Automaattivaihteiston säätö

vaihteistot, perä, kardaani, vetoakselit
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

500sel kirjoitti:No niin, oikein kuviaki laitettu.. Tätä voi sanoa palveluks :!: :)

Joo omassa värkissä oli ihan samanlainen näkymä..

No mitäs tossa sit pitäis väännellä ja mihin suuntaan..? :ei_tajuu:
Tankoa joko jatketaan tai lyhennetään. Se tapahtuu irrottamalla nivel pallostaan ja löysäämällä 8mm avaimella avattava mutteri. Nivel irtoaa pallostaan ihan meisselillä longottamalla, tai sitten sokan sivuun kääntämällä. Liekkö millaiset pallot paikallaan? Sokka on sellainen lankalenkura, joka käännetään tangon suuntaisesti sivuun. Jos vara riittää pelkkää yläpäätä säätämällä niin hyvä, ei tarvitse könytä auton alle.

Tankoa lyhentämällä (niveltä kiinnipäin) auto vaihtaa isompaa....kerro Perttu. :lol: Oliko se nyt niin, että vaijeria kiristämällä vaihdot aikaistuvat, eli sama sääntö toiminee tankoonkin. Kokeile.
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

no niin, alkaa jo tämäkin topiikki vastata otsikkoa.. :) loistavasti etenee tämänkin oppiminen, täytyykin huomena mulkoilla tarkemmin tuota vipusysteemiä..!

Entäs se paineensäätöruuvi, oliks se jossain konehuoneessa vai lootan kyljessä..?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

500sel kirjoitti: lootan kyljessä..?
Kyllä. :idea:
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Re: Automaattivaihteiston säätö

Viesti Kirjoittaja 500sel »

HVM kirjoitti:Nostettiinko vaihteiston painetta kääntämällä paineensäätöruuvia aukipäin?

tangon säätäminen kuulostaa liian työläälle näin laiskan miehen näkökulmasta katsottuna. :x
No mitä.. eikös ruuvin kieputtelu oo sitten työläämpää ku joutuu kömpimään, kun taas tanko on tuossa konehuoneessa..

Vai tykkäätkö laiskotella auton alla kun voi makoilla samalla..? :)
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tankoa lyhentämällä vaihtaa korkeammilla kierroksilla.

Laatikon kupeesta ruuvia kiristämällä vaihtaa napakammin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Perttu K kirjoitti:Tankoa lyhentämällä vaihtaa korkeammilla kierroksilla.

Laatikon kupeesta ruuvia kiristämällä vaihtaa napakammin.
No juu, noita vois tietysti koittaa kumpaakin..

Jos tuota ruuvia punoo kovasti auki päin, niin pitäisikö silloin ehjässäkin lootassa ruveta vaihtojen "luistamaan"..?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se taitaa niin tehhä.
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Perttu K kirjoitti: Laatikon kupeesta ruuvia
Kun ei oo hallinosturia käytettävissä niin olis oikeestaan mukava tietää valmiiks ton ruuvin tarkasta sijainnista ennen kun kömpii lossin alle..
Eli oikeella vai vasemmalla puolella? ja minkäs kokoinen suurin piirteen, eli pitääkö ottaa mukaan kellosepän meisselit vai 3/4 räikkäsarja..? :)
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Sanokaa ny :kele: vieköön.. :) tuntomerkkejä.. :idea:

Että minkänäköinen toi ruuvi on, tänään oli nosturin päällä kun vaihdettiin
jarrut eteen, mutta asentajallakaan :!: ei ollut minkäänlaista aavistusta missä se sielä olis voinut olla..

Näytti olevan useempi mahdollisuus..
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Siellä on sellainen musta muovirasia. Se pois, ja alla on t-ruuvi.
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

:idea: No sittenhän tuo voisi ehkä alkaa löytymään..
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

:evil: :evil: Sielähän oli jos jonkin näköstä uloketta.. En saanu selkoo kun tuola kömmin auton alla joten jatkan kyselyä..

Muovirasiaa en erottanu sieltä.. minkä kokone? ja onko pyöree vai neliskanttinen rasia..?
KUMMALLA PUOLELLA se on?

Sielä oli hankalassa paikassa aika ylhäälä joku punanen pyöree juttu jonka keskellä näytti olevan joku kumihattu.. oisko ruuvi sen alla..?

Lisä neuvoja saa antaa jos mieleen tulee..
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Nonii nyt on HVM:lle kuvia.. kunse kuvamuisti kuulemma pelaa :D

http://s130.photobucket.com/albums/p269/fatxel/


"Missä ruuvi lymyää" tehtävä..
Vai lymyääkö missään noista kuvista.. :x
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuvan "sekalaisia128" punaisen alipainemotikan keskellä on musta hattu. Sen hatun alla on se "säätötyökalu"
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

No niin vähän ounastelinkin.. kiitti!

Ja tuo "hattu" lähtee ilmeisesti irti "longottamalla", niinkuin HVM sen sanois.. :lol:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ja sieltä hatun alta jos tulee öljyä niin alipaine hässäkästä on kalvo rikki.
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Mika.T kirjoitti:Ja sieltä hatun alta jos tulee öljyä niin alipaine hässäkästä on kalvo rikki.
:eec: No täytyy ottaa 7 litran saavi mukaan varalta..
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Älä huoli. Jos lootasta katoaa ihmeellisesti öljyä ja tuo ko. kalvo on rikki niin öljyt on kadonneet alipaineletkun kautta koneen poltettavaksi. :D
Avatar
ansu
Viestit: 38
Liittynyt: 19.2.2006 11:04
Paikkakunta: pori

kickdown

Viesti Kirjoittaja ansu »

seurattuani tätä kickdown keskustelua, päätin kokeilla miten omassa
300 se;ssä se toimii ,eli vielä 140km/h vaudissa pudottaa pienemmälle, asennossa E





[quote="Hemingway"][quote="HVM"]
Oma auto toimii näin:

-Asennossa "S" kickdown toimii kun lyön ohittaessa lusun lattiaan.

-Asennossa "E" se ei toimi.

Tässä puhutaan tilanteesta 100Km/h ja siitä ja sekopäinen ohitus.[/quote]
Toimiikohan sinulla kickdown ollenkaan? Kyllä se pitää E-asennollakin alaspäin pykältää, jos kaasun runttaa äkäisesti pohjaan 100km/h nopeudesta..[/quote]
Avatar
Wilske
Viestit: 138
Liittynyt: 27.10.2010 11:15
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Wilske »

Mika T mainitsi tuossa ton tulpan alla olevan öljyä mahollisest, eli onko se huono homma ja korjattava? Geegulissa nimittäin on...
w463 350GD -92
C124 230 -89
w201 250TD -91
w126 260 -86
w123 230 -78
209 Kaappi -90
309 Kaappi -92(Isäukon)
ex. 12 kpl Kaappeja
ex. w115 220D
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

kai se sit vaihattaa sen alipainesukkulan sieltä..
saatto olla tääl foorumil jossain juttua siitä muistaisin lukeneeni
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 voimansiirto”