W210(E 290TD -96) Piilossa olevien toimintojen käyttöönotto

Vastaa Viestiin
jtormale
Viestit: 10
Liittynyt: 21.4.2007 12:07

W210(E 290TD -96) Piilossa olevien toimintojen käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja jtormale »

W210(E 290TD -96) Piilossa olevien toimintojen käyttöönotto ja olemassa olevien muokkausta

Päätin tulla tänne kirjoittamaan ja keskustelemaan mersuun tehtävistä muutoksista koska uskon, että täältä löytyy asiantuntevaa porukkaa. Ja jos tietoa ei löydy niin toivottavasti tietoa siitä, mistä tietoa voi saada. Toivottavasti muutkin kiinnostuu tästä projektista ettei aivan yksin kaikkia tarvi miettiä. Lähinnä tähän autossa oleviin sähkölaitteisiin ja niiden kytkentään olisi avulle tarvetta. Ja tietenkin olisi hienoa jos pääsisi katsastamaan kyseisen auton tietokoneen sisälle ohjelmallisesti.

Tarkoituksenani on siis ottaa käyttöön 290TD mallin mesen ominaisuuksia, jotka on siellä("pellin alla"), mutta tarkoituksella jätetty käyttämättä. Onko sitten joku, että tähän malliin ei näitä ominaisuuksia oteta käyttöön tms., joten tarkoituksella tehtaalla jätetty esim. painikkeiden laitto kojetauluun tekemättä. Toisena asiana on se, että koulutukseni vuoksi olen kiinnostunut näpräilemään ja koodaamaan erilaisia ohjainkortteja niin pitäisi tehdä erilaisia lisätoimintoja, mistä innostuinkin koko projektin aloittamiseen ja suunnitteluun.

Tarkoitus oli siis tuoda mm. ominaisuus, millä voin kännykällä laittaa webaston päälle esimerkiksi 15 min ajaksi. Jos taas auto varastetaan niin saan kännykällä paikkatiedon, jonka voin antaa poliisille. Lisäksi tähän oli tarkoitus tehdä sellainen toiminto, että kun esimerkiksi soittaa ja antaa tietyn tunnuksen tai lähettää tekstiviestin niin auto sammuu, mikä mahdollistaa poliisille varkaan turvallisen pysäyttämisen ilman vaarallisia takaanajoja. Lisäksi suunnittelin, että voisi pistää tuon infrapunaohjaimen(keskuslukitus) rinnalle radioteitse toimivan keskuslukituksen. Ja samalla kertaa voi helposti laittaa myös, jollain ajastimella, että jos on unohtanut ovet laittaa lukkoon niin ne menisi tietyn ajan kuluttua.

Tuossa autoa siivoessani huomasin vänkärinpenkin alta piuhat, jotka yhdistin penkinlämmittimiin. Autossa ei ole kojetaulussa kyseisiä painikkeita, joilla niitä voisi ohjata, minkä vuoksi niiden käyttöönotto oli myös tarkoituksena. Ilmeisesti myös tässä mallissa pitäisi oletuksena olla ajovalojen syttyminen kun avainta väännetään ja valosäädin on nolla-asennossa? Voi olla releissä jotain vikaa tai kosketushäikkää. Luulen, että tuonki voisi samalla katsastaa.

Autossa on, jonkun edellisen taiteilijan asentama parkkitutka, joka on ilmeisesti lähikaupasta ostettu koska se ulisee heti kun pakin laittaa päälle(automaattilaatikko). Oli tarkoitus katsastaa tämäkin, josko saisi toimiva rarkaisun tähän esim. kamerakuvan tms. Ja jos virtaa riittää niin etupuskuriin pitäisi laittaa edellä menevän auton nopeutta katsastavat anturit, joilla taas voisi oman auton nopeutta säätää. Näin turvaväli pysyisi aina samana.

Nämä kaikki lisättävät ja "pellin alla" olevien toimintojen käyttöönotto vaatisi kuitenkin sen, että jostain saisin w210(E290TD -96) -mallin mesen sähkökuvia. Jos jollain on antaa näitä tai tietoja siitä mistä niitä saa tai mahdollisesti tietää jonkun asiantuntijan niin otappa yhteyttä. Toivoisin myös muiden laittavan esim. tänne omia kommentteja ja tietoja aiheesta. Minulle voi kirjoitella suoraan spostiin: jaakko.tormalehto@luukku.com
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Päätin tulla tänne kirjoittamaan ja keskustelemaan...
Hyvä päätös, tervetuloa Meselle. :D

