Handsfree-vaihtoehtoja W208-korin CLK:hon
Handsfree-vaihtoehtoja W208-korin CLK:hon
Jatkan W203:n tiimoilla aloitettua keskustelua täällä W208-puolella, koska "ongelman" ympäristö vaihtui...
Handsfree-aihe ajankohtaistui jälleen minunkin kohdallani, kun talouteen saapui C208 ilman handfree-systeemiä.
Valitettavasti autossani ei ole Mercedes-Benz-merkkistä autosarjaa esiasennettuna. Muuten uskoisin, että helposti alkaisin edetä siihen kytkettävän Bluetooth-adapterin suuntaan.
Jos mitään fiksumpaa ratkaisua ei löydy, päädyn todennäköisesti jälleen Nokian perus-Bluetooth-sarjaan. Se kun todistettavasti toimii eikä ole ihan kamalan hintainenkaan. Toisinsanoen: Hyviä vaihtoehtoja kuunnellaan mielenkiinnolla!
Sitten tulee se haaste: Koska auton ratissa on nappuloita, mielelläni haluaisin ne toimimaan handsfree-ratkaisuni kanssa. Internettiä pläräillessäni törmäsin "Parrot CK3000 Evolution + CTPPAR004 Steering Wheel control interface"-viritykseen. CTPPAR004:sta sanotaan kuitenkin, että se on tarkoitettu käytettäväksi "Mercedes C Class W203 - Use With CK3000 Evolution - Audio 10/Audio 30 - ISO CANbus".
Mahtaako tuo W203-kommentti olla vain rajoittuneesti kirjoitettu vai onko W208:n ja W203:n rattinappulatoteutuksissa eroja, joista seuraa ettei Parrotin Steering Wheel control interface todellakaan toimi W208:n kanssa?
Handsfree-aihe ajankohtaistui jälleen minunkin kohdallani, kun talouteen saapui C208 ilman handfree-systeemiä.
Valitettavasti autossani ei ole Mercedes-Benz-merkkistä autosarjaa esiasennettuna. Muuten uskoisin, että helposti alkaisin edetä siihen kytkettävän Bluetooth-adapterin suuntaan.
Jos mitään fiksumpaa ratkaisua ei löydy, päädyn todennäköisesti jälleen Nokian perus-Bluetooth-sarjaan. Se kun todistettavasti toimii eikä ole ihan kamalan hintainenkaan. Toisinsanoen: Hyviä vaihtoehtoja kuunnellaan mielenkiinnolla!
Sitten tulee se haaste: Koska auton ratissa on nappuloita, mielelläni haluaisin ne toimimaan handsfree-ratkaisuni kanssa. Internettiä pläräillessäni törmäsin "Parrot CK3000 Evolution + CTPPAR004 Steering Wheel control interface"-viritykseen. CTPPAR004:sta sanotaan kuitenkin, että se on tarkoitettu käytettäväksi "Mercedes C Class W203 - Use With CK3000 Evolution - Audio 10/Audio 30 - ISO CANbus".
Mahtaako tuo W203-kommentti olla vain rajoittuneesti kirjoitettu vai onko W208:n ja W203:n rattinappulatoteutuksissa eroja, joista seuraa ettei Parrotin Steering Wheel control interface todellakaan toimi W208:n kanssa?
-T
Onko kenelläkään tietoa EIS:in ARGOS Integration Kit (AIK)-tuotteesta? Näyttää aika kiinnostavalta ratkaisulta, jos heillä tosiaankin on tuollainen ja vieläpä toimiva Bluetooth-rasia, joka tökätään PSE:n paikalle. Joskohta hitusen hinnakas näyttää olevan...
EIS kehuu seuraavaa: "...This is not another aftermarket solution that makes use of just the built in microphone and loudspeakers. Full integration means, using the COMAND Navigation head unit, radio or steering wheel controls to dial, accept/reject calls, browse the cell phone's directory, voice dailing, etc. The unit simply plugs into the network connection that is in your trunk (hidden by a carpet panel)..."
EIS kehuu seuraavaa: "...This is not another aftermarket solution that makes use of just the built in microphone and loudspeakers. Full integration means, using the COMAND Navigation head unit, radio or steering wheel controls to dial, accept/reject calls, browse the cell phone's directory, voice dailing, etc. The unit simply plugs into the network connection that is in your trunk (hidden by a carpet panel)..."
-T
Parrottia taitaa saada Saksasta http://www.yourhandy.de/ kaupasta. Ei ole suuret rahtikulutkaan.
