Paavon ohjausakselin läpiviennin kumin vaihto ?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Paavon ohjausakselin läpiviennin kumin vaihto ?

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Sähkötilttirattisen paavon läpivientikumi riekaleina, uuden saanee tähtitiskiltä, vaan vaihtuuko kumman kautta helpommin ? Sisa- vai konehuoneen puolelta ?


kiitos ja anteeks...

nimim. rohinaa jalkatilasta
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Joutuu vaihtamaan kumpaakin kautta :!:
Nosturi hommia , muuten hankala vaihtaa :idea:
Alapuolelta rattiakseli liitoksesta auki , siitä se lähtee :wink:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Tuohon mun paavolaiseen kätevimmin vaihtui sekä sisä että ulkokautta. Mulla oli imusarja pois niin kurottelin yläkautta entiset riekaleet pois, avasin rattiakselin nivelen ja uusi hollille, nivel takas kii ja sitten kumi kohilleen ja sisäkautta sain vedettyä kumin isomman pään perille koloonsa. Siis nätti homma periaatteessa mutta eikai mulla sähkötilttitouhuja ollukaan..
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Ah soo, nyt jummars

Konehuoneen pään reikylä lienee pienempi... Vaan tätähän mä just hain, alhaalta nivel poikki / auki

Kiitos !
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

väliaikatietona, ei oo minust pahan hintanen, kun alkup. kumi tähtitiskiltä vajaa 14 euroa...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

No eihän se alkuperäinen mitään kestäkkään. :D
Olisiko aihetta kokeilla tarvikeosaa? :jerkit:

Toyota Hiacessa on yhtä kestämätön kumi samassa paikassa.
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Kestää se kuitenkin ainakin reilut 3 vuotta ja yli 100tkm... Tietystikin se just huomenna särkyy... Kopkopkop ;)
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

juu jos 3 vuotta kestää niin eihän tuo oo kuin 4,5 euroa / vuos...

hiaceist en onneks tiä mitn, ja jotenki en ois arvamnnu jotta tuollasia sais tarvikkeina ja vielä halvemmalla...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Konehuoneen kautta kai tähän on kahdesti vaihdettu.
Kai ne sisätyöt tietty mukavampia saattaisivat olla :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

pekkovee kirjoitti:juu jos 3 vuotta kestää niin eihän tuo oo kuin 4,5 euroa / vuos...
Mielelläni olisin maksanut väykystä vaikka satasen enemmän, jos ei sitä tarvitsisi näiden onnettomien laatuongelmien takia viedä jatkuvasti korjaamolle. Tuosta 4,5 eurosta kumuloituu äkkiä 4.500 euroa vuodessa :evil:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

jusamb kirjoitti:
pekkovee kirjoitti:juu jos 3 vuotta kestää niin eihän tuo oo kuin 4,5 euroa / vuos...
Mielelläni olisin maksanut väykystä vaikka satasen enemmän, jos ei sitä tarvitsisi näiden onnettomien laatuongelmien takia viedä jatkuvasti korjaamolle. Tuosta 4,5 eurosta kumuloituu äkkiä 4.500 euroa vuodessa :evil:

tottahan tämäkin on...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
JTM
Viestit: 141
Liittynyt: 25.9.2006 22:09
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JTM »

Nyt kun tuo homma on teillä tuoreessa muistissa niin kertokaa oliko siinä vaihdossa mahdollista saada rattia vinoon eli onko nivelen toinen puolisko tiheällä hammastuksella? Mulla on tuossa väykyssä 2 hammasta ratti vinossa ja tuli mieleen että olisko kyntteri tumpeloinut kuminvaihdon.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei saa vinoon.
Avatar
JTM
Viestit: 141
Liittynyt: 25.9.2006 22:09
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JTM »

Eli kyntteri on säätänyt kulmat ratti vinossa. Kävin äsken vilkasemassa sitä akselia ja aikamoinen nivelviidakko.
Kiitos vastauksesta!
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

paikallaan on, melko simppeli, tosin aikamoista nypläystä ennenkuin asettuu...

ALAPUOLELTA:

- nivelestä yks pultti auki
- ohjusakseli nivelestä ylös ( ei voi asento muuttua )
- vanhat riekaleet pois
- putsausta
- uusi alakautta paikalleen
- nivel paikalleen
- pultti kiinni
- kumin alapään voitelu ohjausakseliin nähden

SISÄLTÄ:

- kojelaudan alapuolinen potkusuoja pois, konepellin avaus kahva pois
- kumi nyhtäminen reiästä hollilleen
- kumin kauluksen nypellys reiän reunoihin tiukasti, tässä tulee sormet kipiäks
- muovisen laahain renkaan voitelu ohjausakseliin nähden
- kumin venäytys laahain renkaan päälle
- auto käyntiin ja testaus, jollei oikein paikallaan niin ääriasennoissa irvistää, siirry takaisin kohtaan nypellys
- alapotkusuoja takaisin
- konepellin avauskahva paikalleen

KOEAJOLLE:

- kas kas ! mihinkä ne rohinat hävis :lol:
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

siinäpä se :lol: ja taasen paavon yksi niin tyypillisen oloinen remontinkorjuu tekee autosta ihanaisemman... DIY-työnä hinta mitätön ja muutos entiseen selkeästi havaittavissa. Joskus ynnäilin näitä väyryläisen murheiden korjailuja ja ainakin oman auton kanssa moni asia paranee muutaman euron osan vaihdolla ja viitseliäisyydellä. Mutta jos joka korjaus vaatisi korjaamopalveluja niin kyllä se hintoihin tulisi.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Ostin KL-varaosista kumin numerolla A 210 462 08 96, hintaa kirjoitushetkellä 20,70€:

Kuva

Rasvattu valmiiksi ja vetolenkitkin asennusta helpottamaan.

Holkit otin vanhan kumin riekaleista:

Kuva

Ylempi holkki pitikin laittaa ensin akselin ympärille (sen sisäpuolelle ei kannattane päästää kauheasti rasvaa, pysyy paremmin akselin ympärillä halutussa kohdassa):

Kuva

Sitten työnsin koko paketin auton alta sisälle kabiiniin. Vetolenkit konehuoneen puolelle ja auton alta kiskomaan kumi paikoilleen:

Kuva

Helposti meni noiden avulla. Niveltä ei kannattane ottaa kokonaan irti kuten minä tein... Muovisesta ohjaimesta huolimatta tuo oli mahdollista laittaa kahteen eri asentoon alapään boorituksille. Laitoin tietty väärään asentoon, koeajolla ratti oli aavistuksen vinossa... No, helppohan tuo oli korjata, mutta yläpään irroittaminen siis riittää ja sitä ei voi laittaa kuin yhteen asentoon.

Kuva

Viimeisenä vaiheena säädin "pyyhkäisyalan" pyöritellen rattia ja passaamalla yläpään holkin asennon... Ihan mutu-tuntumalla painoin holkkia hieman alaspäin rattiakselilla - saa nähdä tarvitseeko säätää uudelleen kumin vanhetessa / asettuessa.

Kuva

Ero rikkinäiseen kumiin on iso, auto hiljeni todella paljon ja nyt ei pitäisi enää jalkoja palentaa talvella :)
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”