Eli -08 dieselautomaatin moottorin ohjaus meni sitten vikatilaan pari pvaa sitten. Satunnaisesti ensialkuun saattoi pitkän tauon jälkeen olla normaali ja ehkä kilsan ajon jälkeen vikatilaan. Ja max kierrokset rajoittuvat siis tuohon 3000 rpm. Moottorin häiriövalo ei syty tuossa vaiheessa mutta seuraavan kerran kun käynnistän, moottorin häiriövalo on olemassa

Kilsoja takana alle 250 tkm. Pakkasta koko ajan vian alkasessa viitisen toista astetta.
ICARSOFT I980 -vikakoodin lukija, vikojen resetoinnin jälkeen antaa moottorin ohjaukseen seuraavat viat tässä järjestyksessä:
1/2 Check component Y27/9 (Left EGR positioner). Short circuit to ground.
2/2 Check component Y27/9 (Left EGR positioner). Internal fault.
Valikossa on monta riviä kohteita ja niitä järjestyksessä selailin ehkä kymmenen ja muita vikoja ei ollut. Sitten kyllästyin.
Nyt sitten ei tuntien tauon jälkeen vikatila poistu vaan vain tuolla laitteella nollaamalla pääsee taas ensimmäisen kilsan tehokkaasti.
Vaihdettu polttoaineen suodatin, akun lepojännite 12,2 ja moottorikäynnissä 14,2 V.
Onko nyt jotain mitä kannattaa ite ensin tarkistaa ennenkuin lähtee 300 km päähän mersukorjaajalle. Star voi löytyä lähikorjaamoilta mutta en ole varma että kuka sitä osaa tulkita niin että kannattaako käydä maksamassa 70 € siitä tiedosta jonka tiedän jo nyt.
ps. työkalut on tuttuja, varsinkin sähkömiehen työkalut.