Vinkuva ääni ja SBC hold toiminto

Vastaa Viestiin
asunan
Viestit: 12
Liittynyt: 10.6.2008 13:21

Vinkuva ääni ja SBC hold toiminto

Viesti Kirjoittaja asunan »

Tervehdys kaikille foorumilla. Olen palannut Mercedes autoilijaksi kilpailevasta leiristä ja heti tarvitsisin pientä apua arvon Mercedes tietäjiltä.

Autoni on CLS 500 vm 2005. Ensimmäinen kysymys liittyy vinkuvaan ääneen, joka ilmenee yleensä 20-60 km/h vauhdissa. Tuota on todella vaikea paikantaa, mutta autosta kuuluu selkeä vinkuva ääni silloin tällöin, eikä se riipu moottorin kierroksista eikä voimistu tai heikkene kierrosten vaihdellessa. Voisiko kellään olla edes ideoita, mistä tuo voisi johtua?

Toinen kysymys liittyy SBC-jarruihin. Tuossa pitäisi olla Hold toiminto (eli kun painaa jarrua hiukan kovemmin paikallaan, auto pysyy siinä eikä liiku ennen kaasun painallusta). Tuossa kun painaa jarrua aktivoidakseen Hold toiminnon, kuuluu piip -ääni ja tulee suunnilleen seuraava teksti: SBC Hold not in use, see owners manual. Tuo manuaali on kuitenkin saksaksi, joten josko täältä löytyisi yksinkertainen keino, jolla tuon hienon ominaisuuden saisi käyytton?
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Tervetuloa foorumille,

Plärääppäs valikoita :arrow: sieltä löytyy tuolle on/off asetus, mutta sitä en nyt muista että missä päävalikossa tuo on :?:
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1914
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Kuvaja kirjoitti:Tervetuloa foorumille,

Plärääppäs valikoita :arrow: sieltä löytyy tuolle on/off asetus, mutta sitä en nyt muista että missä päävalikossa tuo on :?:
Siis HOLDilleko? Distronicille kyllä mutta en muista että HOLDille olisi omaa asetusta.

Ohjekirjan mukaan seuraavat syyt estävät toiminnan:
Check the conditions for activating HOLD more.


Close the bonnet.


Close the driver's door.


Start the engine.


Release the parking brake.


Switch off all consumers that are not required.


HOLD can be reactivated as soon as the on-board voltage is sufficient.

http://www4.mercedes-benz.com/e/cars/cl ... 30053.html
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

tähtikuljettaja kirjoitti:
Kuvaja kirjoitti:Tervetuloa foorumille,

Plärääppäs valikoita :arrow: sieltä löytyy tuolle on/off asetus, mutta sitä en nyt muista että missä päävalikossa tuo on :?:
Siis HOLDilleko? Distronicille kyllä mutta en muista että HOLDille olisi omaa asetusta.
joo ihan totta, mitä lienen muistellut :oops:
asunan
Viestit: 12
Liittynyt: 10.6.2008 13:21

Viesti Kirjoittaja asunan »

Pirulainen, kysäisin tuota Veholtakin ja sanoivat, että useista yksilöistä on poistettu tuo Hold toiminto kokonaan käytöstä, koska se rasittaa jarrupumppua. Tuota ei myöskään saa enää aktivoitua takaisin päälle.

Vinkunalle ei vieläkään ole oikein löytynyt syytä, mekaanisesti auton pitäisi olla kunnossa. Voisiko renkaat aiheuttaa tuollaisen vinkunan? Muuten tuo olisi ihan looginen, mutta kun vinkuna ei tule koko aikaa, vaan alkaa joskus, eikä nopeus vaikuta sen määrään ja sitten häviää itsekseen.
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Onko autossa ilmajousitusta tai jotain muuta ilmalla toimivaa? Voiko se olla ilman vinkunaa?
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
asunan
Viestit: 12
Liittynyt: 10.6.2008 13:21

Viesti Kirjoittaja asunan »

Tuo oli ihan hyvä pointti, autossa on tosiaan ilma-alusta. Se selittäisi ainakin sen, ettei äänen taso vaihtele nopeuden tai kierrosten mukaan.

