millä 126sen vetoakseli irti navasta?

vaihteistot, perä, kardaani, vetoakselit
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

millä 126sen vetoakseli irti navasta?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No niin... Vetoakseli pitäs saada hele!#¤% nopeasti irti.

Toinen puolihan tietenkin lähti ihan sovinnolla ei ollut edes tarttunut kiinni. Toinen taas ei inahdakkaan vaikka olen tässä nyt kohta parituntia sitä pieksänyt aina vaan isommilla työkaluilla.
boorit umpi ruosteessa prkl......

:evil:

Vetoakseleitahan ei muuten tarvisi vaihtaa mutta vaihtoperässä ei ole ASD:tä joten akselit menee vaihtoon.

Huomenna aamusta pitäs olla harvempi perä paikoillaan ja edessä hieman vajaa 1000km. :?
Viimeksi muokannut Mika.T, 25.3.2007 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Lämpöhän irroittaa ihan mitä tahansa. Hauska puoli siinä on tosin se, että lämpö tekee laakeristakin lopun, joten tarkkana pitää olla.

Myös tiukkaan väännetty ulosvetäjä terästettynä pajavasaran lyönneillä voisi auttaa.

Itse olen noissa hommissa oppinut aika nöyräksi. Ammattimiesten konsteista en tiedä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Ensin niin kuumaksi kauttaaltaan kun sielu sietää,sitten jäähdytelet paineilmalla,sitten lekaa,tällä konstilla irtosi narinahelat ja alapallonivelet,toinen konsti lämmität yhestä kohti viivan ja pieksät heti irti.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ammattilaisen valinta,iso ulosvetäjä ja leka.Sillä lähtee eikä vaurioitakaan todennäköisesti tule :!: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Aamusella taistelin volovon kans saman onkelman parissa, eikä käytössä ollut ulosvetäjää eikä lämmitys vehkehiä :evil:

Ekana mutteri olan yli lepikkoon sitte kevyt pieksentä nivelen piähän, sitte etin mutterin lepikosta ja pyörittelin sen höllälle. Taas piestiin lissää eikä inahtanukkaan :kele: Taas mutteri lepikkoon ja eiku ajelulle (n.200m) Kolomas pieksentä jo liikahti :D Ahistusta piisas lopuissakin työvaiheissa, mutta sekään ei kuulu tähän juttuun :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ekana mutteri olan yli lepikkoon
Vuosia sitten työkaverini irrotteli vetoakselia jostain etuvetoautosta; mutteri irti ja ruosteessahan se akseli, ei mihinkään.
No, iso vasara ja rajuja lyöntejä akselin päähän ... lähtihän se aikanaan.

Vetoakselin suojakumin vaihto, akseli paikalleen ja mutteria akselin päähän.

Eihän se enää lähtenyt jengoille vaikka kuinka hioi ja viilasi lyttyyn lyötyä akselin päätä.

Noin 1213 viilaus- ja yrityskerran jälkeen paloi pinna; mutteri kouraan; "P*RRRRRRRRRRRRKELE :shout: " ja kaikin voimin mutteri avoinna olevasta korjaamon ovesta pihalle; yksi pomppu pihan asvaltista ja keskelle erään toyotacarinan tuulilasia joka meni pahasti säröille. :lol:

Nykyään em. kaveri on huomattavasti rauhallisempi.
Viimeksi muokannut dealer, 24.3.2007 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tuo on muuten monasti kinkkinen paikka.
Itelle tuli vastaan jonku kiinan-kinnerin kanssa.
Siitä oltiin vaihtamassa vetoniveltä, joten ei tarvinnut varoa.
Annoin siis mennä moukarilla ihan tunteella.
Niin tunteella, että akselia piti lyhentää rälläkällä, että sen sai navasta läpi.
Oli vähä tumppaantunu... :twisted:

Mikähän tuossa olis paras menetelmä? O'Hara vastaa kuitenkin että "liotushoito, pöhäys WD-40:tä aamuin illoin 2vk ".
Mutta jos aikaa ei ole kahta viikkoa?
Mitäs jos jättää sen mutterin siihen akselin päähän niin ylös, niin että se ottaa iskut vastaan eikä se akseli ala tyssääntyyn?
Mutteri on helpompi vaihtaa uuteen kuin koko vetari. Vai menneekö jenka viereen?
Vai olisiko hermeettisen kokoinen ulosvetäjä avain onneen?

Sitten tuosta lyömisesta; lujia paukkuja yhdenkäden pajavasaralla vai hirmu posauksia harvakseltaan lekalla?
Omegassa oli pyöränlaakeri niin kiinni, että lekalla piti ottaa.
Vastataan siis "hirmu posauksia"?
Pro HVM
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No niin... Perä ja akselit vaihdettu eilen illalla (valmista klo. 0:15 ja reissu tänään tehty. Noin 900km tuli tänään ajettua. :D

Tervola ->Ylivieska ->Vaasa->Kalajoki ->Tervola.

Pari pikku minimiittiä pidettiin Ylivieskassa Ppd:n ja Kalajoella Rehtijiin kanssa. :D

Asiaan... Ässässähän akselinpää on lähes 10cm syvällä kolossa siellä navan uumenissa. :D Hieman hankalampi lämmittää.

Kyllä sai takoa lekalla ihan olan takana parisen tuntia että irtosi. :?
Ja olipahan tuo yks perän kiinnityspulttikin sopivasti narahtanut jumiin. :?
Ja kaiken lisäski tuo jumissa ollut akseli oli ensimmäinen neljästä irrotetusta (Kirjoitettu 23.3-07 19:39, No niin... Vetoakseli pitäs saada hele!#¤% nopeasti irti.) :D

Perän jumissa ollut pultti oli sitten tässä ajoautossa. Senkin kanssa meni lähemmäs tunti.

