vikakoodi perjantain pähkinäksi

Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

vikakoodi perjantain pähkinäksi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

tuonne toiselle voorumille laitoin ---> http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=57091
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Vink = "Copy :arrow: paste " 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Re: vikakoodi perjantain pähkinäksi

Viesti Kirjoittaja audimies »

Bomber4 kirjoitti:tuonne toiselle voorumille laitoin ---> http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=57091
Joillakin on "bannit" ko.foorumille , joten kerrotko uudestaan mitä haluat tietää mersun ...
big jopo
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

tässä :)

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Jaahas väykky 290 kertoo tälläistä vikakoodia kun tuntematon 4946 eikä saatu kuitattua! onko hajua mistä olis kyse?Oireet ovat tehoton ja ei kierrä kuin hädin tuskin 3000.Ilmamäärä mittari on ehjä! ilmamäärämittarin koodia aiheuttavat viat on tutkittu ja ei tod.näk. ole samoja vikoja. Veholle kaiketi mentävä maanantaina poikkeen.....Tässä pähkinää... kerron jos saadaan korjattua
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vikatilassa.

Tarkistappa sieltä ilmanputsarin kyljestä ne magneettivenat. Niiden johdotukset ja letkutukset. Samaten ahtopaine anturi kuskin puolelta. Letkun tulee imusarjan takapäästä.

Pakokaasunkierrätys toiminnassa? jos ei ole niin kokeileppa laittaa kierrätys käyttöön. Oma 290 tilttaa het kun tukkii kierrätyksen.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Koodista en osaa sanoa juurikaan mitään ja tuon ikäisen auton diagnostiikka on hiukan sinnepäin osastoa :roll:

Yleisiä vikoja ovat:
- paineenmuunnin viat; ahtopainesädin ja vastaava EGR:lle
- ahtopuolen kaikki kumiliitokset; esim. koneen yli menevän putken ja ja imusrjan välinen "letku"

Yksi 290 teetätti töitä oikein urakalla. Viimeinen vika oli ilmamäärämittari; sen viallisuutta esim. MB:n alkuperäinenkään testeri ei näytänyt :shock:

En niin kauheasti laskisi tuon "Vikakoodi > sen korjaus " varaan.

Edit.
Muistelisin tuon koodin olevan juurikin paineenmuunninta tarkoittava...... :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

egr ollut pois käytöstä pari vuotta ja en kyl ymmärrä miks auto nyt yht äkkiä keksis ton viaksi.... toki mahdollista tuokin. Mappia epäilen jostain syystä itekin,kuinkahan tuon toteaisi helpoiten,oisko jollain vaikka lainata ja ostan mahdollisesti jos mappi kaupan niin pois tietenkin,tarvii kysästä mitä mappi maksaa. vika tuli ihan normi ajossa joten tarkkaa vian tekohetkeä ei ole tiedossa,mutta koneen ääni on kummallisen hiljainen :)
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Autossa tuskin mitään suurta mekaanista vikaa ei ole kun n.-5 asteen pakkasesta lähti kylmä käynnistyksellä yön seisottuaan ihan nätisti käymään ja käy muutenkin nätisti.Perskeles kun ei kerinny bosion suuttimista nauttia kun pari päivää kun lykkäs vikatilan päälle :) epäilin tuota mittaavaa suutinta jo vialliseksi, mutta ei se auto vissiin sitten lähtis ollenkaan käymään?.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

EGR:n voi kytkeä pois toiminnasta ilman, että koskee edes siihen EGR:n paineenmuuntimeen. Jos esim. se EGR:n paineenmunnin vuotaa :arrow: ei toimi myöskään ahtopuolen painenmuunin 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu niin voi kytkeä.

Esim o masta olen kokeillut vain tukkia sen kellolle menevän letkun.