Sinulla on erittäin mielenkiintoisia ideoita / suunnitelmia, toivottavasti saat ne toteutettua ja apua toteuttamiseen tältä foorumilta.
penkinlämmittimiin
Sekä katkaisijat että vastukset puuttuvat, joissain malleissa on johdotus valmiina.
Itse olen tehnyt myös johdotuksen itse, tuntuu helpoimmalta...
Ilmeisesti myös tässä mallissa pitäisi oletuksena olla ajovalojen syttyminen kun avainta väännetään ja valosäädin on nolla-asennossa?
Ei ole vakiovaruste, valokatkaisimen vaihdolla saa ajovaloautomatiikan.
Tai sitten sen muutoksilla joista en tiedä enempää, ei ole virtapiirikaavioita katkaisijasta käytössä.
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tervetuloa vaan porukkaan minunkin puolestani, mielenkiintoisia ideoita esittelet.

Noissa puhelinohjattavissa toiminnoissa lähtisin liikkeelle oikeasta GSM-puhelinrobotista, en leikkisi kännyköillä. Miksikö? No hintaa on edullisimmillaan noin 200, ja niissä on jo valmiina pari tekstareilla ohjattavaa ulostuloa l. relettä, jotka saa vetämään lähettämällä sovitun viestin. Voihan niitä releitä toki ohjailla vaikka kännykän näppäinvaloilla, ei toki sillä, mutta helpommalla pääsisit hankkimalla oikean puhelinrobotin. Niissä on muitakin näppäriä toimintoja, kuten päälle-ja poiskytkennät tekstareilla, tilakyselyt jne, joita voisit kenties hyödyntää mielenkiintoisessa projektissasi. :wink:

Voit laittaa robotin puhumaan autovarkaalle viestin, soittamaan sisällä sireeniä jne. Rajana on ainoastaan mielikuvitus (ja taito)
jtormale
Viestit: 10
Liittynyt: 21.4.2007 12:07

Lisäkommentteja

Viesti Kirjoittaja jtormale »

Tarkoituksenani oli valita ohjainkorttiin joko yksi tai useampi PIC-piiri tai ennestään tuttu mikrokontrolleri ATmega32 mikro-ohjain(Erinomaiset sivut löytyy: http://www.microsalo.com/). Jälkimmäinen olisi siitä hyvä, että sillä voisi tehdä kymmeniä erilaisia toimintoja, mutta toisaalta se on ylimitoitettu ja hinnaltaa aika korkea tähän projektiin. PIC olisi siinä mielessä hyvä, että se olisi halpa, mutta minulle ennestään hieman tuntematon. Toki tutustuin siihen jokin aika sitten eikä todellakaan näyttänyt vaativan mitään ydinfyysikon tietoja. Jokatapauksessa valitsen todennäköisesti ATmega32 -kortin (jos en löydä hyvää puhelinrobottia) koska tarvitsen sitä seuraavassakin projektissa ja olisi ihan hyvä palautella mieleen nuita asioita taas.



Dealer. Joo, luinkin tuosta ajovalojen katkaisijan vaihdosta yhdestä täällä foorumilla olevasta aiheesta. Pitää tutustua jossain välissä aiheeseen tarkemmin.

Avasin muuten keskikonsolin(missä on lämpösäätimet ja cd-soitin) autosta ja sen takana oli johotettu vain ne napit, jotka oli käytössä. Todennäköisesti siis johdotan erikseen penkinlämmittimet kuten sinäkin.

HVM. Et satu tietätämään mitään linkkiä sivuille, jossa olisi tarjolla näitä puhelinrobotteja. Itse olen kyllä löytänyt joitain kortteja, joita ohjelmoimalla saisi tehtyä erilaisia toimintoja, mutta pyrin etsimään tarkoitukseeni parasta.


Ja jos tosiaan jollain on sähkökuvia antaa kyseisistä osa-alueilta niin olisi todella kiitollinen.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Oletkos tutustunut GSM-hälytyslaite sivuihin?

En tiedä että riittääkö moisessa ominaisuudet sinun käyttöön mutta onhan tuo jonkunasteinen oikotie onnettomuuteen.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
jtormale
Viestit: 10
Liittynyt: 21.4.2007 12:07

Myös Probyte-sivut on hyvät

Viesti Kirjoittaja jtormale »

Fetisisti. En ennen kuin nyt kävin kattomassa nuita. Siinä on kyllä osaltaan oikeantyyppisiä. Tuolta Probyte-sivuilta löytyy ehkä paremmin tähän minun tarkotukseen soveltuvia kortteja. Pitää soittaa viikolla molempiin paikkoihin ja kysellä hieman lisätietoja. Tarvitsen kortille vain relelähtöjä ja muutaman sisääntulon, jotta voin katsoa esim. milloin autosta on virtakatkaistu jne. Ja tottakai pitää olla sarjaportti, että saa kännykän yhdistettyä. Mutta, kyllä minä sen oikean vielä löydän. Kiitos vain porukalle aktiivisuudesta.
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

Minä tein itselleni aikoinaan C200CDI -00 Webaston ohjauksen ja varashälyttimen Siemensin Logo! logiikkayksiköllä ja kahdella Nokian kännykällä. Toki "helpompaa" on ostaa gsm-robotti, mutta siinä ei pääse nauttimaan omista jutuista niinkuin logiikalla värkkäilyssä pääsee.

