Tarkoitukseni on pestä painepesurilla vuoden 1999 mallia olevan CLK 230 Kompressorin alusta ihan perin pohjin. Eilisen päivän aikana otin irti jo kaikki alustan suojamuovit/pleksit pois, jotta saan kaikki paikat ihan kunnolla puhtaiksi. Pakoputkiston yläpuolella sekä sivuilla olevat alumiiniset lämpösuojat alustaan päin näyttävät olevan ihan yhtä ja samaa kappaletta ja siten niitä en saa ilmeisesti pois ilman että otan ensin koko pakoputkiston pois. Pakoputkisto näyttäisi olevan 2-osainen ja niiden välissä on se ainut laippaliitos, jonka ihan pikaisella katselulla havaitsin.
Onko siellä alustassa joitakin ihan erityisiä sellaisia kohteita/sähköliitoksia, jotka pitää suojata painepesurin vesiruiskua vastaan? Kun kuitenkin sinne kovalla paineella vettä sitten lentää, niin olisiko hyvä konsti vaikkapa heti pesun jälkeen puhaltaa sinne ilmaa vaikkapa lehtipuhaltimella?
Onkohan tuossa vuoden 10/1999 autossani sellainen tyhjennysproppu siellä automaatti-vaihdelaatikon pohjalla, jonka kautta voin ihan itse vaihtaa sinne uudet öljyt. Eli proppu pois ja uudet aineet sisälle. Vai pitääkö homma hoitaa ns. huuhtelumenetelmällä tässä tapauksessa? Mittarissa tällä hetkellä pikkasen yli 73000 km, joten kohta jo pitäisi olla vaihdon aika.
Jos auton valmistenumeroita tämän asian selvittämiseen tarvitaan, niin ne annan tarvittaessa.
CLK 230 Kompressorin alustan puhdistus
Pohjan pesu ei ole koskaan pahitteeksi. Muovit pois ja pesurilla vettä perään.
Kotelot olisi hyvä myös pestä puhtaaksi mutta koska ei ole varmaankaan käytössä kotelokuivuria niin ei kannata niitä kastella, tulee vaan huonompi kuin alkutilanteessa kun jäävät täyteen vettä.
Mitään erityisen vesiherkkää siellä ei ole, terveellä järjellä pärjää aika pitkälle.
Pakoputken lämpörautojen irrottaminen on minusta ihan turhaa, niiden alla on harvoin mitään pestävää. Muutenkin siinä vaiheessa kun sieltä ruostuu puhki niin Clk:n ovista ja kyljistä on vain muisto jäljellä
Lämpörautojen irrottamisessa on myöskin se huono puoli että niitä ei saa ikinä kunnolla paikalleen. Räminää ja pärinää tulee aika helposti.
Turbiinissa ei ole tuon ikäisessä roppua joten huuhtelemalla itse vaihtaisin, varaa vaan se 12-13 litraa öljyä niin tulee kerralla vaihdettua kaikki vanha terva pois.
Kotelot olisi hyvä myös pestä puhtaaksi mutta koska ei ole varmaankaan käytössä kotelokuivuria niin ei kannata niitä kastella, tulee vaan huonompi kuin alkutilanteessa kun jäävät täyteen vettä.
Mitään erityisen vesiherkkää siellä ei ole, terveellä järjellä pärjää aika pitkälle.

Pakoputken lämpörautojen irrottaminen on minusta ihan turhaa, niiden alla on harvoin mitään pestävää. Muutenkin siinä vaiheessa kun sieltä ruostuu puhki niin Clk:n ovista ja kyljistä on vain muisto jäljellä

Lämpörautojen irrottamisessa on myöskin se huono puoli että niitä ei saa ikinä kunnolla paikalleen. Räminää ja pärinää tulee aika helposti.
Turbiinissa ei ole tuon ikäisessä roppua joten huuhtelemalla itse vaihtaisin, varaa vaan se 12-13 litraa öljyä niin tulee kerralla vaihdettua kaikki vanha terva pois.
Alustasta vielä sen verran, että uskaltaako sen vaihdelaatikon ja korin välisen paksun maadoituskaapelin siellä auton alla ottaa irti ja puhdistaa sen molemmat liitoskohdat ilman pelkoa siitä, että menee tietokoneet ja muutkin auton systeemit juntturiin? Auton akun kaapeleita siellä takapaksissa en kuitenkaan viitsisi irroitella, koska mm. sähköikkunat pitää ajaa ylös ja alas muutamaan kertaan, jotta tämä täysin turha sähköinen ja tarpeeton systeemisi toimisi halutulla tavalla.
Ostin jokunen aika sitten muutamia erilaisia aineita alustan massauksia poistamaan ja yksi aine niistä oli ihan selvästi ylitse muiden. Aine on litran spray-pulloissa myytävä "Startti" esipesu/prewasch. www.seab.fi. On geelimäinen ja siten valumaton liuotin, joka ei ihan hetkessä haihdu ilmaan, kuten vaikkapa muuten ihan hyvät aineet kuten Lensitil tai sitten myös hengityselimille vaarallinen bensiini. Sen vaikutusta ehtii vaikkapa vielä pensselin hiertämisen avulla tehostamaan hankalimmissa paikoissa. Tokmanni mm. myy tätä tuotetta.