Ei toimi.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kumpi; auto vai EGR :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Lucky-Dog kirjoitti:Kumpi; auto vai EGR :lol:
:lol: Ei se varmaan se EGR:kään toimi mutta eipä autokaan mihinkään kulje. :shock: Ottaa hikisesti sen 3000kierrosta.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Täytyy ehtoolla kun töistä lähden niin kokeilla vielä tota että poistan egr:n letkusta tulpan pois jonka olen sinne laittanut.Kyllä kaikki kovasti sitä meinaavat et johtuis vikatila nyt tuosta.No se on nyt helppo kokeilla.i
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tuki se pakosarjalta EGR:lle menevä metallinen putki, umpiprikka väliin :wink: Jo vain toimii......siis autokin :lol:

Jostain syystä se alip. letkun tukkiminen EGR ventiililtä sekoittaa sen paineenmuuntimien alipainesysteemin; eli tulos on sama jos jompikumpi niistä olisi rikki :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Poistin egr:n ohjaus letkusta tulpan ja ei mitään vaikutusta vikatila edelleen päällä :) eli tossahan on nyt siis omat hyvät ja huonot puolet :) tota umpiprikkaa olin jo suunnitellut toteuttaa tuohon väliputkeen,taidan laittaa sen prikan puoleen väliin putkea niin sen prikan alapuolelle vois tehdä pakopaine/pakolämpö mittaus liitännän.Jaahas huomenna ajettava taas vikatestiin eri paikkaan.Oli muuten aikas hintainen tuo ilmamäärä mittari (kl-ssä 390e) en tosin sitä vielä ostanut,pistin toiselle voorumille yhdelle nimimerkille yv:tä kun kauppas ilmamäärämittaria,taidan ostaa sen varoiksi talliin hyllyyn ainakin mikäli oma vielä on ehjä.Kiitoksia nyt kuitenkin vinkeistä vian suhteen.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Kerrataanpas vielä eli ajon jälkeen heti nappasin hukkaportin kellon ohjaus letkun irti ja sieltä kuului tsup.Siis toimiiko tuon letkun purkki? No sitten irroitin ne 2 purkkia autosta pois kokonaan eli sähköt irti,tukin hukkiksen letkun +egr:n letkun ja imaisin siitä alipaine letkun tulo (harmaa letku) letkusta(siis siitä purkin kannessa olevasta) niin jostain vuotaa koska joutuu kokoajan imemään,siis eihän sitä pitäisi tarvita imeä kun mistään ei pitäis tulla korvaavaa ilmaa,eikö niin?siis onko nyt niin että se toinen purkki vuotaisi sitten.Voikohan noita aukaista,tai siis taidan aukaista ja kurkata mitä ne on syönyt.yksi tuollainen purkki maksaa kl:ssä 111e.Alipaine tasaus toimii kun sihen mustan letkun sisään menoon purkkien pohjassa puhaltaa niin ilma virtaa hyvin ja puhdistin vielä tuon mustan letkun suodattimenkin varmuudeksi.Kysymys onko mulla nyt tuossa purkeissa vuoto josta johtuu tuo vikatilan pysyvä tila.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Dodii.Paineenmuuntimia tutkiessa selvisi että toinen vuosi solkenaan läpi ilmaa.Nyt se on uusittu mutta auto ei vieläkään luovuttanut ja on siis edelleen vikatilassa.Kierrätyksen metallinen putki tukittu umpiprikalla,ja muuten kaikki on normaalisti kiinni.Imusarja pesty.Ei kai tässä auta kun hakea uusi ilmamassa mittari(390e) vielä vaikka onhan se kallis kokeilu vain,mutta voihan se vika tietysti siinäkin olla.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Katoppa se imsarjalta ahtopainetunnistimelle menävä pikkuinen letku; onko imusarjan lähtö ja se letku auki ?

Onko pakoputkisto auki, ei ole katti tukossa ?
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Imusarjasta lähtevä letku painetunnistimelle on auki,mulla on samassa lähdössä toi ahto mittari ja se elää jonkun verran.Katti on poistettu jo vuosi sitten(ahdin vaihdettu 2 viikkoa sitten ja muutettu 3" dp).Voisko alipaine pumppu olla rikki kun en huomannut kokeilla auton käydessä siitä harmaasta letkusta että tekeekö ollenkaan alipainetta.Tai sitten mittaava suutin on rikki,vaikka reilu viikko sitten juuri bosiot vaihdettiin.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

En nyt muista miten ne paineenmuuntimet päästivät alipainetta tuuletukseen, tais mennä virta päällä kiinni....jos on kunnossa :roll:

Ja ne kaikki ahtoputket on kunnossa ?