Olisiko ideoita, mistä tuota vikaa voisi ilma-alustasta etsiä? Sinänsä tuo toimii kuten pitääkin, auto ei herjaa mitään, vikamuistissa ei ole mitään aiheeseen liittyvää ja jousitus nousee/laskee/säätyy niin kuin pitääkin.
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Voisit pitää silmällä (tai korvalla) että alkaako se valitus kuulumaan jossain tietyssä nopeudessa tai mutkaisemmalla tieosuudella. Ja miten kauan sitä vinkunaa kestää? Onko se vaan lyhyt säädön aikainen? Kovassa nopeudessa kori laskee hieman ja taas hitaammassa nopeudessa nousee takaisin ylös. Ja sun autossa on varmaankin jonkinlainen Active Body Control joka säätelee jokaisen pyörän jousitusta erikseen kun aletaan menemään 'isoa lujaa' mutkiin. Manuaali olis kyllä hyvä, sunkin autossa on ominaisuuksia joita ei edes hoksaa olevankaan ennenkuin lukee manuskan läpi... 3 kertaa :)
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1914
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Marde2 kirjoitti:Voisit pitää silmällä (tai korvalla) että alkaako se valitus kuulumaan jossain tietyssä nopeudessa tai mutkaisemmalla tieosuudella. Ja miten kauan sitä vinkunaa kestää? Onko se vaan lyhyt säädön aikainen? Kovassa nopeudessa kori laskee hieman ja taas hitaammassa nopeudessa nousee takaisin ylös. Ja sun autossa on varmaankin jonkinlainen Active Body Control joka säätelee jokaisen pyörän jousitusta erikseen kun aletaan menemään 'isoa lujaa' mutkiin. Manuaali olis kyllä hyvä, sunkin autossa on ominaisuuksia joita ei edes hoksaa olevankaan ennenkuin lukee manuskan läpi... 3 kertaa :)
Ei 211:n Airmatic ihan ABC-toimintoja osaa. Korkeutta se kyllä säätää nopeuden mukaan mutta siihenkin riittää usein paineilmasäiliössä oleva paineilma. Jossain vaiheessa tuo painesäiliö pitää pumpata täyteen jolloin kompressori käynnistyy vähäksi aikaa.

Minä en kyllä ole koskaan ajaessa kuullut Airmatic kompressorin ääntä, SBC:n erottaa helpommin. Kai sen kompressorin moottori voisi kitistä, kannattaisi varmaan paikallaan (vaikka moottori sammuksissa ja virrat päällä) nostella ja laskeskella autoa että saa kompuran hetkeksi käyntiin. Tuolla kai selviäisi tuleeko se havaittu ääni Airmaticista.
asunan
Viestit: 12
Liittynyt: 10.6.2008 13:21

Viesti Kirjoittaja asunan »

Juu, ABC:tä ei tosiaan ole. Täytyy kokeilla tuota, että laskee ja nostaa sitä paikallaan virtojen ollessa päällä.

Ääni ei kuitenkaan kuulu kuin yleensä noin 20-60 km/h ajossa, eikä se riipu siitä, onko ajanut sitä ennen lujaa vai ei. Esim tänään töihin lähtiessäni ekan 500 metrin jälkeen tuo kuului n. 50 km/h vauhdissa noin minuutin, mutta sitten sen jälkeen ei enää.

Ihan niinkuin ääni kuuluisi eniten vasemmalta edestä, vaikka tuota onkin vaikea paikantaa. Sen verran tuolle on tehty, että pyörä otettu irti ja katsottu, ettei jarrupalat hankaa. Ihan niinkuin tuo olisi sen jälkeen hieman parantunut, mutta ei kuitenkaan kokonaan hävinnyt. Toinen potentiaalinen vikakohde voisi olla SBC jarrut. Tuossahan on kuivaustoiminto, mutta tuo ääni tulee myös kuivalla kelillä. Toimiiko kuivaus koko ajan, vai osaako järjestelmä haistella, onko märkää vai ei?

Tuosta manuaalista vielä, kuulun valitettavasti niihin uppiniskaisiin suomalaisiin, että manuaalia ei lueta, vaan räplätään itse.. Noh onneksi joku pisti hyvän linkin sähköiseen manuaaliiin.
Avatar
harriba
Viestit: 36
Liittynyt: 06.2.2007 22:44

Viesti Kirjoittaja harriba »

tähtikuljettaja kirjoitti: Minä en kyllä ole koskaan ajaessa kuullut Airmatic kompressorin ääntä, SBC:n erottaa helpommin. Kai sen kompressorin moottori voisi kitistä, kannattaisi varmaan paikallaan (vaikka moottori sammuksissa ja virrat päällä) nostella ja laskeskella autoa että saa kompuran hetkeksi käyntiin. Tuolla kai selviäisi tuleeko se havaittu ääni Airmaticista.
Airmaticin kompressori kuulostaa, noh, kompressorin pörinältä. Tuon tosiaan nopsaan testaa ym. tavalla. Mulla kompura pyörähtää usein hetkeksi kun avaa kuskin oven silloin kun auto on jonkun aikaa seissyt.

