ESP/BAS valo palaa + vähä muutaki juttua (Ei pala enää)

Katso myös W202.
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

ESP/BAS valo palaa + vähä muutaki juttua (Ei pala enää)

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Mikä mahataa olla vikana, jos BAS-valo syttyy ajonaikana.?

Tästäkö ne murheet nyt alkaa?

Tuli nimittäin vaihettua tuommonen väyrynen, vm-98

ja heti syttyy EPS/BAS ja ajon aikana ikään kuin jarrut kävis välillä vähän päällä???

En kyllä haluais heti alkaa purkaan kauppaakaan. :evil:
Viimeksi muokannut Esko R, 26.8.2007 20:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

:shock: Aika hiljasta tällä palstalla :whistle:


... No kokeillaan nyt ensin sitä jarruvalokatkaisijaa. :toks:
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

No tuota olisin neuvonutkin ja jos noin ei selviä on edessä valitettavasti testerireissu.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
HÄRSKI
Yleismies
Viestit: 190
Liittynyt: 21.10.2005 9:40
Paikkakunta: Bionmäki, Vuoksenniska Las Vegas

Viesti Kirjoittaja HÄRSKI »

BAS ja ASR valot minunkin autossani vilkkuu. :P

Jarruvalokatkaisimen vaihdolla minäkin aion aloittaa vianetsinnän. :wink:

Auton malli 290 td farkku vuodelta 1998. :P
TÄSSÄ HALPAA MAINOSTILAA MYYTÄVÄNÄ.

Vuoden 1998 290 td farmariväyrysellä kuljetan itseäni.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuli nimittäin vaihettua tuommonen väyrynen, vm-98
Aika hiljasta tällä palstalla
Olemme kaikki järkytyksestä sanattomia. :mrgreen:

Jarruvalokytkin uusiksi, sitten testeriin jos ei auttanut.
Kuten kertoivatkin jo. :roll:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

dealer kirjoitti:
Tuli nimittäin vaihettua tuommonen väyrynen, vm-98
Olemme kaikki järkytyksestä sanattomia. :mrgreen:

:mrgreen: Tauti kun iskee niin näin siinä taas kävi. :nocando:

OT.
Vanha palvelija olis myytävänä, sais joku hyvän kolomesatasenmoniventtiilinallekaheksalltonninlla.
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

:shock: Mitä ihmettä :shock: Tässäkö on syy Esko sun hilijasuuteen, et aikoihin käy voorumilla ja sitten ku tulet niin olet menny tuommosen kulkineen ostamaan...

No, onneva... :wink:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Esko R kirjoitti: OT.
Vanha palvelija olis myytävänä, sais joku hyvän kolomesatasenmoniventtiilinallekaheksalltonninlla.
Älä Esko myy sitä viälä, saattaa mieli muuttua... :happy: :mrgreen:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jos ei ole jarruvalon kytkin, eli jarrupolkimen yläpäässä olevan muoviosa, tarjoan kahvit. Muita mahdollisuuksia ovat ABS:n anturit ja ESP-yksikkö. Mutta ne ovat niissämäärin harvinaisia tuohon kympin hintaiseen kytkimeen verrattuna, että Tampereella tarjotaan sumpit, jos kytkimen vaihtaminen ei riitä korjaukseksi.
-T

Kuva
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Pappi kirjoitti::shock: Mitä ihmettä :shock: Tässäkö on syy Esko sun hilijasuuteen, et aikoihin käy voorumilla ja sitten ku tulet niin olet menny tuommosen kulkineen ostamaan...

No, onneva... :wink:
Nii... tätä se teettää ku yksikseen mietiskelee ja patsastelee tätä maailmanmeininkiä, :shock: ollu vähä kiirettä kesä ja syksy, ajattelin että satalankku joutaa viettään hyvin ansaittuja eläkepäiviä, ei ole enää meikäläisellä, mutta myynnissä kuitenkin. :cry:

Joku vaan piti saada tilalle, sylintereitä piti olla kuus, ja "pitsikannella" ja jarmariauto ja automaatti ja ilimastointi ja takaveto ja kammiodiisseli ja turpo.

