Taas etupyörän laakeri
Taas etupyörän laakeri
Muutama tkm menny ihan mukavasti ja ongelmitta, muutama päivä sitten yllättäen iski taas veemäinen ravistelu. Töistä lähtiessä ajoin pari kilsaa, kurvasin huoltoasemalle rengaspaineiden tarkistukseen ja siitä lähtiessä oli vaiva syntynyt. Aluksi pidin ongelmaa antautuneena koiranluuna, mutta ei. Oli saman oloinen kuin aikoinaan apparinpuolella, auto pyörillään ja rengasta heiluttaessa kolisee, ei ollut tällä kertaa ylätukivarsi.
Mitäpä tässä lienee tapahtunut? Kiristysmutterin irrottamisen jälkeen ei ulompi laakeri tullut nätisti ulos vaan reipasta kiskomista ja kolistelua vaati, nähtävästi ulomman laakerin sisäkooli jumittanut olka-akseliin ja pituussuuntainen liike nyt ainakin oli hyyvin tahmeaa.
Mitäpä tässä lienee tapahtunut? Kiristysmutterin irrottamisen jälkeen ei ulompi laakeri tullut nätisti ulos vaan reipasta kiskomista ja kolistelua vaati, nähtävästi ulomman laakerin sisäkooli jumittanut olka-akseliin ja pituussuuntainen liike nyt ainakin oli hyyvin tahmeaa.
Vaihdoitko laakerin ja ravistelu hävisi ?
Tuo pinnan virhe näyttää ihan vaan hapettumalta, eli vettä ollut välissä. Itselläni on akseli kulunut stefan kohdalta niin paljon, että vesi löytää tiensä navan sisälle.
Ulomman laakerin ollessa kyseessä, voi rasvakupin vaihtoon olla syytä. Ei enää tiivisty ja vesi pääsee sisään.
Tuo hapettuma ei varmaan ole syynä ravistukseen. Kuuluiko laakereista rohinaa ajossa/pyöritellessä käsin?
Tuo pinnan virhe näyttää ihan vaan hapettumalta, eli vettä ollut välissä. Itselläni on akseli kulunut stefan kohdalta niin paljon, että vesi löytää tiensä navan sisälle.
Ulomman laakerin ollessa kyseessä, voi rasvakupin vaihtoon olla syytä. Ei enää tiivisty ja vesi pääsee sisään.
Tuo hapettuma ei varmaan ole syynä ravistukseen. Kuuluiko laakereista rohinaa ajossa/pyöritellessä käsin?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Vaihtotyö vielä kesken, napa puunattuna ja odottaa laakeria. Ääntämistä ei kuulunut, ravistelu ajossa loppuen +100km vauhdissa ja tosiaan selkeä välys + kolahtelu kun paikoillaan pyörää heilutteli. Eli semmonen reipas tönäist renkaan yläosaan, selkeä liike ja kolahtava ääni. Sanoisin että tällätavoin tuntunut välys reilumpi kuin mitä laakeria säätäessä saa olla.
Apparin puolellahan sama vaiva oli, sieltä ylätukivarsi selitti lopulta oireet mutta ei löydy nyt ylätukivarresta välystä.
Apparin puolellahan sama vaiva oli, sieltä ylätukivarsi selitti lopulta oireet mutta ei löydy nyt ylätukivarresta välystä.
Vielä koeajoa odotellessa, ainakin se välys katos laakerinvaihdon yhteydessä. Näköjään pikkusen vajaa 6tkm sitten kiristetty laakerit, erikoista että yllättäen välistyy noin paljon.
Väyryseen sit näköjän myydään kahta kiristysmutteria, molemmat orkkistavaraa ja pitäis olla vastaava tuote. Tästä syystä projekti taas venyi. Rasvakupin kun laitto paikoilleen loppui pyöriminen, ei ku pyöräillen kauppaan ihmetteleen.
Ylempi on noin 4mm leveämpi ja kiristysruuvi ottaa rasvakuppiin kiinni.
Väyryseen sit näköjän myydään kahta kiristysmutteria, molemmat orkkistavaraa ja pitäis olla vastaava tuote. Tästä syystä projekti taas venyi. Rasvakupin kun laitto paikoilleen loppui pyöriminen, ei ku pyöräillen kauppaan ihmetteleen.
Ylempi on noin 4mm leveämpi ja kiristysruuvi ottaa rasvakuppiin kiinni.
TUos väyrysen laakeri joka ei oireile mitenkään... paitsi ääni
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dg7DpossqbI[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dg7DpossqbI[/youtube]
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Omassa 202:ssa alkoi ikävä vollotus, jota alkuun luulin renkaiden ääneksi, mutta kun alkoi pujottelemaan ,niin se paljastuo oikeanpuolen laakeriääneksi.