Kuis ajoviima? Mulla taannoin kattotelineen kumitiivisteestä puuttui pala ja sopiva ajoviima puhalsi putkeen pillin tavoin, eli vain tietyllä nopeudella soi. Auton keulassa/alla ole mitään irtonaista joka voisi resonoida ilmavirtaan?
Mites jos koittaa kuunnella ikkunat ja kattoluukku auki, ts. tuleeko ääni enemmän ulkoa vai sisältä?

Lienet varmistanut että vinkuna kuuluu silloinkin kun keskikonsolin viihdesydeemi on pois päältä ts. vinkuna ei kuulu kaiuttimesta?

Kaverilla kerran oli jäänyt megafoni päälle takapaksin kassiin, ja sopiva kuoppa täräytti tangenttia -> random räksähdys aika silloin tällöin. Hiukan oli ihmeissään...

Onnea matkaan, muakin rassaa kaikki nitinät ja kitinät yli kaiken.
Ex: W115 220A -72 (kaunis mutta mätä), W123 230 -76 (Auto), 525ixTA -95 (mainio), X3 3.0DA -05 (tylsä), S211 500TA4M (high maintenance), E61 525ixT (menetteli), E39 530d (parasta A-luokkaa)
Nyt: W220 S500 (rock), R1100RT (roll)
asunan
Viestit: 12
Liittynyt: 10.6.2008 13:21

Viesti Kirjoittaja asunan »

harriba kirjoitti: Airmaticin kompressori kuulostaa, noh, kompressorin pörinältä. Tuon tosiaan nopsaan testaa ym. tavalla. Mulla kompura pyörähtää usein hetkeksi kun avaa kuskin oven silloin kun auto on jonkun aikaa seissyt.

Kuis ajoviima? Mulla taannoin kattotelineen kumitiivisteestä puuttui pala ja sopiva ajoviima puhalsi putkeen pillin tavoin, eli vain tietyllä nopeudella soi. Auton keulassa/alla ole mitään irtonaista joka voisi resonoida ilmavirtaan?
Mites jos koittaa kuunnella ikkunat ja kattoluukku auki, ts. tuleeko ääni enemmän ulkoa vai sisältä?

Lienet varmistanut että vinkuna kuuluu silloinkin kun keskikonsolin viihdesydeemi on pois päältä ts. vinkuna ei kuulu kaiuttimesta?

Kaverilla kerran oli jäänyt megafoni päälle takapaksin kassiin, ja sopiva kuoppa täräytti tangenttia -> random räksähdys aika silloin tällöin. Hiukan oli ihmeissään...

Onnea matkaan, muakin rassaa kaikki nitinät ja kitinät yli kaiken.
Noh perinteinen kompuran pörinä tuo ei ole, lähinnä mielessä on käynyt, voisiko joku letku vuotaa pienestä reiästä, jolloin vihellys kuuluisi. Missään nimessä tuo ääni ei kuulu normaaliin kunnossa olevaan autoon, en ole tuota kuullut kolmessa ajamassa S-sarjalaisessa, jossa on ollut tuo sama jousitus. Eli jokin asia tuossa ei ole kunnossa, sen paikantaminen vaan tuntuu olevan hyvin vaikeaa. Vehollakaan tuohon ei osattu sanoa yhtään mitään, vaikka asentaja myös selvästi äänen kuuli. Uskon myös itse, että tuo on jostain pikkuasiasta kiinni, mutta pitäisi vaan keksiä mikä se on!

Tuo ajoviima täytyy vielä kokeilla tarkemmin, auto oli tosin eilen katsastuksessa ja katselin pohjaa yms tarkasti, eikä ainakaan mitään irtonaista näkynyt.

Kaiuttimista tuo ei valitettavasti kuulu, ääni kuuluu oli Command päällä tai ei.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1914
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Tuosta kuivaustoiminnosta vaan, se ei toimi kuin sateella. En muista ulkoa tuliko tunnistus sadeanturilta (lasinpyyhkijä) vai käytettiinkö pyyhkijöiden asetusta hyödyksi, muistelisin että anturia mutta kumpikaan vaihtoehto ei vaikuta kyseisen ongelman analysointiin.
asunan
Viestit: 12
Liittynyt: 10.6.2008 13:21

Viesti Kirjoittaja asunan »

Ei ilmajousituksestakaan tuntuisi mitään ylimääräistä ääntä lähtevän, kun tuota nostelee ja laskee paikallaan.