Näillä kriteereillä, :?

katotaan nyt miten äijän käy :huh:
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

eerola kirjoitti:Jos ei ole jarruvalon kytkin, eli jarrupolkimen yläpäässä olevan muoviosa, tarjoan kahvit. Muita mahdollisuuksia ovat ABS:n anturit ja ESP-yksikkö. Mutta ne ovat niissämäärin harvinaisia tuohon kympin hintaiseen kytkimeen verrattuna, että Tampereella tarjotaan sumpit, jos kytkimen vaihtaminen ei riitä korjaukseksi.
Selevä homma, olenkin ens viikolla käymässä Tampereella, siinähän sitä on sitte testilenkkiä samalla.
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Benz
Viestit: 19
Liittynyt: 15.10.2006 19:54
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Benz »

Samaa ongelma on täälläkin, elikkäs väyrynen 270CDI -00 pläjäyttelee vaihtelevalla todennäköisyydellä nyt jo 3-4 kertaa päivässä noita ESP. BAS ja ASB valoja. Vika poistuu hetkeksi kun auton sammuttaa ja käyttää virta-aveinta pois lukosta.

Meillä täällä pohjoisessa Suomessa on ollut viimeaikoina niin kosteata keliä. että lähinnä (parasta) toivonut jotta tuo olisi pelkkää kosteuden tuomaa kiusaa (rengasantureiden johdot jne.) mutta nyt alkaa tuntua siltä kun näitä juttuja lukenut, että kyllä se vian paikallistaminen alkaa sieltä jarruvalokatkaisimesta.

Mutta kertokaapa joku onko sitä jarrupolkimen katkaisijaa mahdollista kotikonstein mitata? onko siis yleismittarista apua, no joku saattaapi tähän kommentoida et mitä mittarilla tekee ellei osaa mitata, mutta eihän noista koskaan tiedä mitä "dataa" siellä kulkee joten onkohan se kytkin vain mallia on/off ?

No itse itselleni vastaten, tuskimpa tuo katkaisija nyt mitään sen kummempaa dataa käyttää luulis niin, mutta toisaalta silti epäilyttää kyseessä oleva, koska tuntus jos se on se katkaisija kabut niin pitäs varmaan kokoajan niitä vikavaloja laittaa peliin... ?! no tuostakait on kuitenkin helppo lähtä liikkeelle vian paikallistamisessa, mutta maalaisjärki sanos ellei vika ole kyseessäolevassa ja menee sinne ESP sun muihin järjestelmiin ja pummppuihin niin on viisainta kääntyä Vehon testerin puoleen.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Se katkaisija ei välttämättä aiheuta vikailmoituksen syttymistä jatkuvasti. Itselläni syttyi ESP-valo aina silloin tällöin, ja sammui kun sammutti auton ja polki jarrua oikein kunnolla pohjaan. Eli ilmeisestikin likaantunut ja kulunut kytkin tahmaili. Ja koska näin oli, se saattoi välillä olla ihan ookoo pitkänkin aikaa kunnes sitten taas alkoi kenkkuilla. Kympin osa ja vartin työ korjasi ongelman pysyvästi. Tai ainakin muoviosan eliniäksi.
-T

Kuva
Benz
Viestit: 19
Liittynyt: 15.10.2006 19:54
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Benz »

kiitos nim. eerola sait sanotaanko "uskon vahvistusta" siihen että kannattaa käydä käsiksi tuohon katkaisijaan.

Nimenomaan noihan se tuo vika toimii meidänkin autossa, eli "silloin" tällöin vaan siitä on nyt tullut jo useampi kerta päivässä.

Ensimmäisen kerran teki jotain abaut helmikuussa 2006 yhden ainoan kerran ja auton sammuttamalla vika hävis useiksi kuukausiksi kunnes nyt alkoi noin tiiviisti vaivaamaan.

