EPC goes mad!
Nostetaanpas vanhaa keskustelua.
Mulla on 320CDI-väykyssä sama ongelma eli reippaassa kiihdytyksessä EPC-joulukuusi syttyy ja kone sammuu siihen. Kone käynnistyy tämän jälkeen normisti ja kaikki pelaa. Tai siis pelaa niin kauan, kunnes taas erehtyy kiihdyttämään liian voimakkaasti. Joulukuusi tulee niin paikaltaan kiihdytyksessä kuin vauhdissa tehdyissä.
Tämä on muuten aavistuksen verran ärsyttävä ja jopa hengenvaarallinen vika. Kerran tuo tapahtui mulla ohitustilanteessa ja onneksi pääsin nippa nappa takaisin jarruttamalla omalle kaistalle, kun kone sammui .
Mulla oli tässä autossa talvella kylmäkäynnistysongelmaa ja suutinten ohivuotoa, ja nuukana vaihdatin paikalleen neljä käytettyä suutinta. Tosin, nyt kun muistelen, niin tätä samaa EPC-ongelmaa oli niin vanhoilla kuin nyt tilalle vaihdetuilla suuttimillakin...
Ja tätähän ei tartte kickdowniin asti painaa, että joulukuusi syttyy, se syttyy jo "rauhallisemmastakin" kiihdytyksestä kuin KD.
En ole vielä käynyt testerissä tämän kanssa, mutta muistelen, että aiempi omistaja olisi vaihtanut korkeapainepumpun aika hiljan.
Jos vika olisi edelleen suuttimissa, niin miten se näkyisi? Onkos nyt 10v aikana tullut lisäviisautta, missä muualla vika voisi olla? Generiggi dekadi sitten mainitsi ainakin tuon rail-putken anturin. Näkyykö tuo testerillä, jos vika olisi siinä?
Mulla on 320CDI-väykyssä sama ongelma eli reippaassa kiihdytyksessä EPC-joulukuusi syttyy ja kone sammuu siihen. Kone käynnistyy tämän jälkeen normisti ja kaikki pelaa. Tai siis pelaa niin kauan, kunnes taas erehtyy kiihdyttämään liian voimakkaasti. Joulukuusi tulee niin paikaltaan kiihdytyksessä kuin vauhdissa tehdyissä.
Tämä on muuten aavistuksen verran ärsyttävä ja jopa hengenvaarallinen vika. Kerran tuo tapahtui mulla ohitustilanteessa ja onneksi pääsin nippa nappa takaisin jarruttamalla omalle kaistalle, kun kone sammui .
Mulla oli tässä autossa talvella kylmäkäynnistysongelmaa ja suutinten ohivuotoa, ja nuukana vaihdatin paikalleen neljä käytettyä suutinta. Tosin, nyt kun muistelen, niin tätä samaa EPC-ongelmaa oli niin vanhoilla kuin nyt tilalle vaihdetuilla suuttimillakin...
Ja tätähän ei tartte kickdowniin asti painaa, että joulukuusi syttyy, se syttyy jo "rauhallisemmastakin" kiihdytyksestä kuin KD.
En ole vielä käynyt testerissä tämän kanssa, mutta muistelen, että aiempi omistaja olisi vaihtanut korkeapainepumpun aika hiljan.
Jos vika olisi edelleen suuttimissa, niin miten se näkyisi? Onkos nyt 10v aikana tullut lisäviisautta, missä muualla vika voisi olla? Generiggi dekadi sitten mainitsi ainakin tuon rail-putken anturin. Näkyykö tuo testerillä, jos vika olisi siinä?
Paine tukissa putoaa alle turvallisen rajan, ja käynti vihelletään poikki vaurioiden estämiseks.
Ohivuodot tarkisteluun ekaks, Star auttaa
Ohivuodot tarkisteluun ekaks, Star auttaa
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Suuttimien ohivuoto tekee tuota.
Oikeasti hengenvaarallinen ominaisuus
Jos ohjelman suunnittelijoilla olisi ollut edes hitunen järkeä päässä niin ohjelmasta olisi tehty sellainen ettei moottori sammu!