Oikea etulaakeri vaihtoon ja tuli hiljaista. välystä ei ollut liikaa eikä pyörittäessä tuntunut mitään outoa, mutta ajossa laakeri äänsi. (volisi)
Tuntuu välillä olevan nuo semmoisia että niistä ei tahdo tietää, muuta kuin vaihtamalla osia
Oikea etulaakeri vaihtoon ja tuli hiljaista. välystä ei ollut liikaa eikä pyörittäessä tuntunut mitään outoa, mutta ajossa laakeri äänsi. (volisi)
Tuntuu välillä olevan nuo semmoisia että niistä ei tahdo tietää, muuta kuin vaihtamalla osia
Tuo ei pitänyt mitään ääntä, eikä näköjään oireillutkaan Ainoa oli se että auto pyörillään ja kuskin rengasta yläosasta tönäistessä selkeä kolahdus. Ylätukivarresta ei tällä kertaa liikettä löytynyt joten ajattelin laakeria karvan kiristää. Tarkoitus oli tarkistaa ulompilaakeri silmämääräisesti ja kuvista näkee mikä on tulos. Ilmeisesti ois mennyt pelkällä kiristämisellä, ei kuitenkaan mitään kulumaa nähtävissä.
[quote="Sergey"]TUos väyrysen laakeri joka ei oireile mitenkään... paitsi ääni
Ihmeen hyvin pyörii kuitenkin !!!
Ihmeen hyvin pyörii kuitenkin !!!
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Taitaa tosiaan olla joku muu kuin laakeri tälläkin kertaa. Taas eilen heitti ittensä ihan pöllöttelytuulelle kesken ajon, niinku rengas irtoamassa. Pihassa taas tönimään renkaita, kuskin puolelta antaa periksi kolahduksen kera yläreunasta pökkiessa. Nyt aamupäistä auto ylös, väljyys ja kolina vähä jopa paranee, 12/6 otteella kun tempoo, kolahdus tapahtuu nyt enimmäkseen alaspäin. Väännellessä en kyllä alapallosta, ylätukivarresta tahi raidetangosta väljää löydä, voi olla etten oikein osaa kokeillakaan, mutta ylätukivarteen näkee eikä siinä näyttäis mitään olevan. Eikä vaihdon jälkeen ajetuilla parilla sadalla kilsalla luulis laakerin löystyvän kolinavaiheeseen.
Ku kerrankin ois joku selkee vika eikä ihme arpomista!
Ku kerrankin ois joku selkee vika eikä ihme arpomista!
Noo...kyllähän se laakeri voi löystyä, jos asennettu liian hellällä kädellä! (En nyt usko että tässä siitä kysymys) Eli jos uudet laakerit vain tökitään paikoilleen ja kiristetään vain suoraan johonkin "sopivaan" tiukkuuteen, niin varmasti sinne jäi jotain millejä/satkuja menemättä pohjaan (esim. sisemmän laakerin sisäkooli tai stefa ei asettunut paikoilleen) ja hetken ajolla ne sitten "lumpsahtaa" kohilleen ja tämä huomataan sitten pyörän heilumisena/välyksenäsv22 kirjoitti:.....Eikä vaihdon jälkeen ajetuilla parilla sadalla kilsalla luulis laakerin löystyvän kolinavaiheeseen.
Ku kerrankin ois joku selkee vika eikä ihme arpomista!
Joten ainakin minä jatkan edelleen sitä wanhaa konstia että laakerit tarkasti paikoilleen ja mutteri kiristetään niin tiukkaan että alkaa tuntuvasti ahdistamaan navan pyörimistä, mielellään kopautus akselin päähän (että varmasti kaikki hakee paikkansa) ja sitten varttikierros mutteria löysemmälle....ja sitten vielä kaikki pyörittelyt ja välyksien tarkastelut ettei tullut liian kireälle/löysälle. Näillä konsteilla on tullut aina laakerit loppuun ajettua.....
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Samalla ajatuksella myös laittelin, alkuun niin kireälle kun vaan saa jakarin kanssa ja siitä sitten oikeaa paikkaa hakemaan löyhdyttämällä. Onhan se tietysti mahdollista ettei kerralla kohille osunut ja nyt sen verran löystynyt että kolisee, toivottavin vaihtoehto kun siitä selviäis ilman ostosreissua.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mulla joskus ulkokooli vajjoon sekunnin ulvahti, onneks pajalle töihin mennessä. Loctite:n lakruliima väliin ja no problemo. Kai se kelpaa sisäkoolille yhtälaisesti, kun kirii oikiaan ennenku jämähtää. Krymppirengastahan siellä ei ole sisäkoolien varmistuksena kuten perän pinjonilla ja hankala järjestää olemaankaan.