Mutta saisko vielä kuulla neuvoa tuohon onko helppo vaihtaa miten kiinni? liittimet ilmeisesti tökätään vain paikallaan ? jne.. ?

Pitää nyt irrottaa se muovinen kansi/kotelo/suojus siitä polkimien päältä niin siitäkait se lähtee.

Kiitoksia tiedoista jo etukäteen...
Benz
Viestit: 19
Liittynyt: 15.10.2006 19:54
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Benz »

Päivitettyä tietoa: Elikkäs MB-osa Oulussa 17€ kyseisen vuosimallin väyryseen.

Pitääpä vkn.lopun aikana rapalata katkaisija irti, hakea uus tilalla ja sitten tulille.
Ei järinsuuri investointi vaikka vikaan meniskin, mutta mikäli tulee kuntoon niin laitampa ilmoituksen asiasta joukon jatkoksi josko taas yks väykyn ESP, BAS, ABS herja olis korjattu noin helpolla :D
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Niitä on vissiin ainakin kahdenlaisia niitä jarruvalokytkimiä, mutta mikä tuohon -96 automaattiin tuli, oli kahdella liittimellä oleva vermes.

Periaate simppelin yksinkertainen (Tosin voi olla että menee liittimet sekaisin, mutta kuiteskii):

Poljin ylhäällä (eli jarruvalokytkin sisäänpainettuna): Ohuemmat navat omaavan liittimen navat ovat yhdessä, Paksummat navat eivät.

Poljin alhaalla (kytkin ulkona): Paksummat navat yhdessä, ohuemmat eivät.

Ja asennushan oli yksinkertaisen simppeli:
Siinä on klipsu siinä kytkimessä, se painetaan sisäänpäin ja käännetään koko mutikkaa vastapäivään 90'. Vedetään entinen kytkin pois.

Uuden kytkimen se valkoinen varsi vedetään ulos (tosin tuo ostamani kytkimen varsi oli jo valmiiksi ulommaisessa asennossaan), piuhat kiinni, painetaan jarrua toisella kädellä, ja asetellaan kytkin reikäänsä.

Kierretään 90' ja kokastaan pysyykö. Jos pysyy niin jarrupoljin ylös => kuuluu muutama ruksahdus kun se varsi painuu oikeaan kohtaansa.

Sitten ei muuta kuin jarruvalojen testaus, potkumuovit kiinni ja ajoa. :wink:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Benz
Viestit: 19
Liittynyt: 15.10.2006 19:54
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Benz »

Jeps elikkäs nyt on uusi katkaisin hommattu, tällä kertaa paikallinen veho oli pari euroa halvempi kuin MB-osa sekä veholta löytyi suoraan hyllystä.

Nyt sitten viikonlopun aikana paikalleen ja tosiaankin ajoa toivon mukaan.

Kiitoksia ekille täsmennetyistä/kerratuista asennusohjeista :D

eiköhän se paikkansa löydä...
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Jarruvalokytkin vaihdettu, oireilu jatkuu...Kuva
Vian etsintä jatkuu...
Ilmeisesti ESP tekee vähän omia juttujaan. Kuva
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Esko R kirjoitti:Jarruvalokytkin vaihdettu, oireilu jatkuu...
Kerro kun olet Tampereella, niin ne kahvit... :wink:

Kuten edellä mainitsin, seuraavaksi epäilen ABS:n anturia ja sitten ESP-yksikköä. Nämä ovat sellaisia vikoja, että kannattaa ensin käydä testerissä. Se kertoo mikä on ilmoittanut vian.
-T

Kuva
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Jep, vikamuisti on nollattu, katotaan nyt sitte mitä sinne on ilmaantunut.

Auto ikäänkuin jarruttaa, jonka jälkeen vikailmoitustulee näyttöön.
Tästä päättelin ajonhallintajärjestelmä vikaa. :roll:
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
MbE-320Cdi
Viestit: 19
Liittynyt: 07.1.2007 16:31

Viesti Kirjoittaja MbE-320Cdi »

Sukulaisella oli kans samanlaista vikaa(E270cdi 99 facelift) .. . esp ja kumppanit lähti pois heti jos sutasi tai ajo tarpeeksi kovaa (muistaakseni Yli.110km/h). Vika oli espi pumpun jossain venttiilissä joten pumppu meni vaihtoo ja veholla uus olis ollu 1600e mutta tuola kangasalla on yks äijä joka purkaa ja rakentelee mersuja niin siltä sai 550e asennettuna käytetyn.....