Autossa ei myöskään ainakaan silmämääräisesti ole mitään "ylimääräistä", mikä ottaisi ilmavirtaan.

Kun ääni kuuluu ja avaa ikkunan, ei ääni ainakaan ulkoa huminan seasta kuulu yhtään sen voimakkaammin, ääntä on ulkopuolella jopa vaikea kuulla. Sisällä tuon kulee taas selvästi ja äänen paikkana tuntuu tosiaan olevan vasen etupuoli.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1914
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Mitenkähän olisi heat exchanger shutoff motor, eli se lämmitysvesisäädin, noita on ainakin mennyt rikki. Tai joku ilmastoinnin puhalluksen suuntausta ohjaava askelmoottori (noista kyllä yleensä tulee sellainen rutina käynnistettäessä kun moottori ajaa laitaan ja lyö hampaista yli).

Säätyvän ohjaustehostimen säätöyksikkö olisi jossain tuolla suunnalla mutta outoa jos pitäisi ääntä vain hetkittäin vakionopeudessa.

Mitähän muita laitteita voisi äänen suunnalla olla?

Onko CLS:ssä muuten ilmastoinnin lämpöanturi siinä virtalukon vieressä? Jos sen puhallin pitäisi ääntä ja ääni tulisikin sisältä (joskus noihin menee joku roska joka pitää ääntä).
asunan
Viestit: 12
Liittynyt: 10.6.2008 13:21

Viesti Kirjoittaja asunan »

tähtikuljettaja kirjoitti:Mitenkähän olisi heat exchanger shutoff motor, eli se lämmitysvesisäädin, noita on ainakin mennyt rikki. Tai joku ilmastoinnin puhalluksen suuntausta ohjaava askelmoottori (noista kyllä yleensä tulee sellainen rutina käynnistettäessä kun moottori ajaa laitaan ja lyö hampaista yli).

Säätyvän ohjaustehostimen säätöyksikkö olisi jossain tuolla suunnalla mutta outoa jos pitäisi ääntä vain hetkittäin vakionopeudessa.

Mitähän muita laitteita voisi äänen suunnalla olla?

Onko CLS:ssä muuten ilmastoinnin lämpöanturi siinä virtalukon vieressä? Jos sen puhallin pitäisi ääntä ja ääni tulisikin sisältä (joskus noihin menee joku roska joka pitää ääntä).
Voiko tuota lämmitysvesisäädintä jollain lailla testailla ts, saako sen jollain erikseen toimimaan, jotta voisi sitä testata?

Juu, ääni ei riipu millään lailla siitä, kääntääkö rattia vai ei, eikä tuo ääni välttämättä kuulu nopeuden muutoksen jälkeen.

Täytyy katsoa tuo lämpöanturin sijainti, auto on minulla vielä niiin tuore, etten ulkoa muista.
asunan
Viestit: 12
Liittynyt: 10.6.2008 13:21

Viesti Kirjoittaja asunan »

Kyllä se a-ilmastoinnin anturi on siinä avaimen vieressä, mutta ei kai siinä itsessään ole mitään liikkuvia osia, mikä vinkuisi? Vinkunaan ei vaikuta ilmastoinnin puhallinnopeus.

Niin tietäisikö kukaan, miten tuota lämmitysvesisäädintä voisi testata?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1914
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

asunan kirjoitti:Kyllä se a-ilmastoinnin anturi on siinä avaimen vieressä, mutta ei kai siinä itsessään ole mitään liikkuvia osia, mikä vinkuisi? Vinkunaan ei vaikuta ilmastoinnin puhallinnopeus.

Niin tietäisikö kukaan, miten tuota lämmitysvesisäädintä voisi testata?
Noissa lämpötila-antureissa on pieni puhallin, muuten ne eivät mittaisi lähialueen lämpötilaa kunnolla. En juuri tälle autolle tarkistanut mutta tuollaisia ne anturit ovat omissa.

Lämmitysvesisäätimen saa varmaan auki "defrost" asennossa. Jäähdytyksellä se ei välttämättä mene kokonaan kiinni. Menisköhän parhaiten jos laittaa ilmastoinnin pois päältä ja lämpötilasäädöt minimiin?