Sisäkoolin kunnolla hirttäessä on riski että akseli kuumiaa poikki ja homma eskaloituu kämmenistä vallan hallitsemattomiin sfääreihin.
Sisäkoolin kunnolla hirttäessä on riski että akseli kuumiaa poikki ja homma eskaloituu kämmenistä vallan hallitsemattomiin sfääreihin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kuivan kesän oravakin saa jakarilla laakerin paskaksi, ainakin melkein. Kuulostaa liian tiukkaan vedetyltä siinä alussa.sv22 kirjoitti:Samalla ajatuksella myös laittelin, alkuun niin kireälle kun vaan saa jakarin kanssa ja siitä sitten oikeaa paikkaa hakemaan löyhdyttämällä. Onhan se tietysti mahdollista ettei kerralla kohille osunut ja nyt sen verran löystynyt että kolisee, toivottavin vaihtoehto kun siitä selviäis ilman ostosreissua.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Tällä kertaa vähä maltillisemmin kiristelin, en vedelly pohjaan vaan sormin niin pitkälle ku meni ja siitä sitten sopivaa kireyttä hakemaan. Olka-akselithan tuolla se ongelma on ollu vaikka kertaalleen vaihdettu, niistä ollut jo toisaalla pohdintaa.
Melko hurjalta tuo välykset pois ja 1/4 kierrosta takasi kuulostaa. Vaikka laakerin kiristely taitaa olla kielletty aihe (pitäis ainakin olla, tulee vaan tappeluita) niin välykset ku katos, siitä sen verran takasi päin että jotain tuntui. Koeajon jälkeen uus kokeilu ja välys melko lailla poissa. Kai se käyttövälys tohon lämpölaajenemiseen jotenki liittyy
Melko hurjalta tuo välykset pois ja 1/4 kierrosta takasi kuulostaa. Vaikka laakerin kiristely taitaa olla kielletty aihe (pitäis ainakin olla, tulee vaan tappeluita) niin välykset ku katos, siitä sen verran takasi päin että jotain tuntui. Koeajon jälkeen uus kokeilu ja välys melko lailla poissa. Kai se käyttövälys tohon lämpölaajenemiseen jotenki liittyy
Mun mielestä täällä ei oo mikään aihe kiellettyä. Jos olisi - en olisi täällä.sv22 kirjoitti:Tällä kertaa vähä maltillisemmin kiristelin, en vedelly pohjaan vaan sormin niin pitkälle ku meni ja siitä sitten sopivaa kireyttä hakemaan. Olka-akselithan tuolla se ongelma on ollu vaikka kertaalleen vaihdettu, niistä ollut jo toisaalla pohdintaa.
Melko hurjalta tuo välykset pois ja 1/4 kierrosta takasi kuulostaa. Vaikka laakerin kiristely taitaa olla kielletty aihe (pitäis ainakin olla, tulee vaan tappeluita) niin välykset ku katos, siitä sen verran takasi päin että jotain tuntui. Koeajon jälkeen uus kokeilu ja välys melko lailla poissa. Kai se käyttövälys tohon lämpölaajenemiseen jotenki liittyy
Mersussa kun on noi etupään laakerit tehty kiristettäviksi niin tottahan niitä tulee kiristää ja tarvittaessa kiristää lisääkin kun alkaa väljetä.
