CLK:n simpukan kiristämisen tarve
CLK:n simpukan kiristämisen tarve
Yo! Raidetankoa tässä vaihtelen mutta tuli mieleen samalla pitääkö tuota simpukkaakin kiristää. Keskellä ei tunnu välystä, mutta laidoilla on. Kuuluuko ollla näin? Ihan kokeillen ei luonaa kun on V moottori ja noi tuubipakosarjat. En tiedä luonaako muutenkaan, mutta siis kiinnostaa saako laidoilla olla välystä? Kiitos.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Selitätkö tarkemmin? Ajattelin että kun moottorin käynnistää ja pumppu tekee paineet simpukalle, niin se kiristyisi hivenen. Esim jos sitä nyt kiristäisi aavistuksen, niin pitääkö jotain tuollasta ottaa huomioon?Roisto kirjoitti:Siis sieltä reunoiltako? Ei. Jos tuo on samantyyppinen kuin 124:ssa, niin ei siinä ole keskialueen välyksen poistollekaan kuin jousikuormitteinen mäntä.Mou kirjoitti:Kiristyykö toi simpukka kun tulee tehostimen paineet?
t.
Risto
Mielikuva on että edellinen Bemari 850 teki juuri niin. Oli aika isokin väli ratissa mutta kun hyrskäytti 12 mukia tulille niin välykset hävisi.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Voihan se pikkuisen jämäköityä, kun tulee painetta molemmille puolille mäntää mutta ei se siihen mahdolliseen välykseen vaikuta.Mou kirjoitti:Selitätkö tarkemmin? Ajattelin että kun moottorin käynnistää ja pumppu tekee paineet simpukalle, niin se kiristyisi hivenen. Esim jos sitä nyt kiristäisi aavistuksen, niin pitääkö jotain tuollasta ottaa huomioon?
Mielikuva on että edellinen Bemari 850 teki juuri niin. Oli aika isokin väli ratissa mutta kun hyrskäytti 12 mukia tulille niin välykset hävisi.
Simpukassahan on se iso mäntä, jossa on muutama hammas. Se vastaa sitten siihen akseliin, joka kääntelee sitä ohjausvartta (pitman arm). Tuon akselin hampaat ovat kartiomaiset, joten kun sitä liikuttaa päittäin, sen hammaskontakti muuttuu suhteessa siihen mäntään. Mäntä pääsee myös kiertymään rattiakselin suhteen. Jos hammaskontaktissa on niin paljon väljää, ettei se jousikuormitteinen välyksen poistaja (kuvassa nro 61) saa kaikkea pois, tuntuu ratissa välys. Joissakin vehkeissä voi välys poistua hydraulisesti mutta ainakin 124:ssa sen männässä on reikä päässä ja lisäksi männän takana pitäisi olla tasainen paine. Tuo on kuitenkin yhteydessä sen reiän kautta vain toiselle puolelle mäntää, jossa on toki milloin kulloinenkin paine tehostuksesta riippuen. Näissä kuvissa on 140:n parametrisimpukka mutta periaate lienee sama.


Tässä pari kuvaa, jotka otin oman 230 TE:n vanhasta simpukasta.

Tässä on sen välyksen poistajan vastinpinta:

Itse välyksen poistaja:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)