Onko tuossa muuten nelialueilmastointia? Siinä on diagnostiikkaa, muistaakseni myös tiettyjä ohjauksia voit tehdä konsolin kautta.
asunan
Viestit: 12
Liittynyt: 10.6.2008 13:21

Viesti Kirjoittaja asunan »

tähtikuljettaja kirjoitti: Noissa lämpötila-antureissa on pieni puhallin, muuten ne eivät mittaisi lähialueen lämpötilaa kunnolla. En juuri tälle autolle tarkistanut mutta tuollaisia ne anturit ovat omissa.

Lämmitysvesisäätimen saa varmaan auki "defrost" asennossa. Jäähdytyksellä se ei välttämättä mene kokonaan kiinni. Menisköhän parhaiten jos laittaa ilmastoinnin pois päältä ja lämpötilasäädöt minimiin?

Onko tuossa muuten nelialueilmastointia? Siinä on diagnostiikkaa, muistaakseni myös tiettyjä ohjauksia voit tehdä konsolin kautta.
Ok, no täytyy yrittää kuunnella tuota anturiakin.

Kyllä tuossa on nelialueilmastointi, mutta mielestäni mitään normaalista poikkeavaa ohjausta tuolla ei voi tehdä.

Tuota täytyy kokeilla tänään..
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

Olitkos jo kokeillut tuleeko ääntä, kun ilmastointi on pois päältä?

Mitenkähän se ohjaustehostin, onhan öljyä riittävästi?

Yritä saada ääninäytettä... :D
Kuva
asunan
Viestit: 12
Liittynyt: 10.6.2008 13:21

Viesti Kirjoittaja asunan »

No pitänee tsekata vielä tuon öljyt, mutta ääni tulee yleensä suoralla tieosuudella, joten jotenkin ei viittaisi siihen.

Ilmastoinnin päällä/pois oleminen ei myöskään vaikuta ääneen millään lailla.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1914
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

asunan kirjoitti: Ok, no täytyy yrittää kuunnella tuota anturiakin.

Kyllä tuossa on nelialueilmastointi, mutta mielestäni mitään normaalista poikkeavaa ohjausta tuolla ei voi tehdä.
Vaikea uskoa että se anturin puhallin pitäisi ääntä vain suoraan ajettaessa tai muuten muuten vain rajatuissa tilanteissa.

Niin 500:ssahan on vakiona nelialueilmastointi. Oletko kokeillut painaa pitkään REST-nappia?
asunan
Viestit: 12
Liittynyt: 10.6.2008 13:21

Viesti Kirjoittaja asunan »

No nyt on kokeiltu saada tuota lämmitysvesisäädintä toimimaan. Ei ole mitään vaikutusta, vaikka ilmastoinnin kytkee pois ja pistää tulemaan niin kylmää/kuumaa kuin mahdollista. Myöskään ilmaa manuaalisesti suuntaamalla ei kuulu mitään normaalista poikkeavaa. Kun auton ekan kerran käynnistää aamuisin, lämityslaitteesta kuuluu pieniä ääniä, mutta nuo on mielestäni normaaleja.

Kyllä yritin anturiakin kuunnella, mutta ei vinkuna kyllä siitä valitettavasti tule.

Mitäs tuosta tapahtuu, kun painaa pitkään Rest näppäintä? En ole siis kokeillut, tuota en tuossa ole vielä käyttänyt laisinkaan.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1914
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

asunan kirjoitti: Mitäs tuosta tapahtuu, kun painaa pitkään Rest näppäintä? En ole siis kokeillut, tuota en tuossa ole vielä käyttänyt laisinkaan.
Tämä linkki on vanhalle automaatti-ilmastoinnille mutta ainakin osa ohjeesta toimii W211:lle ja toimii varmaan CLS:llekin.
http://www.eclassbenz.com/node/27
asunan
Viestit: 12
Liittynyt: 10.6.2008 13:21

Viesti Kirjoittaja asunan »

Ok, thänks linkistä! Aina vaan yllättää, mitä kaikkea tietoa netistä löytyykään ja miten hienoja laitteita autoissa itseasiassa onkaan.

Vähän ot, mutta Bemareissa on pitkään ollut kaikkia salattuja lisävalikoita ja testereitä, mutta niin on näköjään myös Mersuissa.

Toisella foorumilla ehdotettiin samaan ongelmaan viaksi kardaanin kannatinlaakeria. Olisiko kellään ideaa, miten tuota voisi itse testata?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo”