Lasit huurtuu :(
Lasit huurtuu :(
Omassa väyrysessä ilmeni pari viikkoa sitten ongelma; lasit huurtuu.
Autossa on automaatti-ilmastointi (siis diginäytöllä) ja ajonaikainen webasto.
Minkäänlaista oirettakaan ei ole aiemmin ollut, nyt kaikki OK kunnes 10-40 km ajon jälkeen yhtäkkiä alkaa tuulilasin ylänurkat ja etusivulasit lähes kauttaaltaan huurtua. Samalla, jos vartavasten nuuhkii tulevaa ilmaa, huomaa että se haiskahtaa "kostealle". Ei kuitenkaan pakkasnesteelle.
Ongelma jatkuu kunnes auto on jäähtynyt ja lähdetään taas ajoon; kaikki hyvin kunnes yhtäkkiä huurtuu.
Laseissa ei ole havaittavissa kosteutta tai likaa silloin kun ne eivät ole huurtuneet.
Autossa on lohkolämmittimen yhteydessä sisätilalämmitin joka on ollut irtaallaan lattialla ja ollut suunnattuna taaksepäin. Parina aamuna olin huomannut ettei auton lämmityslaitteen puhallin lähtenyt pyörimään kuin vasta muutaman kilometrin ajon jälkeen.
Käänsin mainittujen aamujen jälkeen sisätilapuhaltimen vänkärin jalkatilan etuosaa kohti, ja seuraavana aamuna oli pakkasta noin 30 astetta -> menin käynnistämään auton hetkeksi ennen ajoon lähtöä ja painoin napista sisäkierron päälle ajatellen että lämpeneepähän sisätilat nopeammin.
Huurtumisongelmat alkoivat muistaakseni juuri silloin, siis tuona aamuna työmatkalla.
- Raitisilmasuodattimet on vaihdettu syksyllä (hanskakotelon takana kaksi paperisuodatinta)
- Vilkaisin eilen aktiivihiilisuodattimet jalkatilassa; kuivat on. Niiden läpi kierrättäminen ei vaikuta mitään lasien huurruttua (kuten arvata saattaakin, mutta onpahan kokeiltu)
- Lämmityslaitteesta tulee kaksi vedenpoistoletkua kardaanitunnelin päällä oleviin aukkoihin. Niitä käytin alapäistään irti; kuivat.
- Auto oli 8 tuntia lämpimässä, ei vaikutusta
- Sisäkierto ei ole jäänyt päälle, tai ainakin puhallin ottaa ilmaa ulkoa ilmanotosta kuten kuuluu
Mitähän tuolle tekisi ? Aivan kuin jossain olisi "tasku" josta pääsee vettä kennolle tai jonnekin kanavaan, kun siellä jossain oleva jää sulaa lumeksi. Ideoita tähän liittyen ?
En löytänyt kerrassaan mistään ohjetta / kertomusta lämmityslaitteen kennon vaihtamiseksi, jos joutuu moisen homman tekemään. Kuka tietää miten ? Linkkiä ohjeisiin ?
WIS vilkaisin pikaisesti mutten löytänyt sieltäkään, joku löytänee, jos saisi dokkarin numeroa...
Auto on WDB2100261B046012 eli -99/00 320 cdi sedan
Autossa on automaatti-ilmastointi (siis diginäytöllä) ja ajonaikainen webasto.
Minkäänlaista oirettakaan ei ole aiemmin ollut, nyt kaikki OK kunnes 10-40 km ajon jälkeen yhtäkkiä alkaa tuulilasin ylänurkat ja etusivulasit lähes kauttaaltaan huurtua. Samalla, jos vartavasten nuuhkii tulevaa ilmaa, huomaa että se haiskahtaa "kostealle". Ei kuitenkaan pakkasnesteelle.
Ongelma jatkuu kunnes auto on jäähtynyt ja lähdetään taas ajoon; kaikki hyvin kunnes yhtäkkiä huurtuu.
Laseissa ei ole havaittavissa kosteutta tai likaa silloin kun ne eivät ole huurtuneet.