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Eipä ole, jtormale, tähän hätään ehdottaa fiksumpaa robottia kuin tuo fetisistin linkittämä Ericsson, mutta tutkitaan tilannetta. Seuraan projektia mielenkiinnolla, kommentoinkin vähän järkeni puitteissa. :D Omat kokemukset roboteista keskittyvät lähinnä kesämökkien lämmityksen yms. kaukokäyttöön, sekä hälytysjärjestelmiin yleensä. Eihän tässä toisaalta kovin kaukana siitä liikuta...
jtormale
Viestit: 10
Liittynyt: 21.4.2007 12:07

Radio-ohjattava keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja jtormale »

Ei ole tänne tullut nyt kirjoitettua aiheesta ku viimeksi, joten päätin tulla päivittämään tietoja.

Eli päätin aloittaa projektin massiivisella tiedon etsinnällä ja niistä parhaimmat valitsemalla ohjenuoraksi. Päätin tehdä ensimmäiseksi radio-ohjattavan keskuslukituksen IRn rinnalle. Katsoin eri paikoista valmiita lähettimiä ja vastaanottimia, mutta menisi liian helpoksi, joten päätin suunnitella oman koska kuitenkin tekeminen ja oppiminen oli taas pääasia.
Päädyin siis valitsemaan lähettimeksi TX433N -RF-moduulin ja vastaanottimeksi RX433. Näille valitsin hyvillä ohjeilla encoder-piiriksi HT-12E ja decoder-piiriksi HT-12D vaihtoehtoina oli PT2270/PT2272 ja PT2262. Lähettimen päätin tehdä nelikanavaiseksi koska pelkkä keskuslukituksen teko ei sitten innostuessani enään riittänytkään. Päätin siis keskuslukituksen lisäksi laittaa vastaanottimeen valmiuden peräkontin aukaisuun(minkä teen sitten loppuun myöhemmin, mm. takaluukun solenoidi jne.) ja yhdestä napista itse auton käynnistäminen, jolloin vielä jää yksi käyttämättä, mitä voisi miettiä esim. autotallinoven aukaisuun.

Autonkäynnistämistä radioteitse pitää sitten hieman suunnitella enemmän, jotta se olisi turvallista. Lisäksi pitää huomioida hehkutus ku dieselistä on kyse. Nämä "murheet" päätin kuitenkin sysätä edemmäs, että en kaikkia ongelmia yritä heti ratkoa. Pitäisi tutustua auton virtalukon sielunelämään(mistä toki toivoisin muilta tietoa jos sitä on antaa. Kuva tietenkin korvaa tuhat sanaa).
Nyt kun siis sain valittua RF-lähettimen ja vastaanottimen sekä niille encoder- ja decoder-piirit niin valitsin muutkin komponentit haluamalleni kytkennälle. Ne valitsin sillä perusteella, että halusin neljä relettä vastaanottopuolelle ja käytän DIP-kytkimiä lähettimen ja vastaanottimen "koodaukseen". DIP-kytkimien käyttö hieman mietityttää koska se on periaatteessa vakio, jolloin sen murtaminen on teoriassa helpompaa. Toki mahdollisuuksia on silti 2^8 eli 256 eri mahdollisuutta. Tähän olisi toki voinut laittaa jonkin koodaupiirin, mutta sitten olisi pitänyt ruveta muistelemaan eri salausalgoritmien toimintaa ja ottamaan niistä selvää. Ei kiitos.
Nyt homma on siinä vaiheessa, että olen tehnyt komponenteista E3-nimiseen ohjelmaan(E3.logic) niistä komponentit ja puhtaaksi piirtäminen pitäisi aloittaa jossain vaiheessa. Kuvat aioin sitten lähettää Miniosapalvelulle, joka tekisi piirilevyt minulle. Tietoa löytyy: http://personal.inet.fi/surf/boobol/ -sivuilta. Tästä luin yhden kaverin sivuilta netistä, joka oli tehnyt vastaavia projekteja.