Se ilmamäärämittari vika voi tosiaankin laittaa sen vikatilaan ja siloin ei ahdotkaan nouse. Yleensä ne nousee alussa kun lähtee ajelemaan ja sitten NAPS...ahtopuoli on nolla eli vikatila päällä.

Niijoo....vetäse sille turbon kellolle alipaineet suoraan ja kokeile pelittääkö sitten :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Kaikki ahtopuolen letkut ainakin silmämääräisesti koppuloiden ovat ehjät.Kokeilen huomenna tuota et kytkee sen harmaan alipaine ohjauksen suoraan hukkaporttiin.Olenkin miettinyt että saiskos nuo alipaine purkit jätettyä kokonaan pois välistä.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mittaile ne sähkövenojen resistanssit. Jos kela on poikki niin varmaankin menee vikatilaan.
Oliko se vuotava venttiili pakokaasunkierrätykselle?
toinenhan ohjaa hukkaporttia. Hukkis menee alipaineella kiinni joten sinne on pakko vetää alipaine jos meinaa että se turbo jotain ahtaisi. :D

Suoralla alipaineella mulla ahtoi vakio turbolla 1.8 joten oleppa varovainen :D
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Vuotava purkki oli hukkaportin.Kävikö nyt kuitenkin niin että toi vuotava olisikin ehjä ja tuo "läpättävä"olisikin se rikkinäinen?nyt kuitenkin hukkaportilla on tuo uusi kiinni.kokeilen huomenna vielä vaihtaa tuon vuotavan ja läpättävän päikseen,ihan vain kokeilumielessä.Olettaen että tuo uusi purkki on ehjä ja siihen en enää koske.Yritän päästä huomenna mittauttamaan tuon yhden suuttimen siis sen mittaavan jos vaikka siinä olis vikaa.Täytyy yrittää myös raaskia ostaa uusi ilmamassamittari.Mitäs voisko kampiakselin asento tunnistin olla rikki tai viallinen ja mitä se vaikuttais viallisena tässä autossa,lähtiskö ehkä ollenkaan käymään?.Kaippa tuon joskus kuntoon saa :)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla oli se mittaavan suuttimen johto liitin aika hapettunu . Ei kyllä oireillu mitenkään. Mites sen voi mitata? Onko siinä joku vakio vastus jonka voi mitata vaikka yleismittarilla? Vai meneekö oskilloskooppi hommiksi. Näkee signaalin.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Juu se tosiaan ahtaa alipainetta vasten eli se mitä on alipainetta, pitäs olla ahtojakin :oops:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Dodii.Suutin rikki ! Siis se mittaava.Kyllä pystyy mittaan yleismittarilla,siinä oli jotkut arvot en muista enää mut laitan toki tänne tiedon heti taas kun kysyn sen.En sitten taida noita muita virityksiä edes kokeilla.Kokeillaan tuo suutin nyt ensin.Onhan tää ollu vähän tällänen mersu tutuksi projekti :)
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Oudommaksi menee! autoon ei ole tehty mitään muutoksia suutin mittauksen jälkeen.Hyvin nukutun yön jälkeen auto kiertää nyt hyvin loppuun asti ! Mutta ei ahda kuin 0,1bar?.Otin yleismittarin autoon mukaan ja seuraan mittarilla nyt aktiivisesti tuota yhtä suutinta niin sen arvot pitäis olla 80-120 ohmia.Mikä tuota autoa riivaa.Isoa cooleria odotellaan ja sittenhän joutuu kaikki ahtoletkut uusimaan.Voisko olla että tuo suutin toimisi sitten aina välillä ja kylmänä? En nyt oikein taas keksi mistä alkais pöyhiä ja mitä.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Niin unohtu kertoa, että alipaine pumppu toimii ainakin kun laitoin auton käymään ja otin sen harmaan alipaine ohjaus letkun irti ja tukin sen sormella niin hyvin imi.Ilmamassa mittarin kunnosta ei ole vieläkään mitään tietoa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

no kokeile vetää jatkuva alipaine hukkaportille. Ahtaa varmasti jos hukkiksen kalvo ei ole rikki.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mites ne bosion suuttimet oikein pelaa?
tuliko vetoihin huomattavaa eroa?

Malli taitaa olla powerplus 591?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”