Valojen korkeudensäätö W210

luukut, ovet, keskuslukitus, valot
Vastaa Viestiin
Store
Viestit: 32
Liittynyt: 28.3.2017 18:26

Valojen korkeudensäätö W210

Viesti Kirjoittaja Store »

Kuskin puolella kulkee violetti letku valoille ( tuleekohan sisätilan säätimestä )ja se on valojen päästä kokonaan irti. Mitenhän pääsee helpoiten katsomaan mihin se tulee kiinni? Tilaa ei liikaa ole tutkailla. Joutuuko umpion irroittamaan? Apukuskin puolella en vastaavaa letkua edes löydä, pitäisikö sielläkin olla? Onko lisäksi korkeudensäädölle xenoneissa jokin sulake?
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

eikös ksenoneissa ole pelkkä sähköinen korkaudensäätö, onko auto tullut tehtaalta halogeeneilla?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Store
Viestit: 32
Liittynyt: 28.3.2017 18:26

Viesti Kirjoittaja Store »

Nyt en tiedä miten tehtaalta kun vasta ostin auton. Xenon polttimot näyttäisi olevan. Alipaineletkuja ei näy muita menevän kuten olen käsittänyt. Onko tämä violetti vain siis hytiin säätimeen? Valot ei kuitenkaan säädy mitenkään ja katsastuksessa tuli korjauskehotus. Onko siis joku sulake jossain ?
Store
Viestit: 32
Liittynyt: 28.3.2017 18:26

Viesti Kirjoittaja Store »

Auto siis w210 cdi 220 vm. 2000
Store
Viestit: 32
Liittynyt: 28.3.2017 18:26

Viesti Kirjoittaja Store »

No onhan siellä apukuskin puolellakin samainen violetti piuha
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

juu violetti letku menee alkuperäsille umpiolle ja kabiinin säätörullalle, jos orggisumpiosta on letku irti niin lamppu sojottaa keilan viiden metrin päähän... edelleen epäilen että on umpiot vaihdettu, jolloin en kyllä osaa auttaa...

Valoihin liittyvät sulakkeet on kuskinpuoleisessa mittariston päädyssä (avaat oven ja kampeet luukun auki), mutta jos jälkiasenteista tavaraa autossa niin sehän voi olla missä vaan...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Store
Viestit: 32
Liittynyt: 28.3.2017 18:26

Viesti Kirjoittaja Store »

Juu, se voi olla että jotain vaihdettu, kun jätetty molemmat piuhat irti. Mutta, jos ei ole, niin miten saan nuo paikalleen umpioihin.? Sormituntumalla yrittänyt kun mihinkään ei näe. Jos pitää umpiot irroittaa, niin onko se iso homma?
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Jos auto on tullut tehtaalta halogeeneillä ja jälkikäteen on asennettu xenon umpiot niin et saa sitä letkua mihinkään kiinni.

Xenon valot säätyvät sähköisesti, auton käynnistyessä valot säätyvät aina auton silloisen ajokorkeuden mukaan, ja tämä tieto taasen tulee alustassa sijaitsevilta korkeusantureilta.

Nyt näyttää siltä että autoosi on jälkiasennettu xenon umpiot, tällöin et saa korkeussäätöä toimimaan millään. No teoriassa joo jos asennat alustaan ne korkeusanturit ja joutuisit varmaan samalla vaihtamaan etu-saminkin (?) sellaiseen joka osaa käyttää xenoneita taikka ohjelmoida vanha.

Xenoneissa ei myöskään ole manuaalista korkeussäätöä, eli jos autossa löytyy se säätörulla niin halogeeneilla se on alunperin ollut.

Voit vielä tietysti kirjoittaa tänne auton valmistenumeron jotta näkisi wis:sin kantakortista onko autossa alunperin xenonit.

Joudut tod. Näk ostamaan halogeeniumpiot ja laittamaan ne paikoilleen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainakin W203 on letkut vaikka xenonit, umpiossa vaan tappi johon letku "säilötään". Tässä lienee ollut halogeenit alunperin kun on säätörulla sisällä.
Sitten vaan vaihtamaan halogeeniumpioita.
oulaistenliikenne.fi
Store
Viestit: 32
Liittynyt: 28.3.2017 18:26

Viesti Kirjoittaja Store »