Kärsivällisyys palkitsi taas kerran. Ässän matkustus mukavuus pomppasi potenssii 10 kun sai hiljaisen ja harvempi välitteisen perän alle. :mrgreen: 3.46 --->2.88
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Rässi66 kirjoitti:Tuo on muuten monasti kinkkinen paikka.
Itelle tuli vastaan jonku kiinan-kinnerin kanssa.
Siitä oltiin vaihtamassa vetoniveltä, joten ei tarvinnut varoa.
Annoin siis mennä moukarilla ihan tunteella.
Niin tunteella, että akselia piti lyhentää rälläkällä, että sen sai navasta läpi.
Oli vähä tumppaantunu... :twisted:

Mikähän tuossa olis paras menetelmä? O'Hara vastaa kuitenkin että "liotushoito, pöhäys WD-40:tä aamuin illoin 2vk ".
Mutta jos aikaa ei ole kahta viikkoa?
Mitäs jos jättää sen mutterin siihen akselin päähän niin ylös, niin että se ottaa iskut vastaan eikä se akseli ala tyssääntyyn?
Mutteri on helpompi vaihtaa uuteen kuin koko vetari. Vai menneekö jenka viereen?
Vai olisiko hermeettisen kokoinen ulosvetäjä avain onneen?

Sitten tuosta lyömisesta; lujia paukkuja yhdenkäden pajavasaralla vai hirmu posauksia harvakseltaan lekalla?
Omegassa oli pyöränlaakeri niin kiinni, että lekalla piti ottaa.
Vastataan siis "hirmu posauksia"?
Jonkin verran lämpöä ja irroitusöljyä ja sitten paineilmataltalla työntämällä. Nopea ja helppo irroitustapa ainakin kevyemmissä tapauksissa. Helppohan siihen on ulosvetäjäkin viritellä. Nuo erilaiset lyömiset pitäisi autoremonteissa jättää aina minimiin.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Jiitek kirjoitti:
lämpöä, paineilmataltta, ulosvetäjä
Tällä koti ruuvarilla on vaan vehkeet vähissä :cry:

lämpö=sytkä
paineilmataltta=pieru
ulosvetäjä=no eukko välilä reppii väkisin ulos :shock:

Ei se auto pikkumukiloinnista rikki mee :wink:

Kerran kauan sitten tapahtui seuraava juttu.

Tatsuni tuli raijetangon nupin vaihtoo, tatsunin omisti vanhempi rouva.

1. Rengas pois
2. Aurauksen säädön lukitus auki
3. Nupin päästä mutteri pois
4. ISOlla vasaralla nätt...

-Et kai meinaa tatsunia lyyä tuolla :shout:
-No pikkusen kopauttaa tuohon poskelle, niin lähtee tuo nuppi nätisti irti :!:
-Et varmaan lyö, nyt haetaan Håkki (korjaamon pomo) paikalle
-Ei se siitä rikki mee vaikka vähän kopauttaa
-Älä sinä rupia kyllä minä tiijän ettei autoja saa hakata vasaral...

Tonnggg koppasin mumm.. siis nupin irti ja mummeli lähti itkun kans pomolle sanomaan että hänen autoa särjetään :shock:

No loppujen lopuksi mummeli ymmärsi ettei sen tatsuni siitä atomeiks mee vaikka vähä kopsutellaan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Otetaanpas taas osaa tähän mummeli-topikkiin. :lol:

Tapahtui joskus kauan sitten kun olin töissä siinä firmassa missä VilleS on nyt töissä.

Huolsin erästä VW Poloa, omistaja (nainen) seisoskeli vieressä seuraten erittäin tarkasti mitä teen muttei puhunut sanaakaan.

Vaihtelin lopuksi kesärenkaat alle ja aloin laskea autoa alas, jäljellä huollosta enää pyöränpulttien kiristys ja pölykapselien laittaminen paikalleen.

Mietin nosturia laskiessani että mitähän tuo täti nyt mahtaa tuijottaa, oli malttanut mennä toiselle poulelle autoa ja näytti vahtaavan lattiaa auton vieressä.

Auton laskeutuess pyörilleen kuului ensin *RAKS* ja sitten
"NO NIIN kaakatikaakati nyt se laski tuon vehkeen kaakatikaakati pölykapselin päälle kaakatikaakati ja kapseli meni kaakatikaakati iiiihhhhhaaannn hajalle kaakatikaakati" :roll:
wiimax.fi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Kerta itse homma on saatu selville jatketaan ooteen parissa :D

Vanhemman mies henkilön foord p-sataseen* tein "kerran" jotain pikkuremppaa, homman valmistuttua meinasin ajaa auton ulos. Patu tuumasi
Minä ajan ihte autoni pihalle!
Näytin merkkiä mihin päin kääntelee, koska oviaukko oli aikas kapea ja Patun niska jäykkä (peilestähän ei katota) :shock: Pitkällisen vekslaamisen jälkeen auto oli pihalla, kännyin takaisin halliin päin :arrow: pihalta kuului rysäys :shock:

Patu oli peruuttanut voortinsa corollan tuulilasille asti :shock: Toijota kuskia hiukka tympäisi Corolla oli tulossa lohkolämmittimen asenukseen ja autolla oli ajettu 70km :lol:

*Maailman huonoin lava-auto
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Harju kirjoitti:P-100*

*Maailman huonoin lava-auto
Eipäs ole, siinä on jo tehtaalta valmiiksi kasiyhteen puristukset. :ope:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 voimansiirto”