paikalleen puristetut kuulalaakerit joissa ei ole säätöjä, mutta vaatii vetoakselin irroituksen ja laakerin irroitus/kiinnitys vaatii myös erikoistyökaluja.
Ei tarvi mitään erikoista. Nyppää koko kynkän kouraan ja prässissä vaihtaa...
Tosa sitä o hommaaa,kun ilman irrotustakin selviää :lol:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Nii, siinä helpommassa vaihtoehdossa vaan menee monelta päivän palkka :lol:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

laineracing kirjoitti:
Ville S. kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti: Takana on prässäämällä paikalleen puristetut kuulalaakerit joissa ei ole säätöjä, mutta vaatii vetoakselin irroituksen ja laakerin irroitus/kiinnitys vaatii myös erikoistyökaluja.
Ei tarvi mitään erikoista. Nyppää koko kynkän kouraan ja prässissä vaihtaa...
Tosa sitä o hommaaa,kun ilman irrotustakin selviää :lol:
Juu. Näkyy kossit vaihtavan sen paikallaan jo alle pariin tuntiin sedaniin jos oikein on lähöllään. Farkussa se napa on vaan jotenki tiukemmassa :evil: , siihen pitäis kehitellä vielä semmonen juntta että ymmärtää irrota, nykyinen on vähän pienehkö..
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Aki P kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
Ville S. kirjoitti: Ei tarvi mitään erikoista. Nyppää koko kynkän kouraan ja prässissä vaihtaa...
Tosa sitä o hommaaa,kun ilman irrotustakin selviää :lol:
Juu. Näkyy kossit vaihtavan sen paikallaan jo alle pariin tuntiin sedaniin jos oikein on lähöllään. Farkussa se napa on vaan jotenki tiukemmassa :evil: , siihen pitäis kehitellä vielä semmonen juntta että ymmärtää irrota, nykyinen on vähän pienehkö..
Aij,mie oon prässänny siin paikallaan sen :wink: ei tarvi junttailla.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

laineracing kirjoitti:
Aij,mie oon prässänny siin paikallaan sen :wink: ei tarvi junttailla.
Kyllä meilläki siihen laakeriin on kalut , mutta se navan irrotus vanhasta laakerista....
Ei oo vielä raaskinu ostaa sitä älyttömän ylihintaista Klannin sarjaa kun ei niitä laakereita ihan jokapäivä tartte vaihtaa.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Aki P kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
Aij,mie oon prässänny siin paikallaan sen :wink: ei tarvi junttailla.
Kyllä meilläki siihen laakeriin on kalut , mutta se navan irrotus vanhasta laakerista....
Ei oo vielä raaskinu ostaa sitä älyttömän ylihintaista Klannin sarjaa kun ei niitä laakereita ihan jokapäivä tartte vaihtaa.
Jos on muuten klannin hydraulivehkeet niin kannattaa melki teettää osat koneistamolla. on ihan paska laatusia ne levyt,meillä o nyt iha kestävät kamppeet koneistettuna.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Joo, siis takapyörän laakerin vaihdosta: Laakeri vaihdetaan paikallaan, eikä pyörän napaa irroiteta, ainoastaan vetoakseli. Aikaa menee kaltaiseltani kokeneelta harrastelijalta ensimmäisellä kerralla kaksi tuntia. Apuna oli työpaikalta lainattu Enerpac joka on teollisuuden kunnossapidossa käytetty siirrettävä hydraulipuristin joko sähköisenä tai käsin pumpattavana versiona. Lisäksi lainasin toiselta mersuharrastelijalta W124:ään itse tehdyt sovittimet laakerin vaihtoon ja samoilla palikoilla vaihtui myös väykyn takalaakeri. En osaa sanoa mikä on hintaluokan ero Klannin tai Enerpacin vehkeiden välillä mutta tuo Enerpac on paljon käytetty ja laadukkaaksi todettu tuolla vaativissa teollisuuslaakereiden vaihdossa.

Kuva Enerpacista:

Kuva
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

laineracing kirjoitti:
Aki P kirjoitti:
laineracing kirjoitti: Tosa sitä o hommaaa,kun ilman irrotustakin selviää :lol:
Juu. Näkyy kossit vaihtavan sen paikallaan jo alle pariin tuntiin sedaniin jos oikein on lähöllään. Farkussa se napa on vaan jotenki tiukemmassa :evil: , siihen pitäis kehitellä vielä semmonen juntta että ymmärtää irrota, nykyinen on vähän pienehkö..
Aij,mie oon prässänny siin paikallaan sen :wink: ei tarvi junttailla.
Aijjaa etkö muista rassausmiitissä vaihettavaa laakeria ei irronnut :shock: :shock: vaihettiin koko olkavarsi :idea:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Pari tuntia? No eihän se sitten taida olla sen hitaampaa ottaa koko napa pöydälle.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