GSM-ohjausjärjestelmä. Olen ehtinyt tähänkin tässä sivussa tutustua ku etin materiaalia auton keskuslukitukseen. Ja valmiita laitteita tähänkin löytyisi useammasta paikkaan, mutta halusin tämänkin tehdä itse. Toki olen röyhkeästi käyttänyt muiden kokemuksia ja parempia tietoja oikomiseen ku niiden lukeminen manuskoista on niin puuduttavaa ja ku sitä aikaa ei ole koskaan ylimääräistä. Eli etsin muiden tekemiä ratkaisuja ja valitsin niistä osasia omaan ratkaisuuni. Tähän aion ottaa jonkun omista vanhoista kännyköistä hyötykäyttöön. Tämän siksi, että sen paikannuksen ainakin näin alussa aattelin hoitaa mm. Soneran tarjoamalla maksullisella kännykänpaikantamispalvelulla. Tämä siksi koska palvelua ei ole muutenkaan tarkoitus käyttää myötäänsä. Toki teen tuonki vaikeamman kautta(heh), jos innostun vielä.
Asiaan. Tarkoitus oli siis laittaa webasto päälle puhelimella ja sitten päätin, että pitää se auto pystyä sammuttamaankin sillä, jos joku pahankurinen on pölliny auton. Tämän ajattelin toteuttaa niin, että kun sammutuskäsky on annettu niin auto ei lähe käyntiin seuraavan sammutuksen jälkeen, jollon se pitäisi olla turvallisempaa.
Käskyn antaminen pelkällä puhelinsoitolla ei tuntunut houkuttelevalta, joten päätin laittaa vastaanottopuolelle hieman "älyä", jolloin salasanan ja erilaisten ohjauskäskyjen antaminen on mahdollista puhelinyhteyden ollessa päällä. Näin pelkkä soitto ei riittäisi antamaan käskyä vaan pitäisi osata antaa esim. oikea salasana. Tähän tehtävään valitsin 16F18A -PIC-piirin sen edullisuutensa, helpon ohjelmoimisen(vain 35 eri käskyä) ja sen yleisyyden vuoksi, mikä helpotti muiden tekemien systeemien ja ohjelmien etsimisen netistä. Aluksi olin suunnitellut tekeväni tämän ATMega32 -mikrokontrollerilla, mutta ajattelin, että se on tähän hieman ylimitoitettu ja olisi tullut turhan kalliiksi.
Tämä on nyt sillämallin, että kytkennät pitäisi piirtää puhtaaksi ja itse PIC-ohjelmoida. Eli pääsuunnittelu on tehty.
Puhelimen ja PIC-piirin väliseen kommunikointiin pitää olla jonkinlainen tulkaus eli puhelimen liittimistä tuleva data käännetään MAX232-piirin avulla sarjamuotoiseen muotoon, jollon se voidaan tulkata PICissä ohjelmallisesti. Tämäkin on helppo tehdä koska siitäkin löytyy useita eri versioita internetistä. Eli tässä tehdään pieni elektroninen kytkentä D-liittimen sisään, johon tulee piuhat sitten puhelimelta ja toinen pää PIC-piirille.

Tuota puhelinsysteemiä ajattelin sen teon jälkeen alkaa miettimiään valmiin kaupallisen sääaseman tietojen välittäjänä puhelimeen esim- tekstiviesteinä. Tuossa olisi hyvä pohja koska kaikki sarjaliikenne yms. olisi jo valmiina, joten pääasiallinen tehtävä olisi alkaa kattomaan mitä sääaseman sarjaportista tulee. Mutta, eipä mennä asioiden edelle.

Eli homma on mennyt eteenpäin. Itse laitteiden valmistuksen jälkeen tulee pienoinen ongelma, pitää kattoa autosta paikat mihin ohjausreleet kytketään. :) nooo, norjalaisvitsi. Kerkiäähän tuonkin kattoa sitten. Antakaapas mielipiteitä, kehitysehdotuksia, haukkuja, omia kokemuksia ja kuvia jos teillä on vastaavia systeemeistä tietoa tai tiedätte auton sähköisestä järjestelmästä jotain.

Lisäyksenä vielä se, että aattelin valita alustavasti nuo releet pienjännitteisinä, joilla voi toki sitten ohjata haluttaessa myös 220V järjestelmiä kuhan väliin vain laittaa siihen tarkoitetun releen.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Aika fakiiri olet. Odottelen innolla jatkoa.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

jusamb kirjoitti:Aika fakiiri olet. Odottelen innolla jatkoa.
Kiitokset valmiista vastauksesta. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”