Jokuhan on sitä mieltä ettei kiristetä muuta kun kerran vaihdon yhteydessä, mutta tehkööt niin omiin laakereihinsa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Ei muuten mut suhteettoman pitkiä väittelyitä näyttänyt tulevan ko. aiheesta.. Ikä alkaa ilmeisesti painaa kun haikailen lankun helposti säädettävän laakerin perään
Katotaan miten kauan tällä kertaa saa ajella ilman laakereiden sorkkimista, nyt sentäs ulomman laakerin sisäkooli istuu akseliin mutta akselin juuressa melko syvä uurre. Tietty oman jännityksen tuo uus laakerimerkki, yleensä ollut joko SKF tai SNR, nyt kokeilen saksalaisia metzger merkkisiä. Vois muutaman sata kilometriä ajella jos ne siinä asettuis ja kokeilla kireys sitten uusiksi. Tarvinnee seurailla myös tuleeko laakereihin/akseliin uutta kulumaa
Katotaan miten kauan tällä kertaa saa ajella ilman laakereiden sorkkimista, nyt sentäs ulomman laakerin sisäkooli istuu akseliin mutta akselin juuressa melko syvä uurre. Tietty oman jännityksen tuo uus laakerimerkki, yleensä ollut joko SKF tai SNR, nyt kokeilen saksalaisia metzger merkkisiä. Vois muutaman sata kilometriä ajella jos ne siinä asettuis ja kokeilla kireys sitten uusiksi. Tarvinnee seurailla myös tuleeko laakereihin/akseliin uutta kulumaa
Ainakin hydraulipumpuissa ja moottoreissa jälkeepäin kiristämisen tarve kertoo epäonnistuneesta asennuksesta tai viasta jossain, jos noissa olisi normaalia kiristellä myöhemmin laakereita niin luultavasti se olisi lisätty huolto ohjelmaankinonre kirjoitti:Aika kalliin kuuloinen harrastus. Eikö sitä nyt ajattelis että kartiorullalaakeria voi kiristää aikansa, muunsorttista ei?AK47 kirjoitti:Jokuhan on sitä mieltä ettei kiristetä muuta kun kerran vaihdon yhteydessä, mutta tehkööt niin omiin laakereihinsa.
Sitähän voi kiristää ja se ajoissa tehtynä antaa ajoaikaa lisää. Myöhässä tehtynä saattaa lyhentää laakerin loppuelämän pittuutta.Pega kirjoitti:Ainakin hydraulipumpuissa ja moottoreissa jälkeepäin kiristämisen tarve kertoo epäonnistuneesta asennuksesta tai viasta jossain, jos noissa olisi normaalia kiristellä myöhemmin laakereita niin luultavasti se olisi lisätty huolto ohjelmaankinonre kirjoitti:Aika kalliin kuuloinen harrastus. Eikö sitä nyt ajattelis että kartiorullalaakeria voi kiristää aikansa, muunsorttista ei?AK47 kirjoitti:Jokuhan on sitä mieltä ettei kiristetä muuta kun kerran vaihdon yhteydessä, mutta tehkööt niin omiin laakereihinsa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
No millasias laakereita ne sitten on?Pega kirjoitti:Ainakin hydraulipumpuissa ja moottoreissa jälkeepäin kiristämisen tarve kertoo epäonnistuneesta asennuksesta tai viasta jossain, jos noissa olisi normaalia kiristellä myöhemmin laakereita niin luultavasti se olisi lisätty huolto ohjelmaankinonre kirjoitti:Aika kalliin kuuloinen harrastus. Eikö sitä nyt ajattelis että kartiorullalaakeria voi kiristää aikansa, muunsorttista ei?AK47 kirjoitti:Jokuhan on sitä mieltä ettei kiristetä muuta kun kerran vaihdon yhteydessä, mutta tehkööt niin omiin laakereihinsa.
Tuossa pihassa on kaks autoa joissa kartiorullalaakerit etupyörissä. Molempiin on määritetty välyksen tarkastus- ja kiristysväli huolto-ohjelmassa.
Kartiorullalaakerietahan ne on että pysyypi käyttöakseli ja sylinteri ryhmä suorassa muuton tulee kallista romua noppeesti.onre kirjoitti:No millasias laakereita ne sitten on?Pega kirjoitti:Ainakin hydraulipumpuissa ja moottoreissa jälkeepäin kiristämisen tarve kertoo epäonnistuneesta asennuksesta tai viasta jossain, jos noissa olisi normaalia kiristellä myöhemmin laakereita niin luultavasti se olisi lisätty huolto ohjelmaankinonre kirjoitti: Aika kalliin kuuloinen harrastus. Eikö sitä nyt ajattelis että kartiorullalaakeria voi kiristää aikansa, muunsorttista ei?
Tuossa pihassa on kaks autoa joissa kartiorullalaakerit etupyörissä. Molempiin on määritetty välyksen tarkastus- ja kiristysväli huolto-ohjelmassa.
Ja ihan oikeesti ei mulla ole autoissa tarvinu pahemmin kiristellä noita laakereita sinä aikana mitä mulla on ollut eli semmonen 200-400tkm yleensä tullu yhellä ajettua ja vain yhdessä piti kiriä laakeria kun napa oli päässyt huonoksi sen uusimisen jälkeen meni loppu aika ilman rassuita ja oli sentäs golffista kyse
edit: en tietenkään ala väittelemään asiasta jos on ihan kerta huolto ohjelmassakin ko toimenpide, en mikään autokorjaaja olekkaan vaan ihan asentaja koneistaja vaan