Sitten on yks paikka missä voi olla myös vikaa eli takapenkin alla kuskin kohdalla on joissain!! mersuissa (itselläni on) sellainen musta pieni boxi joka on kuulemma jokin sivuttais luiston tunnistelija tai vastaava, jota ei ole kaikissa mersuissa.

Sillä purkaamon kaverilla oli 6 väyrystä ollu rivis sielä, niin yhdessä oli ollu kyseinen boxi.

Mutta se on sitten taas huomattavasti kalliimpi osa .
Avatar
JTM
Viestit: 141
Liittynyt: 25.9.2006 22:09
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JTM »

Vika saattaa olla myös pielessä olevista ohjauskulmista!
Eli jos autossa on ajovakaudenhallinta niin navoissa on asennon tunnistimet, ja jos on kulmat pielessä niin mittaristo loistaa kuin joulukuusi!
:abs:
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Jäljet johtaa jarrutehostimelle, vaihdetaan tehostin ja katotaan oliko vaikutusta.

Auto tosiaan jarruttelee itsekseen, jonka yhteydessä vikavalokin toisinaan syttyy.

Eilen meni meni ainakin yksi hehkutulppa. :roll:

Muuten auto on pelittänyt erittäin hienosti, 22 000 km on takana, kulutuslukemat 7-8 l/100km.
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

Minulla oli samaa oiretta C200CDI -00 ja vika löytyi ESP-yksikön hiilistä. Meni vaihtoautotakuuseen tuo yksikön vaihto (940€) muuten olisin yrittänyt korjata itse. :roll:
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

L.Samarialainen kirjoitti:Minulla oli samaa oiretta C200CDI -00 ja vika löytyi ESP-yksikön hiilistä. Meni vaihtoautotakuuseen tuo yksikön vaihto (940€) muuten olisin yrittänyt korjata itse. :roll:

Niin mitä oiretta??

Paloko valot vai jarruttiko?
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

Valoja paloi kuin lentokoneessa, jarruttelua en muista että olis ollut mutta täys pa*ka ajettava soralla kun ajonvakautus sekä ABS eivät toimineet... Aikansa kuittautui kun käytti virrat poissa kunnes eräänä päivänä ei enää kuittaantunutkaan :arrow: hiilet loppu
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Onneksi ei nyt ihan tuommosia oireita.,
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Onhan näistä kuulunut muualtakin.
Veholla vaihtavat bas- vilkutteluihin kokonaan jonkin tehostin??- yksikön, tai jotain vastaavaa. Maksaa kuulemma 700 euroa.

Viikonloppuna kuulin jarruyksikön sisässä olevasta kiihtyvyysanturista joka alkaa puhumaan omiaan. Eli tämä anturi mittailisi sitä tennarin pokaisunopeutta hädän hetkellä. Saa jopa vaihdettua ihan pelkän anturin, ei tarvisi koko yksikköä sen vuoksi uusia. :roll:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Hmm... yhden ainoan kerran mullakin (huollon jälkeen) teki sellaista että jarrutteli ihan itekseen... :?
Tapahtui tämän vuoden kevättalvella, sittemmin ja sitä ennen ei ole moista ilmiötä ollut....

Laitetaan siis sattuman piikkiin :idea:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

"Vika" korjaantui kun jarrutehostin vaihdettiin uudempaan. :wink:

Käväsin tänään Turussa (1200 km) eikä temppuillut enää ollenkaan.

Takapään nikamat alkaa olla aika väsähtäneessä kunnossa... tarvii niiltä osin hivenen päivitystä. 360 tkm mittarissa. :shock:
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 jarrut”