Noniin. Löysin Parrotille Suomesta myyjän. Mutta heidän puhelimensa ei vastaa.
Niinpä soitin Parrotille UK:hon. Ja lopputulos on, että he eivät ole testanneet systeemiä W208:n kanssa.
Vastaus oli, että koska "Steering Wheel control interface" on testattu ja toimii 2000-vuosimallin W203:n kanssa, suattaap olla että se toimii myös facelift-mallin W208:n kanssa. Tai suattaaphan tuo hyvinnii olla että se ei toimikaan.
Höh. En taida viitsiä alkaa protoilla asiaa omaan laskuuni.
Niinpä soitin Parrotille UK:hon. Ja lopputulos on, että he eivät ole testanneet systeemiä W208:n kanssa.
Vastaus oli, että koska "Steering Wheel control interface" on testattu ja toimii 2000-vuosimallin W203:n kanssa, suattaap olla että se toimii myös facelift-mallin W208:n kanssa. Tai suattaaphan tuo hyvinnii olla että se ei toimikaan.
Höh. En taida viitsiä alkaa protoilla asiaa omaan laskuuni.
-T
Parrotin tuote ei aivan täysin vastannut odotuksiini ulkonäöllisesti. Se ei adapterienkaan kautta ymmärtääkseni linkkautunut monitoiminäyttöön. Ja ratin nappuloidenkin kanssa sen yhteensopivuutta olisi joutunut kokeilemaan yritys-erehdys-menetelmällä.
EIS:in tuote olisi varmastikin ollut kovasti hieno, mutta sen hinta oli aika suolainen ja lisäksi en jaksanut alkaa purkaa autoa saadakseni täyttä varmuutta, ovatko "euromallin" C208:t tarvittavissa määrin esijohdotettuja...
...niinpä hommasin (taas yhden) Nokia CK-1W:n. Voinpahan olla ainakin varma, että asentaminen menee suoraviivaisesti ja että systeemi toimii. Jatkoksi vielä kun laitan hyväksi todetun automute-palikan, niin HF-ääni menee nätisti auton omiin etukaiuttimiin ilman mitään jippoiluja ja lopputulos on hyvä.
Valitettavasti tässä virityksessä en taida saada ratin nappuloita ja monitoiminäyttöä toimimaan. Mutta onpahan rahallinen (ja ajallinen - jos ei asian tiimoilla tapahtunutta Internet-surffailua lasketa) investointikin hieman maltillisempi kuin amerikkalaisessa tuotteessa.
Jos EIS:illä olisi ollut suomalainen - tai edes eurooppalainen - edustaja, ratkaisuni olisi voinut olla toinen. Mutta tarjolla olevassa ympäristössä ajattelin, että ei ole kovin hienoa säätää autoa syyskesäisessä illassa kalliiden ja toiselta puolelta Tellusta saapuneiden osien avulla, ja sitten joutua havaitsemaan, että ne ovatkin vääriä tai niitä ei jostain muusta syystä saa pelittämään.
EIS:in tuote olisi varmastikin ollut kovasti hieno, mutta sen hinta oli aika suolainen ja lisäksi en jaksanut alkaa purkaa autoa saadakseni täyttä varmuutta, ovatko "euromallin" C208:t tarvittavissa määrin esijohdotettuja...
...niinpä hommasin (taas yhden) Nokia CK-1W:n. Voinpahan olla ainakin varma, että asentaminen menee suoraviivaisesti ja että systeemi toimii. Jatkoksi vielä kun laitan hyväksi todetun automute-palikan, niin HF-ääni menee nätisti auton omiin etukaiuttimiin ilman mitään jippoiluja ja lopputulos on hyvä.
Valitettavasti tässä virityksessä en taida saada ratin nappuloita ja monitoiminäyttöä toimimaan. Mutta onpahan rahallinen (ja ajallinen - jos ei asian tiimoilla tapahtunutta Internet-surffailua lasketa) investointikin hieman maltillisempi kuin amerikkalaisessa tuotteessa.
Jos EIS:illä olisi ollut suomalainen - tai edes eurooppalainen - edustaja, ratkaisuni olisi voinut olla toinen. Mutta tarjolla olevassa ympäristössä ajattelin, että ei ole kovin hienoa säätää autoa syyskesäisessä illassa kalliiden ja toiselta puolelta Tellusta saapuneiden osien avulla, ja sitten joutua havaitsemaan, että ne ovatkin vääriä tai niitä ei jostain muusta syystä saa pelittämään.
-T