Paisuntasäiliön korkista näyttääpi poikineen ns. takaiskuventtiili.
Kattelin KL:n sivuilta että hinta on muutaman euron luokkaa .
Myynnissä oli kahdenlaista korkkia 1,4bar (= orkkis) ja 1,0bar.
Termodynamiikan oppien mukaan kiehumispiste on korkeampi isomassa paineessa eli keittääkö vähemmän herkästi ?
Mikähän on ns. normaalitilanteen paine jäähdytysjärjestelmässä ja onko käytännössä mitään merkitystä tuolla 0,4bar:n erolla ?.
Mitäs on merkitystä käytännössä 1,4/1,0 bar.?
Ainakin W123:sessa on 1bar:in paine jäähdytysjärjestelmässä.
Tällöin 50/50% jäähdytinneste/vesiliuos kiehuu 1barin paineessa vasta 125 asteessa celsiusta. 1.4 barin paineessa kiuhumispiste nousee vielä tuostakin, kunhan on samat seossuhteet nesteellä. Jos järjestelmän paine on 1.0 baria, ei tuolla ole minun mielestäni merkitystä.
Tällöin 50/50% jäähdytinneste/vesiliuos kiehuu 1barin paineessa vasta 125 asteessa celsiusta. 1.4 barin paineessa kiuhumispiste nousee vielä tuostakin, kunhan on samat seossuhteet nesteellä. Jos järjestelmän paine on 1.0 baria, ei tuolla ole minun mielestäni merkitystä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F