AM kirjoitti:Pari tuntia? No eihän se sitten taida olla sen hitaampaa ottaa koko napa pöydälle.
Oletko ottanut?
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Olen, useammankin kerran. Aikaa en ole ikinä ottanut :D Tokihan se kunnon työkaluilla on helpompaa vaihtaa paikallaan, mutta eipä nuita ihan jokaisella ole. Tuolla sedanilla ajellessa tein omatekoisen ulosvetimen/asennus vekottimen mutta ei se ihan kevyt ollut silläkään vaihtaa. Kierretankoa ja sopivia kiekkoja yms. Farkkuun sillä olisi tuskin vaihtanut. Edelliseen farkkuun vaihdatin tuossa paikallisella korjaamolla laakerin. 120€ ja kesti puoli vuotta. Arvelin sen jälkeen että parempi vaihtaa itse.Kunnollisia korjaamoja ei kasva joka oks.. paikkakunnalla.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

AM kirjoitti:Arvelin sen jälkeen että parempi vaihtaa itse.Kunnollisia korjaamoja ei kasva joka oks.. paikkakunnalla.
Näin se juuri on. Itse kun tekee parhaimmilla saatavilla olevilla työkaluilla ja menetelmillä, niin ainakin tietää mitä saa kun on itse tuusannut :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä ole yksikään laakeri jäänyt irtoamatta.
Farkun napa on joskus tosi lujassa, muutama kerta on vuosien varrella jouduttu lämmittämäänkin.
Monellahan nämä on sitä "tein viikonlopun töitä ja säästin satasen", ja kannattaahan se totta kai ellei ole muuta hyödyllistä tekemistä ja ellei mitään saa hajotettua samalla.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

dealer kirjoitti: Monellahan nämä on sitä "tein viikonlopun töitä ja säästin satasen", ja kannattaahan se totta kai ellei ole muuta hyödyllistä tekemistä ja ellei mitään saa hajotettua samalla.
Näinkin. Vaan silläkin satasella saa perheelle viikoksi ruokaa, joka on aika merkittävä pointti monelle.
Toisekseen, käyhän se harrastuksesta :idea:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Fenton kirjoitti:
dealer kirjoitti: Monellahan nämä on sitä "tein viikonlopun töitä ja säästin satasen", ja kannattaahan se totta kai ellei ole muuta hyödyllistä tekemistä ja ellei mitään saa hajotettua samalla.
Näinkin. Vaan silläkin satasella saa perheelle viikoksi ruokaa, joka on aika merkittävä pointti monelle.
Toisekseen, käyhän se harrastuksesta :idea:
Toi on fenton hyvä pointti. :wink: Itsekkin kun on ikäni duunaillut autoja, niin on pitkäpenni säästynyt. :roll: :shock:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

hotari kirjoitti:
Fenton kirjoitti:
dealer kirjoitti: Monellahan nämä on sitä "tein viikonlopun töitä ja säästin satasen", ja kannattaahan se totta kai ellei ole muuta hyödyllistä tekemistä ja ellei mitään saa hajotettua samalla.
Näinkin. Vaan silläkin satasella saa perheelle viikoksi ruokaa, joka on aika merkittävä pointti monelle.
Toisekseen, käyhän se harrastuksesta :idea:
Toi on fenton hyvä pointti. :wink: Itsekkin kun on ikäni duunaillut autoja, niin on pitkäpenni säästynyt. :roll: :shock:
minä oon joskus jopa venyttäny remontin alkua että saa muksut häärätä mukana se kun on tollasille koulu ikäsille tärkiää kun saa olla kaverina vaaikka nyt vain valoa näyttämässä niin kokevat kai ittesä tärkiäks ja kehuskelevat sitte että kuinka sitä korjattiin iskän kans mersua :)
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaan silläkin satasella saa perheelle viikoksi ruokaa, joka on aika merkittävä pointti monelle.
Siis nimenomaan, satanen on iso raha mm. minulle.
Usein on juteltu työkaverien kanssa että miltähän se tuntuisi seistä sillä puolella tiskiä jonka kortista otetaan 700 euroa isomman huollon jälkeen :)
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

dealer kirjoitti:...miltähän se tuntuisi seistä sillä puolella tiskiä jonka kortista otetaan 700 euroa isomman huollon jälkeen :)
No minäpä kerron että joskus tuntuu kovin, toisinaan ei :lol: Onneksi ei ole tuosta summasta kovinkaan moninkertaistunut tuo loppusumma :?
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”