Valmistenumero on WDB2100061B119004
Xenoneilla sen ostin ja siltä valot näyttää syttyessään. Polttimoista en osaa sanoa ennen kuin irrottaisi. Erottaako sen helposti kun . On siinä tulpassa ainakin salaman kuva jännitteestä. Katsastukseen onneksi yli vuosi aikaa, mutta korjauskehotus päällä. Jospa ne onkin originaalit halogeenit; mihinkäs ne letkut sitten tulee kiinni?
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Pikaisella kaivelulla SA koodi xenoneille olisi 612 tai 617, tuossa sitä ei ole

codes
Parameter Value
050A FABRIC CLASSIC
058A FABRIC, ORION GRAY MEDIUM
236 SPECIAL LAMP SWITCHING - DAYTIME RUNNING LAMPS
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
366U AZURITE BLUE - METALLIC
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
668 PACKAGING FOR SHIPPING VEHICLES WITH TIE-DOWN HOOK
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
756 RADIO MB AUDIO 10 CD WITH VK/RDS
800 N/A
800 *1 722.6__ 19980310
800 *2 611.9__ 19971124 AEJ 09/1
800 *3 210____ 19960905 YEAR OF MODIFICATION 99/1
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
982 VEHICLES FOR FINLAND, ADDITIONAL PARTS
984 COC DOC., DELETION OF VEHICLE REGISTRATION DOC.


Mutta tosiaan anakin omassa kun letku oli irronnut, se lamppu osoitti ihan auton eteen.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Store
Viestit: 32
Liittynyt: 28.3.2017 18:26

Viesti Kirjoittaja Store »

Iso kiitos. Joutunee siis joka tapauksessa umpiot irroittamaan.... sen verran outoja minulle xenonit, etten välttämättä päälle päin erota. Xenoneilta kyllä vaikuttaa. Taitaa liian iso homma olla alkaa laittelemaan tasotunnistimia ja liekö edes moottoreita. Nyt on tietysti mukava kun on edes valot 😊
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Halogeeniväyrysessäkin on ihan hyvät valot kun kiillottaa umpiot ja laittaa lisävalot :lol:
Entä jos ne sinun valot on jälkiasennus xenonit hehkulamppuumpiossa?
Silloin olisi helpompi laittaa alkuperäiset romuttaa paikalleen.
® Mesen linttaklubi
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Joudut siis ostamaan kokonaan uudet/käytetyt umpiot nyt jotta saat korkeussäädön toimimaan.

Turha niitä umpioita nyt on irrotella, ei siellä ole letkulle mitään paikkaa koska se on sähkösäätöinen xenon umpiossa.

Eli joku on päättänyt vaan vähän päivittää valoja mutta ei ole sitten alkuperäisiä halogeeniumpioita antanut auton mukana katsastusta varten.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Eikös tuosta joskus muutrn ollut tulkintaa pitääkö säädön olla automaattinen eli jos jollain ilveellä saa valot kääntymään kabiinista niin riittää...?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Anna olla paikallaan. Jos katsastus on ongelma niin laita H7 polttimot katsastuksen ajaksi. Ovat runkolautaseltaan D2S tai D2R polttimon kanssa lähelle samoja joten sovitus on melko vaivaton.

Tuntuu että joka automerkin harrastajafoorumeilla Suomessa on kauhea kiima neuvoa ihmisiä toimimaan by-the-book.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Mitä hyötyä siitä polttimonvaihdosta olisi? Ei se polttimonvaihto sitä korkeussäätöä toimimaan saa. Siinä olisi taas yksi hylkäys syy lisää jos xenoni umpioon menee laittamaan halogeenilampun. Ei mitään järkeä.

Tässähän ei siis xenon muutossarjaa ole ilmeisesti asennettuna, vaan tosiaan koko umpiot vaihdettu.

Trafin sivuilta kalastettu myös tämä tieto, kyllä kaasupurkausvaloilla varustetun auton joka on vuosimallia 1998 tai uudempi, valojen säädön tulee olla automaattinen. Eli jos ihan virallisia sääntöjä katsotaan. Vuonna 2000 tuohon tuli vielä ne pesurit pakolliksi jos on xenon valot.

Eli manuaalisen säädön lisääminen ei onnistu, eikä myöskään polttimoiden vaihto tässä mitään auta. Piste.

Eli ostoslistalle nyt halogeeniumpiot, niistä löytyy paikka niille alipaineletkuille. Kyllä noita luulis purkaamolla olevan sopuhintaan.
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Toinen olisi jos niihin oletettuihin orkkis xenon-umpiohon laittaisi ne alipainetoimiset kalvot, joihin olisi autossa promootiot valmiina. Olisi jokin säätö edes. Tuskin noihin puuttuvat tai ainakaan hylkyä pistävät jos muuten on auto kunnossa.

Ei ole ikinä puututtu mulla jälkiasennus xenoneihin. Talvi-Audissa ei ole edes pesureita ja säädöt manuaaliset hytistä.