Autossa on lohkolämmittimen yhteydessä sisätilalämmitin joka on ollut irtaallaan lattialla ja ollut suunnattuna taaksepäin. Parina aamuna olin huomannut ettei auton lämmityslaitteen puhallin lähtenyt pyörimään kuin vasta muutaman kilometrin ajon jälkeen.
Käänsin mainittujen aamujen jälkeen sisätilapuhaltimen vänkärin jalkatilan etuosaa kohti, ja seuraavana aamuna oli pakkasta noin 30 astetta -> menin käynnistämään auton hetkeksi ennen ajoon lähtöä ja painoin napista sisäkierron päälle ajatellen että lämpeneepähän sisätilat nopeammin.
Huurtumisongelmat alkoivat muistaakseni juuri silloin, siis tuona aamuna työmatkalla.
- Raitisilmasuodattimet on vaihdettu syksyllä (hanskakotelon takana kaksi paperisuodatinta)
- Vilkaisin eilen aktiivihiilisuodattimet jalkatilassa; kuivat on. Niiden läpi kierrättäminen ei vaikuta mitään lasien huurruttua (kuten arvata saattaakin, mutta onpahan kokeiltu)
- Lämmityslaitteesta tulee kaksi vedenpoistoletkua kardaanitunnelin päällä oleviin aukkoihin. Niitä käytin alapäistään irti; kuivat.
- Auto oli 8 tuntia lämpimässä, ei vaikutusta
- Sisäkierto ei ole jäänyt päälle, tai ainakin puhallin ottaa ilmaa ulkoa ilmanotosta kuten kuuluu
Mitähän tuolle tekisi ? Aivan kuin jossain olisi "tasku" josta pääsee vettä kennolle tai jonnekin kanavaan, kun siellä jossain oleva jää sulaa lumeksi. Ideoita tähän liittyen ?
En löytänyt kerrassaan mistään ohjetta / kertomusta lämmityslaitteen kennon vaihtamiseksi, jos joutuu moisen homman tekemään. Kuka tietää miten ? Linkkiä ohjeisiin ?
WIS vilkaisin pikaisesti mutten löytänyt sieltäkään, joku löytänee, jos saisi dokkarin numeroa...
Auto on WDB2100261B046012 eli -99/00 320 cdi sedan
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1915
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Jo vain, kiitoksia Jotenkin lienen seonnut hakusanoissa kun en tuota löytänyt.
Kennon vaihtaminen ei siis ole ratkaisu ainakaan ennen kesää, ei viitsi työpaikalle purkaa koko autoa levälleen kun ei kuitenkaan saisi kasaan yhtenä viikonloppuna.
Toivotaan että löytyisi joku muu syy ongelmaan kunhan tässä pääsee ajatuksen kanssa tutkimaan....
Kennon vaihtaminen ei siis ole ratkaisu ainakaan ennen kesää, ei viitsi työpaikalle purkaa koko autoa levälleen kun ei kuitenkaan saisi kasaan yhtenä viikonloppuna.
Toivotaan että löytyisi joku muu syy ongelmaan kunhan tässä pääsee ajatuksen kanssa tutkimaan....
Väykässäkö esisuotimet vaihdetaan "etukautta"? Takakautta hanskalokeron takaa ne oon vaihtanu ja äijän sitikassa ne vaihdetaan konehuoneen puolelta.... Vai onko tässä joku dementia iskenyt taas tai vitsi???dealer kirjoitti:Kyllä ne varmaan samat on, jos ja kun auto oli väyrynen.
Pitää katsoa jos ne on kastuneet. Likaiset ne ei voi olla.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Nut rupes muakin tää mietityttää, ton rojektiauton lämppäriä muistellessa jotenki muistiukuva että kahet suotimet on ja apparin jalkotilasta molemmat esiin.
Mutta ainahn joku voi sepittää lisää suotimia, ja ehkä ainoa paikka lisätä on konehuoneen puolelle imukanava / kaukalo
Mutta ainahn joku voi sepittää lisää suotimia, ja ehkä ainoa paikka lisätä on konehuoneen puolelle imukanava / kaukalo
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17