Mitäs on merkitystä käytännössä 1,4/1,0 bar.?

Vastaa Viestiin
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Mitäs on merkitystä käytännössä 1,4/1,0 bar.?

Viesti Kirjoittaja zyys »

Paisuntasäiliön korkista näyttääpi poikineen ns. takaiskuventtiili.
Kattelin KL:n sivuilta että hinta on muutaman euron luokkaa :lol: .
Myynnissä oli kahdenlaista korkkia 1,4bar (= orkkis) ja 1,0bar.
Termodynamiikan oppien mukaan kiehumispiste on korkeampi isomassa paineessa eli keittääkö vähemmän herkästi ?

Mikähän on ns. normaalitilanteen paine jäähdytysjärjestelmässä ja onko käytännössä mitään merkitystä tuolla 0,4bar:n erolla ?.
. . .
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ainakin W123:sessa on 1bar:in paine jäähdytysjärjestelmässä.
Tällöin 50/50% jäähdytinneste/vesiliuos kiehuu 1barin paineessa vasta 125 asteessa celsiusta. 1.4 barin paineessa kiuhumispiste nousee vielä tuostakin, kunhan on samat seossuhteet nesteellä. Jos järjestelmän paine on 1.0 baria, ei tuolla ole minun mielestäni merkitystä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Suomenniemellä piisaa hyvin 0,5bar korkkikin on kokeiltu. Sama jäähd.järjestelmähän se on Epsanjassakin ja lämpötilat aivan toiset. Toisaalta säästää muutenkin vanhoja kennoja ja letkuja.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 lämmitys, ilmastointi”