Noh, takaluukun boksia en vielä viittinyt tilata vaan peruutin auton tallin taakse ja poistin liikennekäytöstä. Tän veroilla ja vakuutuksilla jo kaheksi päiväksi kannattee poistaa, säästää ainaki kymmeniä senttejä.
Sensijaan lukkomekanismi pääty pöydälle. Muovikansi ylöspäin ja mattopuukolla palikkaa kiertävät 7 sulatettua muovitappia nätisti *naps* poikki, kansi nousee irti.

Näin. Paljastuu 2 pikku moottoria, vipu ja valikoima hammasrattaita. Joillakin kuulemma tullu näihin ihan mekaanisia vikoja, tässä näytti ehjiltä.
Yks kerrallaan muovirattaat irti, tämä koneisto purkautuu vaan tietyssä järjestyksessä. Seuraava vaihe vaatii metalli- ja muoviosia toisissaan pitävien 4 metallikynnen suoristamisen, talttaruuvari ja nokkapihdit tuntu toimivan siinä. Muovirunko kyllä kestää kammeta sitä vasten.
Tässä vaiheessa meillä on kädessä lukon "sähköpohja":

Kuten kuvasta näkyy, koneiston toimintaa nuuskii muutama magneettikytkin. Iteki luulin että sielä ois semmosia kivoja mikrokytkimiä ja aattelin josko sais vaihettua kun kuulemma sielä se vika on jos auto ei tiä onko luukku auki vai kiinni, mutta mites näille mitään teet.
Jäljelle jääny metallinen pala lukkoa sisältää itse salvat ja hätäavausmekanismin, näyttää tältä:

Tuo keskivaiheilla oleva tanko ei ole varsinaisesti missään kiinni, se vaan ui tuolla hahlossa ja tulee siis sähköpohjan läpi pystyyn.
Mietiskelin kyllä sitäkin miten magneettikytkin edes voi mennä rikki, mutta ilmeisesti se vaan voi. Osa rattaiden ja tankojen mukana heiluvista magneeteista kyllä nimenomaan heiluu hahloissaan joten teoriassa vois olla ettei tunnistin havaitse millin verran liian kauas jäävää palikkaa?
Pitänee seuraavaksi putsailla rasvat pois paketista ja tutkia vähän paremmin nuita välyksiä. Sormensa tämän kanssa kyllä sotki tehokkaasti.