Rail-paineen putoamisen hallinta olisi onnistunut ihan ruiskutusta leikkaamallakin... ilman moottorin sammuttamista.
Ihan kiva ominaisuus kun lähdet jonon välistä letkaa ohi ja moottori sammuu siinä jonon rinnalla... Vauhti loppuu ja omalle kaistallekkin on sinne jonon sekaan aika mukava palata kun auto pysähtyy...
Toki tarkistuslistalle kannattaa ottaa myös Rail-paineensäädin ja anturi. Ja tarkista myös että siellä varmasti on 320:n kp-pumppu...
Oikeasti hengenvaarallinen ominaisuus
Jos ohjelman suunnittelijoilla olisi ollut edes hitunen järkeä päässä niin ohjelmasta olisi tehty sellainen ettei moottori sammu!
Rail-paineen putoamisen hallinta olisi onnistunut ihan ruiskutusta leikkaamallakin... ilman moottorin sammuttamista.
Ihan kiva ominaisuus kun lähdet jonon välistä letkaa ohi ja moottori sammuu siinä jonon rinnalla... Vauhti loppuu ja omalle kaistallekkin on sinne jonon sekaan aika mukava palata kun auto pysähtyy...
Toki tarkistuslistalle kannattaa ottaa myös Rail-paineensäädin ja anturi. Ja tarkista myös että siellä varmasti on 320:n kp-pumppu...
-
- Viestit: 366
- Liittynyt: 23.11.2014 3:46
Mika.T kirjoitti:Suuttimien ohivuoto tekee tuota.
Oikeasti hengenvaarallinen ominaisuus
Jos ohjelman suunnittelijoilla olisi ollut edes hitunen järkeä päässä niin ohjelmasta olisi tehty sellainen ettei moottori sammu!
Rail-paineen putoamisen hallinta olisi onnistunut ihan ruiskutusta leikkaamallakin... ilman moottorin sammuttamista.
Ihan kiva ominaisuus kun lähdet jonon välistä letkaa ohi ja moottori sammuu siinä jonon rinnalla... Vauhti loppuu ja omalle kaistallekkin on sinne jonon sekaan aika mukava palata kun auto pysähtyy...
Toki tarkistuslistalle kannattaa ottaa myös Rail-paineensäädin ja anturi. Ja tarkista myös että siellä varmasti on 320:n kp-pumppu...
railpaineen säätimen vaihto lopetti ittellä sammumisen edellisessä väykyssä ja tässä nykysessäkin, vaikkakin ohivuotoa oli suuttimissa, toki samaan syssyyn meni uusi siirtopumppukin paikalleen. toki summitta ei kannata ostella on kohtuu hintava, koklaa toisesta joka ei sammu kiihytyksestä ensin vaikka, sekun ei aina anna vikakoodia.
Testeri näytti vikaa railpaineen säätimeen. No sen vaihtamalla ainakin helposti näkee, oliko vika oikeasti siinä.
Jostain netistä näin tälle osanumeron 611 078 01 49 tai A611 078 01 49. Mahtaakohan tuo olla oikea? Onko näissä jotain merkkiä/valmistajaa, jota kannattaa suosia tai välttää?
Ja jos jollain on tuollainen 320CDI-väykkyyn sopiva railpaineen säädin jouten, niin saa tarjota.
Jostain netistä näin tälle osanumeron 611 078 01 49 tai A611 078 01 49. Mahtaakohan tuo olla oikea? Onko näissä jotain merkkiä/valmistajaa, jota kannattaa suosia tai välttää?
Ja jos jollain on tuollainen 320CDI-väykkyyn sopiva railpaineen säädin jouten, niin saa tarjota.
-
- Viestit: 366
- Liittynyt: 23.11.2014 3:46
ei oo muuta, ruuvit pois, liitin irti ja mokkula irti, rättiä sinne väliin, tulee naftaa jonnin verran ulos.Andy kirjoitti:Tyhmä ja tietämätön saa kysyä, joten kysytään. Tuo railpaineen säätömokkulahan on siinä tukin päässä. Onko sen vaihtaminen "ruuvit auki, vanha pois, uusi tilalle, ruuvit kiinni" juttu, vai pitäisikö tuossa kohtaa tietää jotain muutakin?