Sääntö-suomi ja kansalaiset valvovat toisiaan.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Toimimaton korkeussäätö valoissa ei todellakaan ole hylkäykseen johtava syy. Siitä tulee vain korjauskehoitus.
Store
Viestit: 32
Liittynyt: 28.3.2017 18:26

Viesti Kirjoittaja Store »

Annan nyt toistaiseksi olla ja alan vaihtelemaan moniurahihnaa ja kiristintä.... Tuo umpioiden pinnan myllytys ja hionta näyttäisi olevan aika mielenkiintoinen. Kokeilenpa sitä. Valot tosiaan saatu suunnattua ja mietin vielä kuinka jatkaa. Kiitos neuvoista ja mielipiteistä. Sitä vaan vielä, että jos korjauskehotus eikä mitään tapahtunut ennen seuraavaa katsastusta, niin joko sitten hylky? Ei kai ne joka kerta voi antaa vaan kehotusta? Ehkä helpoin keino hommata ne halogeeniumpiot ja laittaa nämä kiertoon.Kuva
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ei tule hylkyä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei niistä hylätä. Valitettavan helppo tarkastaa toimiiko, eli sakko napsahtaa jos papereita tutkivat tien päällä ja vaivautuvat kokeilemaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Edelläolevat vastaukset korjauskehotuksesta ei aivan pidä paikkaansa. Katsastuksen arvosteluperusteissa kerrotaan seuraavaa (C8.1, lähivalojen korkeudensäätölaite):"Pakollinen järjestelmä tai sen osa puuttuu. Pakollinen järjestelmä tai sen osa ei toimi ja perussäätö virheellinen.
Automatiikka ei toimi (kaasupurkausvalot 1.10.2000 jälkeen)"=> hylätty.

Eli alunperinkin katsastajan olisi pitänyt antaa hylky, kun pakollisia osia kerran puuttuu, - ei vain tainnut omata riittävästi mallikohtaista tietämystä (alipaine vs. sähkösäätö).

Sääntösuomea tai ei, mutta kyllä ne halogeeniumpioihin väsätyt xenonin tuottavat aivan älyttömästi hajasäteitä ja vanhemmalla iällä alkaa silmät aika herkästi sokaistua niille. Ihan siis tienkäyttäjien parasta tässä tapauksessa säännöissä ajatellaan, osa porukasta on kuitenkin niitä häikäistyviä vastaantulijoita.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Enins on muuten oikeassa, kun tilanne oli se että on xenonit eikä korkeussäätöä. Halogeenivalojen korkeussäädön toimimattomuudesta ei hylätä, tai ainakin olen nähnyt useita joissa korjauskehotus.
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Niin ja topickin aloittajallahan on orkkis xenonumpiot, eli ei halogeniumpiot joihin olisi heitetty xenonsarja.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Mou kirjoitti:Niin ja topickin aloittajallahan on orkkis xenonumpiot, eli ei halogeniumpiot joihin olisi heitetty xenonsarja.
Muttei kaikkia järjestelmän tarvitsemia osia, joten hylky.
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Enins kirjoitti:
Mou kirjoitti:Niin ja topickin aloittajallahan on orkkis xenonumpiot, eli ei halogeniumpiot joihin olisi heitetty xenonsarja.
Muttei kaikkia järjestelmän tarvitsemia osia, joten hylky.
Ei sitä autoa hylätä tai syynätä tien päällä niinsanotussa oikeassa elämässä. Laki toki antaa mahdollisuuden siihen sekä nettifoorumien kotipoliiseille.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

:lol: Hankalaa, mutta niin se vaan pykälien mukaan menee että katsastuksessa hylätään ellei korkeudensäätöä ole lainkaan.
Paitsi jos katsastusmies ei huomaa, kuten vaikkapa väljä nivelkään ei aiheuta hylkäystä ellei sitä huomata.
Viimeksi meillä nyt talvella korjaamolla V230 josta oli poistettu ilmajouset ja laitettu rautajouset tilalle (takaa) --> noin viides katsastus kyseisen remontin jälkeen ja joku hoksasi määrätä uusintanäytön.
Hankittiin Viton umpiot tilalle ja letkutettiin niille korkeussäätö toimintaan. Maski oli myös erilainen, sitä piti soveltaa. Uusikaan ei olisi paljoa maksanut mutta sitä ei ollut heti käsillä.

Ei, ei noista kannata panikoida. Olen minäkin ajellut vajaan vuoden autolla jossa korjauskehotus tuulilasista ja sitten katsastuksessa ei enää tullut korjauskehotusta vaikka lasia ei taatusti ollut vaihdettu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 kori”